دیپلماسی❜ گردشگری/ مستندی زیبا از تشرف «برنا سیاح» زائری از ترکیه به حرم مطهر رضوی در لیالی قدر با زبان ترکی استانبولی + دو ویدئو

  • بازدید: ۴۹۷
گردشگری/ مستندی زیبا از تشرف «برنا سیاح» زائری از ترکیه به حرم مطهر رضوی در لیالی قدر با زبان ترکی استانبولی + دو ویدئو

ربات ویدئویاب فرهیخت

«برنا سیاح (خورشیدی)» یکی از بانوان فعال ترکیه ای در عرصه ی جهانگردی است که با سفر به برخی از کشورهای آسیایی، شهرها و اقلیم های مختلف از جمله ایران، عراق، لبنان و ...، مشاهدات عینی خود را در قالب ویدئوهایی دیدنی و فاخر، به زیبایی و سادگی به تصویر کشیده و در نخستین پلفترم اشتراک محتوای دنیا «یوتیوب»، تقدیم علاقه مندان صنعت گردشگری در سرتاسر جهان می کند.

ویدئوی ۴۰دقیقه ای حاضر، برداشتی است مستند و دیدنی از تشرف این بانوی مسلمان به حرم مطهر رضوی در تاریخ پنج شنبه، اول اردیبهشت ۱۴۰۱ و حضورش در ویژه مراسم شب قدر مبارک رمضان ۱۴۴۳و اظهار ارادتش به ساحت قدسی هشتمین امام شیعیان جهان حضرت امام علی ابن موسی الرضا المرتضی (علیه آلاف التحیة و الثناء) که در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ منتشر شده و تاکنون در این پلتفرم اشتراک ویدئویی برتر دنیا، بیش از ۲۸۵,۷۲۳ بار بازدید شده و نظرات مردمی بسیاری ذیل آن نگاشته شده که در «آپارات فرهیخت» تقدیم نگاه شوق مندان گرامی می شود.

وی ذیل این ویدئو چنین نوشته است: پس از مدتی دوباره به استان خراسان رضوی و شهر مشهد سفر کردم و حرم امام رضا (ع) رو از نزدیک دیدم - این سفر و زیارت برای من بسیار متفاوت بود چون توی این سفر جزییات بیشتری رو از حرم امام رضا (ع) متوجه شدم و در آخر هم با حضور در مراسم شب قدر که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اطلاعاتم درباره این مراسم کامل گردید. 

«اندیشکده ی بین المللی فرهیخت» به سهم خود، از این جهانگرد کنجکاو، فعال رسانه ای و یوتیوبر* مسلمان و مستقل به خاطر تصویر کشیدن زیبایی های حضور بار دومش در مشهد در قاب دوربین - از این تشرف معنوی و زیبا گرفته تا بازار گردی ها و خرید سوغات در بازار رضای مشهد و... - بسیار سپاسگزار است. (* YouTuber - یوتیوبر به چهره های شاخصی گویند که محبوبیت خود را بر اثر فعالیت اثرگذار در نخستین پلتفرم اشتراک محتوای ویدئویی دنیا یعنی یوتیوب به دست آورده و پرمخاطب‌ هستند.) 

این قدردانی زمانی مضاعف می شود که بدانیم شمار ویدئوهای مستند از تشرف زوار غیر ایرانی به حرم مطهر از کشورهای عرب و اردو زبان در سایت ها و شبکه های اجتماعی پرطرفدار خارجی مانند یوتیوب و داخلی مانند آپارات خوشبختانه بسیار است، اما به زبان ترکی استانبولی، متأسفانه خیر... بدین جهت، تولید و نشر این اثر مستند، کمک شایان توجهی به غنای محتوای رضوی به زبان ترکی استانبولی خواهد کرد.

گفتنی است در صفحه ی یوتیوب «برنا سیاح (خورشیدی)» (به نشانی bornaseyyahe@)، حتی مستندهایی ویدئویی از حضورش در دورافتاده ترین روستاهای مرزی استان مستعد اما محروم سیستان و بلوچستان قهرمان دیده می شود که مشاهده ی آن برای ایرانیان نیز جذاب و ارزشمند است.  

امید است که روز به روز شاهد تولید و انتشار مستندهای فاخر بیشتری از سوی سایر جهانگردان و گردشگران خارجی بویژه از کشور همسایه ی «ترکیه» خاصه در مورد «مشهد الرضا(ع)» این جهان شهر امام مهربانی ها در بستر اینترنت باشیم. جهادی گرانسنگ که به گسترش معارف غنی رضوی نیز خواهد انجامید. 

اقدامی که دقیقاً خواسته و مراد خود حضرت نیز هست؛ «امام رضا(ع): رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا ... یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا» «خداوند، رحمت کند آن بنده ای را که امر ما را زنده کند!... گفتم: چگونه امر شما را زنده کند؟ فرمود: علوم ما را فراگیرد و به مردم بیاموزد، که اگر مردمْ زیبایی های گفتار ما را می دانستند، از ما پیروی می کردند.»

ما با بازنشر این ویدئو، خواستیم ضمن کمک به ترویج و نشر خوبی ها و زیبایی های کلام، سیره و مزارات ائمه ی معصومین(س) و نیز ایفای نقشی کوچک در یادآوری و بازآفرینی خاطرات زائران غیرایرانی رضوی از لحظه لحظه ی حضور پرلذت و پراحساس و معنوی شان در حرم مطهر، مثالی عینی و مصداقی بارز بیاوریم بر این فرمایش خداوند متعال در قرآن کریم که: «ان تنصرالله، ینصرکم و یثبت اقدامکم» (اگر خدا را یاری کنید، خداوند هم شما را یاری و قدم هایتان را استوار می کند.) 

آیا مثال و مصداقی بهتر از فعالیت این بانوی مسلمان هست که کار خود را در پلتفرم سرویس اشتراک ویدئو «یوتیوب» از ۳ سال ۴ ماه پیش (یعنی ۱۲ دی ۱۳۹۸) آغاز کرده و طی این زمان کوتاه، توانسته با تولید و انتشار ۱۶۴ ویدئو، بیش از ۱۲۳ هزار مشترک را جذب و ۲۴ میلیون بازدید (۲۳,۶۸۲,۳۱۲) داشته باشد که موفقیت بسیار درخور توجهی است.

وی در معرفی خود در این صفحه چنین نوشته است: سلام، من Berna İHTİYAR KHORSHIDI هستم، مسافری که سعی دارد با کنجکاوی خود به جهان سفر کند... در این کانال تجربیات و فرهنگ های مختلف خود را به اشتراک می گذارم. برای مشاهده ی این ویدئو در یوتیوب و استفاده از زیرنویس های انگلیسی، آلمانی، عربی و... اینجا را کلیک فرمایید. 

بی شک، با تماشای این مستندهای دیدنی، هم جهانگردان و گردشگران خارجی و هم ارادتمندان و شیعیان حضرت امام رضا(علیه السلام) در اقصی نقاط عالم بویژه در سطح جهان اسلام و تشیع، راغب و تشویق به سفر به این کلان شهر معنوی شده و حضور آنان در بارگاه ملک پاسبان رضوی، علاوه بر زیارت قلبی و معرفت افزایی دلی، کسب فضیلت و معنویت و نیز اجر و ثواب اخروی، به رونق اقتصاد زیارت و آبادانی و شکوفایی هر چه بیشتر این دیار نیز کمک خواهد کرد.

ضمن عرض تبریک به «برنا سیاح (خورشیدی)» این مجری تلویزیونی شبکه ی افق کشورمان و همسر ایرانی اش به خاطر کسب این موفقیت های ارزنده، برای او و تمامی ارادتمندان به ساحت اهل بیت عصمت و طهارت(س) آرزوی موفقیت و شادکامی و عاقبت بخیری داریم. درود و بدرود

>>> مشاهده ی ویدئوی اول در صفحه ی آپارات اندیشکده... 

>>> مشاهده ی ویدئوی دوم در صفحه ی آپارات اندیشکده... 

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/2167


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها