-
۳۰ تیر ۱۴۰۳
-
بازدید: ۵۶۲
درباره جشنواره
تغییر سریع ذائقه مخاطبان متناسب با ابزارهای جدید، نیاز به تولید محتوا همراه با خلاقیت و انتشار گسترده آن را بیش از پیش ضروری کرده است. در پاسخ به این ضرورت جشنواره رسانهای امام رضا (ع) بهمنظور شکوفایی ایدههای نو در گسترش فرهنگ رضوی آغاز به کار کرد تا در این بستر اهالی فرهنگ، هنر و رسانه و تمام دغدغهمندان فرهنگ دینی را گرد هم آورد تا با حداکثر توان و بهرهبرداری بهینه از ابزارهای نوین رسانهای پیام اسلام ناب را به تمام جهان مخابره کند.
جشنواره رسانهای امام رضا (ع) فرصتی برای همافزایی، شبکهسازی و شناسایی خادمان رسانهای، ارتقای کمّی و کیفی تولیدات در حوزه معارف حضرت رضا (ع) و انعکاس بخشی از خدمات و تلاشهای ارزنده فعالان عرصه رسانه در بهتصویرکشیدن حرم مطهر، زیارت و آموزهها و معارف رضوی است. اعتلای سطح کمّی و کیفی و ارج نهادن به آفرینشهای بدیع، خلاقانه، هنرمندانه و اثرگذار رسانهای با موضوعات معارف رضوی، بازخوانی مفاهیم بنیادین سیره امام رضا (ع) و شناسایی و حمایت از مؤلفان و پدیدآورندگان آثار رسانهای با محوریت امام رئوف (ع) از جمله نیات و اهداف این جشنواره است.
دبیرخانه جشنواره رسانهای بینالمللی امام رضا (ع) از سال ۱۳۹۹ راهاندازی شد و بستر برگزاری نخستین جشنواره امامرضا (ع) در سال ۱۴۰۰ فراهم آمد. با گذر یک سال زمان و کسب تجربیات نخستین دوره، دومین دوره جشنواره رسانهای بینالمللی امامرضا (ع) بهصورت بینالمللی آغاز شد و ضمن افزایش تنوع بخشها و بهرهگیری از داوران سرشناس رسانهای و هنری، محصولات رسانهای رضوی در سطح ملی و بینالمللی گردآوری و در تیرماه ۱۴۰۱ از برگزیدگان جشنواره تقدیر شد.
سومین دوره جشنواره رسانهای بینالمللی امام رضا (ع) از اواخر بهمن ۱۴۰۱ کلید خورد و هماکنون دبیرخانه این جشنواره در حال برگزاری چهارمین دوره است.
متن فراخوان
فراخوان چهارمین جشنواره رسانهای بینالمللی امام رضا (ع)
باسمه تعالی
«السلام علیک یا علی بن موسیالرضا(ع)»
اهداف جشنواره
ارتقای کمّی و کیفی محصولات رسانهای با مضامین رضوی
شناسایی، شبکهسازی و تعامل بیشتر با تولید و توزیعکنندگان محتوای رسانهای مرتبط با فرهنگ و سیره رضوی در داخل و خارج از کشور
تعمیم و گسترش تولیدات رسانهای مرتبط با سیره رضوی در بستر رسانههای گوناگون بهویژه رسانههای نوین
شبکهسازی و حمایت از پدیدآورندگان آثار رسانهای رضوی
عمقبخشی به محتوای رسانهای مرتبط با سیره و معارف رضوی
محورهای موضوعی جشنواره
سیره رضوی: شخصیت و زندگانی حضرت امام رضا (ع)، تبیین و بررسی نمودهای مختلف فرهنگ و آموزههای سیره وجود مبارک حضرت امام رضا(ع) در محصولات رسانهای با تأکید بر بررسی نسبت مفاهیم بنیادین و مسائل روز با آموزههای رضوی بهویژه در حوزه عدالت و ظلمستیزی، گفتوگو، اخلاق و تعامل، جهاد، مقاومت، ایثار و شهادت
زائر و زیارت رضوی: تبیین، تجلیل و نمایش آثار و برکات زیارت امام رضا (علیهالسلام) در زائرانی که به اشکال مختلف حضوری و غیرحضوری (زیارت از بعید) با بارگاه منور رضوی ارتباط برقرار میکنند، زیارت در نگاه اقوام و اقلیتهای مذهبی، زیارت و هویتیابی نسل جوان و نوجوان، مستندنگاریهای سفر به مشهد مقدس توسط زائران بینالمللی
وقف و نذر رضوی: بررسی آثار و برکات موقوفات و نذورات به ساحت مقدس امام رضا(ع) و ترویج سنت حسنه وقف و نذر در راستای خدمترسانی به زائران و مجاوران و نیازمندان، روایتهای وقف و نذر واقفان و ناذران
خدمت رضوی: تبیین و بررسی مفهوم خدمت کریمانه در سیره رضوی و بررسی نمودهای عینی آن در عرصههای مختلف خدمات آستان قدس رضوی در کنار ترویج خدمت کریمانه به نیازمندان به نام مبارک امام رضا(ع) و بازنمایی منش خادمانه خدام ویژه علی بن موسیالرضا(ع) با تأکید بر خادمالرضا(ع)؛ شهید ابراهیم رئیسی
هویت مشهدالرضا: تبیین و بررسی جایگاه مشهد مقدس به عنوان نماد شهر زیارتی، بایستهها و ضرورتها و چالشهای پیش روی آن نگاهی نقادانه از منظر اقدامات مسئولانه و عملکرد شهروندی
جهاد تبیین: بررسی نقش و جایگاه جهاد تبیین در سیره و کلام ائمه معصومین علیهمالسلام بهویژه حضرت علی بن موسیالرضا(ع) و همچنین تشریح عینی راهکارهای جهاد تبیین سیره معصومین(ع) در عصر حاضر
بخشهای جشنواره
رسانههای خبری و تحلیلی
شامل محورهای ذیل خواهد بود:
- خبر
- گزارش
- مصاحبه
- سرمقاله، مقاله و یادداشت مطبوعاتی
- گزارش خبری رادیویی
- گزارش خبری تلویزیونی
- اینفوگرافیک
- بخش ویژه: تیتر
- رسانههای مجازی
در حوزه فضای مجازی توجه اصلی بر تولیدات کاربران در بستر فضای مجازی میباشد و محصولات تولید شده در قالببندی متناسب با فضای مجازی مورد توجه خواهد بود. بر این اساس این حوزه شامل بخشهای ذیل خواهد بود:
صفحه و کانال در شبکههای اجتماعی
پادکست ویژه فضای مجازی (منتشر شده در بسترهای پادکستی)
گزارش ویدئویی ویژه فضای مجازی (خبری یا غیرخبری)
برنامههای رادیویی و تلویزیونی این بخش با تمرکز بر تولیدات رسانههای صوتی و تصویری با تأکید بر محتواهای تولید و پخش شده در رسانه ملی و شبکههای تلویزیونی برونمرزی و بین المللی، سکوها (پلتفرمهای) ویدئویی و تلویزیونهای اینترنتی برگزار میشود و شامل بخشهای ذیل خواهد بود:
- برنامه رادیویی ترکیبی
- نمایش رادیویی
- برنامه تلویزیونی (ترکیبی، مسابقه و ... )
- بخش ویژه: فیلمنامه، ایده و طرح تولیدات رادیویی و تلویزیونی
فیلم کوتاه، مستند و نماهنگ این بخش شامل محورهای ذیل میباشد:
- فیلم کوتاه
- فیلم مستند
- پویانمایی و موشنگرافیک
- نماهنگ
عکس خبری
- تکعکس
- گزارش تصویری
پویش مردمی نشر محتوای رضوی در شبکههای اجتماعی
با هشتگهای #چهارشنبه_های_امام_رضایی #همه_خادم_الرضاییم #آرام_جانها #امام_رضا #ImamReza
جایزه ویژه «احیای امر»
این بخش ویژه برای برجستهسازی نام و نشان حضرت رضا علیهالسلام در گستره جهان اسلام در نظر گرفته شده است. آثار، محصولات و خدمات رسانهای باکیفیت، اثربخش و جریانساز با محوریت تبیین و ترویج معارف قرآن و احیاگر مکتب اهل بیت (ع) بهویژه سنت و سیره رضوی در هر قالب رسانهای و به هر زبانی میتوانند در این بخش شرکت کنند.
جوایز جشنواره
به نفرات برتر هر بخش از جشنواره تندیس ویژه جشنواره و لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی اهدا خواهد شد.
نحوه ارسال آثار به جشنواره
همه شرکتکنندگان میبایست با مراجعه به سایت جشنواره به نشانی mediafest.razavi.ir نسبت به تکمیل فرم ثبت نام اقدام فرمایند.
ارسال آثار بخش رسانههای خبری و تحلیلی و فضای مجازی از طریق فایل و لینک در وبسایت جشنواره مقدور است. در صورت حجم بالای آثار در بخش رسانه های صوتی و تصویری (فقط آثاری که بیشتر از ۲۰۰ مگابایت است) علاوه بر تکمیل فرم در سایت، میبایست اثر را در قالب ۲ نسخه دیویدی به دبیرخانه جشنواره ارسال شود و یا فایل اثر و یا لینک نسخه آپلود شده آن را از طریق پیامرسانها همراه با توضیحات و مشخصات به شماره ۰۹۰۳۵۲۷۰۲۳۴ ارسال نمایند.
نشانی پستی دبیرخانه جشنواره
استان خراسان رضوی، مشهد، بولوار سجاد، نبش سجاد ۱، مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، دبیرخانه جشنواره رسانهای امام رضا (ع)
کد پستی: ۹۱۸۷۷۹۳۱۱۲
شماره تماس:۰۹۰۳۵۲۷۰۲۳۴ یا ۳۷۶۸۵۰۱۱-۰۵۱ داخلی ۱۲۱۲
نشانی دفتر تهران (برای تحویل/ارسال آثار در تهران): میدان انقلاب، خیابان جمالزاده، نرسیده به بلوار کشاورز، خیابان نیلوفر، بنبست گلریز، پلاک ۳۸، واحد۲
کد پستی: ۱۴۱۸۸۹۳۸۴۱
تقویم زمانی جشنواره
آخرین مهلت ارسال آثار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
زمان برگزاری اختتامیه جشنواره و معرفی برگزیدگان: ۲۵ دی ۱۴۰۳
شرایط عمومی شرکت در جشنواره
🔸️ شرکتکنندگان در جشنواره، باید آثار خود را با رعایت شرایط عمومی و اختصاصی جشنواره در قالب زمانبندی تعیین شده به دبیرخانه ارسال نمایند.
🔸️ اطلاعرسانی جشنواره، فرایند ثبتنام و ارسال اثر و همچنین معرفی آثار برگزیده از طریق وبسایت دبیرخانه جشنواره به نشانی mediafest.razavi.ir انجام میشود.
🔸️ آثاری که در فاصله زمانی ۱ فروردین ۱۴۰۲ تا پایان مهلت ارسال اثر در یکی از نشریات، خبرگزاریها و پایگاههای خبری (دارای مجوز) و شبکههای اجتماعی منتشر و یا در شبکه های داخلی و برونمرزی صداوسیما و یا شبکههای بینالمللی و یا تلویزیون های اینترنتی و... پخش شده است در جشنواره شرکت داده میشوند.
🔸️ آثاری که در دورههای پیشین جشنواره حائز رتبه و برگزیده شدهاند امکان شرکت مجدد ندارند.
🔸️ آثاری که در جشنواره قبلی شرکت کردهاند امکان شرکت مجدد ندارند، به استثناء صفحه و کانال در شبکههای اجتماعی
🔸️ تکمیل فرم مشخصات فردی و رسانهای به همراه مشخصات کامل اثر در سایت جشنواره الزامی است.
🔸️ دبیرخانه جشنواره پس از دریافت اثر از شرکت کننده و بررسی اطلاعات ثبت شده طی ده روز کاری تایید ثبت اثر را به شرکتکننده اعلام خواهد نمود.
🔸️ آثار نباید مغایر با قوانین و مقررات جاری، فرهنگ و ارزشهای ملی و دینی باشد.
🔸️ آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره فقط از پدیدآورنده و صاحب حقوقی اثر یا نشریه چاپ شده پذیرفته میشود.
🔸️ شرکتکننده برای کسب رتبه باید به شاخصها و در نهایت به تصمیمات هیئت محترم داوران اعتماد نموده و پایبند باشد.
🔸️ شاخصهای بررسی آثار متعاقباً توسط هیئت علمی جشنواره اعلام خواهد شد.
🔸️ آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره عودت داده نخواهد شد.
🔸️ دبیرخانه جشنواره مجاز است با حفظ حقوق معنوی صاحب اثر، در حد متعارف آثار منتخب را در امور نمایشگاهی، انتشاراتی، اطلاعرسانی و تبلیغاتی خود استفاده نماید.
🔸️ تصمیمگیری در قبال مسایل پیشبینی نشده بر عهده دبیرخانه جشنواره خواهد بود.
🔸️ همه آثار باید هماهنگ با یک یا چند مورد از موضوعات و محورهای مطرح شده در جشنواره باشد.
🔸️ هر نفر در هر یک از قالب های جشنواره حداکثر ۵ اثر می تواند ارسال کند. در صورت عدم رعایت تمامی آثار فرد مذکور از روند بررسی جشنواره حذف خواهد شد.
🔸️ به آثار غیر مرتبط و آثاری که با مشخصات ناقص به دبیرخانه جشنواره ارسال شود، ترتیب اثر داده نخواهد شد.
🔸️ به آثاری که بعد از مهلت تعیین شده به دبیرخانه ارسال شود ترتیب اثر داده نخواهد شد.
🔸️ معرفی هیئت داوران به انتخاب و نظارت مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی صورت میگیرد.
🔸️ بخش ویژه در محورهای مختلف جشنواره فقط یک نفر برگزیده خواهد داشت.
شرایط اختصاصی شرکت در جشنواره
🔸️ الف - رسانههای خبری و تحلیلی (خبر، گزارش، مصاحبه، سرمقاله، مقاله و یادداشت مطبوعاتی، گزارش خبری رادیویی، گزارش خبری تلویزیونی).
آثار این بخش میبایست در بستر رسانه های خبری- تحلیلی دارای مجوز منتشر شده باشد.
در خصوص آثاری که بدون ذکر نام تولیدکننده منتشر شده، ارائه نامه رسمی معرفی تولیدکننده اثر از طرف رسانه الزامی است.
در صورت عدم وجود لینک آثار و یا حجم بالای اثر، امکان ارسال از طریق پست فراهم میباشد.
گزارش های خبری رادیویی و تلویزیونی میبایست حداکثر ۳.۵ دقیقه باشد.
در خصوص آثار مکتوب، صرفاً فایل pdf اصل مطلب منتشرشده در رسانه قابل پذیرش است.
🔸️ ب - رسانههای مجازی (حساب کاربری، پادکست ویژه فضای مجازی(منتشر شده در فضای پادکستی)، گزارش ویدئویی ویژه فضای مجازی (خبری یا غیرخبری)
در بخش شبکه های اجتماعی می بایست لینک صفحه و یا کانال مورد نظر در فرم ثبت نام درج گردد.
هنگام ثبت نام در جشنواره مشخصات کامل مدیر یا مدیران صفحه یا کانال می بایست اعلام شود.
تمامی کانال هایی که قبل از این ایجاد شده اند، می توانند با رعایت ضوابط در جشنواره حضور یابند.
🔸️ ج - برنامههای رادیویی و تلویزیونی (برنامه رادیویی ترکیبی،نمایش رادیویی، برنامه تلویزیونی، فیلمنامه و طرح برنامه رادیویی و تلویزیونی).
آثار این بخش به استثناء فیلمنامه و طرح برنامه رادیویی و تلویزیونی، حتماً باید در بازه زمانی اول فروردین ۱۴۰۲ تا پایان مهلت ارسال آثار در یک شبکه تلویزیونی داخلی، برونمرزی یا بینالمللی و یا تلویزیونهای اینترنتی و پلتفرمها پخش شده باشد.
در صورت حجم بالای آثار (فقط آثاری که بیشتر از ۲۰۰ مگابایت است) علاوه بر تکمیل فرم در سایت، میبایست اثر را در قالب ۲ نسخه دیویدی به دبیرخانه جشنواره ارسال شود و یا فایل اثر را و یا لینک نسخه آپلود شده آن را از طریق پیامرسانها همراه با توضیحات و مشخصات به شماره ۰۹۰۳۵۲۷۰۲۳۴ ارسال نمایند ضمناً نسخه DVD در آرشیو دبیرخانه جشنواره نگهداری میشود.
آثار بخش فیلمنامه، ایده و طرح تولیدات رادیویی و تلویزیونی باید در قالب pdf یا word ارائه گردد. حقوق معنوی این آثار برای تولیدکننده محفوظ است.
تهیهکننده برنامههای ترکیبی موظف است ۲ قسمت شاخص برنامه را برای داوری ارسال کند و در قالب فرم یکصفحهای خلاصه توضیحاتی در خصوص رویکرد، اهداف و دستاوردهای برنامه ارائه نماید.
🔸️ د - فیلم کوتاه، مستند و نماهنگ
آثار این بخش حتماً باید در بازه زمانی اول فروردین ۱۴۰۲ تا پایان مهلت ارسال آثار در یک شبکه تلویزیونی داخلی، برونمرزی یا بینالمللی و یا تلویزیونهای اینترنتی و پلتفرمها پخش شده باشد.
در صورت حجم بالای آثار (فقط آثاری که بیشتر از ۲۰۰ مگابایت است) علاوه بر تکمیل فرم در سایت، میبایست اثر را در قالب ۲ نسخه دیویدی به دبیرخانه جشنواره ارسال شود و یا فایل اثر را و یا لینک نسخه آپلود شده آن را از طریق پیامرسانها همراه با توضیحات و مشخصات به شماره ۰۹۰۳۵۲۷۰۲۳۴ ارسال نمایند ضمناً نسخه DVD در آرشیو دبیرخانه جشنواره نگهداری میشود.
🔸️ ه - عکس خبری
تکعکس و گزارش تصویری منتشرشده در رسانهها باید با ذکر نام صاحب اثر و یا تأیید رسمی مدیرمسئول رسانه مربوط به همراه لینک صفحه ارائه شود. عکس با فرمت jpg و با ضلع بزرگ ۳۰۰۰ پیکسل و گزارش تصویریها باید در یک فایل به صورت زیپ ارسال شود. در صورت عدم رعایت ابعاد تصاویر اثر ارسالی حذف خواهد شد.
هیچگونه نوشته یا نشانهای اعم از عنوان عکس، نام عکاس، نام رسانه و... نباید روی عکس درج شده باشد.
عکسها میتوانند با دوربین حرفهای و یا تلفن همراه تهیه شده باشند ولی نهایتاً در کنار هم داوری خواهند شد. آثار پذیرفتهشده بایستی در بالاترین کیفیت خروجی دوربین به دبیرخانه ارسال شود.
🔸️ و - پویش مردمی نشر محتوای رضوی در شبکههای اجتماعی
در این بخش کلیه محتواهای درج شده رصد میگردد و بر اساس میزان بازدید، پسند و اظهارنظرهای درجشده ارزیابی صورت میگیرد ضمناً باید هشتگهای مشخص شده در زیر پست درج شده باشد.
🔸️ ز - جایزه ویژه «احیای امر»
در این بخش قالب ارسال اثر آزاد است و آثار، محصولات و خدمات رسانهای اثربخش، جریانساز و احیاگر مکتب اهل بیت (ع) بهویژه سنت و سیره رضوی در هر کدام از قالبهای پذیرفتهشده جشنواره میتوانند رقابت کنند.
نکات مهم
گزیده آثار جشنواره در قالب مجموعهای منتشر خواهد شد. بدیهی است دبیرخانه در انتخاب آثار رسیده مختار خواهد بود.
برپایی نمایشگاه های آثار منتخب، اکران آثار، برگزاری کارگاه ها و نشستها از بخشهای جنبی جشنواره است که زمان و مکان برگزاری آن متعاقباً از طریق وبسایت جشنواره، اطلاعرسانی خواهد شد.
هر گونه نظر و پیشنهاد را از طریق وبسایت جشنواره ارسال فرمایید.
فراخوان بخش بینالملل جشنواره نیز بهزودی منتشر شده و آثاری که موضوع بینالمللی داشته باشند به هر زبانی میتوانند در این بخش شرکت کنند.