دیپلماسی❜ شهری/ یادداشت فرهیخت: ۱۰ دی و «روز ملی مشهد» اتفاقی فرخنده، اما مشروط به درنظرداشت «رویکرد بین المللی» رخدادهای شهر و الصاق «پیوست بین المللی» هر پروژه ی شهری

  • بازدید: ۵۱۴
شهری/ یادداشت فرهیخت: ۱۰ دی و «روز ملی مشهد» اتفاقی فرخنده، اما مشروط به درنظرداشت «رویکرد بین المللی» رخدادهای شهر و الصاق «پیوست بین المللی» هر پروژه ی شهری
فرمانداری مشهد

یادداشت فرهیخت: تلاش گروهی خادمان شهر خورشید هشتم برای نامگذاری و ثبت روز دهم دی ماه هر سال به نام «روز ملی مشهد» در تقویم ملی کشور را ارج می نهیم و به سهم خود سپاسگزاریم. 

هرچند این اقدام ارزنده و ضروری، بسیار دیر صورت گرفت و پیگیری همین اندازه ی آن، ۲۰ سال طول کشید - به گونه ای که ما تقریباً آخرین کلان شهر مهم ایران هستیم که این اتفاق مبارک در آن رخ می دهد - اما به هر حال رویداد فرخنده ای است که تحقق آن را در دومین سال قرن جدید به فال نیک می گیریم.

همچنین بسیار خوشبین هستیم این حرکت ارزنده باعث شود علاوه بر رویکرد ملی شهر و استان، «رویکرد بین المللی و توسعه ی روابط خارجی» این جهان شهر نیز از برکات و ثمرات آن متأثر شده و منتفع گردد.

از آن جهت نیک بین هستیم که شهرها نیز همچون انسان ها، موجودی زنده و ذی حیات اند و مجموعه ای هستند از حلقه های بهم پیوسته، کما این که قرن ها پیش، حضرت سعدی علیه الرحمه با بلندشعر «بنی آدم اعضای یک پیکرند...»، به این حقیقت تصریح کرده است.

با این توضیح که هر کنش و واکنشی بر روی یک جزء، بر روی سایر اجزاء دیگر به طور مستقیم اثرگذار است. از این رو زمانی که رویکرد ملی شهر، از اتفاق و رخدادی تأثیر می پذیرد، قطعاً و بلاشک، «رویکرد بین المللی» آن نیز متأثر خواهد شد.

اما نباید از خاطر دور داشت که این نامگذاری های فرهنگی، فی نفسه، بهانه ای است دو سویه، که یک سوی آن، یادآوری حکمت وجه تسمیه ی آن است تا گرامی داشته شود و سوی دومش که مهمتر است، برپایی رخدادها و به قول آن طرف آبی ها، اونت هایی است که برای ارتقای شور و نشاط اجتماعی شهرها، بی بهانه و با بهانه، بسیار حیاتی است و بلکه از نان شب هم واجب تر است.

ضرورت الصاق پیوست بین المللی به هر پروژه ی شهری

فراتر از ضرورت «رویکرد بین المللی» داشتن رخدادهای مشهد، آن چیزی که امروزه، بیش از هر چیزی، نیاز فوری و فوتی ارض اقدس توس است، الصاق «پیوست بین المللی» به هر پروژه ی شهری و استانی است.

شهری/ ارجائی شهردار مشهد: مشهد جهانشهر است و اقتضائات بین‌المللی دارد؛ پروژه‌های این شهر باید پیوست بین‌المللی داشته باشد

سید عبدالله ارجائی شهردار سابق مشهد، در یکی از اولین سخنرانی های خود، سخن ارزشمندی زد که تاکنون - دست کم طی این پانزده سال گذشته - هیچ یک از شهرداران جهان شهر مشهد، به آن اشاره نکردند.

وی به درستی گفت: «مشهد جهانشهر است و اقتضائات بین‌المللی دارد و تمام ابعاد و اقدامات مدیریت اعم از فرهنگی، معماری، ترافیک، شهرسازی، کالبد و... باید پیوست بین‌المللی داشته باشد.»

به همین دلایل است که امروزه و در آستانه ی دومین روز ملی مشهد، اظهار امیدواری می کنیم و خوش بین هستیم که این نامگذاری، صرفاً متوقف در یک روز و برپایی یک یا چند دورهمی شهری محدود نشود و نه تنها باعث افزایش کمی و کیفی رخدادهای گوناگون (همایش ها، نمایشگاه ها، مسابقات، کارگاه ها و...) با دو رویکرد «ملی» و «بین المللی» گردد؛

بلکه شاهد باشیم هیچ پروژه و طرحی در سطح مشهد و استان پهناور و استراتژیک خراسان رضوی شکل نگیرد، مگر آن که ابتدا، پیوست بین المللی آن در نظر گرفته شده و به آن الصاق شود.

دقیقاً مانند الصاق پیوست ایمنی سازمان آتش نشانی که تا ضمیمه ی هر پروژه ی ساختمانی  و تأسیسات شهری چه بزرگ و چه کوچک نباشد، آن بنا و پروژه، اساساً مجوز احداث یا بهره برداری نمی گیرد؛ به همین اندازه، مهم و دارای اولویت و اوّلیت و ارجحیت و اهمیت... 

آن هم در کلان شهری که این روزها، هم اولاً شدیداً محتاج و نیازمند «رخداد» است و ثانیاً اکثر رخدادهایش، بدون «رویکرد بین المللی» برپا می شود و ملی است و ثالثاً  اغلب قریب به اتفاق پروژه های تعریف شده برای شهر و استان، فاقد پیوست بین المللی و در نظرداشت ملاحظات و مصالح ارتباطات خارجی با جهان پیرامون است.

در بحث «فقدان رخدادها با رویکرد بین المللی» شهر و استان، همین اندازه اشاره کافیست که به جرأت می توان گفت امروزه در این جهان شهر، نه با یک بحران! بلکه با یک فاجعه! و به تعبیری دیگر «مرگ رخداد» مواجه هستیم. باور نمی کنید، این یادداشت را بخوانید... یکی از صد هزار مصداق...

خبر تکمیلی: یک عضو شورای اسلامی شهر مشهد: ثبت روز ملی مشهد در تقویم سال آینده اتفاق خواهد افتاد

ایسنا/خراسان رضوی ، یک عضو شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به پیگیری ۲۰ ساله برای ثبت روز ملی مشهد در تقویم گفت: امیدواریم در تقویم سال آینده  ۱۰ دی روز ملی مشهد عنوان شود.

مهدی ناصحی امروز ۵ دی‌ماه، در میزگرد روز ملی مشهد که در شهرداری مشهد برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهمترین مسائلی که با آن مواجه هستیم موضوع هویت شهر مشهد و احساس تعلق شهروندان به این شهر است.

وی افزود: مشهد به اعتبار شرایطی که در کشور دارد، مورد طمع بسیاری از دشمنان است. همچنین به لحاظ جغرافیایی به عنوان اولین کلانشهر جهان اسلام و پرترددترین شهر، به لحاظ ترکیب جمعیتی، شرایط خاص و ویژه در مقاطع مختلف تاریخی و ژئوپولوتیک، فرهنگی، اقتصادی ، سیاسی و ... شناخته می‌شود.

ناصحی بیان کرد: هر خبری که در مشهد منتشر می‌شود ‌چه از لحاظ مثبت و منفی بودن به سرعت جنبه بین‌المللی پیدا می‌کند و هیچ شهری  اینگونه در کشور از این شرایط برخوردار نیست، زیرا این شهر از لحاظ جامعه شناختی، سیاسی، مذهبی برای شناخته شدن در سطح ملی و بین‌المللی دلایل مختلفی دارد.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: شورای ششم از همان ابتدای کار خود هویت مشهد و ارتقاء آن را جزو اولویت‌های کار خود قرار داده است.

ناصحی با اشاره به این موضوع که لوازم جهان شهر شدن برای یک شهر متنوع است، ادامه داد: اگر بخواهیم مشهد محور رویدادهای بین‌المللی باشد، باید زیرساخت‌هایی جهت پذیرایی از انواع و اقسام رویدادهای بین‌المللی را داشته باشیم و تاکنون در این دوره از شورای ششم اقدامات زیاد و مختلفی در این حوزه انجام شده است.

وی ادامه داد: با توجه به ترکیب جمعیتی که در مشهد وجود دارد و مردمی که از دیگر شهرها برای همجواری با حضرت رضا(ع) به مشهد کوچ کردند، لذا ابعاد مختلف این ظهر و ظرفیت‌هایش به خوبی معرفی نشده است و باید این اتفاق رقم بخورد تا شاهد یک تعلق خاطر جمعی به این شهر باشیم.

عضو شورای شهر مشهد  ابراز کرد: موضوع روزهای ملی شهرها، موضوع قدیمی در کشور ماست و هر شهری بنا به تاریخی که دارد از ظرفیت‌هایی که در انقلاب و طول تاریخ انقلاب داشته استفاده می‌کند و آن را به عنوان روز ملی برای خود معرفی می‌کند.

وی ادامه داد: البته باید گفت که فرایندی برای آن در کشور تعریف شده که مبتنی بر سلسله اقدامات اداری، شهرها روزهای ملی خود را عنوان می‌کنند. شاید این مذاکرات برای انتخاب روز ملی مشهد حدود ۲۰ سال در حال انجام است.

ناصحی اضافه کرد: طی رفت و آمدهای زیادی که انجام و پیشنهادات زیادی که عنوان شد شورای اسلامی شهر مشهد تصمیم گرفت روز ١٠ دی ماه را که روز خاطره‌انگیز برای شهر مشهد است به عنوان روز ملی مشهد انتخاب کند.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: شورای فرهنگی استان این روز را تصویب کرد و در اختیار شورای فرهنگی کشور قرار داد، لذا اگر مشکلی نباشد و به تصمیم نهایی برسد امیدوارم روز مشهد در تقویم سال آینده در فهرست روزهای ملی قرار گیرد. به همین اعتبار همکاران در شهرداری مکلف شدند برنامه‌ها و بسترهایی برای پذیرش این روز برای مردم مشهد انجام دهند.

وی بیان کرد: نشان مشهد برای ارتقاء برند مشهد در عرصه‌های مختلف و موضوع نشان مشهد به عنوان نشان فاخر در اختیار مفاخر و خدمتگزاران این شهر در حوزه های مختلف قرار خواهد گرفت.

ناصحی ابراز کرد: این امر مهم در دستور کار قرار گرفته و همکاران در ۸ کار گروه در حال بررسی و جمع‌بندی محورها هستند و امیدواریم این اتفاق به روز مشهد برسد تا بتوانیم در قالب مراسم از برترین‌های مشهدی که خدمت شایسته‌ای به این شهر کردند با اهدا نشان مشهد از آن‌ها تقدیر و نام آن‌ها را جاودانه کنیم تا الگوسازی شود و سبب افزایش تعلق جوانان به مشهد شود ضمن اینکه آیین‌نامه مشهد به تصویب رسیده است و همکاران در قالب آن در حال اقدام است.

وی گفت: ما در مشهد در اقیانوسی از ظرفیت‌های تاریخی و اجتماعی زندگی می‌کنیم و وظیفه ما در شورای اسلامی این است که این ظرفیت‌ها را شناسایی و به دیگران معرفی کنیم تا با حس وحدت و مسئولیت اجتماعی بتوانیم مسائل و مشکلات را مرتفع کنیم .

عضو شورای اسلامی مشهد گفت: متاسفانه مشهد در برخی از شاخص‌های اجتماعی وضعیت خوبی ندارد. آنچه ما در شورا به عنوان راهبرد اصلی خود دنبال می‌کنیم مردمی‌سازی است که در اولویت‌های ما قرار دارد و شورای ششم مشارکت با مردم را توسعه خواهد داد.

ناصحی افزود: در همین راستا مشارکت رسانه‌ها را خواستاریم که با در نظر گرفتن همه جوانب نقاط ضعف را نیز در این حوزه‌ها مطرح کنند.

خبر قدیمی: فرماندار: روز ملی مشهد نامگذاری شد 

فرماندار مشهد گفت: امروز به عنوان روز ملی مشهد نامگذاری شد تا بتوانیم ‌گفتمان انقلاب اسلامی حاضر در مشهد را در همه جوانب آن معرفی کنیم.

محسن داوری در مراسم نکوداشت روز ملی مشهد که امروز، ۱۰ دی‌ ماه، در میدان ۱۰ دی برگزار شد، اظهار کرد: جایگاه و مقام شهر مشهد با فلسفه شهادت ایجاد شده است. هر آبادی و شهری فلسفه‌ای برای وجودیت و یک سابقه تاریخی دارد؛ مردم به دلیلی دور آن جمع شده‌اند و اجتماع را ایجاد کردند تا این آبادی و شهر ایجاد شده است. دلیل ایجاد مشهد مضجع شریف حضرت علی‌ ابن موسی‌الرضا(ع) است که مردم را به دور خود جمع کرده و امروز این جهانشهر و در دنیا زبانزد است.

وی افزود: مردم این شهر مردم غیوری هستند ‌که در چند موقعیت از خود غیرت نشان دادند. مردم مشهد نشان دادند که قابلیت دارند تا در مشهد سکونت کنند.... تشییع مراسم پیکر مطهر امام خمینی(ره) !!!... (این جمله غلط است و صحیح آن این است: برپایی مراسم تشییع پیکر مطهر امام رضا علیه السلام) که زنان نوغانی آفریدند، ویژگی خاصی برای مردم مشهد بوده و بیانگر این است که انسان‌هایی ولایی هستند و برای ولایت و انقلابی بودن، دین‌دار و متدین بودن و در چارچوب گفتمان اسلام حرکت کردن زبانزد هستند.

فرماندار مشهد با بیان اینکه این قیام و قعود در زمان‌هاای مختلف دیده شده، تصریح کرد: به عنوان نمونه می‌توان به ماجرای گوهرشاد که زمینه دیگری از متدین و ولایی بودن مردم مشهد است، اشاره کرد. اینکه در راستای گفتمان خود مصمم هستند و بر آنچه ولایت بر آن تکیه دارد و آن هم گفتمان اسلام است، ادامه می‌دهند.

داوری ادامه داد: در ۱۰ دی نیز مردم مشهد با جانفشانی چندین باره خود انقلاب اسلامی را بیمه می‌کنند و انقلابی که ایجاد شده بود را به سمت تثبیت پیش می‌برند. این موضوع ادامه همان راه ولایتمداری است که مردم بارها نشان دادند که در مشهد جایگاهی دارد. در فتنه سال ۸۸ نیز مشهدی‌ها جلوتر از کشور در هشت دی قیام کردند و نشان دادند ولایتمدار هستند.

وی عنوان کرد: این موارد سندی در تاریخ مشهد است؛ بنابراین مشهد علاوه بر حضور و وجود مضجع شریف امام رضا(ع)، ویژگی‌هایی دارد که باید بر آن تاکید کرد. به همین دلیل با تصمیم بسیار خوبی که در شورای فرهنگ عمومی استان گرفته شد و در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال پیگیری است، روز ۱۰ دی به عنوان روز ملی مشهد نامگذاری شد.

فرماندار مشهد خاطرنشان کرد: در این روز بزرگ اقشار مختلف مردم در حمایت از انقلاب اسلامی به میدان آمدند و خون دادند تا این گفتمان تثبیت شود که انجام شد و امروز این گفتمان در جهان زبانزد است. اگر دشمن با این گفتمان تقابل می‌کند به دلیل قدرت این گفتمان و نفوذ پیرامونی است که نظام جمهوری اسلامی پیدا کرده و نشان خون شهداست.

داوری اضافه کرد: بنابراین امروز به عنوان روز ملی مشهد نامگذاری شد تا بتوانیم ‌گفتمان انقلاب اسلامی حاضر در مشهد را در همه جوانب آن معرفی کنیم که مقدمه‌ای خواهد بود تا این جهانشهر در دنیا زبانزد شود.

وی افزود: امروز با این رویداد مهم وظیفه مهم‌تری نیز داریم که باید شهر را چنان مدیریت و تقویت کنیم و مردم آن‌چنان در صحنه باشند که مانند گذشته زبانزد باشیم.

منبع: خبرگزاری مهر...

رونمایی از نشان ملی مشهد در روز ملی مشهد

تشکیل دبیرخانه دائمی روز ملی مشهد/ افتتاح کمیته شهرهای زیارتی

ایسنا/خراسان رضوی معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: رویدادهای مختلفی مرتبط با روز ملی مشهد توسط دستگاه‌های اجرایی مختلف شهر مشهد برنامه‌ریزی شده و دبیرخانه دائمی روز ملی مشهد در محل فرهنگسرای بهشت تشکیل شده و براساس مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد استفاده از حمل‌ونقل عمومی در این روز رایگان است.

سیدجلیل بامشکی در خصوص روز ملی مشهد اظهار کرد: برای انتخاب روز ملی مشهد روزهای متعددی پیشنهاد شد اما در نهایت شورای اسلامی شهر مشهد روز دهم دی ماه را به شورای فرهنگی استان پیشنهاد کرد و در جلسه مهر ماه این روز به عنوان روز ملی مشهد مصوب شد و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال و پس از تایید شورای عالی ثبت خواهد شد.

وی افزود: رویدادهای مختلفی در این رابطه توسط دستگاه‌های اجرایی مختلف شهر مشهد برنامه‌ریزی شده و دبیرخانه دائمی روز ملی مشهد در محل فرهنگسرای بهشت تشکیل شده و براساس مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد استفاده از حمل‌ونقل عمومی در این روز رایگان است.

معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با اشاره به آغاز به کار دور جدید شورای اجتماعی محلات مشهد با حضور ۱۵۰۰ نفر از این اعضاء بیان کرد: اکران شهری و رونمایی از پوستر المان ۱۰ دی و اجرای برنامه‌های متنوع در مدارس سطح شهر از دیگر اقدامات برنامه‌ریزی شده برای این روز است.

بامشکی خاطرنشان کرد: همچنین در این روز کمیته شهرهای زیارتی افتتاح خواهد شد که امیدواریم هم‌افزایی بیشتری در این زمینه با هدف ارائه خدمات بهتر به زائران ایجاد شود.

وی با اشاره به برگزاری یادواره شهدای انقلاب در مساجد منتخب مشهد، اضافه کرد: تشکیل ستاد مردمی ۱۰ دی ماه از دیگر برنامه‌های ما است که اولین برنامه آن در شب ۱۰ دی در محل بوستان آلاله در کنار مزار ۳ تن از شهدای ۱۰ دی برگزار می‌شود.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، بامشکی گفت: علاوه بر موارد ذکر شده، برنامه‌های متعدد زیادی همچون پیاده‌روی بانوان و خانواده‌ها و برگزاری نمایشگاه در فرهنگسرای بهشت نیز پیش‌بینی شده است.

>>> مشاهده ی گزارش تصویری اول، فتوشهر....

>>> مشاهده ی گزارش تصویری دوم، ایسنا...


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/4777


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها