دیپلماسی" سیاسی/ «اکسیر زیارت» حلقه ی مفقوده ی سئوالات از نامزدهای چهاردهمین دوره ی انتخابات و نیز سخنان رئیس جمهور ایران

  • بازدید: ۱۳۵۸
سیاسی/ «اکسیر زیارت» حلقه ی مفقوده ی سئوالات از نامزدهای چهاردهمین دوره ی انتخابات و نیز سخنان رئیس جمهور ایران
گلایه های فرهیخت
... به روزرسانی شد   ✍ زمان مطالعه: ۱۷ دقیقه
اشاره

🔴 یادداشت فرهیخت: به نام خدا | درود بیکران، نوبت اول و دوم چهاردهمین انتخابات رئیس جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌ جمهور در داخل و خارج از کشور برگزار و در نهایت دکتر پزشکیان به پاستور رفت.

🔴 در دوران تبلیغات، حتی سه تن از کاندیداها، برای تشریح برنامه های خود به مشهدالرضا(ع) هم سفر کردند، خصوصاً در نوبت دوم که هزاران نفر در تجمع گاه های سطح شهر، چهره به چهره به پای صحبت های نامزدهای انتخابات نشستند؛

اما متأسفانه نه نخبگان و اندیشه مندان، نه مسئولان و نه صاحبان قلم و نه اصحاب رسانه و خبرنگاران و خلاصه هیچ کس، حتی یک نفر، دست کم یک سئوال، فقط یک سئوال از برنامه ها و سیاست های این شش نامزد در راستای احیای «مقوله ی خطیر زیارت» و «ظرفیت های بین المللی» جهان شهر مشهد نپرسید؛ چرا؟
پس زیارت چه شد؟

🔴 این در حالی است که همه ی کارشناسان صدا و سیما از شیر مرغ تا جان آدمیزاد و حتی از موضوعاتی که همیشه خط قرمز رسانه ی ملی بوده - مانند انتخاب وزرا و استانداران از قومیت های ترک و کرد و بلوچ و عرب و یا گرایش های مختلف دینی مانند اهل تسنن - سئوالاتی مکرر پرسیده و پاسخ هم گرفته اند؛

🔴 و ایضاً و بسیار فراوان، سئوالاتی تکراری و کلیشه ای و حتی بسیار ریز و جزئی از جنس کم و کاستی های «معیشت جسمانی» مردم، اما هیچ کس، حتی یک نفر حاضر نشده از ضرورت «تمشیت روحانی» همین مردم بویژه نیاز حیاتی آنان به «اکسیر زیارت» که به مثابه غذا و اکسیژن جسم است، سئوالی بپرسد؛ چرا؟

🔴 به راستی نمایندگان منفعل شهر و استان ما در مجلس شورای اسلامی یا مجمع نمایندگان استان یا حتی سایر مسئولان ارشد شهری و استانی چه می کنند؟ چرا هیچ تلاشی، هیچ رایزنی و اصطلاحاً هیچ لابی در این زمینه انجام ندادند؟

🔴 یا چرا نامزدهایی که خود اصالتاً مشهدی اند، هیچ سخنی از نیاز مردم به «اقیانوس زیارت» و ظرفیت های بین المللی جهان شهر مشهد به زبان نیاورند؟ مگر چند تا «مشهد» در ایران داریم؟ چند امام معصوم در ایران مدفون است؟ آیا این مردم جز امام رضا(ع) پناه دیگری دارند؟

🔴 مگر نه این که خراسان رضوی با مشارکت بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر، حدود ۱۰ درصد از کل رأی دهندگان کشور را به خود اختصاص داده است؟ پس به اندازه ی همین ده درصد، حق داریم گلایه مند باشیم که نامزدهای انتخاباتی رأی مان را می خواهند، اما مطالبه و دغدغه هایمان، برای شان اهمیت ندارد.

🔴 مگر قرار نبود در این گفت و گوها و تبعاتش، اسباب دشمن شادی را فراهم نکنیم؟ معاندان اگر بگویند مگر نمی گفتید انقلاب تان فرهنگی است؟ پس چرا وجود مضجع نورانی و سراسر نور و برکت حضرت امام رئوف، اباالحسن الرضا (علیه افضل الصلواة) در این دیار و مسأله ی زیارت و زائر، دغدغه ی اولویت دار دولتمردان آینده در حیات معنوی مردم نیست، چه پاسخی به آنها بدهیم؟

با گران سازی وسایل سفر، کاهش آمار زائران فاجعه نیست؟

🔴 مگر هم مسئولان و هم مردم، به عینه نمی بینند که این روزها بر اثر گرانی های وحشتناک بلیت هواپیما و حتی بلیت قطار و اتوبوس، روز به روز، از شمار زائران بارگاه منور رضوی، چه ایرانی و چه غیرایرانی، متأسفانه کاسته می شود؟ در دهه ی آخر صفر که اصلاً بلیت هیچ کدام نبود!

🔴 آیا این کاهش معتنابه آمار زائران بویژه زائران غیرایرانی، نباید بلاتشبیه به اندازه ی کاهش حجم آب یک دریاچه مانند ارومیه، جلب توجه و دغدغه ایجاد کند و زنگ خطر فقر سفر را به صدا درآورد؟

🔴 سالهاست که شاهدیم اقشار کم توان با این همه فشارهای اقتصادی و تورم کمرشکن، عملاً سفر را از سبد هزینه های خانواده ی خود حذف کرده و دیگر نمی توانند همچون گذشته، به طور متوسط، هر سه سال یک بار به پابوسی این امام رئوف مشرف شوند!

🔴 طبق داده‌های مرکز آمار درباره سهم هزینه‌های خانوار در بخش‌های مختلف از جمله هزینه های سفر، مشاهده می‌شود، نسبت فعالیت‌های مربوط به «تفریح، سرگرمی و خدمات فرهنگی» از متوسط هزینه خانوار شهری در سال گذشته تنها حدود ۲ درصد! بوده که در مقایسه با سال ۹۳ حدود ۲ واحد درصد کاهش یافته است!

🔴 حال در این شرایط، متعجب ایم مسئولان ما چطور روی شان می شود با افتخار و مباهات، از سفر سالانه سی میلیون !! زائر داخلی به مشهدالرضا(ع) نزد رسانه ها یاد کنند؟ آماری که نه موثق و مستند است و نه می توان از کنار بزرگ‌نمایی غلوآمیز آن به راحتی گذشت. بیشتر به «دستاورد سازی» شبیه است. باور نمی کنید خود گزارش تقویم تودیع فقر سفر را ببینید.

🔴 بفرمایید. هر دم از این باغ، بری می رسد، تازه تر از تازه تری می رسد! این هم آخرین تیر بر پیکر نحیف گردشگری بویژه گردشگری دینی و زیارت با کنار گذاشتن شورای عالی هواپیمایی از چرخه ی قیمت‌‌‌گذاری و تعیین قیمت توسط خود ایرلاین‌‌‌ها!!! ... یا خدا...

🔴 آقایان مسئول! آیا می دانید با آزاد شدن قیمت‌‌‌گذاری بلیت هواپیما، برخی شرکت‌های ایرانی قیمت‌هایی تا ۶ میلیون تومان را برای پرواز تهران - مشهد به ثبت رساندند؟ این در حالی است که برخی شرکت‌های تراز جهانی می‌توانند همین مسیر را براساس دلار آزاد ۶۲‌ هزار تومانی با کمتر از ۷۰۰‌ هزار تومان!! سرویس‌ دهی و پرواز کنند.

🔴 تا جایی که اگر هواپیمایی امارات اجازه داشته باشد با همین شرایط، در مسیر تهران - مشهد پرواز کند، قیمت بلیت این شرکت زیر یک میلیون تومان خواهد بود و نه شناور تا شش میلیون تومان فعلی! ای دو صد لعنت بر این رانت و انحصار باد!

🔴 شرکت های سیری ناپذیر و انحصار طلبی که در سایه ی غفلت دولتمردان و نهادهای حاکمیتی، با وجود دریافت حجم عظیمی از یارانه و مشوق ها و تخفیف ها و خدمات فرودگاهی ارزان به آنان، کاری کرده اند که هم اکنون ۹۶‌ درصد ایرانی‌‌‌ها از سوار شدن به هواپیما محروم باشند! 

🔴 این هم از بفرمایید دوم... پس از گرانی بلیت هواپیما، نوبت به بلیت قطار رسید که برای زائران داخلی ۳۰ درصد! و برای زائران غیرایرانی بارگاه منور رضوی پنجاه درصد! افزایش یافته است. 

🔴 جالب آن که شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران موسوم به رجا در سامانه ی فروش بلیت خود به مقصد مشهد، برای توجیه گران فروشی بلیت، از تیک «اتباع خارجی» استفاده کرده و نه عنوان بامسمّاتری چون «گردشگران خارجی» تا تصور شود منظورمان «زائران غیرایرانی» نیست ها، بلکه اتباع خارجی از جنس مثلاً مهاجران افغانستانی و پاکستانی و عراقی است که باید گران بخرند! یاللعجب...

🔴 به عنوان نمونه بلیت قطار قم - مشهد را برای تاریخ ۲۵ تیرماه امسال با قیمت ۹۲۴ هزار تومان به فروش رساند، اما قیمت همین بلیت برای غیرایرانیان، یک میلیون و ۳۸۵ هزار و ۸۵۰ تومان! است. یعنی حدود ۵۰ درصد بالاتر! این هم مستندش

🔴 فقط اتوبوس گران نشده بود که استاندار مردمی دولت شهید جمهور، دید حیف است گران نشود و لطف کرد دقیقاً در وسط شلوغی های دهه ی آخر صفر، آن را هم سی درصد! گران کرد تا تمام راه های سفر به مشهد به جز جاده بسته یا محدود شود! علی برکت الله و رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات 

🔴 بخش عجیب داستان اینجاست که فرادستان شهری و استانی ما که باید سینه چاکان تسهیل و ارزان سازی سفر به قطب اول گردشگری کشور باشند، نه تنها بر گران سازی پایتخت نشینان اعتراض نمی کنند، بلکه برعکس، خود هم به این قافله پیوسته و دست در جیب مردم بینوا می کنند.

🔴 اینجای حکایت واقعاً مضحک است که به جای وا اسلاما و وامصیبتا گفتن و بر سر زدن به خاطر کاهش فاحش آمار زوار ایرانی و غیرایرانی، روز به روز با دستاوردسازی، بر آمار آنان می افزایند! یا للعجب...

🔴 آمار زوار داخلی را تا سی میلیون نفر! و زائران غیرایرانی تا ده میلیون نفر! داغ می کنند، گویا زائران ایرانی و غیرایرانی، همه بال و پر دارند و از آسمان به مشهدالرضا(ع) نزول اجلال می کنند و یا همه، جزو مرفهین بی درد هستند و پرداخت سی درصدی یا دو برابری هزینه ی سفر زیارتی و معنوی خود و خانواده یشان، اصلا برایشان مهم نیست، در حالی که اینجا، پدر آمرزیده ها، حج فقراست و مجمع ایتام آل محمد(ص)... فتأمل...

🔴 دانشمندان معتقدند: آمار نقطه صفر برنامه ریزی و سیاستگذاری است، اما ما در تلاشیم رکورد آمارسازی های کیلویی را در شهر صادق آل محمد(ع) بشکنیم که بالاخره در همین دهه ی آخر صفر موفق شدیم و آن را شکستیم!

🔴 شهرداری می گوید هفت میلیون نفر وارد مشهد شدند! اخبار صدا و سیما از قول وزیر راه، اعلام می کند پنج میلیون نفر! آستان قدس می گوید سی میلیون! تشرف داریم و ایسنای خراسان رضوی هم یکهو به سیم آخر زد و گفت اصلاً سی میلیون نفر زائر داریم! و تا الان هم اصلاح نکرده! معلوم هست در این شهر چه خبره و کی به کیه؟!

چرا ما قدر اکسیر زیارت را نمی دانیم؟

🔴 بگذریم و به اصل بحث خود برگردیم... به راستی چرا ما ایرانیان - همچون ماهی که قدر آب را نمی داند - هیچ گاه طی این ۴۵ سال پس از پیروزی انقلاب، نخواستیم یا نتوانستیم قدر و منزلت «اقیانوس زیارت» را در این دیار درک کرده و حرمت و کرامت و فضیلتش را پاس داریم؟

🔴 باشد، پایتخت نشینان فراموش کارند و مشهد را باز از خاطر بردند، بسیار خوب... ولی چرا نخبگان فرزانه، صاحب نظران اندیشه مند، کارشناسان فرهیخته، اساتید دانشگاه، دانشجویان مطالبه گر و طلاب فاضل همین خطه حواس شان پرت است و از کنار چنین خلأ، نقص و کمبودی به این بزرگی به راحتی می گذرند؟!

🔴 و صد البته چرا اهالی رسانه و مطبوعات و خبرنگاران مان، به ذهن شان خطور نمی کند که دست به قلم برده و مقاله ای، یادداشتی چیزی برایش بنویسند؟! دو صد حیف که این موضوع مهم، گویا به اندازه ی جاری شدن آب از ناودان پشت بام کعبه یا تمدید قرارداد فلان بازیکن استقلال و پرسپولیس و...، برای خبرگزاری مثلاً تخصصی رضوی و رسانه ی مثلاً بومی شهرآرای مشهد اهمیت ندارد. افسوس...

🔴 مگر اهمیت «نعمت زیارت» و پتانسیل بین المللی این شهر برای ایرانیان کمتر از مباحث نخ نمایی است که امروزه مثل نقل و نبات مطرح می شود؟ از «یارانه ی بی خاصیت و پنهان» و «برجام نافرجام» گرفته تا وعده وعیدهای فضایی و آرزوهای موهومی چون «توزیع بیست گرم طلا!» به هر خانوار ایرانی یا «توزیع گوشت درب منازل مردم» و... که برخی از نامزدهای پوششی به مردم بینوا به ازای یک رأی فروختند؟!

🔴 آیا «دختر کاپشن صورتی و گوشواره قلبی نماد خشونت غرب آدم‌خوار است»، «عدالت جنسیتی»، «موانع دسترسی به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات»، «فیلم سینمایی بی‌بدن» و... هم شد سئوال فرهنگی؟ که تاکنون در مباحثه ها و مناظره ها مطرح شده، اما چرا «زیارت» به اندازه ی یک فیلم سینمایی، وزن و موضوعیت برای طرح ندارد؟ 

🔴 حقیقت محض آن است که سیل برکات وجود مضجع منور رضوی، موانع ناشی از نگاه خُرد و جزء نگر و غفلت آمیز حکّام شهری، استانی و کشوری را طی این ۴۵ سال، با خود برده و مشهد را، ثروتمندترین کلان شهر مردمی ایران پس از پایتخت نموده است. کلان شهری که فرودگاهش، سودده ترین فرودگاه شهرستانی ایران است و قریب به ۶۰ درصد تخت های هتل های کل کشور، آنجاست و مقصد اول سفرهای ریلی مسافری است و...؛ 

🔴 حال، در عالم خیال، اگر روزی برسد همین فرادستان مسئول با نگاهی ملی و بلکه فراملی و با خِرَد بین المللی به این کلان شهر و نیازهایش بنگرند، آن موقع آیا نمی توان به اندازه ی درآمدزایی کشور همسایه ترکیه از اقتصاد توریست، از محل سفر زائران داخلی و غیرایرانی کسب درآمد مولد کرد و اقتصاد ملی را رونق بخشید؟ قطعاً چنین است.

🔴 مگر خاستگاه رشد نجومی همین کشور «مالزی»، ابتدا به خاطر هم افزایی و اجماع تمام ظرفیت های تولیدی اش در بستر اقتصاد تک محصولی و تهاجمی «روغن پالم» نبود؟ یعنی ۴۵ سال پیش! حال ایران تا چند دهه ی دیگر می خواهد همچنان متکی به اقتصاد تک محصولی «نفت سیاه» باقی بماند؟ 

🔴 آیا بلوغ و نبوغ اقتصاد تک محوری «زیارت» در ارض اقدس توس، بلاتشبیه و العیاذ بالله به اندازه ی یک «روغن پالم» مالزی، نمی تواند همچون نخ تسبیح، نقشی محوری در رونق اقتصاد شمال و شرق کشور ایفا کند و به مثابه ی «مکه» و «مدینه» نه فقط در سطح جهان تشیع، بلکه در سطح جهان اسلام عرض اندام کند؟ قطعاً می تواند.

🔴 مگر نه این که مشهد مصفّا برای تمام شیعیان جهان اسلام، حکم «مکه و مدینه» ی حجاز عرب را دارد؟ همچنان که حجاج بیت الله الحرام، ریاض ندیده، وارد این دو شهر مذهبی می شوند، بسیاری از گردشگران دینی هم تهران ندیده، با پروازهایی مستقیم، وارد مشهد و از آن خارج می شوند. مگر غیر این است؟

اگر دردم یکی بودی چه بودی؟

🔴 گویا حق با نگاه شهردار اسبق مشهد بود که اعتقاد داشت گردشگری شهر را به ما واگذارید و می گفت: «شما اهالی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی، مشغول همان بوم گردی های اطراف مشهد و سایر شهرستان های استان چون قنات های گناباد و... شوید.»

🔴 از حق نگذریم که به قول دکتر مهدی غضنفری، وزیر اسبق صمت در صدا و سیمای نچندان ملی: «تمام دولت ها و نه فقط در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا، آنقدر بی کفایت و ناکارآمد هستند که اگر یک بیابان کویر پر از شن و ریگ هم به آنها بدهید، بعد از مدتی می آیند و می گویند: ریگ ها تمام شد. باز هم بدهید.»

🔴 بنابراین به دولتمردان و سازمان های دولتی و کارنکنانش حق می دهیم که از ابتدای سال تا این لحظه که سه ماه می گذرد، فقط ۹ بار، واژه ی زیارت در وبگاه این اداره کل ذکر شده باشد که آن هم مربوط به بازنشر اخبار استانی است و حتی یک بار، واژه ی زیارت به نقل از مصاحبه ی مسئولان این اداره کل، منتشر نشده است!

گر بر این غصه بمیریم رواست

🔴 آیا از مجموع این بی مهری ها و بی اعتنایی ها به مقوله ی زیارت و زائر و امام رضا(ع) و کلاً از این همه ندیدن ها - که فقط اندکی گفته آمد- معاندان، دشمن شاد نمی شوند که العیاذ بالله، بود و نبود مضجع منور رضوی در مشهد مصفا، برای برخی از مسئولان ما، گویا جز باز گفتمان یک سری شعارهای تو خالی چون مشهد پایتخت معنوی کشور و نشر آمارهای توده پسند و پوپولیستی و دستاوردسازی با شمار زوار داخلی و غیرایرانی و امثالهم، بازخورد دیگری نداشته و علی الظاهر و خاک بر دهان، فرقی برای آنها نمی کند؟!

🔴 به عبارت دیگر، آیا نباید برای برخی از مسئولان ما، میان این دو گزینه، تفاوتی باشد: یکی آن که فرض کنیم مقدرات الهی چنان پیش می رفت که وجود نازنین امام رضا(ع) به جای دو سال اقامت در شهر کهن مرو، تا پایان عمر شریف شان، همانجا اقامت فرموده و همانجا نیز به شهادت می رسیدند. و گزینه ی دوم این که لطف امام رئوف شامل حال ما ایرانیان شد و به دعای حضرتش، دست تقدیر ربوبی، خاک مرو را نه، بلکه خاک ارض اقدس توس را برگزید و ما نالایقان میزبانش شدیم.

🔴 کدام بی اعتنایی؟ اگر شمار این ندیدن ها این قدر زیاد نمی شد، مجبور نبودیم این روزها در تارنمای فرهیخت، سرفصل موضوعی جدید و تأسف باری به نام «بی اعتنایی ها و اهمال گری ها» ایجاد کنیم! 

🔴 مادامی که وزیر محترم کشور دولت شهید جمهور در حکم شهردار مستقر مشهد، وجود ذی قیمت امام رضا(ع) را نمی بیند و متن حکم شهردار ایلام و مشهد، هر دو  یکی است! 

🔴 یا مادامی که وزیر سابق گردشگری بی گردشگر ما، همین خبط را عیناً در حکم مدیرکل گردشگری خراسان رضوی تکرار می کند و ده ها مثال دیگر، چطور می توان برعکس آن فکر کرد و گفت: نه، آنها می بینند و اعتنا هم می کنند!

🔴 به نظر می رسد وقتی مزایای نجات بخش اقتصاد دریا، آن هم دریایی به این بزرگی در جنوب و شمال کشور، به راحتی و در تمامی دولت ها، فراموش شده اند، تا جایی که نامزد انتخابات می گوید هنگام پرواز بر روی این خط ساحلی و دیدن این همه مزیت های مغفول و معطل مانده، افسوس می خورم؛ 

🔴 آن موقع، چطور می توانیم از برخی همین مسئولان توقع داشته باشیم که «اقیانوس زیارت» را هم ببینند و از منافع و مزایای مغفول و مهجور «اقتصاد زیارت» غفلت نکنند؟! 

🔴 ببینید به چه روزی افتاده ایم که حتی معاون سابق گردشگری خراسان رضوی آن هم پس از سالها خدمت و نان خوردن از کیسه ی زیارت، در تازه ترین مصاحبه ی خود  و در مواجهه به این سئوال که اولین اقدام رئیس جمهور آینده در حوزه گردشگری چه باید باشد؟ همچنان از بردن نام «زیارت» در مباحث گردشگری این خطه، آزرم دارد.

🔴 و ای کاش، فقط همین بود. این بی اعتنایی ها، گاهی تبدیل به گستاخی می شود. آنجا که رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران، تنها عیب غرفه ی اداره کل گردشگری خراسان رضوی را در نمایشگاه گردشگری تهران، تک محصولی!! بودن آن و متکی بودن به زیارت و امام رضا(ع) بر می شمرد! یا للعجب...

🔴 عین جمله این است: «خراسان رضوی از لحاظ کمی و ظاهری از دیزاین آراسته‌ای برخوردار بود و تنها نقدی که می‌توان به حضور این استان در نمایشگاه وارد دانست، ماهیت بازاریابی خراسان بود که تک محصولی!! شده است. ما تمام عرصه‌های توسعه ی گردشگری را موکول به حوزه ی زیارت می‌کنیم.» این هم مستندش

🔴 و البته، این گیر و گور، تنها در برخی از مسئولان ما نیست، بعضی از کارشناسان دانشگاهی و صاحب قلم ما و نیز علی الظاهر خبرگزاری ایسنای استان که این مصاحبه ها را تهیه و منتشر می کند، در مباحث گردشگری مذهبی، گویا از بردن نام «زائر و زیارت» و حتی نام مبارک حضرتش ابا دارند! 

🔴 بویژه برای کسانی که عنوان «فعال گردشگری خراسان رضوی» را هم یدک می کشند؛ تپه های نادیدنی «خلج» مشهد را می بینند، اما شکوه و زیبایی «دماوند سربلند ایران» یعنی زیارت را نه! 

🔴 ساعت ها برای نوآموزان صنعت گردشگری استان، لفاظی می کنند و از هر دری، سخنی می رانند، اما از دهان شان، حتی یک کلمه، حتی یک کلمه در باب زیارت و امام رضا(ع) شنیده نمی شود! پول زائر و آورده ی مالی او را می خواهند، اما خود او را نه! غفلت تا چه حد؟ واقعاً تا این حدش نوبر نیست؟ این هم مستند دوم

🔴 آه و فغان و هزاران افسوس که رحیم پور ازغدی واقعاً راست گفت: «مردم ما از حکومت ما متدین تر و انقلابی تر هستند؛ تا الان ۴۵ سال است که مسئولین در جمهوری اسلامی می خواهند این نظام را سرنگون کنند اما ملت نمی گذارند!»

🔴 بازنشر این فراز عجیب در موضوع ما می شود این جمله: «علی الظاهر مردم ما از برخی مسئولان ما به زیارت و امام رضا(ع) پای بندتر هستند؛ الان ۴۵ سال است که برخی ها می خواهند زیارت و العیاذ بالله امام رضا(ع)، فراموش شود، اما این مردم هستند که نمی گذارند!»

🔴 مقام مسئولی که تاکنون به مدت دو سال و ۱۰ ماه وزیر گردشگری و به تعبیر بهتر، وزیر گردشگری دینی یا همان زیارت این کشور بوده، چراکه طبق مستندات، اساساً گردشگران خارجی معتنابهی حتی مجانی به ایران نمی آیند -  جز زوار رضوی - که بخواهد این حوزه، وزیر و وکیل و آقا بالاسری به نام مقام عالی وزارت گردشگری داشته باشد!

🔴 عجیب ترین صحنه آن است که همین عالیجناب وزیر گردشگری یا به عبارت بهتر وزیر زیارت، ۱۹ تیر ۱۴۰۳، در بازار وکیل شیراز و حین تفرج، به سراغ یک موزیسین جوان ساز «هنگ درام» می رود که کف پیاده رو نشسته و آهنگ می نوازد. کنارش نشست و دست بر شانه اش، از او آهنگ سلطان قلب‌ها را درخواست می کند!

🔴 عجیب و غریب از این جهت که یک نوازنده ی هنگ درام در کف زمین، نظر وزیر گردشگری ما را به خود جلب می کند، اما میلیون ها زائر ایرانی و غیر ایرانی و بی بلیت هواپیما و قطار و اتوبوس را خیر... در مردمک چشم وی نمی نشیند! 

🔴 حال بماند ما از اداره کل گردشگری استان مان گلایه مند بودیم که چرا واژه ی کلیدی «زیارت» فقط نُه بار در وبگاهش تکرار شده، اما پا را فراتر قرار دادیم و در کل سایت این وزارتخانه، این جست و جو را انجام دادیم؛ نتایج واقعاً اسف بار بود:

🔴 باور نمی کنید که از ابتدای شروع به کار دولت شهید جمهور، فقط ۱۷ بار نام مبارک «امام رضا(ع)» در این وبگاه (با حذف نشانی هایی چون بولوار امام رضاع) برده شده و کلید واژه ی «زیارت» فقط ۱۹ بار!! ...و از همه عجیب تر، فقط دو تصویر از حرم نورانی و بارگاه حضرتش  یافتیم. این یعنی چه؟

🔴 آیا یکی از برداشت هایی که می توان از این همه بی اعتنایی ها و اهمال گری ها در تارنمای این وزارت خانه کرد، این نیست که چه مضجع منور امام رضا(ع) در ایران و مشهد باشد و چه فرضاً  نباشد (مثلاً فرض کنیم حضرتش در همان استان ماری و شهر «مرو» به شهادت می رسیدند) آن موقع برای دست اندرکاران وب سایت این وزارت خانه چه تفاوت و توفیری می کرد؟!

🔴 به منظور راستی آزمایی، روش جست و جو را برای خود تارنمای فرهیخت خودمان در همین بازه ی زمانی وزارت وزیر بی اعتنا به زیارت تکرار کردیم. نتیجه، حاکی از تکرار ۱۹۱ بار نام مبارک «امام رضا(ع)» بود. حال خود با زبان آمار و ارقام ببینید بضاعت وبگاه یک وزارتخانه ی عظیمی چون «وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» کجا و تارنمای یک اندیشکده ی مطالعاتی کجا؟!

🟢 پژوهشگاهی که از رهگذر مستندسازی رویکرد بین المللی رخدادهای شهر رضوی و دیده بانی دیپلماسی های مرتبط، در صدد آن است تا با تلاشی آگاهی بخش در بستر رسانه، به زدودن غبار مهجوریت از چهره ی پنج گروه «مؤثران غیرایرانی» این دیار، شامل «زوار»، «دانشجویان»، «سرمایه گذاران»، «گردشگران سلامت» و «مهاجران مجاز» کند.

فهرست مطالبه گران «زیارت» از دولت چهاردهم

البته خرسندیم که در راستای اجماع ملی برای مطالبه گری، نه مسئولان بلکه یک رسانه ی آستان قدسی به نام «قدس خراسان» چراغ اول و دوم را روشن کرد و با این انتشار این ویدئوی کوتاه و نیز درج مصاحبه ی یکی از نمایندگان استان در مجلس، همراهی خود را با این کنشگری رسانه ای از نامزدها - هرچند کمی دیرهنگام - اعلام نمود.

و همچنین سپاسگزاریم از:

🔹️ تولیت آستان قدس رضوی که اظهار داشته است: انتظار می‌رود که موضوع مهم زیارت و مسایل میلیون‌ها زائر عزیز داخلی و بین‌المللی مشهد الرضا به عنوان پایتخت معنوی ایران اسلامی، در اولویت امور دولت چهاردهم قرار بگیرد - ۱۷ تیر ۱۴۰۳ 

🔹️ مجمع نمایندگان خراسان رضوی هستیم که در دیدار با دکتر پزشکیان رئیس جمهور، موضوع «زیارت» را مطرح و در حال پیگیری و تلاش برای جذب بخش دوم اعتبارات ملی زیارت هستند.

احسان عظیمی‌راد سخنگوی مجمع مورخ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ در رابطه با موضوع زیارت گفت: وجود حرم مطهر و زائرپذیر بودن مشهد و بدنه استان که تمام ورودی‌های شهر مشهد از استان است، باعث شد مسئله زیارت را مطرح کنیم و تقاضا داشته باشیم تا اعتبار ویژه‌ای برای این مسئله گذاشته شود. موضوع اعتبارات استان، یکی از مسائل کلیدی بود که در جلسه مطرح شد و تقاضا داشتیم که اعتبارات خراسان رضوی حداقل متناسب با جمعیت و پهناوری استان باشد. اکنون تقریبا نصف این اعتبار تخصیص داده شده و در موضع ضعیفی از این جهت هستیم. 

🔹️ و نیز سپاسگزاریم از «حسن قشقاوی»، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس و نماینده ی مردم رباط‌ کریم و بهارستان و پرند که طی مصاحبه ای، ضرورت توجه ویژه به پایتخت معنوی ایران در ردیف‌های بودجه‌ای را به مسئولان یادآوری کرده است.

⚠️ این یادداشت با همکاری نویسندگان در داخل و خارج از کشور، به تدریج کامل می شود، از صبوری و شکیبایی تان سپاسگزاریم....

🔸️ آخرین به روزرسانی: ۱۶ شهریور ۱۴۰۳

🔸️ تاریخ نگارش اولیه:  ۱ تیر ۱۴۰۳


🅰️   مطالب مرتبط:
  • دیپلماسی علمی/ «اندیشکده ی بین المللی فرهیخت» چیست، کیست و کجاست؟ چه دغدغه ها، نگرانی ها و مطالباتی دارد و در یک کلام، «حرف حسابش» چیست؟
  • :: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/246


    Share
    • اکبر میقانی
      ببینید بی کسی مشهد و زیارت به جایی رسیده که حسن قشقاوی نماینده مردم رباط‌ کریم و بهارستان و پرند در مجلس به مسئولان تشر زده که در ردیف‌ های بودجه‌ ای به فکر مشهد و زائران امام رضا علیه السلام باشند. پس نماینده های مردم مشهد چکاره اند؟ چرا اونا کاری نمی کنن؟
    • آقایان قصد ندارم نا امیدتون کنم ولی ببخشید مسئولان ما ۴۵ ساله اصلاً درک درستی از روابط بین الملل و گسترش ارتباطات خارجی ندارند یعنی اصلاً نمی فهمند بین الملل چیه؟ و رشد دیپلماسی ها به چه دردی میخوره؟ اونا تا نوک دماغشون رو بیشتر نمی بینن
    • واقعاً متأسفم برای شهرم که ۱۲۰۰ ساله مسئولانش نتونستند یک جایزه جهانی برای «زیارت» که میلیونها نفر از کنارش اینجا نون میخورند ، راه بندازن ، جایزه جهانی گوهرشاد شون هم که به چهار سال نکشید تعطیل شد ، اما همین اخیراً یه مرکز علمی ایرانی اومده دریافت جایزه البرز موسوم به «نوبل ایرانی» رو راه اندازی کرده ، آفرین به البرزی ها و خاک کربلا تو سر ما خراسانی ها
    • عبدالحسینی
      چرا نباید از ایرلاین خارجی استفاده کرد؟ ما هواپیما نداریم اما ۵۰ شرکت هواپیمایی داریم. الان کشورهای دنیا با این همه امکانات در نهایت ۴ تا ۵ شرکت هواپیمایی دارند، ولی ما ۵۰ شرکت داریم. هر کس آمده، یک ایرلاین راه انداخته، هواپیما و دفتر اجاره کرده است. هواپیما را دربست (چارتر) می کنند و قیمت بلیت را هم بالا می برند!!
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

    نظرات مخاطبان


    جست و جو در وبگاه


    حتماً بخوانید

    توضیح

    بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

    اهم تازه ها

    آرشیو توضیح

    مخاطبانی که فرصت زیادی برای «فرهیخت گردی» ندارند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن ، اهم تازه ها و یافته های مطالعاتی اخیر فرهیخت را در «یک نگاه» ببینند و بخوانند، ما آنها را ذیل این بخش گرد هم آورده ایم.

    اهم دغدغه ها

    توضیح

    اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

    صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود این یعنی آن که اگر با گذشت ۴۵ سال، هنوز نمی توانیم یک آمار موثق از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع خارجی ارائه دهیم، پس هر گونه برنامه ریزی برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

    شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ و این واقعاً مایه فضاحت دیاری است که ادعای قطب اول گردشگری کشور را دارد. آرشیو

    مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

    امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

    هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

    نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضعییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو