دیپلماسی❜ اقتصادی/ دیدار محمدجان سلطان اوویچ و هیئت تجاری کشور تاجیکستان با استاندار خراسان رضوی

  • بازدید: ۴۸۱
اقتصادی/ دیدار محمدجان سلطان اوویچ و هیئت تجاری کشور تاجیکستان با استاندار خراسان رضوی
استانداری خراسان رضوی
تاکید استاندار خراسان رضوی بر توسعه ارتباطات این استان و تاجیکستان
استاندار خراسان رضوی بر توسعه ارتباطات این استان و تاجیکستان به ویژه در بخش اقتصادی تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی ، یعقوبعلی نظری امروز در دیدار با اعضای هیئت تجاری کشور تاجیکستان اظهار داشت: همه چیز آماده پررنگ‌تر کردن روابط دو کشور است و امیدواریم این روابط بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: روسای دو کشور بر فراهم کردن شرایط همکاری های مشترک بسیار تاکید دارند و بر همین اساس حجم مبادلات کالا با کشور تاجیکستان  در طول هشت ماه سال جاری از حدود 50 میلیون دلار مبادلات بوده که این موضوع در طول دولت قبل 13 میلیون یورو به بیش از پنج برابر رسیده است و باید این رقم  بر اساس تاکید روسای جمهور دو کشور به 500 میلیون یورو برسد.
استاندار خراسان رضوی بیان کرد: این استان نقش پررنگی در تبادلات بین دو کشور ایران و تاجیکستان دارد به گونه ای که بیش از 90 درصد این تبادلات از گمرک های لطف آباد و سرخس در استان خراسان رضوی شکل می‌گیرد.
وی افزود: با توجه  به فرهنگ مشترک و علاقه مندی مردم دو کشور باید زمینه ارتباط گردشگری نیز فراهم شود زیرا اعتقاد داریم بخش خصوصی و مردمی دو کشور با هم به خوبی ارتباط گرفته‌اند و کار می‌کنند و بخش دولتی نیز باید زمینه ساز و فراهم کننده، ارتباط بهتر و بیشتر ظرفیت های مردمی  شود.
نظری بیان کرد: موضوع حذف روادید بر همین اساس می تواند به ارتباط بیشتر دو کشور منتج شود و نیاز است پیگیری روند فرایند این موضوع توسط اتاق مشترک ایران و تاجیکستان دنبال شود؛ از سوی دیگر رسیدن به اشتراک استاندارد کالا باید پیگیری شود و باید به جایی برسیم که استاندارد کالایی این دو کشور برای طرفین قابل قبول باشد.
وی اظهار کرد: صنایع مختلف استان خراسان رضوی در تامین ماشین آلات صنعتی و کشاورزی، سیمان، صنایع غذایی می تواند در همکاری متقابل با کشور تاجیکستان قرار گیرد.
رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان با اشاره به حضور یک هفته ای اعضای هیئت تجاری در ایران و سفر به مناطق مختلف کشور نیز گفت: روابط خراسان رضوی با کشور تاجیکستان باید بیش از پیش گسترش یابد و مورد توجه قرار گیرد، بر همین اساس در ابتدای سال آینده برگزاری همایشی با حضور فعالان اقتصادی ایران در کشور تاجیکستان در دست برنامه ریزی است.
محمدحسین روشنک افزود: امیدواریم این ارتباط و حضور در نمایشگاه ها و نشست های دوطرفه منجر به همکاری های بیشتری بین دو کشور شود و بر همین اساس تفاهم نامه ای مشترک برای برگزاری نمایشگاه‌های مشترک، پیگیری حذف روادید و ارتباط بیشتر صنایع دو کشور در دست امضا است. 
رئیس اتاق بازرگانی واحد سغد کشور تاجیکستان نیز با اشاره به موقعیت کشور خود و صنایع این کشور بر توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور تاجیکستان و ایران تاکید کرد و گفت: همکاری مشترک بین دو کشور باعث ارتباط بیشتر مردم دو کشور می شود. 
محمدجان سلطان اوویچ افزود: برگزاری این نشست ها سهم بسزایی در بهبود شرایط اقتصادی کشورها دارد و این در حالی است که ایران و تاجیکستان زمینه‌های همکاری مشترک بسیاری مانند گردشگری، معدن، صنعت، سیستم‌های گرمایش و سرمایش، توسعه خطوط هوایی و راه آهن دارند. 
تاجیکستان کشوری فارسی زبان، کوهستانی و محصور در خشکی است که با حدود هشت میلیون نفر جمعیت و 143 هزار و 100 کیلومتر مربع مساحت در آسیای مرکزی قرار دارد. این کشور از جنوب با افغانستان، از غرب با ازبکستان، از شمال با قرقیزستان و از شرق با چین مرز مشترک دارد.
شیرینی، رنگ، انواع پسته، سیمان، اکسیدآلومینیم، دارو، تخم پرندگان، بیسکویت و همچنین خدمات فنی و مهندسی از مهمترین اقلام صادراتی جمهوری اسلامی ایران به کشور تاجیکستان است.



:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/165


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها