دیپلماسی❜ هنری/ تشریح جزئیاتی از جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد؛ برپایی جشنواره امسال در دو بخش رویداد نوروزگان و مسابقه بین‌المللی

  • بازدید: ۴۶۹
هنری/ تشریح جزئیاتی از جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد؛ برپایی جشنواره امسال در دو بخش رویداد نوروزگان و مسابقه بین‌المللی

دبیر جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد با اشاره به برگزاری جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد با هدف تعامل با مردم جزئیات بخش‌های مختلف این جشنواره را اعلام کرد. مهدی یک‌پسر در نشست محتوایی و تبیین رویکرد و بخش‌های مختلف جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد که شامگاه یکشنبه۳۰ آبان  ۱۴۰۰، در فرهنگسرای کودک و آینده بوستان کوهسنگی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: جشنواره امسال در ۲ بخش رویداد نوروزگان و مسابقه بین‌المللی برگزار خواهد شد. شرکت در مسابقه بین‌المللی برای تمام علاقه‌مندانی که بر اساس فراخوان قابلیت حضور دارند، امکان‌پذیر است. به این ترتیب رویکرد تولید آثار امسال در بخش نوروزگان با نگاهی کیفی و فاصله گرفتن از رویکردهای کمی سال‌های گذشته خواهد بود؛ به گونه‌ای که لایه‌ها و مراحل مختلفی برای آن پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: لایه عمومی و فراگیر در ارتباط با تزئینات و آذین‌بندی‌های شهری است که شامل سازه‌های سبک و الحاقات شهری خواهد بود تا از این طریق ظرفیت موجود عناصر شهری را مورد استفاده قرار داده و هویت و ماهیت تصویری آن‌ را تغییر دهیم.

دبیر جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد تصریح کرد: رویکرد دیگر ما سوق دادن نازیبایی‌های شهری به سمت زیبایی‌هاست تا به واسطه هنر، عناصر شهری بلااستفاده و نازیبا به محصولی ارزشمند و دیدنی مبدل شود. در واقع برگزارکنندگان جشنواره از هنرمندان انتظار دارند که با توجه به بخش‌های مختلف شهر چنین اماکن و عناصری را پیدا کنند.

یک‌پسر ادامه داد: همچنین با توجه به این که این روزها با ماه‌های شعبان و رمضان همزمان است، در صورت مناسب بودن شرایط شیوع ویروس کرونا زائران فراوانی در مشهد حضور خواهند داشت؛ لذا محتوای فرهنگی نیز به عنوان یکی از آیتم‌های تلاقی بهار طبیعت و بهار قرآن برای این ایام در نظر گرفته شده است. همچنین با توجه به اینکه هنر تعاملی یکی از شعارهای اصلی جشنواره امسال است، انتظار می‌رود که آثار صامت نباشد و میان آن و مردم ارتباط برقرار شود؛ به شکلی که مردم تکمیل‌کننده آثار باشند یا اثری بر آن آثار بر جای بگذارند و قطعه‌ای از آن‌ را به یادگار بردارند تا به تعبیری تعاملی میان مخاطبان و اثرها ایجاد شود.

وی اضافه کرد: نقاشی‌های دیواری بخش دیگری است که در سال‌های اخیر با قوت بیشتری با استفاده از آن تولید محتوا صورت گرفته است. بر این اساس تعداد محدودی دیوار سطح یک در نظر گرفته شده که هنرمندان بر اساس رزومه خود یکی از آن را انتخاب خواهند کرد. همچنین بخش نقش‌ برجسته و نقاشی‌های دیواری محدود همانند بخش آذین‌های شهری در فضایی آزاد و بدون دریافت رزومه، برگرفته از نقوش حرم مطهر و نقوش تاریخی خراسان روی دیوارهای ممتد انجام خواهد شد.

دبیر جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد افزود: رویکرد جشنواره در بخش هنرهای نمایشی و یادمان‌های نوروزی به این شکل است که در ابتدا جانمایی‌ها مشخص خواهد شد و سپس آثار و یادمانی متناسب با فضا در آن پیاده می‌شود. به این ترتیب گروه‌هایی چند برابر تعداد نقاط مشخص شده بر اساس رزومه فعال در این ۲ بخش دعوت شده و آثار آنان مورد داوری و ارزیابی قرار می‌گیرد و سپس محتوای نهایی اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در جشنواره امسال مکان‌رویداد نیز برگزار خواهد شد، تصریح کرد: در واقع المان ساخته‌ شده در این نقاط به عنوان محور یک داستان خواهد بود تا بر اساس این داستان المان طراحی و ساخته شود و پیرامون المان و طبق همین داستان، نمایش، سرود و برنامه‌های فرهنگی دیگر آماده خواهد شد. 

تک‌پسر گفت: مسابقه بین‌المللی در زمینه طراحی پاویون‌های باز، بسته و کشیده قصه‌گو است که در فضای بیرونی با مفهومی محتوایی، قصه و داستانی را روایت می‌کند و در فضای داخلی آن‌ها این داستان‌ها با ابزارهایی ارائه و بیان خواهد شد. بنابراین نقاطی در شهر انتخاب خواهد شد تا افراد از این پاوین‌ها بازدید کنند و با قصه‌ها مواجه شوند.

ایسنا

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8218


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو