دیپلماسی❜ اقتصادی/ امیرفخریان: ترکیه رقیب خراسان رضوی در صادرات به آسیای میانه است

  • بازدید: ۴۷۷
اقتصادی/ امیرفخریان: ترکیه رقیب خراسان رضوی در صادرات به آسیای میانه است

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ترکیه به خاطر برخورداری از منابع آبی بیشتر و مزیت در صادرات برخی کالاها، مهمترین کشور رقیب این استان در صادرات کالا و خدمات به کشورهای آسیای میانه و منطقه خاورمیانه است. محمدعلی امیرفخریان افزود: در مقابل ترکیه، ایران در صنایع پتروشیمی، نفت، معدن و صنایع معدنی، صنایع انرژی و برخی محصولات کشاورزی که نیاز چندانی به آب ندارد از مزیت بیشتری در صادرات برخوردار است. 

وی بر اهمیت ارائه خدمات حین فروش و پس از فروش کالا به مشتریان خارجی تاکید و بیان کرد: اگر بخواهیم سهم مان را در بازار صادراتی افزایش دهیم باید به این موارد توجه بیشتری داشته باشیم ضمن اینکه در بحث توسعه صادرات به شدت به برند و برندسازی نیاز داریم که باید توسط شرکتهای خصوصی انجام شود و این مساله مستلزم فرهنگ‌سازی و اختصاص تسهیلات، توسط دولت برای این شرکتهاست.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: حضور پررنگ خراسان رضوی در کشورهای هدف صادرات، مستلزم آشنایی بیشتر با فرهنگ مصرف آن کشورها، تقویت روابط دیپلماتیک و افزایش تعداد رایزن‌های بازرگانی در این کشورهاست، ضمن این که در راستای ارتقای زیرساختهای صادراتی باید هر چه سریعتر راه آهن کریدور شرق به منظور توسعه صادرات کشور تکمیل شود.

امیرفخریان در تشریح وضعیت گذرگاههای مرزی خراسان رضوی و تجارت از طریق افغانستان و ترکمنستان افزود: در گذشته مرزهای مشترک با کشور ترکمنستان به خاطر محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی که دولت این کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا ایجاد کرده بود تقریبا به حالت تعطیل درآمده بود و با وجود این که بار کامیون های ایرانی در مرز ترکمنستان باید به کامیون های ترکمنستان تحویل داده شود و این امر باعث کندی در روند صادرات در این مرزها شده است اما آمارها نشان دهنده افزایش خروجی ها از مرزهای یاد شده است.

وی ادامه داد: برای رفع این مشکل و تقویت مسیرهای ترانزیت به دنبال مسیرهای جدید برای رسیدن به بازارهای آسیای میانه هستیم که یکی از این مسیرها، مسیر «کتای» است که کشورهای افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان و به تبع آن آسیای میانه را شامل می‌شود و کشورهای آسیای میانه نیز می توانند از این طریق به خلیج‌فارس متصل شوند. 

کتای ( KTAI) عنوان مسیر حمل و نقل باری و ترانزیت کالا از مبدا ایران به سمت آسیای میانه با عبور از کشورهای افغانستان و تاجیکستان تا قرقیزستان در منطقه جنوب غربی و مرکز قاره آسیا است که توافق بر تقویت و استفاده از آن مورد تاکید کمیته مشترک حمل و نقل ایران و افغانستان نیز قرار گرفته است.

این کریدور حمل و نقل زمینی به عنوان مسیر کوتاه و جایگزین ترکمنستان برای ارسال کالا از بنادر جنوبی ایران به کشورهای آسیای میانه از اوایل مرداد ماه گذشته راه‌اندازی شده و مود استفاده قرار گرفته است.

گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8097


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها