دیپلماسی❜ دینی/ دیدار حجت الاسلام ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات با تولیت آستان قدس رضوی

  • بازدید: ۵۳۸
دینی/ دیدار حجت الاسلام ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات با تولیت آستان قدس رضوی
آستان قدس رضوی

تولیت آستان قدس رضوی گفت: رایزن‌های فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می‌توانند سفرای آستان قدس برای نشر معارف رضوی در جهان باشند. 

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمد مروی در دیدار رئیس و مدیران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، به حساسیت فعالیت‌های فرهنگی اشاره و با تأکید بر اهمیت برخورداری از استراتژی فرهنگی برای انجام اقداماتی بنیادی و اثرگذار در حوزه فرهنگ اظهار داشت: فرصت استثنایی و بی‌نظیری برای ترویج مبانی دینی در اختیار رایزن‌های فرهنگی است که آنان برای اثربخشی در ابعاد فرهنگی باید از روحیه عشق و انگیزه نسبت به کار برخوردار باشند.

وی کار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را بسیار دشوار ارزیابی و عنوان کرد: سفرا و رایزن‌های فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی باید از میان نخبگان، دانشمندان و افراد با انگیزه و دغدغه‌‎مند در حوزه‌ مسائل دینی و فرهنگی انتخاب شوند تا بتوانند فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی و پیام رحمانی اهل‌بیت(ع) را به گوش جهانیان برسانند.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به این حدیث از امام رضا(ع) که «اگر مردم حسن و حقایق کلام ما را بدانند قطعاً پیروی خواهند کرد» گفت: یکی از وظایف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی این است که محاسن کلام اهل‌بیت(ع) را به گوش جهانیان برساند.

وی در ادامه به هجمه‌‎‌‌های دشمنان علیه مکتب تشیع اشاره و آن را نشان از اثرگذاری این مکتب دانست و تصریح کرد: فرهنگ تشیع غنی، قدرتمند و زنده است، این مکتب موجب بیداری و آگاهی انسان‌هاست و دلیل دشمنی مستکبران با این مکتب نیز همین امر است.

مروی گفت: اهل‌بیت(ع) امروز شاید بیشتر از زمان حیات مبارکشان مظلوم هستند زیرا متأسفانه در کنار احساسات و هیجانات کمتر به عمق‌بخشی دینی و معرفتی مردم نسبت به آن حضرات توجه شده است، احساسات و شور در جای خود بسیار لازم و خوب است اما در کنارش باید به عمق بخشی معرفتی نیز توجه شود و یکی از وظایف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تقویت مبانی دینی و عقبه معرفتی نسبت به ائمه اطهار(ع) است.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: بر اساس اسناد تاریخی آستان قدس رضوی درگذشته به کشورهای مختلف برای فعالیت‌های فرهنگی و معرفتی سفیر اعزام می‎کرده است، اکنون نیز نمایندگان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در کشورهای مختلف می‌توانند سفرای آستان قدس رضوی در آن کشورها باشند.

وی در ادامه بر اهمیت برنامه‌ریزی برای آشناسازی رایزنان فرهنگی با ظرفیت‌های فرهنگی و هنری آستان قدس رضوی تأکید و تصریح کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می‌تواند در عرصه دیپلماسی زیارت نقش مؤثری خصوصاً در کشورهای اسلامی ایفا کند، مردم کشورهایی همچون هندوستان و پاکستان علی‌رغم اینکه عموماً اهل تسنن هستند اما بسیار علاقه‌مند به حضرت رضا(ع) و زیارت این مضجع نورانی هستند که باید شرایط تشرف آن‌ها تسهیل شود.

مروی نقش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مورد زمینه‌سازی برای حضور آستان قدس رضوی در عرصه‌های بین‌المللی به‌ویژه رویدادهای فرهنگی منطقه را بسیار مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: این آستان مقدس ظرفیت‌های عظیمی در حوزه‌های معرفتی، فرهنگی و هنری دارد که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می‌تواند در معرفی آن‌ها به دنیا نقش مؤثری داشته باشد.

تولیت آستان قدس ایجاد ارتباطات دوسویه میان ظرفیت‌‎‌های علمی و فرهنگی آستان قدس با ظرفیت‌های منطقه‌‎ای و بین‌المللی مانند تعاملات دانشگاهی، معرفی امام رضا(ع) به جهانیان با زبان هنر در تعامل با بخش‌های هنری آستان قدس و معرفی فعالان و خادمان بین‌المللی رضوی به آستان قدس را از دیگر عرصه‌هایی دانست که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می‌‎‌تواند در آنها ایفای نقش کند.

در ابتدای این دیدار پیش از سخنان تولیت آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام دکتر محمدمهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنانی گزارشی از اقدامات این سازمان و برنامه‌های آتی مجموعه متبوع خود ارائه داد.

آستان نیوز

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8314


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو