دیپلماسی" زیارت/ دکتر میثم ظهوریان نماینده مردم مشهد در مجلس از نسبت دیپلماسی شهری با هویت زیارتی مشهد می گوید

  • بازدید: ۱۲
زیارت/ دکتر میثم ظهوریان نماینده مردم مشهد در مجلس از نسبت دیپلماسی شهری با هویت زیارتی مشهد می گوید
دکتر میثم ظهوریان

نسبت دیپلماسی شهری با هویت زیارتی مشهد، دکتر میثم ظهوریان، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، پژوهشگر سیاست‌گذاری عمومی از ظرفیت‌های جهان شهری مشهد الرضا (ع) می‌گوید.

همگام با جهانی شدن و با رشد فناوری اطلاعات و توسعه شبکه‌های ارتباطی، دیپلماسی شهری به عنوان موضوعی جدید، به موازات دیپلماسی دولت ها، میان کشور‌های مختلف جهان شکل گرفته است و شهر‌ها در فضایی متشکل از جریان‌ها به بازیگران اصلی حوزه ارتباط و اقتصاد جهانی تبدیل شده اند.

تمرکز و همگرایی حوزه‌های مختلف در شهر‌ها نشان دهنده حرکت سریع جهان به سمت شهری شدن و توسعه هرچه بیشتر کلان شهر‌ها و تبدیل آن‌ها به شهر‌های جهانی و در نهایت جها ن شهرهاست.

در این فضا، شهر‌ها با ارتقای جایگاه اقتصادی، سیاسی، فناوری، فرهنگی و زیر ساختی خود از توان، نفوذ و اعتبار کافی برای اجرای فعالیت‌های دیپلماتیک برخوردار می‌شوند و در راستای فعالیت‌های خود، شکل نوینی از دیپلماسی را نمایان می‌سازند که از آن با عنوان دیپلماسی شهری یاد می‌شود.

امروزه جهان شهر‌ها و کلان شهر‌های بسیاری از این ابزار برای رسیدن به اهداف اقتصادی فرهنگی و اجتماعی در راستای منافع ملی کشور خود بهره می‌برند. در همین راستا با دکتر میثم ظهوریان، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و پژوهشگر سیاست گذاری عمومی و از مدیران سابق شهرداری مشهد، گفتگو کرده ایم.

به اعتقاد ظهوریان، دیپلماسی شهری هم می‌تواند به ارتقای نگاه جهانی که در شهر مشهد وجود دارد کمک کند و هم می‌تواند ظرفیت‌های اقتصادی مشهد را بالفعل کند.

این پژوهشگر سیاست گذاری عمومی گفت: اگر بخواهیم بین شهر‌های ایران، یک شهر را انتخاب کنیم که ویژگی جهانی بودن را داشته باشد، مشهد است. از طرفی وجود بارگاه امام رضا (ع)، تعدد حضور زائران بین الملل را در مشهد ایجاد می‌کند که فرصتی برای ارتباطات بین الملل فراهم می‌آورد؛ زیرا به عبارتی در کشور‌های منطقه، یا تعداد زیاد شیعیان را داریم یا اهل سنت محب اهل بیت.

وی بیان کرد: نگاه ما به زیارت صرف زیارت نیست، بلکه این امکان، یک بستر فرهنگی است که می‌توانیم به وسیله آن، پیام تشیع و انقلاب را منتقل کنیم؛ لذا انتقال پیام و تجربه سفر نیز موضوعیت دارد.

نقش دیپلماسی شهری در جذب زائر

ظهوریان افزود: به عنوان مثال اگر ۲۰۰ میلیون شیعه باشند که می‌توانند به زیارت بیایند، دیپلماسی شهری می‌تواند کمک کند که این ظرفیت بالقوه به بالفعل تبدیل شود. تعداد زیادی از شیعیان در کشور‌های پاکستان، عراق، بحرین، عربستان سعودی، جمهوری آذربایجان، لبنان، یمن و سوریه حضور دارند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حوزه دیگری که دیپلماسی شهری می‌تواند تعیین کننده باشد، حوزه مهاجران است؛ مهاجرانی که عمدتا به آن‌ها با چشم تهدید نگاه شده است؛ اما در واقع حضور مهاجران در مشهد به لحاظ ارتباطات بین المللی‌ای که دارند، فرصت است. حتی حضور مهاجران می‌تواند به حوزه تجارت مشهد کمک کند.

ظرفیت تبدیل مشهد به هاب حمل و نقل

این پژوهشگر سیاست گذاری عمومی متذکر شد: اگر ظرفیت بین المللی و دیپلماسی شهری مشهد فعال شود، مشهد می‌تواند به یک هاب حمل و نقل تبدیل شود. در این راستا این امکان وجود دارد که مشهد به ویژه بعد از تکمیل راه آهن چابهار-زاهدان-مشهد، کریدور حمل ونقل بین الملل به آسیای میانه باشد.

وی انتقال تجارب بین المللی در حوزه شهری را از دیگر مؤلفه‌های دیپلماسی شهری در حوزه کلان و عمومی نام برد و گفت: مشهد می‌تواند از تجربه‌های دیگر شهر‌ها استفاده کند و هم اینکه در قالب دیپلماسی فرهنگی تجربه‌های موفق خود را در عرصه‌های شهری به دیگر شهر‌های منطقه منتقل کند.

ظرفیت مشهد برای گفت و گوی بین ادیان

او معتقد است که شهر مشهد توان و ظرفیت اینکه به یکی از شهر‌های گفت و گوی بین ادیان در دنیا تبدیل بشود را دارد و این ویژگی ظرفیت بالقوه‌ای است که می‌تواند از طریق دیپلماسی شهری فعلیت یابد. ظهوریان اضافه کرد: به هرحال هر هدف یا موضوعی الزاماتی دارد و یکی از الزامات دیپلماسی شهری در حوزه کلان، داشتن یک نگاه جهانی و فرصت محور به ارتباطات است.

این در حالی است که بعضا نگاه‌های تهدید محور به برخی زائران از حوزه‌های بین الملل باعث شده است که این ظرفیت‌ها بالفعل نشوند. از سوی دیگر، تأمین زیرساخت‌های لازم، یکی دیگر از الزامات دیپلماسی شهری است؛ مثلا در مبادی حمل ونقل ما حتی باید نگاه بین المللی حاکم باشد.

این پژوهشگر سیاست گذاری عمومی بیان کرد: آنچه مهم است، محور و ستون بودن هویت مشهد است و در این راستا دیپلماسی شهری باید خود را ذیل هویت زیارتی مشهد تعریف کند؛ زیرا دیپلماسی شهری اگر بخواهد هسته اصلی هویتی شهر را متأثر کند، چندان به شهر کمک نخواهد کرد.

وی افزود: مثلا مشهد می‌تواند قوانین ویژه‌ای خلق کند، از جمله اینکه تسهیلات ویژه‌ای در حوزه صدور روادید برای زائران بین الملل فراهم کند. این اقدام کمک خواهد کرد که عنوان جهان شهری مشهد بیشتر تحقق پیدا کند، یا برای جذب زائران کشور‌های مسلمان می‌توانیم ظرفیت‌های مکمل زیارت مثل گردشگری سلامت را فراهم کنیم.

این مدیر سابق شهرداری مشهد ادامه داد: یکی از مشکلات سر راه جهان شهری شدن مشهد، این است که هنوز زیرساخت‌هایی مثل فناوری اطلاعات را در بخش‌های مختلف سفر نداریم. مدیران شهری ما می‌توانند در ارتباطات با کشور‌های هدف، با شرکت‌های جذب گردشگر ارتباط بگیرند و در قالب بسته‌های مشخص زیارتی برنامه تعریف کنند.

محمد خسروی | شهرآرانیوز

یادآوری:

این مصاحبه در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ با دکتر میثم ظهوریان و به همت شهرآرا صورت گرفته که از سویی به دلیل مفهومی بودن محتوا، زمان گفت و گو اهمیت چندانی ندارد و از سویی دیگر، امروزه با فقر محتوا در باره ی هویت زیارتی شهر مواجه هستیم و لذا به دلیل اهمیت آن، در تارنمای فرهیخت نیز بازنشر می گردد.

برای مشاهده ی وب سایت شخصی میثم ظهوریان، اینجا را کلیک فرمایید.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8620


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم تازه ها

آرشیو توضیح

مخاطبانی که فرصت زیادی برای «فرهیخت گردی» ندارند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن ، اهم تازه ها و یافته های مطالعاتی اخیر فرهیخت را در «یک نگاه» ببینند و بخوانند، ما آنها را ذیل این بخش گرد هم آورده ایم.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود این یعنی آن که اگر با گذشت ۴۵ سال، هنوز نمی توانیم یک آمار موثق از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع خارجی ارائه دهیم، پس هر گونه برنامه ریزی برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ و این واقعاً مایه فضاحت دیاری است که ادعای قطب اول گردشگری کشور را دارد. آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضعییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو