-
۱۹ شهریور ۱۴۰۳
-
بازدید: ۲۸۷
پیوست فرهیخت یعنی چه: به نام خدا، هنگام نگارش مقالات یا ویرایش محتواهای ارسالی اهالی فرهیخت، به یک سری موضوعاتی بر می خوریم که شایسته است در مورد آنها، توضیحاتی ارائه کرد و گرنه مخاطب مجبور می شود برای فهم صحیح منظور نگارنده، زمانی را صرف جست و جو در اینترنت نماید که قطعاً مطلوب ما نیست.
به عنوان مثال، در بحث زائر و زیارت، بارها موضوع «ایام پیک» مطرح می شود و اگر قرار باشد در هر مقاله، مجبور به توضیح آن شویم، بدیهی است حجم یادداشت ها و مقالات فرهیخت افزایش می یابد و این هم مطلوب ما نیست.
بنابراین، بهترین کار آن است که این محتواهای پرمصرف و مکرر را یک برای همیشه در مستندی جداگانه شرح و توضیح داد و با درج لینک آن در صفحات مورد نیاز، کاربر را راهنمایی کرد تا در صورت نیاز، بر روی آن کلیک نموده و توضیحات بیشتر را آنجا مطالعه کند.
و اما موضوع این پیوست فرهیخت
پیشتر طی یادداشت فرهیختی اعتراض آمیز، مراتب گلایه ی شدید خود را از نابسامانی وضعیت ایاب و ذهاب برون شهری زائران داخلی و غیرایرانی بارگاه منور رضوی در دهه ی آخر صفر و نیمه ی پایانی شهریور ۱۴۰۳ در مشهدالرضا(ع) بیان کرده ایم و اینجا دوباره تکرار نمی کنیم.
این که بلیت هواپیما هست، اما فوق العاده گران است و اجحافی است ظالمانه! این که بلیت قطار اصلاً نیست که نیست! و بلیت اتوبوسی که هست اما هم گران است و هم به سختی یافت می شود.
هرچه منتظر ماندیم تا از سوی مسئولان این دیار، قلم به دستان و روزنامه نگاران و خبرنگاران و اهالی رسانه و مطبوعات این سرزمین، یک صدایی، یک اعتراضی، یک هایی، یک هویی بشنویم، شوربختانه آن را که خبر شد، خبری باز نیامد.
اما امروز، گزارشی معتبر و موثق و جدید از رسانه ای متعلق به بخش خصوصی منتشر شد که مشاهدات عینی ما هم آن را به طور کامل تأیید می کند، بنابراین در برابر این پریشانی اوضاع رفت و آمد زائران در ارض اقدس توس، آن را به طور کامل اینجا بازنشر می کنیم.
آشفتگی و مشقتی که قطعاً پنج گروه مؤثران غیرایرانی ساکن و مسافر این دیار، اعم از زائران، سرمایه گذاران، دانشجویان، گردشگران سلامت و مهاجران قانونی از آن بسیار متأثر شده و وضعیت دیپلماسی حمل و نقل این دیار را بغرنج می کند.
پایان بخش این پیش گزارش، فقط همین یک سطر باشد که به عوض سکوت صاحب تریبون های این قلمرو و انفعال و وادادگی رسانه های محلی، مجبوریم ما فریاد بزنیم :
و اما متن کامل آن گزارش مستند، در ادامه، تقدیم نظر شوقمندان معزز می شود:
مصائب بلیت هواپیما، مشهد - تهران و بالعکس برای زوار رضوی
مورخ ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - رزرو بلیط تهران مشهد برای آخر هفته بسیار پرتقاضا بوده و بنابراین بسیاری از ظرفیتها تکمیل شده است.
هم اکنون، خرید بلیط هواپیما تهران مشهد، تنها راه سفر به این شهر برای تعطیلات آخر هفته پیشرو است؛ چون ظرفیت تمام قطارها و اتوبوسهای تهران مشهد تکمیل شده و امکان رزرو بلیط آنها وجود ندارد.
قیمت بلیط هواپیما تهران مشهد از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شروع شده و بسته به خدمات ارائه شده، تا پنج میلیون تومان!! نیز میرسد. (شایان ذکر است رقم مصوب، یک میلیون تومان است که تا همین چندی پیش اجرا می شد!) در حالی که پروازهای روز چهارشنبه به طور کامل پر شدهاند، رزرو بلیط در روزهای پنجشنبه و جمعه امکانپذیر است.
بلیط هواپیمای تهران مشهد برای روزهای پنجشنبه و جمعه، ۲۲ و ۲۳ شهریور موجود است و مسافران میتوانند در ساعتهای مختلف شبانهروز بلیط مورد نظر خود را خریداری کنند. اما ظرفیت پروازهای روز چهارشنبه ۲۱ شهریور تکمیل شده است؛ چرا که اکثر مسافران مایلاند روز پنجشنبه را در مشهد سپری کنند.
قیمت بلیط هواپیمای تهران به مشهد برای روزهای تعطیل پیش رو از حدوداً دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آغاز میشود. شرکتهای هواپیمایی مختلف بلیط تهران مشهد را با قیمت دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سه میلیون و ۱۵۰ هزار تومان نیز ارائه میکنند. در گرانترین حالت قیمت این بلیط به چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و پنج میلیون تومان نیز میرسد.
بلیط قطار تهران مشهد؛ تکمیل ظرفیتها تا پایان شهریور
بلیت قطار تهران مشهد تا آخر شهریور قابل رزرو نیست. اولین قطاری که هنوز ظرفیت دارد روز ۳۱ شهریور از تهران به مقصد مشهد حرکت میکند. بنابراین اگر قصد دارید در این هفته به مشهد بروید، نمیتوانید روی خرید بلیط قطار حساب باز کنید؛ مگر اینکه به کنسل شدن احتمالی رزروها دل ببندید.
قیمت بلیط قطار تهران به مشهد برای قطارهای اتوبوسی ۲۶۰ هزار تومان است. قیمت بلیط قطارهای شش تخته نیز به ۲۹۰ و ۳۶۳ هزار تومان میرسد. قیمت بلیط قطارهای ۴ تخته نیز بسته به نوع قطار و امکانات متفاوت است. این قیمت از حدود ۵۰۰ هزار تومان آغاز شده و برای قطار فدک به ۹۹۵ هزار تومان میرسد.
بلیط اتوبوس تهران مشهد در دسترس نیست
بلیط اتوبوس تهران به مشهد در سه روز پایانی این هفته و البته در روزهای قبل و بعد از آن نیز قابل خریداری نیست. اگر قصد دارید با اتوبوس از تهران به مشهد سفر کنید، نزدیکترین زمان ممکن برای رزرو بلیط ۲۶ شهریور خواهد بود.
قیمت بلیط اتوبوسهایی که در حال حاضر در مسیر تهران مشهد فعال هستند ۵۲۰ هزار تومان است که البته جای خالی ندارند.
گزارش روزنامه ی خراسان با عنوان «نگرد، بلیت نیست!»
نگرد؛ بلیت نیست! همزمان با ورود سازمان تعزیرات به موضوع فروش خارج از شبکه، دلایل کمبود بلیت را بررسی کردیم
اگر سفر کاری یا سفری غیرمنتظره پیش بیاید، تقریبا می توان گفت که «بلیت» گیر نمی آید، مگر این که خلاف آن ثابت شود. اگر این سفر در فصل تابستان و کمی در حوالی ایامی خاص باشد، قطعا باید از خیر وسایلی همچون قطار یا پرواز و حتی اتوبوس هم بگذرید، چون سایت ها و اپلیکیشن های فروش بلیت، عبارت «ظرفیت تکمیل شد» را پیش رویتان می گذارند.
بلیت نیست اما واسطه ها هستند!
اما در کنار تمامی مسائلی که درباره کمبود وسایل نقلیه عمومی بین شهری وجود دارد، بی شک بخشی از آن نیز به کم کاری ها و سوء مدیریت ها مرتبط است. یعنی در این میان نیز، عده ای سودجو از بلبشوی کمبود بلیت نهایت سوء استفاده را می کنند.
نمونه روشن آن گاهی وجود واسطه های فرصت طلبی است که در مقاطع مختلف با دریافت پول بیشتر از مسافر، همیشه به بلیت ها و رزرو دسترسی دارند. نگارنده این گزارش در شهریور گذشته خود شاهد بود که برای تهیه بلیت قطار و اتوبوس به مقصد یکی از شهرهای پر مسافر می شد با پرداخت ۳۰ درصد بیشتر برای هر نفر، بلیت را تهیه کرد.
ورود تعزیرات به کمبود بلیت
در همین خصوص اعتراضات و گلایه های متعدد مردم، باعث شده سازمان تعزیرات حکومتی به موضوع ورود کند.
روز گذشته احمد جعفری نسب معاون نظارت و بازرسی سازمان تعزیرات حکومتی درباره کمبود بلیت در ناوگان حمل و نقل کشور گفت: کمبود بلیت یک دغدغه برای مردم و مجموعه سازمان تعزیرات حکومتی است که به صورت روزانه این موضوع پیگیری میشود.
جعفری نسب با بیان این که برخی از سایتهای مجاز در زمینه فروش بلیت هر زمانی که مردم مراجعه میکنند تا یک ماه آینده هم ظرفیتشان تکمیل است،اظهار کرد: سازمان هواپیمایی کشور را موظف کردیم بر سایتهای غیرمجاز نظارت داشته باشد و سازمان تعزیرات هم از طریق پلیس فتا مکاتبات متعددی انجام داده که سایتهای غیرمجاز فروش بلیت تعطیل شوند.
قیمت بالاتر یعنی عرضه خارج از شبکه و باید این بلیتها در آژانسهای مسافرتی دارای مجوز یا سایت فروش بلیت دارای مجوز فروخته شود. سوال مهم این است اگر ظرفیت تکمیل است، چرا در محل دیگری فروخته میشود و این موضوع از نظر تعزیرات، عرضه خارج از شبکه و گران فروشی محسوب میشود.
بلیت با قیمت بالاتر هست!
وی گفته است: در سایتهای مجاز فروش بلیت شاهد هستیم که ظرفیت را به هر نحوی تکمیل شده اعلام میکنند و مردم با مراجعه به مکان دیگری مانند فرودگاه میتوانند بلیت پرواز را با قیمت بالاتر خریداری کنند. جعفری نسب با اشاره به این که در روند فروش بلیت عدهای در حال سوءاستفاده هستند، گفت: قطعا هر شکایتی که صورت میگیرد، پیگیری میکنیم و نتیجه خواهد داد.
عرضه و تقاضا همخوانی ندارد
اما نظر عالی ترین مسئول در امر حمل و نقل چیست؟ مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی بخش اعظم این مشکلات را در کمبود ناوگان حمل و نقل می داند و می گوید: عرضه و تقاضای بلیت با یکدیگر هماهنگ نیست و میزان تقاضا بالاتر از عرضه است.
کمبود بلیت تنها مربوط به بخش حمل ونقل ریلی نیست، بلکه در تمامی بخش ها از جمله بخش هوایی هم با کمبود بلیت مواجه هستیم.
توسعه ناوگان در دستور کار است
بذرپاش می گوید: اعلام کرده ایم که توسعه ناوگان در تمامی بخش ها از جمله ایرلاین ها در دستور کار قرار گیرد تا فاصله در این بخش کمتر شود. البته نظارت بر بازار و مقابله با سوداگری یکی دیگر از سیاست های اصلی وزارت راه وشهرسازی است.
پول نیست، قطار نیست
محمد رجبی نایب رئیس انجمن شرکت های حمل ونقل ریلی نیز درباره این پرسش به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: تعدادی از ناوگان حمل ونقل ریلی از رده خارج شده و همین موضوع باعث کاهش ظرفیت ناوگان حمل ونقل ریلی مسافری شده است.
به گفته رجبی، هم اکنون شرکت های تولید کننده واگن و ناوگان نیازمند تامین تسهیلات و اعتبارات هستند تا از این طریق بتوانند بخشی از قطعات مورد نیاز خود را تامین کنند. او میگوید: مشکل اصلی در حوزه حمل ونقل ریلی، کمبود لوکوموتیو و منابع مالی است که امیدواریم هرچه سریع تر در این زمینه برنامه ریزی لازم صورت گیرد.
نیاز ۵۵۰ هواپیما، موجودی ۱۸۰
در بخش ناوگان هوایی نیز، همین موضوع مطرح است به طوری که جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ۴ روز قبل در گفتوگو با خبرنگار ایمنا درباره کاهش تعداد ناوگان هوایی مسافربری در کشور اظهار کرد: در برابر جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشور، به ۵۵۰ فروند هواپیما در تایپهای گوناگون برای جابهجایی مسافران نیاز داریم، اما اکنون تعداد ناوگان مسافربری هوایی فعال در کشور محدود به حدود ۱۸۰ هواپیمای فعال است.
از ۱۵ هزار اتوبوس به ۶۵۰۰ دستگاه رسیدیم
محمدرضا عامری، سخنگوی اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافربری کشور نیز گفت: تناسب نداشتن هزینه و درآمد شرکتهای اتوبوسرانی باعث شده تا از تعداد ناوگان فعال کشور کاسته شود. به صورتی که تا دو سال گذشته حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در کشور وجود داشت که هم اکنون تعداد آن به ۶۵۰۰ دستگاه کاهش یافته است. خبرنگار: غفوریان
🅰️ مطالب مرتبط:
※
دیپلماسی حمل و نقل/ گلایه فرهیخت: هیس! مسئولان ما خوابند؛ آقایان: اگر توانستید یک روز در ورودی حرم مطهر را ببندید، آن موقع هم می توانید به زائر رضوی بگویید: «بلیت نیست!»
※
دیپلماسی حمل و نقل/ دوایی: سرگردانی مسافران در دهه آخر صفر؛ رفیعی: چرا به دروغ می گویند قیمت بلیت هواپیما افزایش پیدا نکرده؟! هم گران و هم کمیاب شده + یادداشت فرهیخت