دیپلماسی❜ حمل و نقل/ یادداشت فرهیخت: مشهد، دوبی و دوحه، هر سه در حال تنظیم باد؛ آقای وزیر راه، روغن ریخته «لامرد» را دوباره نذر «مشهد» کردید

  • بازدید: ۷۶۴
حمل و نقل/ یادداشت فرهیخت: مشهد، دوبی و دوحه، هر سه در حال تنظیم باد؛ آقای وزیر راه، روغن ریخته «لامرد» را دوباره نذر «مشهد» کردید
فرودگاه بین المللی مشهد
یادداشت فرهیخت: به قلم عبدالرضا زرگری | به نام خدا، سرگشته چو پرگار همه عمر دویدیم... آخر به همان نقطه که بودیم رسیدیم
روزگار عجیب و غریبی است و در کلان شهرهای «مشهد» و «دوبی» و «دوحه» عجیب تر و غریب تر؛ از آن جهت که الحمدلله همه مشغول «تنظیم باد» هستیم! «مشهد» در حال تنظیم باد از سمت «لامرد» به سمت «شهر خدا» و دبی و دوحه هم در حال تنظیم باد از سمت زمین به سمت هوا...!   
حتماً مطلع شدید این روزها، امارات متحده ی عربی و قطر، سیستم های خنک کننده ای را در کف پیاده روهای شهرهای دبی و دوحه و در فضای آزاد نصب کرده اند تا هم شهروندان و هم جهانگردان، گرمای هوا را به جای ۴۵ درجه، ۲۵ درجه حس کنند و باد خنک بخورند.
اما ما در کلان شهری که مسئولان شهری و استانی «شهر خدا»یش می خوانند و با همین عنوان برایش سرودی ساخته اند، حسابی درگیر آن هستیم تا با قیاس «مشهدالرضا»ی شش میلیونی (مجاور و زائر) با «لامرد» ۲۹ هزار نفری (زادگاه آقای وزیر راه در جنوب استان فارس)، رگ غیرت پایتخت نشینان را تحریک کرده تا شاید به قبای یک خوش انصافی بر بخورد و جهت وزش باد را از سمت «لامرد» به سمت «مشهد» تغییر دهد.   
کلان شهری که اگر مسئولانش در هر چیزی اختلاف داشته باشند، در این مسأله همگی متفق القول اند که «مشهد، یا جهان شهر است یا دست کم ظرفیت های جهان شهر شدن را دارد.» (و آنقدر گفتند و گفتند تا بالاخره ویژه نامه ی خوب «جهان شهر شهرآرا» چشم زخم خورد و متأسفانه تعطیل شد!)
تا این که چند روز پیش، مطلع شدیم خوشبختانه سهمیه ی حذف شده ی پرواز مستقیم جام جهانی قطر، دوباره به فرودگاه بین المللی مشهد بازگردانده شده و قرار است هر روز، یک پرواز مستقیم از مشهد به دوحه برقرار باشد، البته خبر بازگشت «مشهد» به لیست همراه با هیاهو و پر سرو صدا بود، اما «اصفهان» که مثل مشهد حذف شده بود، بی سر و صدا...!
همچنان که در یادداشت اول فرهیخت هم به وضوح شرح دادیم، مسلم است که اصل داستان «سهمیه دادن اول»، «پارتی بازی» بود و شیرین کاری دوستان دور شیرینی برای شهر زادگاه آقای وزیر و این چیزها، اما سر از حکایت «دوباره پس دادن» در نمی آوردیم!  
در مورد حکایت اول، گفتیم حتماً با خودشان چنین تصور کردند و گفتند چون استانداران معزز خراسان رضوی، اصفهان و کیش (این سه شهری که اول اعلام شد و بعد حذف شد)، از دوستان سابق آقای وزیر اند و قاعدتاً اعتراضی به حذف سهمیه شان نخواهند کرد، لذا می توانیم به راحتی فرودگاه های بین المللی این استان های مهم را حذف و به جایش «لامرد» را اضافه کنیم، آن هم با اختصاص «بیست سهمیه!» در حالی که بغل گوش شان شیراز، فقط چهار پرواز سهمیه داشت! 
اما همچنان که گفتیم، «دوباره پس دادن» این سهمیه به مشهد و اصفهان، تمام این تصورات را بهم زد! از خود پرسیدیم آیا حضرات آقایان از عمل قبیح «پارتی بازی» شان به دلیل هجوم سیل گونه ی اعتراضات مدنی مردمی و نقدهای رسانه ای فعالان صنعت گردشگری و خبرنگاران ورزشی و... منصرف و پشیمان شده اند یا نه؟ داستان چیز دیگری است! 
به همین دلیل بود با خواندن خبر بازگشت این سهمیه ها به مشهد و اصفهان، نه ذوق زده شدیم و نه دست به قلم برای تشکر، بلکه بیشتر به فکر فرو رفتیم که اگر می خواستند سهمیه را دوباره بازگردانند، پس چرا از اول قطع کردند؟!
بعد تحقیقی مختصر و اندکی شیرین کردن دهان همان دوستان دوش (دوستان دور شیرینی)، فهمیدیم که کار هیچ کس نبوده، جز خدای ارض و ارز! به قول آن ضرب المثل معروف، «کار، خوبه خدا درست کنه، سلطان محمود فلان کیه؟»... 
لذا کار که نبود، کارستان بود، چون هم سهمیه ی دو کلان شهر مشهد و اصفهان برگشت و هم «لار» و «لامرد» و بعد ها هم «کیش» بالاجبار و بی سرو صدا از فهرست حذف شدند!   
اما چطور خدا درست کرد؟ پیشتر دو وزیر محترم کابینه یعنی وزیران راه و ورزش اعلام کرده بودند: «قیمت بلیت زیر ۱۵میلیون تومان خواهد شد. مردم: پک های ۱۰۰ میلیونی را نخرید!» لذا همین دوستان دوش بر اساس اطلاعات و برآوردهایی غلط، گمان می کردند مردم شریف و بزرگوار اما کم استطاعت «لامرد»، توانمندی خرید بلیت ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومانی را خواهند داشت، لذا کلان شهرهای بزرگی چون مشهد و اصفهان را ناجوانمردانه خط زدند و شهرستان کوچکی چون لامرد را اضافه کردند و حتی در برابر کلان شهر شیراز چهار سهمیه ای، به لامردشان، ۲۰ سهمیه دادند! علی برکت الله...
اما در همین ایام، از سویی نرخ برابری ریال در برابر دلار، متأسفانه چنان سیر صعودی گرفت که هم اکنون متوسط نرخ این بلیت از تهران و مشهد به سمت دوحه، بالغ بر ۳۰ میلیون تومان!!! و بلکه بیشتر شده و از سویی دیگر، تقاضا شدیدآً یک طرفه گردیده است، بدین معنی که به دلیل ترافیک بسیار بالای فرودگاه های قطر، امکان توقف طولانی در پارکینگ برای هواپیماها میسر نیست و باید سریع برگردند، به همین دلایل ساده، این رانت هم از سود و صرفه افتاد. 
از این رو آقایان دوش، برای جبران بخشی از افتضاحی که به بار آوردند و حفظ آبرو در برابر شرکت هواپیمایی قطر، به سرعت «مشهد» و «اصفهان» حذف شده را به لیست پروازهای پنج شهر ایران برگرداندند و «لار» و «لامرد» و بعدها «کیش» را به دلیل عدم استقبال مردم، چراغ خاموش از این فهرست حذف کردند و لذا دلیل آن، بر خلاف آن چه که ادعا شد، نه ربطی به استقبال مردم مشهد و اصفهان داشت و نه ربطی به شرکت هواپیمایی قطر که گفته شد آنان این دو شهر را به فهرست پروازهای خود اضافه کردند!   
اما در یک واکاوی علل این «بی مهری ها و کم لطفی ها» که نه، بلکه به تعبیر درست تر «شیطنت» ها به مشهد و فرودگاه زیبا و سودده اش، راستش هر چه فکر کردیم، بالاخره نفهمیدیم درد وزارت راه دولت سیزدهم با «مشهد» رضوی چیست؟ گویا نیت قربت الی الله کرده اند هر دو - سه ماه، یک بار تن مشهد و مشهدی ها را با چوب بی تدبیری هایشان بلرزانند، چون «هر دم از این باغ، بری می رسد.» لذا به فرهیخت و فرهیختگان این دیار حق بدهید با صدای بلند بگوید: شما را به خدای احد و واحد، مدتی دست از سر «مشهد» بردارید! 
دوستی می گفت: آقایان وزارت راه: نشاط تابستانی مان را که با سکوت و انفعال در برابر مصوبه ی غیرقانونی، ظالمانه و لپ لپی «بلیت داخلی دلاری برای زوار غیر ایرانی رضوی» پاییز و خزان کردید... جانمان به لب آمد تا پشیمان شدید!
الان هم که امید پاییزمان را با صدقه ی روغن ریخته ی لامرد، نذر شهر برکت و کرامت، زمهریر کردید!
فقط مانده زمستان که خدا آخر و عاقبت مان را با شما بخیر کند که معلوم نیست از الان چه خوابی برای فرودگاه و راه آهن و جاده های مشهد دیده اید! گوش شیطان کر، به طنز می گوییم: چون ۷۰ درصد سفرها به مشهد، با خودرو انجام می شود، یک وقت این خبر، قلقلک تان نکند تا خدای ناکرده، دست در جیب مردم برده و به بهانه ی اصلاح جاده های مرگ و آسفالت افتضاح آنها، برای ورودی های مشهد از چهارسو دکه ی عوارضی بگذارید! 

از ما که گذشت، ولی شما را به تمام مقدسات قسم، دعا کنید این بلایی که در این آبان ماه، نوبرانه سر مشهدالرضا و اصفهان نصف جهان درآوردید، سر دارغوزآباد سفلی هم نیاید که مایه ی مضحکه و خنده ی مردم می شود: نه، خودتان بگویید اسم این سیکل معیوب و اسب عصاری بی رمق و کفش های میرزانوروز را چه باید گذاشت؟ 
اول آبان ۱۴۰۱ با آب و تاب فراوان اعلام می کنید که اسم فرودگاه بین المللی مشهد را در فهرست پروازهای جام جهانی قطر گنجانده ایم؛ بعد نیمه ی آبان، به ناگهان و در کمال تعجب و ناباوری و بلکه پررویی، می گویید که اسم مشهد را خط زدیم و به جایش فرودگاه لامرد را افزودیم، و باز آخر همین آبان یعنی دقیقاً در دقیقه ی نودی که همه ی فوتبال دوستان، از مدتها قبل بارهای سفرشان را از شهرهای دیگر بستند، می گویید که دوباره اسم مشهد را به لیست افزودیم! در حالی که ۲۸۲ پرواز سهم کل پروازهای ایران به قطر است و همه می دانند کلان شهر مشهد و دومین شهر بزرگ ایران، حقش روزی یک پرواز نیست! و از همه عجیب تر، به نحوی با رسانه ها گفت و گو می کنید تا مردم تصور کنند به خاطر کثرت استقبال مردمی!، شرکت هواپیمایی قطر! مشهد را به لیست اضافه کرده است!! آن هم برای بلیت میانگین ۳۰ میلیون تومانی؟ سفری که زمانش به سه ساعت هم نمی رسد؟ جالب آن که در غیاب نظارت آقایان دوش، برخی از شرکت های هواپیمایی تا ۷۰ میلیون هم نرخ داده اند! معلوم هست با خود چند چند هستید؟! چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی؟!
براستی معلوم هست در وزارت راه و شهرسازی کشور چه خبر است؟! و زائران و مجاوران چه هیزم تری به پایتخت نشینان فروخته اند که مستحق این همه گیر و گور باشند، آن هم به قول عوام از نوع سه پیچش؟
در حالی که اگر می خواهند راست و حسینی نقد کنند، باید ابتدا میخ این پیچ ها را به عملکرد خودشان بکوبند:
✦این که لاستیک های سه لا چرخ شده و چسبکی هواپیماهای ایرلاین های خسیس شان، عامل بیشتر ترکیدن ها هستند که مثل آب خوردن، هی تق و تق روی باند فرودگاه مشهد می ترکند، نه به علت جنس و رنگ آسفالت باند! 
✦ پیچ و گیر دوم را به جاده های فرسوده ی برون شهری همین مشهدی بدهند که به اعتراف مسئولان استانی، افتضاح ترین جاده های کشور را دارد و برخی از مسیرهای منتهی به مشهد، حکم جاده ی مرگ را داشته، هر روز متأسفانه جان بسیاری از مسافران و زوار را می گیرد و خانواده های بسیاری داغدار و بی سرپرست می شوند، یا روانه ی بیمارستان ها می شوند! 
✦ و پیچ سوم را هم خرج انجمن ناکارآمد شرکت های هواپیمایی و چارترشان کنند که با اعمال مصوبه ی بی خردانه ی دریافت ارزی بلیت داخلی هواپیما برای گردشگران خارجی - چه سهواً و چه عمداً و چه با اطلاع قبلی و چه یهویی - در نهایت با وادار کردن شما به عقب نشینی، پاک آبرویتان را بردند!   
شاید گفته شود چرا لحن این نوشتار، اینقدر گلایه آمیز و اندکی تلخ است، بله، «گندم از گندم بروید جو زجو»، قانع بودیم اگر از این دست اتفاقات ناگوار راه راهی، دست کم سالی یک بار برای این کلان شهر مستعد اما مظلوم اتفاق می افتاد.
بزرگ شهری منسوب به امام مهربانی ها، حضرت امام اباالحسن الرضا علیه السلام که بنیانگذار فقید نظام، آن را «مرکز ایران» می خواند و یک یک بزرگانش از آن با تعابیر «پیشانی نظام» و «مکه و مدینه ی ایران» و... یاد می کنند، اما گویا وزارت فخیمه ی راه و شهرسازی تصمیم دارد، هر دو سه ماهی، یک بار، مردم این دیار را با زلزله ی تصمیمات مشعشع اش بلرزاند!
هنوز فراموش نکردیم دسته گل تابستانی وزارت راه را که با سکوت دو هفته ای خود، مهر تأییدی زد بر اجحاف ناجوانمردانه و مصوبه ی غیر قانونی و لپ لپی انجمن شرکت های هواپیمایی کشور و چارتر ها مبنی بر این که از این پس، نرخ بلیت های پروازهای داخلی برای گردشگران خارجی و به تعبیر ما زائران غیر ایرانی امام رضا(علیه السلام) دلاری است!! 
(می گوییم زوار غیر ایرانی، چون طبق آمار رسمی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کشور، ۹۰ درصد توریست های خارجی ایران، گردشگر فرهنگی هستند که مقوله ی زیارت هم ذیل آن تعریف شده است.)
این یعنی آن که مثلاً یک زائر شیعه ی آذربایجانی که با پرواز خارجی به تهران آمده، برای مسیر تهران به مشهدی که هم اکنون هفتصد هزار تومان است، باید سه میلیون و پانصد هزار تومان بپردازد!
بعد که سر و صدای اعتراض های مدنی از کوشه کنار کشور بلند شد و نفس ما هم در این راه برید، آقای وزیر پس از دو هفته سکوت معنادار و بلا تکلیف گذاشتن کشور در تأیید یا رد این مصوبه ی ظالمانه و حتی غیر قانونی (طبق قوانین بین المللی صنعت حمل و نقل هوایی)، در نهایت مرحمت کرده و اعلام فرمودند این مصوبه علی برکت الله ملغی است!
البته ناگفته نماند همان موقع هم هیچ کس نپرسید پس تکلیف آن دو - سه هفته ای که بلیت پروازهای داخلی را با پنج تا هفت برابر قیمت به گردشگران و زوار غیر ایرانی فروختند، چه شد؟ و مابه التفاوت آن وجهی که شرعاً حرام و غیر قانونی اخذ گردید، آیا به آنان عودت داده شد یا خیر؟!
به پایان آمد این دفتر، و خدا کند این حکایت پاییزی، آخرین حکایت ما باشد. داستان اختصاص سهمیه ای از جنس «کفش های میرزا نوروز» که صد بار رفت و آمد و ابطال شد و دوباره صدقه وار برگشت، آن هم از بن مایه ی «فدیه» به زائران و مجاوران شهر عالم آل محمد(ص)، غافل از آن که صدقه بر شهر برکت و کرامت رضوی حرام است.
ناگفته نماند اگر ما جای مدیرکل فرودگاه های استان می بودیم، به قول مصطلح وزیر میراث و گردشگری، به یکباره زیر میز زده، آزادگی پیشه کرده و همچون حضرات اسرای آل الله، که صدقه ی نان و خرمای شامیان را به سوی شان پرت کردند و گفتند «صدقه بر آل محمد(ص) حرام است!»، ما هم می گفتیم: «صدقه، آن هم از جنس روغن ریخته ی لامرد، بر شهروندان و زائران شهر برکت و کرامت رضوی حرام است!»
بگذریم و سخن کوتاه کنیم که حکایت این روزهای بولوار آفریقا نشینان، آدم را یاد آن قصه ی جالب یکی ﺍﺯ ﺍﺳﺎﺗﯿﺪ ﻗﺪﯾﻤﯽ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺷﺮﯾﻒ می اندازد که خطاب به دانشجویانش ﻣﯽ ﮔﻔﺖ: 
«ﯾﮏ ﺑﺎﺭ ﺩﺍﺷﺘﻢ ﺑﺮﮔﻪ ﻫﺎی آزمون دانشجویانم را ﺗﺼﺤﯿﺢ می کردم ، ﺑﻪ ﺑﺮﮔﻪ ﺍﯼ ﺭﺳﯿﺪﻡ ﮐﻪ ﻧﺎﻡ ﻭ ﻧﺎﻡ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﮔﯽ ﻧﺪﺍﺷﺖ! ﺑﺎ ﺧﻮﺩﻡ ﮔﻔﺘﻢ ﺍﯾﺮﺍﺩﯼ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﺑﻌﯿﺪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ تعداد برگه های بی نام، ﺑﯿﺶ ﺍﺯ یکی باشد و در نهایت صاحبش را ﺍﺯ ﺗﻄﺎﺑﻖ ﺑﺮﮔﻪ ﻫﺎ ﺑﺎ ﻟﯿﺴﺖ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﯾﺎﻥ ﭘﯿﺪﺍ می کنم.
تصحیح ﮐﺮﺩﻡ ﻭ ۱۷/۵ ﮔﺮﻓﺖ. ﺍﺣﺴﺎﺱ ﮐﺮﺩﻡ ﺯﯾﺎﺩ ﺍﺳﺖ، ﮐﻤﺘﺮ ﭘﯿﺶ ﻣﯽ ﺁﯾﺪ ﮐﺴﯽ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺍﯾﻦ ﻧﻤﺮﻩ ﺭﺍ ﺑﮕﯿﺮﺩ. ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺗﺼﺤﯿﺢ ﮐﺮﺩﻡ ۱۵ ﮔﺮﻓﺖ. ﺑﺮﮔﻪ ﻫﺎ ﺗﻤﺎﻡ ﺷﺪ. ﺑﺎ ﻟﯿﺴﺖ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﯾﺎﻥ ﺗﻄﺎﺑﻖ ﺩﺍﺩﻡ ﺍﻣﺎ ﻫﯿﭻ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﯾﯽ ﻧﻤﺎﻧﺪﻩ ﺑﻮﺩ. ﺗﺎﺯﻩ ﻓﻬﻤﯿﺪﻡ ﮐﻠﯿﺪ ﺁﺯﻣﻮﻥ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺧﻮﺩﻡ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺑﻮﺩﻡ، ﺗﺼﺤﯿﺢ ﮐﺮﺩﻡ!»
حالا ما هم از سر راستی و دوستی، به این حضرات آکنده از ایده های زمینی و هوایی، مشفقانه دو توصیه داریم که اولآً هیچ نقشه و طرح و ایده و آزمونی را دست کم برای مشهد لطفاً طراحی نکنید که ما را به «خیر شما امید نیست»، باشد ارزانی همان «لامرد» خودتان! 
ثانیاً اگر آب دست تان هست، زمین بگذارید و قبل از هر کاری، هر نقشه و ایده و طرحی که دارید، اول آن را یک بار در ذهن تان مرور کنید و به قول این استاد دانشگاه شریف، کلید آزمون خودتان را یک بار تصحیح کنید و بعد ببینید به خودتان نمره ی چند می دهید؟ 
سپس از خود بپرسید آیا همه ی جوانب اش را سنجیده ایم تا حکایت «کفش های میرزانوروز» دوباره تکرار نشود که این حکم، قانون طبیعت است: «زمستان بالاخره تمام می شود و روسیاهی به ذغال می ماند!» 
مضافاً قبل از هر تصمیمی در مورد «مشهد» و فرودگاه زیبایش، چند مرتبه این سرمشق را بنویسید و تکرار کنید که:
❋ «مشهد، دومین کلان شهر ایران است، نه تورغوزآباد سفلی!» که به قول مولانا، میان «شیر بیشه» و «شیر شیشه»، فرسنگ‌ها راه است، هرچند هر دو شیرند و هر دو «آدم می خورد!»
 این که «عنوان سودده ترین فرودگاه کشور پس از تهران، متعلق به مشهد با روزانه حداکثر ۲۷۰ پرواز است و نه لامردی که باید آن را با ذره بین در نقشه ی ایران پیدا کرد!» پس هیچ گاه یک ایرانی را تهدید نکنید و یک مشهدی را تحقیر! 
❋ این که «دومین گردش مالی کشور پس از تهران، در مشهد اتفاق می افتد، نه لامرد!»، هرچند پیش بینی ۱۵ میلیونی! قیمت بلیت تان هم درست از آب در نیامد و متأسفانه دو برابر شد، ولی به یاد داشته باشید تور ماهی گیری تان را برای شکار متمول ترین افرادی که توان خرید چنین بلیت گرانی را داشته باشند، قاعدتاً باید در یکی از کلان شهرهای ایران مثل «تهران» و «مشهد» و «اصفهان» و ... پهن می کردید، نه در شهرستان کوچکی در جنوب کشور!
❋ این که «مشهد» و فرودگاهش، تنها فرودگاه زیبای کشور است که وقتی آقای وزیر پس از تور سفرهای خارجی وارد آن می شوند، نه تنها همچون فرودگاه امام تهران، احساس شرمساری و حقارت نمی کند، بلکه احساس غرور هم به ایشان دست می دهد!   
خلاصه و کوتاه سخن آن که آقایان مسئول: از طلا گشتن پشیمان شدیم، مرحمت فرموده ما را مس کنید. «شهرک فرودگاهی جیب خالی و پز عالی» هم ارزانی خودتان و پیش کش! 
به قول عوام، «بی خیال مشهد شوید» و همان شهرستان های ذره بینی را دو دسته بچسبید و اگر نمی توانید و دست خودتان نیست، شما را به امام مهربانی ها قسم، پس شئونات و کرامت شهر عالم آل محمد(ص) و مجاوران و زائرانش را حفظ کنید. شما که پس از کلی حرف و حدیث، از پس ساخت یک «باند مورب» ساده هم برای فرودگاهش بر نیامدید، لااقل حرمت و شأن و جایگاه شهر و شهروند و زائر و مجاور و خاصه «فرودگاه بین المللی شهر رضوی» را نگه دارید؛ نه به منت چیزی به او بدهید و نه به خفت بازستانید و اگر احیاناً در این داد و ستد، اشتباهی هم کردید، جسارت داشته باشید و صادقانه عذرخواهی کنید نه آن روغن ریخته ی لامرد را نذر شهر کریمان کنید که سیره و روش و منش این امام رئوف نشان می دهد شاید از سر تسامح و تساهل، با خیلی از مسائل کنار بیایند، اما با خدشه به عزت و کرامت زوار و مجاورانش، هرگز! درس بگیرید و دوباره، خاک اره را اره نکنید! 
والسلام علی من اتبع الهدی

❖ و اما اصل خبر:
مدیر روابط عمومی فرودگاه مشهد خبر داد: مشهد به لیست پروازهای جام جهانی اضافه شد
ایسنا/خراسان رضوی، مدیر روابط عمومی فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد از اضافه شدن مشهد به لیست پروازهای جام جهانی قطر خبر داد.
حسن جعفری در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این خبر اظهار کرد: شرکت هواپیمایی قطر!! در جدیدترین برنامه پروازی خود، مشهد را به لیست پروازهای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر اضافه کرد.
وی افزود: پیش از این هفته‌ای ۳ پرواز از فرودگاه مشهد به سمت قطر اعزام می‌شد، اما از ۲۶ آبان به مدت یک ماه روزانه یک پرواز به سمت قطر خواهیم داشت.
این در صورتی است که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، ۳ آبان ماه از قطعی شدن پروازهای فوق‌العاده برای جام‌جهانی از شهرهای تهران، کیش، شیراز، اصفهان، مشهد و لار خبر داده بود، اما محمد محمدی‌بخش ۱۰ آبان اعلام کرد که پروازهای فوق‌العاده در ایام جام‌جهانی تنها از شهرهای تهران، شیراز، لار و لامرد صورت خواهد گرفت و شهرهای مشهد، اصفهان و کیش از برنامه پروازی شرکت قطری حذف شده‌اند.
❖ خبر تکمیلی در همین زمینه:
برای حضور تماشاچیان در جام جهانی، اولین پرواز مشهد به قطر؛ پنجشنبه ...
درپی استقبال مردم برای حضور در مسابقات فوتبال جام جهانی، پرواز ویژه به قطر برای مشهد نیز درنظر گرفته شد و این شهر به فهرست شهر‌های مبدا پروازی مسابقات پیوست.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر روابط عمومی فرودگاه‌های خراسان رضوی گفت: براساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر انجام پرواز‌های جام جهانی قطر از شش شهر تهران، کیش، شیراز، اصفهان، مشهد و لار، مدتی بعد نام مشهد از فهرست حذف شد که به دلیل افزایش استقبال برای حضور در این مسابقات، مشهد دوباره به فهرست شهر‌های دارای پرواز به جام جهانی قطر بازگشت.
حسن جعفری افزود: هواپیمایی قطر از فردا، پنجشنبه ۲۶ آبان ماه هر روز یک پرواز از مشهد به قطر انجام می‌دهد که داشتن بلیت شرکت در مسابقات از شرایط خرید بلیت این پرواز است و این پرواز‌ها به مدت یک ماه و تا پایان مسابقات جام جهانی ادامه دارد.
وی ادامه داد: در شرایط عادی به طور میانگین در هفته، تعداد سه پرواز از مشهد به قطر انجام می‌شود.
فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد پس از فرودگاه مهرآباد تهران، دومین فرودگاه پرترافیک کشور است.
برای مشاهده ی متن یادداشت فرهیخت قبلی، اینجا را کلیک فرمایید.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/26


Share
  • آنقدر این یادداشت خوب و مستند نوشته شده که جز افسوس هیچ چیز دیگری نمی شود گفت. واقعاً آقای رییس جمهور باید برای ترک میز این مسئولینی که به جای خدمت, پشت سر هم زحمت برای مردم و زائران مشهد الرضا درست می کنند و دل مردم و خانواده های معظم شهدا را به درد می آورند فکر اساسی کند, از آقای استاندار خراسان رضوی هم بعید بود این سکوت و انفعال,
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها