جناب آقای استاندار
معاون تازه نفس زیارت:

آب دست‌تان دارید زمین بگذارید

فقدان آمار زائران رضوی

اعم از داخلی و غیرایرانی مایه فضاحت دیاری است که خود را

قطب اول گردشگری کشور

می نامد! آمار، نقطه صفر برنامه ریزی و سیاستگذاری است. بدون اتکا به آمار موثق و به روز، چطور می توانید «زائر و زیارت» را در ارض اقدس توس ساماندهی کنید؟
اقتصاد این شهر به «اکسیر زیارت» زنده است!

بیشتر بخوانید

دیپلماسی❜ حمل و نقل/ خبری خوش برای زائران رضوی: صدور مجوز به ایرلاین های خارجی برای انجام پرواز‌های داخلی در مسیر مشهد + دستاورد فرهیخت

  • بازدید: ۴۸
حمل و نقل/ خبری خوش برای زائران رضوی: صدور مجوز به ایرلاین های خارجی برای انجام پرواز‌های داخلی در مسیر مشهد + دستاورد فرهیخت
وزارت راه و شهرسازی
خبر تکمیلی:

تسهیل زیارت زائران در لایحه بودجه ۱۴۰۴

به گزارش شهرآرانیوز؛ تسهیل امر زیارت حرم مطهر رضوی برای مرزنشینان و زائران خارجی، موضوعی است که برای اولین‌بار در بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور به آن پرداخته شده است. هر سال موسم اربعین که فرا می‌رسد، خیل مشتاقان زیارت اباعبدا... (ع) از کشور‌های مختلف راهی عراق می‌شوند. در این بین علاوه‌بر مشتاقانی که از خراسان رضوی راهی کربلا می‌شوند؛ همسایگان شرقی ما، مرز‌های ایران و خراسان رضوی را برای عبور و رساندن خود به جمعیت زائران اربعین انتخاب می‌کنند.

از سوی دیگر به‌دلیل نزدیکی اربعین حسینی به ایام شهادت علی‌ابن موسی الرضا (ع) خیل عظیم مشتاقان زیارت امام مهربانی‌ها هم‌زمان با بازگشت مسافران اربعین به‌سوی مشهدالرضا (ع) راهی می‌شوند. همین موضوع هر سال سبب افزایش فشار بر ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای به‌ویژه در استان می‌شود.

هرچند راهکار حل این موضوع، رسیدگی ویژه به ناوگان این استان، وضعیت جاده‌ها و به سرانجام رساندن پروژه‌هایی مانند آزادراه حرم تا حرم است، اما افزایش پرواز‌ها و رام‌های قطار برای کاهش بار در این ایام تأثیرگذار خواهد بود. چون معمولا در این زمان‌ها یافتن بلیت هواپیما و قطار برای زائران دشوار است. 

حالا در بند «ت» تبصره۱۰ لایحه بودجه، مربوط به «مسکن و حمل‌ونقل»، آمده است: «به منظور تسهیل امر زیارت حرم مطهر رضوی برای مرزنشینان و زائران خارجی که از مرز‌های زمینی وارد کشور می‌شوند و کاهش فشار بر ناوگان مسافربری جاده‌ای، به‌ویژه در ایام خاص مانند ایام زیارت اربعین، وزارت راه و شهرسازی (سازمان هواپیمایی کشوری) مجاز است به شرکت‌های هواپیمایی خارجی طی هماهنگی با وزارت امور خارجه، مجوز انجام پرواز‌های داخلی در مسیر مشهد و فرودگاه‌های استان‌های مرزی را به‌ شکلی صادر کند که از تمام آن فرودگاه‌ها پرواز هفتگی در مسیر مشهد برقرار کنند. 

همچنین باید در ایام مقارن مناسک اربعین، خدمات جابه‌جایی مسافران از شهر‌های چابهار و زاهدان به فرودگاه مناسب به تشخیص ستاد مرکزی اربعین برقرار شود. هرگونه نرخ‌گذاری برای خدمات شرکت‌های خارجی یادشده و نیز عرضه سوخت یارانه‌ای به این شرکت‌ها ممنوع است. آیین‌نامه این بند به پیشنهاد شورای‌عالی هوانوردی به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.» حالا باید دید که پس از تصویب آیین‌نامه توسط هیئت وزیران، این موضوع چقدر برای تسهیل زیارت و جذب زائر مؤثر خواهد بود. 

تأثیر تسهیل ورود زائران بر اقتصاد مشهد 

آمار‌ها نشان می‌دهد که در دهه آخر صفر امسال، ۲۱۲ پرواز ورودی خارجی با ۲۹هزار و ۲۵۶ مسافر و ۲۱۲ پرواز خروجی خارجی با ۲۸هزار و ۶۲۰ مسافر از فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد انجام شده است. برآورد‌ها نشان می‌دهد که هر گردشگر خارجی که با خرید بلیت هواپیما به ایران سفر می‌کند، حدود هزار دلار ارزآوری برای کشور دارد و در شرایطی که ما با محدودیت‌های تحریمی روبه‌رو هستیم، این فرصتی مطلوب برای دسترسی به منابع ارزی جدید است. براین‌اساس می‌توان استنباط کرد که در صورت تسهیل ورود زائران خارجی به مشهد، این شهر بتواند درآمدهایش را از این محل افزایش دهد. 

مجید فرقانی، کارشناس و فعال حوزه گردشگری، درباره تسهیل رفت‌وآمد زائران خارجی در ایام اربعین به شهرآرا می‌گوید: با توجه به نزدیکی فرهنگی که بین ایران و کشور‌های منطقه وجود دارد، درصورتی‌که بتوانیم رفت‌وآمد آنها به مشهد به‌ویژه در ایام خاص زیارتی را تسهیل کنیم، این مسئله می‌تواند سبب افزایش ورود زائران خارجی به شهرمان شود. 

وی می‌افزاید: با این‌کار نه تنها می‌توان به افزایش ورود زائران خارجی دست یافت، بلکه درآمد‌های ارزی نیز از طریق توسعه گردشگری زیارت به اقتصاد کشور تزریق خواهد شد. وی تأکید می‌کند: مشهد همواره یکی از مقاصد سفر برای عاشقان خاندان عصمت و طهارت (ع) بوده است و حالا هم باید به‌ منظور توسعه آن و افزایش خدمات به زائران برای داشتن سفری راحت، یک نگاه ملی وجود داشته باشد.

دستاوردهای فرهیخت:

همان طور که پیشتر در مقالات متعدد به این مسأله به طور ویژه اشاره کردیم و پیوند آنها را نیز در انتهای همین صفحه قرار دادیم، شوربختانه سوء استفاده ی برخی از شرکت های هواپیمایی و ایرلاین های داخلی از اوضاع آشفته ی اقتصادی کشور با پروژه ی گران سازی بلیت پروازها بویژه در ایام پیک زائر خصوصاً در دهه ی آخر صفر از مبدأ یا مقصد فرودگاه بین المللی مشهد بر هیچ کس پوشیده نیست.

نزدیکی این ایام با اربعین حسینی و سوددهی بیشتر ایرلاین های داخلی از سوق دادن پروازهای شان به سمت مقاصد خارجی از جمله نجف، مزید علت شده بود تا مسافران و زائران بارگاه منور رضوی در این ایام خاص، در فرودگاه مشهد زمین گیر شده و یا بلیتی برای برگشت به شهر خود پیدا نکنند، 

یا بلیت ها تا سه و حتی پنج میلیون تومان یعنی دو تا پنج برابر قیمت مصوب از سوی برخی از شرکت های هواپیمایی داخلی به فروش برسد و این خود نوعی دست کردن در جیب مردم بود.

اکنون خرسندیم که مساعی فکری و تلاش های رسانه ای و پیگیری ها و حمایت های دلسوزان مقوله ی زائر و زیارت از جمله این اندیشکده ی مطالعاتی به ثمر رسیده و اکنون در آستانه ی تحقق این پیشنهاد هستیم.

پیشنهادی که سال های متمادی از سوی دلسوزان و دغدغه داران تسهیل و تسریع و ارزان سازی سفر زائران داخلی و غیرایرانی به مشهد مطرح و بارها به طرق مختلف به نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، اعضای هیئت دولت و دیگر مسئولان ذیربط در وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری و... گوشزد شده بود.

حتماً به خاطر دارید همزمان با ایام دهه ی آخر صفر امسال که مشکلات زیادی برای سفر زائران به مشهد و یا خروج آنها ایجاد شد، موضوع صدور مجوز به ایرلاین های خارجی برای پوشش مقاصد داخلی به صورت پررنگ تر در بستر رسانه و ابتدا از سوی اندیشکده ی حکمرانی هوشمند دوباره مطرح و بر سر زبان ها افتاد.

تارنمای فرهیخت نیز در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ آن را طی یادداشت فرهیختی مطول با این عنوان بازتاب داد: دیپلماسی حمل و نقل/ گلایه فرهیخت: هیس! مسئولان ما خوابند؛ آقایان: اگر توانستید یک روز در ورودی حرم مطهر را ببندید، آن موقع هم می توانید به زائر رضوی بگویید: «بلیت نیست!»

اکنون خرسندیم که نتیجه ی سال ها گفت و گو با مسئولان ذی ربط در مشهد و تهران و رایزنی های گوناگون چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم نتیجه داده و دست کم، قدم اول برداشته شده است.

خدا را شاکریم که برای اولین‌بار در بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور، به این موضوع مهم پرداخته شده و راه برای حضور شرکت ها و ایرلاین های خارجی به مقصد یا مبدأ مشهد باز گردیده است.

امید است که با اجرایی شدن این مصوبه، از این پس، شاهد سامان گرفتن یکی از چهار محور اصلی سفر زائران داخلی و خارجی به سمت مشهد الرضا(ع) یعنی مسیر هوایی باشیم.

مشتاقانه منتظریم به چشم خود ببینیم این رقابت اقتصادی سالم میان شرکت های داخلی با ایرلاین های خارجی، علاوه بر تسهیل رفت و آمد زائران، چگونه رؤیای صادقانه ی کاهش قیمت ها بر اساس عدالت اجتماعی را در این دیار محقق خواهد کرد.

ان شاءالله الرحمن...


🅰️   مطالب مرتبط:

دیپلماسی حمل و نقل/ گلایه فرهیخت: هیس! مسئولان ما خوابند؛ آقایان: اگر توانستید یک روز در ورودی حرم مطهر را ببندید، آن موقع هم می توانید به زائر رضوی بگویید: «بلیت نیست!»
دیپلماسی حمل و نقل/ پیوست فرهیخت: خانم وزیر راه، مصائب زائران حرم رضوی را بعد دهه آخر صفر ۱۴۰۳ می بینید؟ بلیت نیست! شما لااقل کاری کنید!
دیپلماسی حمل و نقل/ دوایی: سرگردانی مسافران در دهه آخر صفر؛ رفیعی: چرا به دروغ می گویند قیمت بلیت هواپیما افزایش پیدا نکرده؟! هم گران و هم کمیاب شده + یادداشت فرهیخت

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/768


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو