دیپلماسی" زیارت/ پیوست فرهیخت: ایام «پیک زائر» را در مشهد بشناسیم،High Season کدام روزهاست؟

  • بازدید: ۷۸۱
زیارت/ پیوست فرهیخت: ایام «پیک زائر» را در مشهد بشناسیم،High Season کدام روزهاست؟
پیوست فرهیخت
اشاره

پیوست فرهیختپیوست فرهیخت یعنی چه: به نام خدا، هنگام نگارش مقالات یا ویرایش محتواهای ارسالی اهالی فرهیخت، به یک سری موضوعاتی بر می خوریم که شایسته است در مورد آنها، توضیحاتی ارائه کرد و گرنه مخاطب مجبور می شود برای فهم صحیح منظور نگارنده، زمانی را صرف جست و جو در اینترنت نماید که قطعاً مطلوب ما نیست.

به عنوان مثال، در بحث زائر و زیارت، بارها موضوع «ایام پیک» مطرح می شود و اگر قرار باشد در هر مقاله، مجبور به توضیح آن شویم، بدیهی است حجم یادداشت ها و مقالات فرهیخت افزایش می یابد و این هم مطلوب ما نیست.

بنابراین، بهترین کار آن است که این محتواهای پرمصرف و مکرر را یک برای همیشه در مستندی جداگانه شرح و توضیح داد و با درج لینک آن در صفحات مورد نیاز، کاربر را راهنمایی کرد تا در صورت نیاز، بر روی آن کلیک نموده و توضیحات بیشتر را آنجا مطالعه کند.

و اما موضوع این پیوست فرهیخت

ایام «پیک زائر» را در مشهد بهتر بشناسیم

ایام «پیک زائر» را در مشهد بهتر بشناسیم. این اوقات از تقویم، کدام روزهاست؟

اول: واژه شناسی

واژه ی پیک (بر وزن شیک) به معنی اوج و بالاترین نقطه در محاسبه و منحنی است. اگر این واژه در بحث مثلاً ترافیک استفاده شود، به معنی زمان اوج ترافیک خواهد بود.

یادآور می گردد اوج ترافیک یا ساعات اوج ترافیک یا پیک ترافیک (به انگلیسی: Rush hour) به ساعاتی از شبانه روز گفته می‌شود که در آن میزان حضور وسایل نقلیه و عابران در معابر به اوج خود می رسد. معمولاً در یک روز کاری هفته دو نوبت اوج ترافیک در صبح و عصر وجود دارد. (بیشتر بخوانید)

پیک سفر - High Season

موضوع «سیزن‌های گردشگری» یا همان ایام پیک یا های سیزن در سفر، ازجمله موارد مهم در حوزه‌ی گردشگری و سفر است که باید مورد توجه برنامه‌ریزها، تور اپراتورها، صاحبان کسب‌وکار در حوزه سفر و گردشگران قرار بگیرد.

در واقع گردشگری و فصول ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و آنچه در این مسئله اهمیت دارد و مورد بررسی قرار می‌گیرد آن است که گردشگری، رابطه مستقیمی با فصل‌های سال دارد. 

از این‌ رو برای مسافران مهم است که در انتخاب مقصد و برنامه‌ریزی برای سفر به این مسئله توجه داشته باشند. 

فصل‌ها و یا سیزن‌ها در حوزه‌ی گردشگری به سه دسته تقسیم می‌شوند 

  • های‌سیزن؛ زمانی که گردشگری رونق می‌گیرد؛
  • لو سیزن؛ فصل ریزش گردشگران
  • شولدر سیزن؛ فرصتی معمولی برای سفر

اگر مایل هستید در این باره بیشتر بخوانید، می توانید اینجا را کلیک فرمایید.

دوم: ایام پیک زائر در مشهد

و اما ایام پیک زائر در مشهد، عبارتند از:

🟢 از منظر غیر مذهبی - شمسی:

🔴 تعطیلات عید نوروز باستانی یعنی همان پانزده روز اول فروردین هر سال شمسی؛ (برابر با بیست مارس تا سوم آوریل)

🔸️ البته می توان یک هفته به این تاریخ یعنی از ۲۴ اسفند هر سال تا اول فروردین سال بعد (یعنی چهاردهم تا بیست مارس) را هم جزو ایام پیک به حساب آورد، چراکه در این یک هفته، تمام مدارس و دانشگاه ها تقریباً در حالت تعطیلی قرار دارند.

🔴 سه ماه تعطیلات تابستان هر سال که از تیر ماه آغاز شده و به شهریور هر سال شمسی پایان می پذیرد. (یعنی از ۲۱ ژوئن تا ۲۱ سپتامبر)

بدیهی است:

🔸️ هر چه به روزهای آخر شهریور هر سال نزدیکتر می شویم، حجم زائران در مشهد افزایش پیدا می کند.

🔸️ با توجه به آغاز سال تحصیلی مدارس و دانشگاه ها غالباً از ابتدای مهر ماه هر سال (یعنی ۲۲ سپتامبر) و ضرورت شرکت دانش آموزان و دانشجویان در سر کلاس های درس، در این ماه، نباید انتظار حضور زائران زیادی را در مشهد داشته باشیم.

🟢 از منظر مذهبی - قمری:

🔴 دهه ی کرامت یعنی ده روز حدفاصل سالروز ولادت حضرت فاطمه ی معصومه(س) تا سالروز ولادت امام رضا(ع)؛ یعنی اول تا دهم ذیقعده ی هر سال قمری؛

🔴 دهه ی ولایت: حدفاصل «عید قربان» تا «عید غدیر» که اعظم الاعیاد است؛ یعنی از دهم تا ١٨ ذوالحجه ی هر سال قمری؛

🔴 دهه ی اول ماه محرم که مختوم به روز های تاسوعا و عاشورای حسینی است؛ (یعنی نه و دهم محرم هر سال قمری)

🔴 دهه ی آخر ماه صفر که پایان بخش آن، سالروز شهادت امام رضا و رحلت نبی مکرم اسلام، حضرت محمد و شهادت امام حسن مجتبی (علیهم السلام) است. (یعنی ۲۰ تا ۳۰ ماه صفر)

🔴 لیالی قدر در ماه مبارک رمضان که از ۱۹ رمضان شروع شده و ۲۳ این ماه، پایان می پذیرد.


⚠️ یادآوری: اگر این پیش بینی ها، اشکالاتی مشاهده می فرمایید، لطفاً با ما در میان بگذارید تا آن را اصلاح کنیم.


آخرین به روزرسانی: ۶ تیر ماه ۱۴۰۳

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/4008


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود این یعنی آن که اگر با گذشت ۴۵ سال، هنوز نمی توانیم یک آمار موثق از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع خارجی ارائه دهیم، پس هر گونه برنامه ریزی برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ و این واقعاً مایه فضاحت دیاری است که ادعای قطب اول گردشگری کشور را دارد. آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضعییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو