دیپلماسی❜ اقتصادی/ امیرفخریان: ترکیه رقیب خراسان رضوی در صادرات به آسیای میانه است

  • بازدید: ۵۹۶
اقتصادی/ امیرفخریان: ترکیه رقیب خراسان رضوی در صادرات به آسیای میانه است

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ترکیه به خاطر برخورداری از منابع آبی بیشتر و مزیت در صادرات برخی کالاها، مهمترین کشور رقیب این استان در صادرات کالا و خدمات به کشورهای آسیای میانه و منطقه خاورمیانه است. محمدعلی امیرفخریان افزود: در مقابل ترکیه، ایران در صنایع پتروشیمی، نفت، معدن و صنایع معدنی، صنایع انرژی و برخی محصولات کشاورزی که نیاز چندانی به آب ندارد از مزیت بیشتری در صادرات برخوردار است. 

وی بر اهمیت ارائه خدمات حین فروش و پس از فروش کالا به مشتریان خارجی تاکید و بیان کرد: اگر بخواهیم سهم مان را در بازار صادراتی افزایش دهیم باید به این موارد توجه بیشتری داشته باشیم ضمن اینکه در بحث توسعه صادرات به شدت به برند و برندسازی نیاز داریم که باید توسط شرکتهای خصوصی انجام شود و این مساله مستلزم فرهنگ‌سازی و اختصاص تسهیلات، توسط دولت برای این شرکتهاست.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: حضور پررنگ خراسان رضوی در کشورهای هدف صادرات، مستلزم آشنایی بیشتر با فرهنگ مصرف آن کشورها، تقویت روابط دیپلماتیک و افزایش تعداد رایزن‌های بازرگانی در این کشورهاست، ضمن این که در راستای ارتقای زیرساختهای صادراتی باید هر چه سریعتر راه آهن کریدور شرق به منظور توسعه صادرات کشور تکمیل شود.

امیرفخریان در تشریح وضعیت گذرگاههای مرزی خراسان رضوی و تجارت از طریق افغانستان و ترکمنستان افزود: در گذشته مرزهای مشترک با کشور ترکمنستان به خاطر محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی که دولت این کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا ایجاد کرده بود تقریبا به حالت تعطیل درآمده بود و با وجود این که بار کامیون های ایرانی در مرز ترکمنستان باید به کامیون های ترکمنستان تحویل داده شود و این امر باعث کندی در روند صادرات در این مرزها شده است اما آمارها نشان دهنده افزایش خروجی ها از مرزهای یاد شده است.

وی ادامه داد: برای رفع این مشکل و تقویت مسیرهای ترانزیت به دنبال مسیرهای جدید برای رسیدن به بازارهای آسیای میانه هستیم که یکی از این مسیرها، مسیر «کتای» است که کشورهای افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان و به تبع آن آسیای میانه را شامل می‌شود و کشورهای آسیای میانه نیز می توانند از این طریق به خلیج‌فارس متصل شوند. 

کتای ( KTAI) عنوان مسیر حمل و نقل باری و ترانزیت کالا از مبدا ایران به سمت آسیای میانه با عبور از کشورهای افغانستان و تاجیکستان تا قرقیزستان در منطقه جنوب غربی و مرکز قاره آسیا است که توافق بر تقویت و استفاده از آن مورد تاکید کمیته مشترک حمل و نقل ایران و افغانستان نیز قرار گرفته است.

این کریدور حمل و نقل زمینی به عنوان مسیر کوتاه و جایگزین ترکمنستان برای ارسال کالا از بنادر جنوبی ایران به کشورهای آسیای میانه از اوایل مرداد ماه گذشته راه‌اندازی شده و مود استفاده قرار گرفته است.

گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8097


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو