دیپلماسی❜ سیاسی/ دیدار «چانگ هوآ» سفیر جمهوری خلق چین در ایران با نظری، استاندار خراسان رضوی در مشهد، تشرف به حرم رضوی

  • بازدید: ۴۰۹
سیاسی/ دیدار «چانگ هوآ» سفیر جمهوری خلق چین در ایران با نظری، استاندار خراسان رضوی در مشهد، تشرف به حرم رضوی
استانداری خراسان رضوی

سفیر چین در مشهد: امیدواریم شاهد حضور بیشتر گردشگران چینی در خراسان رضوی باشیم| روابط مشهد و ارومچی باید به اوج برسد.

سفیر جمهور خلق چین در ایران گفت: دو شهر مشهد به‌عنوان مرکز خراسان رضوی و شهر ارومچی مرکز سین کیانگ چین از سال ۱۳۹۰ خواهر خوانده شدند، ولی برخی مسائل و از جمله شکل‌گیری کرونا و اعمال محدودیت‌های آن، مانع تقویت این روابط شد و اکنون باید این روابط بار دیگر به اوج خود برسد.

به گزارش شهرآرانیوز، چانگ هوآ در دیدار با یعقوب‌علی نظری استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه رزمایش مشترک میان سه کشور ایران، چین و روسیه برای جهانیان قابل توجه است، زیرا این رزمایش به‌منظور ثبات در این منطقه برگزار می‌شود، به حضور خود در مذاکرات میان روسای جمهور دو کشور ایران و چین اشاره کرد و اظهار داشت: این سفر بسیار پر ثمر بود که منجر به امضای ۱۸ سند همکاری بین دو کشور شد و من به‌عنوان سفیر جمهوری خلق چین برای عملیاتی کردن آن تلاش خواهم کرد.

سفیر چین افزود: موضوع میانجی‌گری چین در عادی‌سازی روابط میان دو کشور ایران و عربستان از دیگر دستاورد‌های این سفر بود، زیرا چین همیشه از ایجاد گفتگو برای حل‌و‌فصل اختلافات حمایت می‌کند و روابط کشور‌های خاورمیانه هم به دست مردم این کشور‌ها شکل خواهد گرفت.

وی با اشاره به حذف محدودیت‌های کرونایی در چین که باعث افزایش گردشگران این کشور خواهد شد گفت: باید حضور گردشگران چینی در ایران و به خصوص استان خراسان رضوی، تقویت شود. دو شهر مشهد به عنوان مرکز استان خراسان‌رضوی و شهر ارومچی مرکز استان سین کیانگ چین از سال ۱۳۹۰ خواهر خوانده هم شدند، ولی برخی مسائل و از جمله شکل‌گیری کرونا و اعمال محدودیت‌های آن، مانع تقویت این روابط شد و اکنون باید این روابط بار دیگر به اوج خود برسد.

وی با اشاره به اینکه برای اولین بار است که به مشهد سفر می‌کند، ادامه داد: با اینکه دلم می‌خواست زودتر به این سفر بیایم، ولی شرایط مهیا نبود و به گردشگران چینی نیز توصیه می‌کنم، استان خراسان رضوی را هم در کنار بازدید از استان‌های یزد، اصفهان و شیراز در برنامه سفر خود قرار دهند. توسعه خطوط پروازی به مشهد می‌تواند در رونق حضور گردشگران چینی به خراسان‌رضوی تاثیرگذار باشد. دوست داریم خراسان رضوی دوباره به عنوان یکی از مقاصد گردشگری باشد.

وی به دیدار خود با استاندار خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: این دیدار باید در تقویت همکاری اقتصادی، گردشگری، فرهنگی و آموزشی دو طرف منجر شود و انتظار داریم تصمیم‌های گرفته شده در مسیر تقویت روابط دو کشور به خوبی عملیاتی شود. زعفران ایران در چین بسیار معروف است و جایگاه ویژه‌ای دارد، از سوی دیگر این استان دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری است که نمونه آن شهر نیشابور و سنگ فیروزه آن است.

سفیر چین بیان کرد: قبل از کرونا ۳۰ دانشجوی چینی در دانشگاه‌های استان خراسان رضوی مشغول به تحصیل بودند و امیدوار هستیم در آینده نزدیک نیز شاهد افزایش تعداد دانشجویان چینی در این استان باشیم.

استاندار خراسان رضوی نیز در این دیدار اظهار داشت: این استان از امتیازات جغرافیایی بسیار خوبی و از جمله قرار گرفتن بر مسیر شاهراهی برخوردار است و یکی از موارد سند همکاری میان دو کشور، ایجاد و تقویت مسیر ارتباط ترانزیتی در این استان است.

نظری روابط چین و ایران را تاریخی برشمرد و افزود: این دو تمدن در تاریخ بشر، تاثیرگذار بودند و ادامه این روابط نیز آینده جهان را می‌تواند تحت تاثیر خود قرار دهد. استان خراسان‌رضوی دارای امکانات و ظرفیت‌های تولیدی بسیاری در بخش معدنی است، همچنین از نظر فرهنگی و جغرافیایی در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد و امکان گسترش روابط در بخش‌های فرهنگی، گردشگری و اقتصادی بین دو کشور در منطقه خراسان رضوی بسیار است.

استاندار خراسان‌رضوی به وجود پایانه‌های مرزی با کشور ترکمنستان و افغانستان اشاره کرد و گفت: این موضوع می‌تواند در ترانزیت کالا به کشور چین موثر باشد و این در حالی است که در فاصله ۳۵ کیلومتری شرق شهر مشهد و با ایجاد شهر فرودگاهی امام رضا (ع) در آینده امکان گسترش ترانزیت کالا بسیار زیاد می‌شود.

نظری افزود: خط ریلی که از چابهار آغاز می‌شود با عبور از این منطقه به سمت اینچه برون و سپس روسیه در حرکت است، همچنین از سمت شرق نیز، امکان دسترسی به کشور‌های افغانستان، پاکستان و چین وجود دارد و این در حالی است که از سمت غرب نیز این مسیر به ترکیه و اروپا منتهی می‌شود و نقش مهمی در موضوع اقتصادی و ترانزیتی بازی می‌کند.

استاندار خراسان‌ رضوی خاطرنشان کرد: شرکت‌های چینی که در احداث فرودگاه‌ها و قطار سریع‌السیر دارای تخصص هستند می‌توانند در این مکان مشغول به‌کار شوند و امیدواریم قرارداد‌های بین دو کشور با پیگیری‌های سفیر به سرعت عملیاتی شود. در حال حاضر یکی از شرکت‌های کشور چین در منطقه سرخس در حال سرمایه‌گذاری است، زیرا این منطقه به عنوان کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب در عرصه اقتصادی تاثیرگذار است.

خبر تکمیلی: سفیر جمهوری خلق چین در سفر به مشهد مقدس از مجموعه حرم مطهر رضوی بازدید کرد

به گزارش شفقنا، «پانگ سن»، سفیر جمهوری خلق چین که به همراه ریاست جمهوری اسلامی ایران به مشهد مقدس سفر کرده بود، از مجموعه صحن ها، موزه مرکزی، موزه فرش و رواق دارالحجه حرم مطهر رضوی بازدید کرد.

او با بیان اینکه حرم مطهر رضوی از لحاظ فرهنگی، تاریخی و هنری بسیار غنی و با شکوه است، گفت: این سفر و بازدید از حرم مطهر رضوی فرصت ارزشمندی بود که با تاریخ و معماری این مکان مقدس بیشتر آشنا شوم.

سفیر چین افزود: معماری و بناهای موجود این مکان مقدس سرشار از زیبایی است و جلوه های بی نظیری از معماری اسلامی را به نمایش می گذارد.

او اظهار کرد: فرهنگ غرب و شرق تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند و در این مکان جلوه بی نظیری از فرهنگ و تمدن مردمانی مشاهده شد که برای ما بسیار تاثیرگذار بود.

سن، که برای دومین بار از مجموعه حرم مطهر رضوی دیدن می کرد، هنرهای به کار رفته در رواق دارالحجه را گنجینه سرشار از هنر اسلامی عنوان و تصریح کرد: این مجموعه مخزن بی نظیری از میراث ارزشمند معماری، فرهنگی و هویت تاریخی ملتی است که در طول قرن ها به یادگار گذاشته اند.

سرپرست اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی که سفیر چین را در این بازدید همراهی می‌کرد، با اشاره به توفیقات گسترده آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: آستان قدس رضوی به عنوان یکی از بزرگترین نهادهای موقوفاتی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی با مدیریت آیت‌الله واعظ طبسی، که از افراد موثر در انقلاب اسلامی ایران بوده اند، توانسته در حوزه‌های مختلف علمی، پژوهشی، فرهنگی و اقتصادی موفقیت‌هایی عظیم کسب کند.

سید احمد هاشم آبادی گفت: فعالیت‌های مجموعه آستان قدس رضوی به صورتی توسعه یافته است که امروز در زمینه های درمانی، دارویی، فرهنگی، اقتصادی و پژوهشی از مجموعه های تاثیرگذار کشور و منطقه است.

او با اشاره به تشرف سالانه بیش از ۲۵ میلیون زائر به بارگاه منور رضوی تصریح کرد: توسعه اماکن متبرکه حرم امام رضا(ع) از ۱۲۰ هزارمتر مربع به بیش از یک میلیون مترمربع و ارائه خدمات متنوع رفاهی، فرهنگی و تبلیغی به اقشار مختلف جامعه در این مکان مقدس از دیگر اقدامات آستان قدس رضوی است.

گفتنی است؛ در پایان این بازدید، تابلویی زیبا از رواق مبارکه درالحجه(عج) حرم مطهر رضوی توسط سرپرست اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی به سفیر جمهوری خلق چین در ایران اهدا شد.


خبر تکمیلی: بازدید سفیر جمهوری خلق چین در ایران از باغ موزه آرامگاه نادری مشهد

«چانگ هوا» سفیر جمهوری خلق چین در ایران در سفر به مشهد از مجموعه فرهنگی و تاریخی باغ آرامگاه و موزه نادرشاه افشار در مشهد بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، در این بازدید یک ساعته که به میزبانی اداره کل میراث‌فرهنگی خراسان رضوی برگزار شد، سفیر جمهوری خلق چین و هیئت همراه از بخش‌های مختلف مجموعه بازدید کردند.

سفیر جمهوری خلق چین ضمن حضور در مزار نادرشاه (سر سلسله دودمان افشاریه) و کلنل محمد تقی خان پسیان (سردار آزادی خواه بیگانه ستیز ایرانی) به مقام این سرداران بزرگ تاریخ ایران ادای احترام کرد.

در پایان «چانگ هوا» سفیر جمهوری خلق چین پس از ثبت و توشیح دفتر یادبود مجموعه، ضمن سپاس از مدیریت و کارکنان مجموعه فرهنگی و تاریخی نادری، ابراز خرسندی کرد که در بازدید از باغ و موزه نادری ضمن آشنایی با گوشه‌ای تاریخ سرزمین ایران، جلوه دیگری از پایداری و استواری و شکوه مردمان ایران را دیده است.

خراسان رضوی محور تقویت روابط ایران و چین

خبر تکمیلی: بازدید چانگ هوآ سفیر جمهوری خلق چین در ایران از آرامگاه فردوسی 

خراسان رضوی محور تقویت روابط ایران و چین

سفیر جمهوری خلق چین در ایران گفت: خراسان رضوی یک چهارراه مهم در جاده ابریشم بوده و که اکنون نیز می‌تواند محور تقویت روابط ایران و چین باشد.

چانگ هوآ در بازدید از آرامگاه فردوسی، بقعه هارونیه و تاسیسات گردشگری خراسان رضوی اظهار کرد: جاده ابریشم از دیرباز ۲ کشور ایران و چین را به هم متصل کرده و هزاران سال است که مردم این ۲ کشور با هو دوست بوده‌اند.

وی اضافه کرد: رئیس‌جمهور چین در سال ۲۰۱۶ به ایران سفر کرده‌ و پس از این سفر سطح روابط ایران و چین ارتقاء پیدا کرد و می‌توان گفت که سطح روابط جامع، مشارکتی و راهبردی است.

سفیر جمهوری خلق چین در ایران خاطرنشان کرد: همکاری ۲ کشور در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، گردشگری و فرهنگی بیش از پیش نزدیک‌ و تقویت شده است. در همین راستا امیدوارم جاده ابریشم عاملی باشد برای ایجاد آینده‌ای روشن در روابط ۲ کشور.

وی در خصوص نقش خراسان رضوی  در تعاملات ۲ طرفه بین ایران و چین گفت: خراسان رضوی یک چهارراه مهم در جاده ابریشم بوده است که اکنون نیز می‌تواند محور تقویت روابط ایران و چین باشد، در دیدار با استاندار خراسان رضوی به این تصمیم رسیدیم تا بین مشهد و شهرهای «سین‌کیانگ» و «ارومچی» که خواهرخواندگی نیز دارند، روابط برقرار شود.

چانگ هوآ در مورد حضور گردشگران چینی در خراسان رضوی اظهار کرد: بعد از اتمام همه‌گیری کرونا و پایان محدودیت سفر برای مسافران، به زودی دولت از مسافران خروجی حمایت خواهد کرد که ایران اولین مقصد گردشگری چینی‌ها خواهد بود. همچنین خراسان رضوی و مشهد برای بازدید به گردشگران به صورت ویژه معرفی خواهد شد.

سیدجواد موسوی، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نیز در حاشیه این بازدید گزارشی از وضعیت حضور زائران و گردشگران در مشهد ارائه کرد و گفت: با توجه به حضور سالانه بیش از ۳۰ میلیون زائر و مسافر در مشهد، چین در زمینه تامین زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی، زمینی و ریلی می‌تواند سرمایه‌گذاری کند.

بر اساس گزارش روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی، وی تصریح کرد: حدود ۵۰ درصد گردشگران خارجی کشور ابتدا وارد مشهد می‌شوند و خراسان رضوی بیشترین جذب سرمایه‌گذاری خارجی را در کشور دارد.


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/1964


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها