دیپلماسی❜ کشاورزی/ میهمان فرهیخت: سفر «عباس جبر العلیاوی» وزیر کشاورزی عراق به مشهد و دیدار با مقامات عالی استان + ویدئو + تصاویر

  • بازدید: ۵۲۹
کشاورزی/ میهمان فرهیخت: سفر «عباس جبر العلیاوی» وزیر کشاورزی عراق به مشهد و دیدار با مقامات عالی استان + ویدئو + تصاویر
استانداری خراسان رضوی

وزیر کشاورزی عراق وارد مشهد شد

با استقبال رسمی استاندار خراسان رضوی، وزیر کشاورزی عراق به منظور آشنایی با فناوری های نوین کشاورزی و بازدید از صنایع غذایی استان وارد مشهد شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، «عباس جبر العلیاوی» وزیر کشاورزی عراق به منظور آشنایی با یکسری فناوری های نوین، صنایع و محصولات کشاورزی در خراسان رضوی و بازدید از صنایع غذایی به مشهد سفر کرد. 

در این سفر، درباره تحقیقات و دانشی که قابل تبادل بین ایران و عراق است بحث و تبادل نظر صورت میگیرد و مذاکراتی درخصوص مبادلات فناوریهای مورد نظر بین ایران و عراق و استفاده از ظرفیت های متقابل در راستای اعتلای کشاورزی دو کشور انجام می شود. 

گفتنی است در ۴ ماهه گذشته بالغ بر ۵۰ هزار تن صادرات با ارزش ۳۶ میلیون دلار از خراسان رضوی به کشور عراق صورت گرفته است.

ایرنا در این باره نوشت: 

«عباس جبر العلیاوی» وزیر کشاورزی عراق و هیات همراه روز جمعه با استقبال استاندار خراسان رضوی وارد فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دیدار با استاندار خراسان رضوی و نشست تخصصی پیرامون تبادل تجربیات با رییس سازمان جهاد کشاورزی و همچنین بازدید از توانمندیهای کشاورزی و دامپروری خراسان رضوی از برنامه های وزیر کشاورزی عراق و هیات همراه در مشهد خواهد بود.

بازدید از کارخانه‌ تولید لوله‌های «پلی‌اتیلن» ، بازدید از کارخانه ادوات کشاورزی و همچنین بازدید از خط فرآوری شیر یک کارخانه واقع در شهرک صنعتی مشهد از دیگر برنامه های وزیر کشاورزی عراق در سفر به این کلانشهر است.

در این سفر ۲ روزه، رییس سازمان دامپزشکی عراق نیز حضور دارد.

خبر تکمیلی اول: افزایش صادرات به عراق موضوع گفتگوی استاندار خراسان رضوی و وزیر کشاورزی عراق

استاندار خراسان رضوی گفت: امیدواریم باتوجه به سفر وزیر کشاورزی عراق امکان افزایش صادرات محصول بین استان خراسان رضوی در قالب توافقات مشترک فراهم شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری صبح امروز ضمن استقبال از وزیر کشاورزی عراق در استانداری خراسان رضوی در دیدار با «عباس جبر العلیاوی» اظهار داشت: استان خراسان رضوی از استان‌های بزرگ ایران اسلامی است و ما حدود ۱۱۷ هزار کیلومتر مربع مساحت و ۷ میلیون نفر جمعیت داریم. 

وی‌ ادامه داد: مزیت‌های فرهنگی، اقتصادی، حمل و نقل و ترانزیت زیادی استان خراسان رضوی دارد. مزیت ویژه استان ما وجود مضجع منور امام رضا(ع) است. 

نظری تصریح کرد: ما افتخار داریم میزبان زائرین داخلی و بین المللی باشیم. زائران مختلفی از کشور عراق برای زیارت به مشهد سفر می کنند. سالانه بیش از ۳۰ میلیون زائر در مشهد داریم.

وی توضیح داد: امکانات و ظرفیت‌های مختلفی مانند معدن، کشاورزی، صنعت و انرژی در استان ما وجود دارد. این استان از نظر ترانزیت و صادرات نقطه طلایی کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب بخشی از کشورهای آسیایی است و به حوزه CIS دسترسی دارد.

استاندار خراسان رضوی گفت: یکی از ظرفیت‌های ما معدن شامل معدن سنگ آهن، مس و غیره است. یکی‌از موضوعات و ظرفیت‌های مهم استان ما ظرفیت کشاورزی و دامداری استان خراسان رضوی است. 

وی‌تصریح کرد: کشاورزی و دامداری از حرفه‌های قدیمی و تاریخی استان است. به همین دلیل ما از صنایع ترابری و تبدیلی خوبی در استان و مرتبط‌ با محصولات کشاورزی برخورداریم. 

نظری گفت: ما اعلام آمادگی جدی و فعال داریم تا بتوانیم بین استان خراسان رضوی به برکت‌ وجود امام رضا(ع) و کشور برادرمان عراق که مفتخر به وجود عتبات عالیات است ارتباط خوبی برقرار کنیم. 

نماینده عالی دولت در خراسان رضوی گفت: امیدواریم باتوجه به سفر شما این امکان صادرات محصول بین ما در قالب توافقات مشترک فراهم شود.

خبر تکمیلی دوم: استقبال وزیر کشاورزی عراق از همکاری با خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی، وزیر کشاورزی عراق در دیدار با استاندار خراسان رضوی گفت: می‌توانیم همکاری خوبی در زمینه کشاورزی داشته باشیم.

«عباس جبر العلیاوی»، وزیر کشاورزی عراق در دیدار با یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی که صبح امروز در مشهد برگزار شد، عنوان کرد: ما مشتاق به برقراری ارتباط میان دو کشور هستیم.

وی افزود: با توجه به شرایط جهانی، برقراری ارتباط موثر نیازمند برگزاری جلسات بیشتر است. با وجود رودهای دجله، فرات و آب‌های زیرزمینی در عراق، می‌توانیم همکاری خوبی در زمینه‌ کشاورزی داشته باشیم. 

«عباس جبر العلیاوی» تصریح کرد: در این سفر برای گسترش همکاری‌ها با مدیران ایرانی در سطح ملی مذاکراتی صورت گرفت.

وزیر کشاورزی عراق با بیان این که مشکلاتی که در زمینه صادرات و واردات وجود دارد با جلسات بیشتر تصمیم‌گیری خواهد شد، بیان کرد: علاوه بر کشاورزی، در امور دامی هم ظرفیت‌های زیادی برای همکاری وجود دارد. 

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، مالکی اظهار کرد: در حال حاضر مجلس عراق در حال تصویب قانونی است که مانع ضرر کشاورزان و تاجران شود. امیدوارم بتوانیم با جلسات بیشتر تفاهم‌های بیشتری میان دو کشور برقرار کنیم.

خبر تکمیلی سوم: شهرآرا نوشت:

استاندار خراسان رضوی: افتخار می‌کنیم میزبان زائران امام رضا(ع) از کشور عراق باشیم

استاندار خراسان رضوی گفت: استان خراسان رضوی از استان‌های بزرگ ایران اسلامی است و ما حدود ۱۱۷هزار کیلومترمربع مساحت و ۷میلیون نفر جمعیت داریم. 

به گزارش شهرآرانیوز، یعقوب‌علی نظری صبح امروز در دیدار با وزیر کشاورزی عراق که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهارداشت: استان خراسان رضوی مزیت‌های فرهنگی، اقتصادی، حمل‌ونقل و ترانزیت زیادی دارد. مزیت ویژه استان ما وجود بارگاه منور امام رضا (ع) است.  

وی تصریح کرد: ما افتخار داریم میزبان زائران باشیم؛ از جمله زائرانی که از کشور عراق برای زیارت سفر می‌کنند. سالانه بیش از ۳۰میلیون زائر در مشهد داریم، استان ما از امکانات و ظرفیت‌های مختلفی مانند معدن، کشاورزی، صنعت و انرژی برخوردار است.  

استاندار خراسان رضوی گفت: این استان از نظر ترانزیت و صادرات نقطه طلایی کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب به کشور‌های آسایی و CIS دسترسی دارد. در عین حال ما حدود یک میلیون نفر مهمان از کشور افغانستان در مشهد و استان داریم.  

نظری گفت: یکی از ظرفیت‌های ما معادن شامل معدن سنگ آهن، مس و ... است. یکی از موضوعات و ظرفیت‌های مهم استان خراسان رضوی ظرفیت کشاورزی و دامداری است.  

وی‌ تصریح کرد: کشاورزی و دامداری از حرفه‌های قدیمی و تاریخی استان است. به همین دلیل ما صنایع ترابری و تبدیلی خوبی در استان و مرتبط‌ با محصولات کشاورزی داریم. 

نظری گفت: ما اعلام آمادگی جدی و فعال داریم تا بتوانیم بین استان خراسان رضوی به برکت وجود امام رضا(ع) و کشور برادرمان عراق که مفتخر به وجود عتبات عالیات است، ارتباط خوبی برقرار کنیم. 

نماینده عالی دولت در خراسان رضوی گفت: امیدواریم باتوجه به سفر شما امکان صادرات محصول بین ما در قالب توافقات مشترک فراهم شود.

نظری افزود: پیشنهاد می‌کنم باتوجه به توافقات کلی بین دو کشور، ما هم در سطح استانی با استا‌ن‌های مدنظر شما در عراق ارتباطاتی را برقرارکنیم و ذیل توافقات ملی با استان‌های موردنظر، توافقات استانی را با موضوعات مشخص مثل صنعت مرغداری داشته باشیم. 

وی گفت: یکی‌از استان‌های پیشرو در تولید و پرورش مرغ استان خراسان رضوی است. 

پیشنهاد می‌دهیم یک مزرعه نمونه الگویی مشترک در کشور عراق ایجاد کنیم

چمندی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی نیز در این دیدار گفت: خراسان رضوی به دلیل تغییرات آب‌وهوایی باعث تغییر زیست‌بوم آب‌وهوایی شده است و از طرفی شاهد رشد جمعیت در استان هستیم. 

وی گفت: سعی کرده‌ایم این تهدید را با دانش و فناوری تبدیل به فرصت کنیم، یعنی اصلاح بذر‌هایی که آب کمتری مصرف می‌کند و رشد بیشتری داشته باشد. همچنین در حوزه دام و طیور اصلاح ژنتیک انجام‌شده است. روش‌های نوین آبیاری را نیز به کار برده‌ایم. 

چمندی افزود: پیشنهاد می‌دهیم یک مزرعه نمونه الگویی مشترک در کشور عراق ایجاد کنیم. این کار باعث انتقال فناوری می‌شود و کشاورزان و فعالان اقتصادی عراق با ظرفیت‌های استان خراسان رضوی بیشتر آشنا می‌شوند و این یک گام بزرگ در راستای توافقات ملی است.

حجم صادرات استان به عراق در سال گذشته ۲۱هزار تن به ارزش ۲۶میلیون دلار  بوده‌است

مدیرکل جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی نیز در این دیدار گفت: در بازدید‌های صورت گرفته، گوشه‌ای از توانمندی‌های ما را مشاهده کردید. حجم صادرات ما در سال گذشته به عراق ۲۱هزار تن به ارزش ۲۶میلیون دلار بوده است. 

وی گفت: محصولات صادراتی ما شامل گوجه‌فرنگی، تخم‌مرغ، سیب‌زمینی، غلات و ... بوده است. خراسان رضوی باتوجه به اینکه مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی زیادی را داراست، یکی از مراکز مهم تولید علم در ایران است. 

قنبری افزود: می‌توانیم در جلوگیری از آفات و بیماری‌های دامی و کشاورزی، در زمینه اقلام برای جلوگیری از خشکسالی و شوری‌ در زمینه کشاورزی به شما کمک کنیم. همچنین در صنایع تبدیلی در سطح استان در زمینه گوجه‌فرنگی و لبنیات زمینه سرمایه‌گذاری مشترک را نیز داریم و آماده برگزاری نمایشگاه‌ها و جلسات مشترک با عراق هستیم.




>>> مشاهده ی ویدئو در وبگاه ایرنا...

 

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8564


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها