دیپلماسی❜ کالای چینی سوغات زائران ایرانی و غیر ایرانی مشهد!

  • بازدید: ۳۸۲
روزنامه خراسان در ویژه نامه خراسان رضوی یادداشتی به شماره 19046 یادداشتی با عنوان' کالای چینی سوغات زائر مشهد!' به قلم 'مهدی عرفانیان' منتشر کرده است. سفر سالانه بیش از 27 میلیون زائر داخلی و خارجی به مشهد، ظرفیتی است که خیلی از کشورها برای ایجاد یک دهم آن میلیاردها دلار هزینه می کنند، ولی ما شاید به دلیل نبود برنامه ریزی و شاید هم غفلت از این ظرفیت برای حمایت از صنایع و تولیدات داخلی بهره کافی نگرفته ایم. مشهد به عنوان پایتخت معنوی کشور در سال 1404 قرار است پذیرای 40 میلیون زائر در سال باشد و به این دلیل خرید زائران به عنوان سوغات مادی و معنوی می تواند پشتوانه ای قوی برای صنایع و تولیدات داخلی باشد اما متأسفانه آن چه در بازار به چشم می آید وفور کالاهای چینی و قاچاق با قیمت های نازل و پرجاذبه برای مسافران و زائران است. سوغات و هدایا در بازار مشهد یکی از حلقه های مهم عرضه و تقاضاست که از چشمان تیزبین چینی ها پنهان نمانده و بسیاری از زائران در حالی مشهد را ترک می کنند که توشه سفر آن ها را تسبیح و اسباب بازی چینی زینت بخشیده است.... نبود متولی مشخص و برنامه ریزی منسجم برای بهره برداری از این ظرفیت عظیم باعث شده که با وجود بیش از 100 رشته هنری و فعالیت 20 هزار هنرمند در رشته های صنایع دستی اما بازار سوغات مشهد تهی از دسترنج استادکاران ایرانی به اجناس تقلبی و چینی تن بدهد.روزگاری در مشهد رسته های شغلی نظیر سنگ تراشی، ترمه بافی و... رونق خاصی داشت، اما به مرور زمان بر اثر بی توجهی به سلایق و ذائقه مشتریان و فاصله گرفتن قدرت خرید مشتریان با قیمت ها، بسیاری از این مشاغل که ریشه در فرهنگ، هنر و سنت این مرز و بوم داشت به فراموشی سپرده شد و برعکس کالاهای چینی، تقلبی و قاچاق سبد سوغات زوار را پر کرد.بر اساس مطالعات انجام گرفته در طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع) گردش مالی سوغات زائران حدود 500 میلیارد تومان برآورد شده که 70 درصد آن در اختیار محصولات کشور چین قرار دارد.این واقعیت را باید پذیرفت که اگر ما برنامه ریزی و هدف گذاری برای استفاده از ظرفیت بازار «سوغات زیارت» برای افزایش ظرفیت تولید داخلی به ویژه استان را نداشته باشیم، خارجی ها (چینی ها) تمام این بازار را تصاحب می کنند و کالای تقلبی جایگزین خواهد شد.در شرایطی که بسیاری از کارگاه ها و کارخانه های استان با ظرفیتی کمتر از نصف کار می کنند و بیکاری به عنوان یکی از معضلات اقتصادی، تبعات ناخوشایند اجتماعی دارد اگر مسئولان و برنامه ریزان استان برنامه ای جامع و عملیاتی برای بهره گیری از این ظرفیت عظیم طراحی کنند می توان امیدوار بود که در آینده ای نزدیک تحولی مثبت در این عرصه را شاهد باشیم چرا که اگر همانند بسیاری از موضوعات دیر تصمیم بگیریم و اقدام کنیم، جبران تبعات آن سخت و گاهی اوقات غیرممکن خواهد بود.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/5831


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو