دیپلماسی" رسانه/ گلایه های فرهیخت: چرا در جهان شهر مشهد، ۹۹.۹ درصد سایت های رسانه های خبری و تحلیلی و دستگاه های اجرایی دولتی و خصوصی، یا فاقد منوی «بین الملل» هستند یا حتی «بروز» هم نمی شوند؟

  • بازدید: ۱۴۴۱
رسانه/ گلایه های فرهیخت: چرا در جهان شهر مشهد، ۹۹.۹ درصد سایت های رسانه های خبری و تحلیلی و دستگاه های اجرایی دولتی و خصوصی، یا فاقد منوی «بین الملل» هستند یا حتی «بروز» هم نمی شوند؟
گلایه های فرهیخت:

چرا دو موضوع «وجود منوی بین الملل در رسانه های شهر و استان» و نیز «به روزرسانی مستمر و به هنگام» رسانه های مراکزی که صددرصد مرتبط با رویکرد بین الملل هستند، مهم است؟ 

همگان می دانیم که شهرها همچون موجودات زنده، از حیاتی شبه نباتی برخوردارند و می بایست در شاهرگ های حیاتی آنها، سیل اطلاعات در بستر ارتباطات همواره جاری و ساری باشد. کلان شهری که فاقد یا دارای حرکت لاک پشتی در این عرصه است، مانند موجودی نحیف و ضعیف، فقط عمر می گذراند و از پویایی و بالندگی در آن هیچ خبری نیست! به همین خاطر است که «رسانه» را، رکن چهارم دموکراسی خوانده اند،

از سویی دیگر، تسهیل و تسریع در دسترسی به اطلاعات و منابع خبری «رویکرد بین المللی» رخدادها و تعاملات دیپلماتیک شهر و مناسبات توسعه ی روابط خارجی آن با جهان پیرامون در کلان شهر مشهدی که به درستی مدعی «بزرگترین کلان شهر مذهبی جهان» یا «قطب اول جهان تشیع» است، همچنین ملقب به القابی چون پایتخت فرهنگی جهان اسلام یا پیشانی نظام و ... است، اهمیت ویژه ای دارد،  

پس اگر هم «رسانه» مهم است و هم «رویکرد بین المللی شهر»، پس باید ۹۹.۹ درصد سایت های رسانه ها و وبگاه های خبری و تحلیلی و حتی دستگاه های اجرایی همین شهر اعم از دولتی و خصوصی، دارای منوی «بین الملل» باشند، همچنان که برای اقتصاد و فرهنگ و سیاست و ورزش و... چنین است، در حالی که هم اکنون این وضعیت دقیقاً برعکس است؟!  

کلان شهری که همواره به خود بالیده به برکت وجود مضجع منور امام مهربانی ها، حضرت امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام، همه ساله میزبان سه تا پنج میلیون زائر غیر ایرانی از سراسر جهان اسلام و بلکه این گیتی پهناور است و مشتاقانه به پابوسش می آیند و حتی در شرایط سخت کرونایی کشور و منطقه، شاهد بودیم همچنان این سفرها هر چند به سختی و با فراز و نشیب، ادامه داشت، به گونه ای که امروزه همچنان فرودگاهش سودده ترین فرودگاه بین المللی کشور پس از تهران است؛ 

کلان شهری که همچنان بیش از ۶۰ درصد سرمایه گذاری ها در تأسیسات گردشگری اش به همت بلند سرمایه گذاران افغانستانی صورت می گیرد؛ دومین دانشگاه بزرگ ایران یعنی دانشگاه فردوسی مشهد، همچنان حائز رتبه نخست جذب بیشترین دانشجوی خارجی (پس از پایتخت) است؛

کلان شهری که به مرحمت سفر مستقیم زائران غیرایرانی، کماکان رتبه ی نخست گردش مالی کشور را (پس از پایتخت) برای خود حفظ کرده، بیش از ۵۴ درصد تخت های اقامتی کل کشور، فقط در اوست، مادامی که مقصد ریلی مسافری اول کشور است، سال ها همچنان مقصد اول توریست سلامت مانده و ده ها و بلکه صدها مزیت منحصر به فرد دیگر؛

و مادامی که امروزه وبگاه های اینترنتی در کنار شبکه های اجتماعی، دروازه ی ورودی کسب اطلاعات به روز و جدید از کشورها خصوصاً کشورهای گردش پذیر به شمار می آیند و صنعت مادر گردشگری می تواند به نحو احسن در این آئینه تمام نما برای گردشگران داخلی و خارجی، خوش جلوه کند؛

و زمانی که امروزه به مرحمت رشد اعجاب برانگیز فناوری های نوین بویژه اطلاعاتی و ارتباطی، بحث ترجمه زبان های ملیت ها و اقوام با کمک غول رسانه ای گوگل، عملآً از پیش پای مردم کشورها بویژه گردشگران خارجی برداشته شده به گونه ای که به راحتی یک کلیک می توانند تمام اطلاعات یک وبگاه را در کسری از ثانیه به زبان مادری خود تغییر داده و به سرعت بخوانند؛

حال در این وضعیت، زمانی که زوار غیرایرانی، توریست های سلامت، دانشجویان خارجی طالب تحصیل در کشور، سرمایه گذاران خارجی مشتاق به ورود ارزهای خارجی و ... و در کل گروه های مخاطب در آن سوی مرزها به این وبگاه ها مراجعه می کنند، چه حالی پیدا می کنند مادامی که می بینند حتی یک منوی اختصاصی برای آنان در وبگاه هایمان نیست؟! از طرفی آنان را برای حضور و سفر و مشارکت و.... فراخوانده ایم و می گوییم فرش قرمز برایتان پهن می کنیم و از طرف دیگر، تمام مطالب مرتبط با رویکرد بین المللی شهر پراکنده بوده و متجمع نیست؟! حال باید سختی بیشتری را تحمل و زمان بیشتری را صرف کنند تا بتوانند با کمک ابزار جست و جوی گوگل و امثالهم، پاسخ یک سئوال معمولی و ساده را در وبگاه هایمان بیابند! به راستی چرا؟

آیا اکنون حق نداریم از مدیران این وبگاه ها که عنوان های خبری و تحلیلی بر صدر رسانه یشان حک شده، گلایه کنیم که چرا از تحلیل این ضرورت حیاتی برای متمایزترین شهر جهان از نظر معنوی عاجزند و سالهاست علی رغم تذکرات متعدد، این نقیصه ی مهم جبران نمی شود؟

نباید متوقع بود اگر در چارت سازمانی و نمودار تشکیلاتی سازمان و نهاد و حتی شرکت خصوصی خود، پست و جایگاهی لااقل در سطح معاونت، برای مدیریت و توسعه ی رویکرد بین المللی خدمات شان ندارند، دست کم به کف کف توقعات و استانداردهای یک رسانه پویا یعنی وجود منوی «بین الملل» در کنار منوهای اقتصاد و سیاست و فرهنگ و ورزش و... اهتمام ورزند؟! و آیا برای تعالی و بالندگی نهضت توسعه ی روابط خارجی آرمان شهر رضوی، وجود یک منوی اختصاصی یا دست کم یک تک #بین_الملل، توقع و انتظار زیادی است؟!! 

چرا باید از میان قریب به دویست دستگاه حاکمیتی و دولتی و همین تعداد دانشگاه ها و واحدهای آکادمیک، آموزشی، پژوهشی و حوزوی و همچنین شش هزار واحد تولیدی در استان، فقط دو سه وب سایت از جمله «اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان» و «دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) هستند که منوی بین الملل دارند، تازه آن هم تا حدودی فعال است، اما حتی یک خبرگزاری و وبگاه های خبری در استان و شهر نیست که چنین بخشی را در وبگاه خود در نظر گرفته باشد! 

البته سال گذشته شاهد بودیم که رسانه ی شهرآرا، منوی «افغانستان» را در وبگاه خود قرار داد و ابتدا خرسند شدیم، اما به مرور زمان، سطح پوشش اخبار این بخش به جای ماندگاری در قلمرو مشهد، متأسفانه به کل اخبار افغانستان در جهان تعمیم یافت و این یعنی زیره به کرمان بردن و در نتیجه، این صفحه هم عملاً از حیز انتفاع افتاد و تمرکزش را از رویدادهای افغانستانی ها در مشهد از دست داد!

صدافسوس حتی دانشگاه فردوسی مشهد و آستان قدس رضوی به عنوان ابرسازمان اقتصادی و عظیم ترین نهاد مقدس دینی در کشور و بلکه جهان اسلام هم در نسخه ی جدید قالب نوین وبگاه هایشان، فاقد این گزینه هستند در حالی که در خصوص «دانشگاه بزرگ فردوسی مشهد»، اگر بخش معتنابهی از چرخ «اقتصاد آموزش» و نیز اعتبار بین المللی آن، با درآمدهای دلاری و یورویی دانشجویان خارجی اش نچرخد، ولی چرخ اعتبار بین المللی اش در سطح منطقه و جهان بسیار به آن محتاج و بلکه وامدار است! 

وجود این منو و این بخش منفک، هم نشانه اهمیت بخشیدن به رویکرد بین المللی ام القرای جهان تشیع است و هم کف توقعات فغالان و دغدغه داران کلان شهری است که می خواهد برای سالیان دراز، داعیه دار قطب اول جهان تشیع باشد و قبله آمال شیعیان جهان. حال داعیه های فی نفسه درست «پایتخت معنوی جهان اسلام» و «بزرگترین کلان شهر مذهبی جهان» (البته از نظر وسعت) بماند برای زمانی که لااقل به اندازه اختصاص یک منو در یک وبگاه، برایش ارزش و اعتبار قائل باشیم.

اگر هنوز مخاطبی بر این موضوع ساده، قانع نشده، مثالی می زنیم:

فرض می کنیم شهری داریم بندری و دقیقاً در مجاورت دریا و بالتبع، اقتصادمان صددرصد به اقتصاد دریا وابسته است؛ حال اگر هر چه وبگاه در این شهر هست، همه برای بخش های دین، علم، آموزش، فرهنگ، هنر، ورزش و... منوی مستقل بگذارند، اما برای اقتصاد دریا، حتی یک منو نباشد، آیا هم برای شهروندان آن شهر و هم برای گردشگران و هم سرمایه گذاران و... باعث تعجب نیست؟ 

خوب، مشهد هم بدون زیارت، دقیقاً مانند همان شهر بندری است که دریا را از او گرفته باشند. بارها متذکر شدیم که آن طرف تبریز، استانبول و اروپاست، اما آن طرف مشهد ما، سوئیس و هلند نیست، بلکه افغانستان مستعد و قهرمان، اما مظلوم و در استضعاف نگاه داشته شده ای است که پایتخت تولید مواد مخدر جهان (تریاک) است! حال، اگر وجود نازنین مضجع منور رضوی در این خطه آرام و قرار نمی گرفت، خداوکیلی کدام شهروند ایرانی حاضر می شد هر سه سال یک بار خود و خانواده اش پا به دیاری خشک و بی آب و علف و طبیعت بدون رود و دریا و جنگلی بگذارد که در طول سال فقط ۱۲ روز هوای پاک دارد؟!
و اما رسانه هایی که فاقد منوی بین الملل هستند: 

شامل تارنماهای: ▪ استانداری خراسان رضوی ▪ آستان قدس رضوی ▪شهرداری مشهد شورای اسلامی شهر مشهد حوزه علمیه خراسان ▪ جهاد دانشگاهی مشهد ▪ پارک علم و فناوری خراسان رضوی ▪ صبح توس ▪ صبح مشهد ▪ مشهد فوری و متأسفانه حتی «شهرآرا - تنها رسانه بومی شهری» 

و از همه عجیب تر خبرگزاری رضوی که رسالتش صددرصد مرتبط با زوار ایرانی و غیرایرانی است، حاضر است منوی عجیب غریب و توهین آمیز «رضوی پلاس» را بزند تا هواداران استقلال و پرسپولیس را خوش آید، اما متأسفانه حاضر نیست یک منو برای زوار غیرایرانی و توسعه ی روابط خارجی این شهر درج کند. 

همچنین گلایه مندیم از مدیران بخش استانی تمام رسانه ها و خبرگزاری رسمی پرمخاطب کشور از خود صدا و سیمای استانی گرفته تا ایرنا و ایسنا فارس و تسنیم و مهر و خبرنگاران جوان و... خلاصه همه ی حضرات مسئولان شهری و استانی و مدیران رسانه هایشان که به وقت مصاحبه و در مقابل دوربین ها، مشهد دوست داشتنی را جهان شهر می خوانند و آمار زائران غیرایرانی اش را تا عدد نجومی هشت میلیون! می رسانند و آمار گردشگران سلامت و دانشجویان غیرایرانی و صادرات و... را به رخ سایر استان ها می کشند، اما هنگام عمل، از قراردادن حتی یک منوی ساده ی «بین الملل» برای بازتاب رویدادهای توسعه ی روابط خارجی این کلان شهر با جهان پیرامون در وبگاه شان دریغ می کنند! 

به راستی در سال ۲۰۲۳ و در جهانی که در همسایگی ما، فقط یک قلم، امارات متحده ی عربی به فکر نصب کولرهای مخصوص برای خنک کردن هوا در سطح پیاده روهایش است و قطر در پشت هر صندلی ورزشگاه فوتبال، یک مانیتور نصب می کند و عربستان که با ۱۸ میلیون گردشگر، رتبه اول جذب توریست را در جهان عرب طی سال ۲۰۲۲ کسب کرده و در صدد رساندن این عدد به یکصد میلیون است، چرا باید متأسفانه سطح دغدغه ی های فعالان رویکرد بین المللی مشهد این ولایت عشق، در حد یک «منوی ساده» یا یک «تگ زپرتکی #بین_الملل» ذیل هر خبر مرتبط یا یادآوری مستمر برای رعایت آداب و تشریفات بین الملل هنگام ورود میهمانان خارجی از جمله قراردادن پرچم کشورشان در محل ملاقات و فراموش نکردن آن و امثال اینها، افول و نزول و سقوط کند؟! جز افسوس و آهی سرد و عمیق ... دیگر چه می توان گفت و کشید؟!

درود و بدرود

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8084


Share
  • آقای آستان قدس، پایگاه اطلاع رسانی بین المللی اعتاب و زیارت دو سه ماه هست که به روز نشده!!! بسیاری از منوهای اصلی اش هم خالیه. خوب اگه قرار به خالی ماندن و به روز نشدنه پس چرا این همه هزینه برای یک وب سایت چهار زبانه کردید؟
  • مصطفایی
    سلام، چرا سایت اعتاب مقدسه صفحه درباره ما اون خالیه؟ مگه میشه یه سایت صفحه درباره ما نداشته باشه؟ این صفحه شناسنامه هر سایتیه و نبودنش یا خالی بودنش اصلاً نشانه خوبی نیست خصوصاً این که وابسته به آستان قدس رضوی هستش
    پاسخ:
    سلام دوست عزیز، اولاً حق با شماست. دوماً مدیران این وبگاه گویا پیام شما رو در اینجا خوانده اند و این صفحه اخیراً به روزرسانی شده ولی متأسفانه همه چیز نوشتند جز «درباره ی ما»ی واقعی!! معمولاً در این صفحه، اطلاعات ارتباطی و تماس رو نمی نویسند و آنها رو در صفحه ی تماس با ما درج می کنند! این که شماره مجوز سایت نزد وزارت ارشاد چیه؟ اینها چه اهمیتی داره و این که نشد اطلاعات مفید؟ به خدا ما هم نفهمیدیم که دست اندرکاران این وبگاه اطلاع رسانی بین المللی واقعاً کیا هستند؟ تعجب هم می کنیم که امروزه شترسواری که دولا دولا نمیشه و هنوز نمی فهمیم چرا متصدیان این وب سایتی سه زبانه، می خواهند ناشناس بمانند! سایت اعتاب مقدسه و ناشناس بودن؟ یعنی چه؟ همه کلی خرج می کنند و وب سایت می زنند که از ناشناسی در بیان و اینها متأسفانه برعکس عمل می کنند. افسوس
  • شما از سایت بازارچه های استان میگید که فشله من از خود سایت اصلی استانداری خراسان رضوی میگم که افتضاحه! ماههاست هر بار وقتی وارد سایتش میشیم گوگل هشدار امنیتی میده و به سختی میتونیم وارد سایتش بشیم؛ سایت استانداری خراسان جنوبی کجا و سایت خراسان رضوی کجا؟
  • زین الدینی
    خنده داره که به سایت بازارچه های مرزی استانداری خراسان رضوی برخورده گفتید چند ساله بروزرسانی نمیشه برای همین هرچی تو صفحه اولش بوده همه رو حذف کرده و شده پر از خالی ، به نظرم اینقدر از به روزرسانی اخبار بین المللی تو سایتهای ادارات مشهد انتقاد نکنید که اینا ظرفیت ندارند و بدتر میکنند و اصلا براشون مهم نیست خراسان رضوی یک استان مرزیه و صادرات براش حیاتیه
  • عبدالرضا زرگری
    قبلاً مدیران سایت خبری آستان قدس تگ بین الملل را ذیل اخبار مرتبط درج می کردند و ما هم در وبگاه به آن لینک داده بودیم و به مصداق کاچی بهتر از هیچی... کمی دلخوش بودیم، اما متأسفانه اخیراً نه تنها این کار ساده رو هم نمی کنند بلکه سبزه بود و به گل هم آراسته شده، یعنی کاربر سایت روش درج تگ ها یا همان برچسب ها ذیل هر خبر را هم متأسفانه بلد نیست! مثلاً پنج تا کلیدواژه را کنار هم درج می کند و به گمان این که اگه بین اونها ویرگول بزنه، هنگام زدن اینتر، همه جدا میشن، ارسال می کنه در حالی که همه ی این پنج تگ به صورت متجمع و به صورت یک تگ درج شده و عملآً درج برچسب و آن همه منافعش از حیز انتفاع ساقط میشه. من چندین بار به مدیران سایت خبری آستان قدس یادآوری کردم ولی متأسفانه تاکنون ترتیب اثر ندادند و حالا شما ببینید روزانه چه تعداد خبر داره به صورت غلط منتشر میشه و بعد اصلاح اینها چقدر زمانبر هست!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم تازه ها

آرشیو توضیح

مخاطبانی که فرصت زیادی برای «فرهیخت گردی» ندارند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن ، اهم تازه ها و یافته های مطالعاتی اخیر فرهیخت را در «یک نگاه» ببینند و بخوانند، ما آنها را ذیل این بخش گرد هم آورده ایم.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود این یعنی آن که اگر با گذشت ۴۵ سال، هنوز نمی توانیم یک آمار موثق از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع خارجی ارائه دهیم، پس هر گونه برنامه ریزی برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ و این واقعاً مایه فضاحت دیاری است که ادعای قطب اول گردشگری کشور را دارد. آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضعییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو