دیپلماسی❜ هنری/ نمایش آثار ۲۰۳ هنرمند از ۳۰ کشور جهان در نمایشگاه خوشنویسی «رقص قلم» و همایش بین‌المللی راه ابریشم در مشهد

  • بازدید: ۶۱۷
هنری/  نمایش آثار ۲۰۳ هنرمند از ۳۰ کشور جهان در نمایشگاه خوشنویسی «رقص قلم» و همایش بین‌المللی راه ابریشم در مشهد

در نشست خبری نمایشگاه اعلام شد؛ آغاز به کار «رقص قلم» از اول بهمن ۹۹/ نمایش آثار۲۰۳ هنرمند/  در نشست خبری نمایشگاه خوشنویسی «رقص قلم» و همایش بین‌المللی راه ابریشم که به صورت مجازی برگزار شد، حجت الله ایوبی از نمایش آثار ۲۰۳ هنرمند از ۳۰ کشور جهان به میزبانی شهر مشهد خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، نشست خبری مجازی اولین نمایشگاه و همایش بین‌المللی خوشنویسی راه ابریشم با عنوان «رقص قلم» صبح امروز ۲۱ دی‌ماه در کمیسیون ملی یونسکو- ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران، بیان کرد: هنر خوشنویسی یک هنر والا و آسمانی است بارها گفته شده که از دیدگاه خیلی از بزرگان، خوشنویسی شناسنامه بسیاری از هنرهای ماست. یکی از شعارهای یونسکو این است که هدف ما گفتگوی بین فرهنگ‌ها با محوریت اهالی فرهنگ و هنر است. برای من جای خوشحالی است که شاهد یک رویداد امیدوارکننده هستیم.

وی در ادامه توضیح داد: سال گذشته در ایران میزبان ششمین کنفرانس راه ابریشم بودیم. این اولین بار بود که در ایران میزبان رویدادی بودیم تا بدین‌وسیله راه ابریشم در کشورهای دیگر شناخته شود. خوشبختانه این رویداد سال گذشته به میزبانی همدان به نحو خوب انجام شد که از دست‌اندرکاران همدانی تشکر می‌کنم. در این همایش حرف ایران این بود که راه ابریشم تنها راه تجارت نیست بلکه راه تبادل فکر و اندیشه هم هست. سال گذشته شاید اولین بار بود که نمایشگاه هنر خوشنویسی در خلال همایش راه ابریشم برگزار شد. این نمایشگاه بسیار مورد توجه مهمانان قرار گرفت به طوری که طرحی را ایجاد کردیم که کشورهایی که بر سر راه ابریشم هستند و اتفاقاً قدیمی و مهم هستند گرد هم آمدند چون یکی از هنرهای مورد ستایش این راه «خوشنویسی» است. این هنر وابسته به دانش و کتاب است، این نشان می‌دهد که در کشورهای این حوزه نوشتن، کتاب و دانش به قدری ارزشمند بوده که به یک هنر قابل ستایش تبدیل شده است.

نمایش آثار ۲۰۳ هنرمند از ۳۰ کشور جهان در «رقص قلم»

ایوبی بیان کرد: پیشنهاد ما این بود که میزبان یک رویداد بزرگ خوشنویسی باشیم و کشورها محور یک هنر گرد هم بیایند. این پیشنهاد مورد استقبال قرار گرفت، مشهد پای کار آمد و میزبانی این رویداد را پذیرفت. ابتدا قرار بود از اول بهمن در شهر مشهد میزبان دبیرکل های یونسکو کشورهای مختلف باشیم اما به دلیل محدودیت‌های کرونایی این امکان وجود نخواهد داشت ولی برای اینکه این رویداد هم در ایران و هم در کشورهای دیگر دیده شود با همکارانم همفکری کردیم و در تلاشیم تا از شکوه این نمایشگاه چیزی کاسته نشود و با شکوه برگزار شود. ۳۰ کشور با فرهنگ‌های مختلف در این نمایشگاه حضور خواهند داشت و این تمدن‌ها با هم گرد این هنر جمع می‌شوند. ما از همان اول محدودیت‌هایی برای ارسال آثار اعلام کردیم، با این وجود بیش از ۱۰۰۰ اثر به ما رسید.‌

وی همچنین توضیح داد: ما در این نمایشگاه آثار ۲۰۳ هنرمند را از نقاط مختلف جهان به نمایش می‌گذاریم که کیفیت مقبول را دارند. هر شب چیزی نزدیک به ۱۱۰ اثر از کشورهای مختلف به نمایش گذاشته می‌شود و با لایو همراه برخی از هنرمندان این کشورها می‌شویم. مراحل انتخاب آثار مربوط به ایران را انجمن خوشنویسی انجام داده و از آنجایی که مشهد میزبان است یک شب اختصاص به هنرمندان شهر مشهد خواهد داشت. با این حال برای اینکه این آثار بیشتر دیده شود علاوه بر بارگذاری در نگارخانه یونسکو، ۲۰۴ اثر چاپ خواهند شد و در موزه شهر مشهد به نمایش گذاشته می‌شوند.

آغاز به کار نمایشگاه «رقص قلم» از اول بهمن ۹۹

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو- ایران گفت: مراسم افتتاحیه این آثار چهارشنبه یکم بهمن خواهد بود و گزیده این آثار به همراه اصلش از روز ۵ بهمن ماه در تهران در فرهنگستان هنر به نمایش گذاشته و این کار با جمعی محدود انجام می‌شود و با رعایت پروتکل‌ها امکان بازدید از آنها وجود دارد. برنامه اختتامیه نیز ۹ بهمن ماه در ایران‌مال برگزار می‌شود، سفرای کشورها گرد هم می‌آیند و آثار در آنجا در پرده‌های آبی به نمایش گذاشته می‌شود. بخش سوم برنامه ما جشن نور خواهد بود که تجربه جدیدی است. ما برای اینکه این آثار دیده و پروتکل‌ها رعایت شوند این آثار را در سه نقطه شهر مشهد هر شب به صورت جشن نور و در تهران بر فراز برج آزادی به نمایش می‌گذاریم. هفت شهر دیگر مثل اصفهان، شیراز، همدان، تهران، بندر خمیر و… این آثار را به صورت جشن نور از پنجم تا نهم به نمایش می‌گذارند. باید بگویم این رویداد و کاری که شهردارها انجام می‌دهند، قابل ستایش است. سال گذشته برخی از مدیران و فعالان در همدان سوال می‌کردند چرا همدان باید میزبان باشد اما همان‌ها امروز می‌بینند که آن رویداد یک دستاورد ملی داشت.

وی بیان کرد: ما برای اینکه برنامه تنها شکل همایش نداشته باشد، چند برنامه دیگر هم در نظر گرفته‌ایم. در واقع هدف ما این است که هنرمندان با هم گفتگو کنند البته کنفرانس‌های علمی هم از روز چهارشنبه آغاز می‌شود. ما پنج موضوع را به کشورهای مختلف ارائه کرده بودیم که درباره آنها ارائه مقاله کنند که ۲۵ مقاله از بین آنها انتخاب شد و این مقاله‌ها در پنج شهر و پنج شب ارائه می‌شود. کتابی هم در این باره چاپ می‌شود و یادگار این همایش خواهد بود، کاتالوگ این همایش هم منتشر می‌شود چون آنچه از این همایش می‌ماند یک میراث ارزشمند معنوی است.

ایوبی در پایان گفت: از همه کسانی که تلاش می‌کنند شادی بیافرینند تشکر می‌کنم. با توجه به جایگاه بلند خوشنویسی و تلاش هنرمندان ما در این حوزه، تلاش می‌کنیم در شأن آنها ظاهر شویم اگرچه به دلیل کاستی‌ها قطعاً در سطح بالای این هنر و هنرمندانش نمی‌توانیم ظاهر شویم. این کمیسیون کوچک با همکاران اندک نشان می‌دهد اراده‌ای بزرگی دارد.

در ادامه نشست، نماینده شهرداری مشهد نیز در این نشست بیان کرد: خراسان در مسیر جاده ابریشم قرار دارد و از اصلی ترین گذرهای فرهنگی است. کوه سنگی هم یک وجه تاریخی در مشهد دارد. کسی نیست که کوه سنگی را در مشهد ندیده باشد. پس پذیرای آثار در کوه سنگی در موزه خراسان بزرگ این منطقه خواهیم بود. یک بخشی از آثار هم در میدان شهدا به نمایش درمی‌آید. امیدواریم با برگزاری این فستیوال خوشنویسی بتوانیم شهر را درگیر کنیم تا این رویداد و این آثار در زندگی مردم شهر جاری شود.

علی اشرف صندوق آبادی نایب رئیس انجمن خوشنویسان ایران نیز به عنوان سخنران بعدی در سخنانی گفت: به همه خوشنویسان کشور تبریک می‌گویم چون کار بسیار بزرگی به همت دکتر ایوبی و این هنرمندان انجام می‌شود. برگزاری نخستین همایش راه ابریشم یک رخداد بزرگ فرهنگی در کشوری است که خوشنویسی یکی از هنرهای اصیل آن است و قدمت طولانی دارد. این حرکت ارزشمندی است. راه ابریشم هرچند یک راه برای مقاصد اقتصادی بوده اما در دل آن تبادل فکر و اندیشه شده که کارساز هم بوده است. توجه به دانش، نوشتن و… در کشورهای واقع در مسیر این راه همواره موج می‌زده است.

وی افزود: این حرکت می‌تواند پایه‌ای برای معرفی ایران و هنر خوشنویسی و ثبت جهانی این هنر باشد البته کشورهای مختلف دنبال این جایگاه و موقعیت هستند. انجمن ما با تمام ظرفیت خود این رخداد ارزشمند را حمایت می‌کند. از تمام همراهان در این حرکت قدردانی می‌کنم چون در دل این حرکت پیام صلح و دوستی و افزایش معرفت وجود دارد.

این هنرمند پیشکسوت بیان کرد: در این نمایشگاه سعی شده که از حدود ۷۰ اثر از بهترین خوشنویسان ایران استفاده شود. همه عزیزان با اشتیاق کار را دنبال کردند و امیدوارم این آثار نمودی از آثار خوب ایران باشد.

در کشور ما تعدد شاخه‌های خوشنویسی از کشورهای دیگر بیشتر باشد

سپس محمد حیدری مشاور هنری دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران نیز اظهار کرد: هنر خوشنویسی در کشور ما جزو اصلی ترین هنرهای رایج است، سابقه دو هزار ساله دارد و رشته‌ها و شاخه‌های متعددی را شامل می‌شود. به نظر می‌رسد حالا هم در کشور ما تعدد شاخه‌های خوشنویسی از کشورهای دیگر بیشتر باشد. هنرمندان ما با ذوق خود مدام در حال تجربه و آفرینش گونه‌های تازه ای هستند که نمونه‌های آن را در برنامه‌های مختلف شاهد بودیم. آنچه که باعث شد ما اینجا در خدمت دوستان باشیم اتفاق بزرگی است که به پیشنهاد و ابتکار کمیسیون ملی یونسکو ایران و به ویژه دکتر ایوبی قرار است رخ دهد که مورد استقبال هم قرار گرفته است. از سال گذشته اقداماتی شروع شد ما هم به عنوان یک همکار کوچک در خدمت دوستان بودیم و مسائل را پی گرفتیم. هر آنچه را که در ارتباط با مسائل اجرایی این همایش باید بیان شود، دکتر ایوبی توضیح دادند.

وی بیان کرد: باید بگویم همایش راه ابریشم، اتفاق بزرگی است که در تاریخ خوشنویسی ایران و جهان ثبت خواهد شد. آرزوی من این است که همه نهادهای فرهنگی از این حرکت الگو بگیرند و تلاش خود را صرف پاسداشت این هنر ملی کنند که در جهان مایه افتخار ایران است. به سهم خودم به عنوان یک طلبه خوشنویسی بر خود فرض می‌دانم که از کمیسیون ملی یونسکو تشکر می‌کنم. به عنوان یک خوشنویس از دکتر ایوبی تشکر می‌کنم که بانی این رویداد شد. همچنین از انجمن خوشنویسان ایران که با علاقه‌مندی ما را همراهی کردند، تشکر می‌کنم. اگر قرار بود این همایش را صرفاً با هنرمندان ایرانی برگزار کنیم شاید آثار بیشتری به ما می‌رسید اما بعد جهانی قضیه برای کمیسیون ملی یونسکو اهمیت داشت.

حیدری گفت: با وجود شرایط کرونایی بیش از هزار اثر از ۲۰۰ هنرمند به دست ما رسیده است. از شهرداری شهر مشهد که همراه بودند هم تشکر می‌کنم. افتتاحیه این همایش در مشهد خواهد بود چون خراسان از قطب‌های خوشنویسی کشور بوده و هست. این یک اتفاق زیبا و جالب است که این رویداد در مشهد برگزار می‌شود. از انجمن خوشنویسان مشهد هم تشکر می‌کنم که از روزی که ما به آنها خبر دادیم با ما همکاری خوبی کردند. از همکاران خودم هم در کمیسیون ملی یونسکو که شب و روز نمی‌شناختند و پیگیر بودند، تشکر می‌کنم. آرزو می‌کنم با برگزاری باشکوه این رویداد، این زحمات نتیجه بدهد.

درخواست از ترکیه برای تجدیدنظر درباره ثبت خط نستعلیق

در بخش پرسش و پاسخ‌ها ایوبی درباره استمرار این فعالیت‌ها گفت: تجربه این سال‌ها نشان می‌دهد که باید دلخوش به این باشیم که این رویدادها را خلق کنیم و مدیران بعدی حافظ اتفاقات باشند. تداوم در عرصه فعالیت‌های فرهنگی می‌تواند اثرگذار باشد اما انقطاع در مدیریت فرهنگی در کشور ما بیشتر از هر امر دیگری است. این تداوم فرهنگی در کشورهای دیگر هست و امیدوارم ما هم به این سمت حرکت کنیم.

وی درباره حضور مهمانان تاکید کرد: با توجه به محدودیت‌ها، شهرداری مشهد ابتکار خوبی انجام داد و تعدادی از هنرمندان می‌توانند به مدت یک هفته مهمان باشند اما نه حالا بلکه در زمانی که شرایط خوب باشد. در بخش مقاله هم محورها اعلام و خلاصه آثار ارائه شد، با توجه به محدودیت زمانی که داشتیم ۲۶ مقاله ارائه می‌شود.

ایوبی درباره قیمت‌گذاری آثار اظهار کرد: فروش و قیمت‌گذاری آنها به علاقه خود هنرمندان بستگی دارد ولی ما در یونسکو این کار را نخواهیم کرد. بخش خارج از ایران به این گونه بود که با انجمن خوشنویسان آن کشورها ارتباط برقرار کردیم در ایران هم انجمن خوشنویسان ایرانی با هنرمندان ارتباط برقرار کردند.

وی درباره ثبت خط نستعلیق توسط ترکیه بیان کرد: مرجع ثبت میراث ناملموس، میراث فرهنگی است. پرونده ایران در زمینه خوشنویسی در خط نستعلیق ثبت و از ترکیه خواسته شده در این مورد و در ارائه عنوان آثارش تجدید نظر کند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران با بیان اینکه خوشنویسان را در کنار خود داریم، توضیح داد: کار خوش‌نویسان در دنیا این است که می‌گردند و از بین متن‌ها و شهرها، بهترین‌ها را برای آثار خود انتخاب می‌کنند که شاعران و حکیمان هم همیشه دعوت به صلح کرده‌اند.

وی همچنین درباره لزوم وجود یک موزه بزرگ گفت: جای یک موزه بسیار بزرگ به نام هنر کتاب در ایران خالی است که امیدوارم روزی این موزه را داشته باشیم؛ چون مجموعه‌های بزرگی داریم که می‌توانند در این امر کمک کند. ما برای همایش راه ابریشم هم ایجاد یک موزه را مطرح کردیم که قرار بود سال گذشته در همدان اتفاق بیفتد ولی این اتفاق نیفتاد، پیشنهاد ما این است که یک موزه در خراسان افتتاح شود که دست‌اندرکاران این شهر موافق هستند اما این ایده زمان بندی شده نیست. اگر مدیران آمادگی داشته باشند، ما پای کار خواهیم آمد.

ایوبی بیان کرد: نیازی به بیان جایگاه ایران در خوشنویسی نیست. هنرمندان ایرانی سرآمد هستند با نگاهی به تابلوها می‌شود حدس زد که هنرمندان کشورهای دیگر، پیرو هنرمندان ما بوده‌اند. من حتی در خط_نقاشی‌ها دیده‌ام که هنرمندان ما قوی‌تر بوده‌اند.

وی در پایان گفت: باعث خوشحالی است که در این همایش کتاب علمی و پژوهشی با ارزشی تدارک دیده شده که چاپ می‌شود همه مقالات هم در مجموعه‌ای به فارسی و انگلیسی چاپ می‌شوند و همه به آنها دسترسی خواهند داشت.

پایان

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7665


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو