دیپلماسی❜ شهری/ معرفی شایسته مشهد به دنیا نیازمند تمرکز بر ظرفیت‌های بین‌المللی مشهد در حوزه فرهنگ است

  • بازدید: ۴۱۸
شهری/ معرفی شایسته مشهد به دنیا نیازمند تمرکز بر ظرفیت‌های بین‌المللی مشهد در حوزه فرهنگ است

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد با اشاره به شاخص‌های مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام گفت: اگر در شورای ششم حرف از جهان‌شهر می‌زنیم، باید روی این ویژگی‌ها و ظرفیت‌های بین‌المللی مشهد در حوزه فرهنگ تمرکز کنیم تا مشهد بتواند به اندازه منزلت خود، به دنیا معرفی شود. مجید طهوریان عسکری شامگاه دیروز در نشست‌ تخصصی آینده پیش‌روی مشهد که با موضوع «پایتخت فرهنگی جهان اسلام»  برگزار شد اظهار کرد: مشهد در سال ۲۰۱۷ میلادی جزو سه شهری بود که از سوی سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ (آیسسکو)  به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شد. این نهاد مسئولیت انتخاب عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را دارد که سالانه در دنیا به سه شهر واگذار می‌شود.

وی ادامه داد: در شورای پنجم مشهد دوران طلایی برای اخذ مجدد این عنوان را داشت اما مسئولان نتوانستند از فرصت‌ها و ظرفیت‌های بین‌المللی که این عنوان به شهر مشهد داد، استفاده کنند و این فرصت از دست رفت. ما در شورای ششم شعاری را با عنوان «مشهدالرضا(ع)؛ جهان‌شهر برکت و کرامت» انتخاب کرده‌ایم که هدف از انتخاب این شعار شأنیت دادن به مشهد به عنوان یک شهر بین‌المللی و فراملی است.

طهوریان عسکری با بیان این‌که ما همیشه نگاهی جهان‌شمول به مشهد داشته‌ایم، تصریح کرد: امیدواریم که بتوانیم این شعار و هدف را در شهر مشهد عملیاتی کنیم و مردم مشهدالرضا و همچنین تمام مسلمانان جهان از برکت علی‌ابن‌ موسی‌الرضا(ع) بهره ببرند. در واقع هنگامی که شهری به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب می‌شود، به دنبال این است که آداب و رسوم و نگاه‌های حوزه فرهنگی خود را معرفی کند. بنابراین در این راستا باید تلاش‌هایی صورت گیرد.

وی با اشاره به ویژگی‌ها و شاخصه‌های شهر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام خاطرنشان کرد: حضور امام رضا(ع) نخستین سرمایه گران‌بها و هویتی فرهنگی و تمدنی برای مشهد است که به عنوان مهم‌ترین مساله هویتی مشهد به آن توجه می‌شود. مشهد همچنین پایگاه بزرگ حوزه‌های علمیه در جهان اسلام است و در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ مسجد در این شهر وجود دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: جدای از آرامگاه فردوسی که وجود زبان فارسی را مدیون این شاعر بزرگ ایرانی هستیم، نام بیش از ۵۰۰ شاعر در برخی از کتاب‌های تاریخی آمده که در محدوده توس، این خطه‌ی ادیب‌پرور، متولد شده‌اند. دیگر ویژگی شهر مشهد آداب و آئین سنتی است که از دیرباز در مشهد وجود داشت. ورزش‌های پهلوانی همچون کشتی چوخه در این منطقه زاده شده و امروز می‌بینیم که در دنیا فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های پهلوانی فعالیت می‌کند. این اتفاق بزرگی برای شهر مشهد است.

وی گفت: همچنین گویش‌های محلی شیرینی که در میان مردم مشهد وجود دارد، جزو شاخص‌های فرهنگی این شهر محسوب می‌شود. از دیگر ویژگی‌های مشهد می‌توان به فرهنگ وقف و نذر اشاره کرد که سال‌های بسیار زیادی در این شهر جاری است. مشهد دومین شهر رسانه‌ای ایران اسلامی است و مشهد می‌تواند با نگاه رسانه‌ای نقش موثری را در جهان اسلام داشته باشد.

طهوریان عسکری با بیان این‌که شورای ششم در تلاش است تا مشهد را در چهار سال آینده به جهان‌شهر تبدیل کند، بیان کرد: برای رسیدن به این هدف تلاش‌ همه مسئولان شهر لازم است. باید تلاش کنیم نقاط قوت شهر را افزایش و نقاط ضعف آن را کاهش دهیم. اگر مشهد مهد هنرمندان بسیاری است که از این شهر به ایران و دنیا معرفی می‌شوند، پس باید به این حوزه فرهنگ و هنر این شهر توجه بسیاری شود تا بتوان فرصت جهان‌شهر شدن را برای مشهد ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: البته مشهد شاخص‌های منفی نیز دارد که باید آن‌ را تا جایی که امکان‌پذیر است، کاهش داد. برای مثال مشهد بیش از یک میلیون جمعیت در حاشیه خود دارد. این جمعیت حاشیه‌نشین مشهد از جمعیت ۱۵ استان ایران بیشتر است. این از مشکلاتی است که روز به روز افزایش پیدا کرده و ما برای جهان‌شهر کردن این شهر باید مشکلات بسیار دیگری را نیز کاهش دهیم.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: متاسفانه یکی از جدی‌ترین اشکالات شهر مشهد این است که بسیار گریبان‌گیر موضوعات سیاسی است و دعواهای سیاسی تاثیرات بسیاری بر زندگی مردم می‌گذارد. این‌که جریان‌های مختلف سیاسی در مشهد وجود داشته باشد، بسیار نکته‌ مثبتی است که باعث رشد و پویایی شهر می‌شود اما این‌که نگاه‌های سیاسی قرار است به دعواهای سیاسی تبدیل شود و نتیجه‌ آن بر زندگی مردم تاثیر بگذارد، نکته‌ای منفی محسوب می‌شود. نباید دعواهای سیاسی را در زندگی مردم دخیل کنیم بلکه لازم است در این شهر گفتمانی را آغاز کنیم که بتوانیم مشهد را به هدفی که دارد، نزدیک کنیم.  

وی با اشاره به این‌که نباید نگاه اقتصادی به مشهد داشت، عنوان کرد: وقتی نگاه سرمایه‌داری در میان باشد، طبیعی است که نگاه به حوزه فرهنگی کمرنگ خواهد شد. نگاه‌های سیاسی‌ که در مشهد وجود دارد، باعث می‌شود موضوعات اقتصادی نسبت به هویت فرهنگی از اهمیت بیشتری برخوردار شود. اثر آن نگاه سیاسی دلیل حاکم شدن این دیدگاه می‌شود که اطراف حرم نیازی به نگاه هویتی ندارد و نگاه اقتصادی را مهم‌تر می‌داند. با توجه به تاریخچه حرم این تاثیرات را به وضوح می‌توان دید.

طهوریان عسکری تصریح کرد: مساله دیگر نیروهای انسانی است. در واقع گاهی افرادی را انتخاب کردیم و به عنوان مدیران در مسئولیت‌های مختلف قرار دادیم که آن نگاه فرهنگی در وجودشان شعله‌ور نبوده است. اگر مدیری نگاه اقتصادی داشته باشد، هیچوقت نگاه فرهنگی را در یک رویکرد مهم و کلان مد نظر خود قرار نمی‌دهد و در این شرایط قطعا مشهد به شعار «مشهدالرضا(ع)؛  جهان‌شهر برکت و کرامت» تبدیل نخواهد شد. اگر قصد داریم مشهد به شاخص‌های جهان‌شهری با رویکرد فرهنگی برسد، باید فاکتورهای متنوعی را مد نظر خود قرار داد. بخشی از این فاکتورها زیرساختی است؛ برای مثال توسعه کتابخانه، توسعه مراکز مذهبی، توسعه حوزه‌های فرهنگی و هنری و توسعه مراکز سینمایی و تئاتر را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در حاشیه شهر مشهد با نبود سالن‌های سینما و تئاتر مواجه هستیم در حالی که برخورداری از این امکانات حق مردم آن مناطق است. ما در مشهد پس از این‌که بتوانیم موضوعات زیرساختی و سخت‌افزاری را گره‌گشایی کنیم، آن زمان است که می‌توانیم در توسعه‌ نرم‌افزاری شهر تلاش کنیم و برای مثال در فرهنگ مطالعه و یا حضور خانواده‌ها در مساجد گام برداریم. ما در شورای ششم در این راستا تلاش می‌کنیم و امیدورایم بتوانیم به کمک همه ذی‌نفعان شهر مشهد را به عنوان یک جهان‌شهر به تمام دنیا معرفی کنیم.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8063


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو