دیپلماسی❜ شهری/ دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری: امسال نتوانستیم داور بین‌المللی دعوت کنیم!

  • بازدید: ۵۳۸
شهری/ دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری: امسال نتوانستیم داور بین‌المللی دعوت کنیم!
شهرداری مشهد

جشنواره هنرهای شهری مشهد چقدر بین‌المللی است؟ + یادداشت فرهیخت

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد با اشاره به تلاش‌ها برای معرفی این جشنواره در عرصه جهانی، گفت: با توجه به اینکه امسال در یک محدودیت زمانی قرار داشتیم اکنون با سرعت نمی‌توانیم درباره دریافت آثار خارجی اظهار نظر کنیم.

مهدی یک‌پسر در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با روند برگزاری چهاردهمین جشنواره هنرهای شهری مشهد، اظهار کرد: در اولین مرحله از جشنواره عمده تلاش ما در راستای انتشار و تبیین فراخوان بود. از آغاز رسمی جشنواره زمان ۲۰ روزه‌ای در نظر گرفتیم تا در حد ممکن بتوانیم موضوع برگزاری جشنواره و تببین اتفاقاتی که داخل جشنواره قرار است بیفتد را دنبال کنیم، البته در چند روز گذشته وارد اولین مراحل داوری در بخش‌هایی که نیاز به سوابق هنرمندان مانند یادمان‌های نوروزی و نقاشی دیواری بود شدیم.

وی با اشاره به برگزاری تورهای بازدید شهری برای هنرمندان در مشهد، افزود: در بخش تزئینات شهری برای افراد علاقه‌مند، برنامه توانمندسازی هنری پیش‌بینی کرده بودیم و آن‌ها پس از ثبت‌نام در بخشی از کارگاهشان که طراحی تزئینات شهری بود، برای آشنایی با واقعیت شهر و موقعیت‌های مناسب بازدیدهای شهری داشتند.

معیار انتخاب مکان یادمان‌های نوروزی چه خواهد بود؟

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد درباره معیارهای انتخاب مکان نصب یادمان‌های نوروزی در شهر مشهد، بیان کرد: مکان نصب یادمان‌های نوروزی بر اساس مخاطب‌پذیری انتخاب شده است، یعنی باید در موقعیتی قرار گیرد که مخاطب بتواند به آن‌ها نزدیک شود و با آن‌ها ارتباط برقرار کند. بر این اساس امسال مکان‌هایی همچون وسط میدان یا نقاطی که امکان تردد پیاده در آن وجود ندارد را برای نصب یادمان‌ها در نظر نگرفته‌ایم. همچنین این موضوع مدنظر بوده که این نقاط عرصه مناسبی داشته باشند؛ چراکه قرار است در کنار یادمان‌ها نمایش‌های نوروزی بر اساس سوژه همان یادمان به اجرا درآیند. شاخص سوم نیز منظر شهری مناسب است، یعنی مکان نصب یادمان از نظر منظر عمومی شهر هم قابل رویت باشد.

یک‌پسر در خصوص پاویون‌هایی که قرار است در نوروز ۱۴۰۱ در شهر مشهد فعالیت داشته باشند، تصریح کرد: پاویون‌ که تعبیر آن به فارسی واژه کوشک است معادل غرفه و فضای محدودشده‌ای است که دارای یک تصویر بیرونی و یک اتفاق درونی است. تصویر بیرونی آن چیزی است که از ساختار معماری‌گونه و فرم فضای آن احساس می‌کنیم و بر اساس دو مفهوم برکت و کرامت ارائه خواهد شد. آنچه داخل آن قرار می‌گیرد نیز داستان‌ها یا سوژه‌هایی پیرامون هویت شهر مشهد و مسائل پیرامون نوروز و طبیعت است.

ایجاد پارک دائمی المان‌های شهری مشهد

وی در رابطه با ایجاد یک پارک موضوعی برای نصب دائمی المان‌های شهری در مشهد عنوان کرد: این موضوع یک پیشنهاد از سوی جشنواره به شهرداری مشهد بوده که آثار امسال در صورت مناسب بودن شرایط آن‌ها به یکی از بوستان‌های شهر مشهد که قابلیت قرارگیری چنین فضایی را دارد منتقل شود تا در بلندمدت با یک بوستان موضوعی مواجه شویم که مجموعه‌ای از پاویون‌ها با داستان‌های مختلف است و زائران و مجاوران بتوانند آن را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کنند و در آن حضور پیدا کنند. البته درباره مکان آن هنوز تصمیم‌گیری به عمل نیامده؛ چراکه باید روند انجام آن در دل کار پیش برود و نتایج سال اول دیده شود و تاثیرات آن بررسی شود، اما شهردار مشهد اجمالاً با آن موافقت کرده است.

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد درباره معیار انتخاب داوران این جشنواره، خاطرنشان کرد: اگر جشنواره را به دو بخش مسابقه بین‌المللی پاویون‌ها و رویداد نوروزگان که به صورت داخلی برگزار می‌شود تقسیم کنیم باید گفت که در قسمت رویداد نوروزگان موضوع تخصص، سوابق افراد و شناخت افراد از موضوع مطرح بوده است. نگاه به جامعه دانشگاهی همزمان با نگاه به افرادی که سوابق اجرایی موفقی داشتند مورد نظر بوده و البته گرایش اصلی این بوده که داوران بومی باشند و چهره‌ها و نخبه‌های خراسانی را بیشتر مدنظر قرار دادیم. در بخش بین‌المللی معیارها گسترده‌تر بوده؛ چراکه معتقد هستیم آثار دریافتی میان‌رشته‌ای است و نگاه ما به پاویون‌ها نگاه به ترکیبی از هنرهای مختلف است که در نما و ظاهر به معماری و در داخل ترکیبی از گرافیک محیطی، طراحی صنعتی، تولید محتوا، مجسمه‌سازی و... است. لذا انتخاب داورها به این صورت بوده که آن‌ها از اساتید برجسته هرکدام از این رشته‌ها هستند و در فرایند امتیازدهی، با توجه به شاخص بودن فعالیت آن‌ها، شناخت نسبی آن‌ها از مشهد و نگاه فرهنگی که در این پروژه دنبال می‌کنیم ۷ داور را برای این بخش انتخاب کردیم.

جشنواره هنرهای شهری مشهد چقدر بین‌المللی است؟

یک‌پسر در پاسخ به اینکه جشنواره امسال که عنوان بین‌المللی را یدک می‌کشد چقدر به این امر نزدیک شده و چه میزان وجهه بین‌المللی پیدا کرده است، بیان کرد: مهلت دریافت آثار تا سوم دی است و چون امسال در یک محدودیت زمانی قرار داشتیم، اکنون با سرعت نمی‌توانیم درباره دریافت آثار خارجی اظهار نظر کنیم. 

همچنین با این شرایط امسال نتوانستیم داور بین‌المللی دعوت کنیم، لذا سعی کردیم که برای داوری چهره‌هایی را دعوت کنیم که خارج از ایران شناخته شده هستند و برخی از آن‌ها آثاری در خارج از کشور هم دارند. همچنین سعی کردیم اطلاعات فراخوان را به صورت ترجمه‌شده از مبادی مختلف منتشر کنیم. 

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز از طریق ۷۰ رایزن فرهنگی ایران در خارج از کشور فراخوان را منتشر کردند و اطلاعات فراخوان در ۴۰ پایگاه خبری معتبر خارجی منتشر شده است.‌ البته بازخوردهایی نیز از خارج از کشور داشتیم و تماس‌هایی از هنرمندان کشورهای مختلف با دبیرخانه حاصل شده و درباره جشنواره سوال پرسیده‌اند و این نشان‌دهنده این است که فراخوان به دست افراد خارج از کشور رسیده است.

وی در رابطه با اینکه چه نقاشی‌هایی در دیوارهای شهری مشهد در نوروز نقش خواهد بست، ادامه داد: در بخش دیوارهای ممتد شهری که ارتفاع بلندی ندارند، مبنا استفاده از ظرفیت نقوش کاشی‌کاری حرم مطهر رضوی با نگاه‌ و طرحی متفاوت است.

ایسنا / خراسان رضوی


>>> مشاهده یادداشت فرهیخت مرتبط با این پست

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8259


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها