دیپلماسی❜ دینی/ تقویم فرهیخت: ۷ فروردین ۱۴۰۰، برپایی جشن تکلیف دختران تازه مکلف شده ۱۱ کشور اسلامی در حرم رضوی

  • بازدید: ۵۹۸
دینی/ تقویم فرهیخت: ۷ فروردین ۱۴۰۰، برپایی جشن تکلیف دختران تازه مکلف شده ۱۱ کشور اسلامی در حرم رضوی

به همت مدیریت زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی و همزمان با ایام خجسته دهه مهدویت، جشن "شکوفه‌های بهشتی" ویژه دختران تازه مکلف از ۱۱ کشور اسلامی در حرم مطهر رضوی برگزار شد. این ویژه‌برنامه که صبح امروز هفتم فروردین ماه سال ۱۴۰۰ با حضور دختران تازه مکلف از کشورهای عراق، سوریه، لبنان، افغانستان، هندوستان، پاکستان، نیجریه، گامبیا، ایران، گینه و آذربایجان، با مشارکت مدارس غیر ایرانی وابسته به موسسات بین المللی از جمله جامعه المصطفی، مکتب نرجس و خانواده‌های مقیم از کشورهای مختلف در رواق حضرت زهرا(س) برگزار شد.

قرائت آیات روح بخش قرآن، اجرای نمایش، مسابقه، شعرخوانی، نمایش، قرائت عهدنامه و... از برنامه‌های اجرا شده در این مراسم بود. در این ویژه برنامه که برای نخستین‌بار در سطح بین المللی برگزار شد به هر یک از دختران تازه مکلف به رسم تبرک و یادبود یک چادر و جانماز اهدا شد.

جشن بین المللی تکلیف و عبادت در جوار امام رأفت

اینجا شور و شوقی متفاوت حاکم است. رواق حضرت زهرا(س) میزبان جشنی برای مهمانان معصوم و کوچک شده است و دخترکانی با چادرهای گلدار سپید که همگی 9 ساله و تازه مکلف شده‌اند را به آغوش نور فرا می خواند.

تفاوت این شور و شوق در ملیت مهمان های کوچک امام رضا(ع) است که هر کدام‌شان از کشوری اسلامی راهی این دیار شده اند. جمعی از دختران همراه مادران‌شان‎ در قالب برنامه‌ای مفرح و معنوی به نام «شکوفه‌های بهشتی» به همت اداره امور زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی به حرم مطهر رضوی دعوت شده‌اند تا ورود به سن تکلیف خود را در کنار امام مهربانی ها جشن بگیرند.

چند ملیت زیر یک پرچم

سروصدا و همهمه رواق حضرت زهرا(س) را پر کرده. دخترها همراه مادران‌شان مشغول پوشیدن لباس مناسب جشن هستند. همه چادر سپید گلداری که از خادمان حرم مطهر رضوی هدیه گرفته‌اند، به سرکرده اند و در فواصل معین می‎نشینند. با فرستادن صلوات و ورود حاج آقای نواب و دستیار هنرمندش، آقا ماشاءالله جشن شکل رسمی به خود می‌گیرد.

حالا جمع‌شان یکپارچه سپید به نظر می‌رسد ولی شکل و شمایل ظاهری‌شان به خوبی معلوم می‌کند که همه از یک کشور مهمان مراسم نشده‎اند. بیشترشان به زبان فارسی حرف می‌زنند ولی در بین‌شان، خیلی‌ها هم به زبانی دیگری مثل عربی و اردو تکلم می‌کنند. با این وجود، همگی زیر بیرق امام رئوف(ع) جمع شدند تا به بهانه مراسم ورود به سن تکلیف، به شکل دیگری معنی امت واحده اسلامی را نشان دهند. 

حجت‌الاسلام نواب سعی دارد در قالب نمایش، بازی، مسابقه و شعرخوانی، همه حرف‎های جدی عبادی را به زبان شوخی و خنده به تازه مکلفان منتقل ‌کند. او از بچه‌ها می‌پرسد: کسی که مکلف می‌شود، حرف چه کسی را گوش می‌دهد و چه کسی را نه؟ و بچه‌ها یک‌صدا جواب می‌دهند: «حرف خدا جون رو گوش می‌دیم و حرف شیطون رو نه».

و باز می‌پرسد: «اگر گفتید از بین همه کارهای خوبی که خداجون از ما خواسته انجام بدهیم، کدامش مهمتر است؟» و برخی درست جواب داده و می‌گویند: نماز. او ادامه می‌دهد: «می‌دانید نماز کلید ورود به بهشت است؟ و آیا می‌دانید کلید نماز چیست؟» و هر کدام جوابی می‌دهند که اشتباه است و با شوخی‌های حاج آقا، صدای خنده دخترکان رواق را پر می‎کند. اما فقط یکی از میان جمع جواب می‌دهد : «وضو!» و با مرحبای حاج آقا نقاب و تشویق بچه‌ها روبرو می‌شود.

روزی به‌یادماندنی

در جریان مراسم از حلیا احمدی، یکی از دختران تازه به سن تکلیف رسیده نظرش را درباره برنامه می‌پرسیم، می‌گوید: خیلی عالی است. خوشحالم که امسال توانستم در یک جشن، وارد سن تکلیف بشم. بیشتر از شوخی‌ها و نمایش‎های حاج آقا خوشم آمد. و مادرش منصوره صادقی اضافه می‌کند: چند ماه مانده به 9 سالگی‌اش، حلیا مرتب می‌گفت، کاش مدرسه برایشان جشن تکلیف بگیرند. چون به خاطر کرونا امکانش نبود. خدا را شکر که این جشن معنوی برای دخترها برگزار شد. 

حنانه بیابانکی و مادرش مهمانان دیگر این مراسم‌اند که از افغانستانی های مقیم مشهد هستند. از صورت بشاش و خنده روی لبش معلوم است که نظرش درباره جشن چیست. او با همان گویش محلی خودشان می‎گوید: خیلی خوشحالم که به این مراسم دعوت شدیم. این روز به یادماندنی تا آخر عمر به‌خاطرم می‌ماند. و مادرش در ادامه می‌گوید: فکرش را هم نمی‌کردیم، مراسمی برای همه ملل خارجی بگیرند و از ما بخواهند در آن حضور پیدا کنیم. خادمان آستان قدس رضوی خیر ببینند که دل دخترم را شاد کردند.

حاج آقای نواب دست آخر خطاب به دختران می‌گوید: «بچه‌ها خوش به حال تون که آقا امام رضا(ع) ویژه دعوت‌تون کرده تا از این مکان مقدس، به خدا اعلام بندگی کنید. از امروز جزء بنده‌های خوب خدا می‌شوید و می‌توانید با انجام دادن کارهای خوب به فرشته‌ها و خدا نزدیک‌تر بشوید. حالا چند دقیقه چشمهایتان رو ببندید و توی دلتان از خدا و امام هشتم(ع) آرزوهایتان را بخواهید.» همهمه جشن به یکباره، ساکت می‌شود و دخترها با چشمانی بسته و دست‌های گشاده هر چه در دل آرزو دارند، می‌خواهند. هر کدام درخواست و خواهشی دارند؛ ولی آنچه از چهره های معصوم‌شان پیداست از خدا برای حضور در این جشن شیرین بندگی سپاس‌گزارند.

اولین جشن چندملیتی

مدیر امور زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی نیز در گفت‌وگو با آستان نیوز با تشریح جزییات برگزاری این برنامه معنوی برای دختران مکلف بیان می‌کند: در آستانه نیمه شعبان، میلاد حضرت حجة بن الحسن(عج) جشنی با عنوان «شکوفه‌های بهشتی» برای 80 نفر از دختران تازه مکلف شده در رواق حضرت زهرا(س) حرم مطهر حضرت رضا(ع) برگزار شد.

به گفته سیدجواد هاشمی نژاد، دختران مکلف دعوت شده به مراسم با مشارکت مدارس غیر ایرانی وابسته به مؤسسات بین‎المللی از جمله جامعةالمصطفی(ص) العالمیه، مکتب نرجس و خانواده‌های مقیم ایران از 10 کشور مختلف عراق، سوریه، لبنان، افغانستان، پاکستان، آذربایجان هندوستان، نیجریه، گامبیا و گینه هستند.

این مقام مسئول در آستان قدس رضوی با اشاره به پیشینه اجرای چنین مراسمی در حرم رضوی ابراز می‌کند: چنین مراسمی، در سال‎های گذشته برای مخاطبان عرب‌زبان سابقه برگزاری داشته ولی برای اولین بار است که جشن تکلیف در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود.

این جشن شاد و پر نشاط با توزیع هدایایی از جنس چادر و جانماز به رسم تبرک و گرفتن عکس‌های مادر و دختری کنار پرچم سبز بارگاه رضوی به رسم یادگاری پایان می‌گیرد.  

گزارشگر: سارا صالحی

>>> مشاهده گزارش تصویری ... 


ریب

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7805


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها