دیپلماسی❜ هنری/ تقویم فرهیخت: ۹مرداد ۱۴۰۰، برپایی نخستین جشنواره بین المللی عکس «مزارات» با مشارکت ۱۵۱ عکاس داخلی و خارجی

  • بازدید: ۷۴۹
هنری/ تقویم فرهیخت: ۹مرداد ۱۴۰۰، برپایی نخستین جشنواره بین المللی عکس «مزارات» با مشارکت ۱۵۱ عکاس داخلی و خارجی

اسامی پذیرفته‌شدگان جشنواره بین‌المللی عکس «مزارات» منتشر شد/ راه‌یابی ۲۰۴ اثر منتخب به این جشنواره... دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی عکس «مزارات» از راه‌یابی ۲۰۴ اثر هنری منتخب به این جشنواره در سال ۱۳۹۹ خبر داد. امین ابراهیمی در گفت‌وگو با آستان‌نیوز با اشاره به ارسال ۸ هزار و ۱۲۶ اثر به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی عکس «مزارات» اعلام کرد: ۲۰۴ اثر در دو بخش «نیایش» و «معماری مزارات اسلامی» از ۱۵۱ عکاس داخلی و خارجی به بخش نمایشگاه راه یافته و در کتاب آثار منتخب جشنواره چاپ می‌شود.

وی با اشاره بر مشارکت عکاسان بیش از ۳۰ کشور جهان در نخستین دوره جشنواره بین‌المللی «مزارات» اظهار کرد: آثاری از ۴۰ عکاس خارجی از کشورهای ترکیه، بنگلادش، بحرین، هند، عراق، ایتالیا، عربستان سعودی و اسپانیا در این جشنواره مورد پذیرش قرار گرفته است.

دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی عکس «مزارات» ادامه داد: همچنین اسامی ۱۱۱ عکاس داخلی از ۲۰ استان کشور در فهرست آثار راه یافته به چشم می‌خورد.

ابراهیمی اضافه کرد: اختتامیه این جشنواره با معرفی برگزیدگان در دو بخش «نیایش» و «معماری مزارات اسلامی» همراه با رونمایی از کتاب آن در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برای عکاسانی که آثارشان در بخش نمایشگاه پذیرفته شده گواهی شرکت در جشنواره صادر می‌شود، گفت: کتاب آثار منتخب جشنواره نیز به صورت PDF طراحی و برای همه شرکت‌کنندگان از طریق ایمیل ارسال می‌شود.

دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی عکس «مزارات» تصریح کرد: آثار جشنواره بین‌المللی عکس «مزارات» با همکاری رها بیلیر از ترکیه و همچنین محمد ستاری، سیدعباس میرهاشمی، ابراهیم بهرامی و احمد خطیری در روزهای ۱۴ و ۱۵ اسفند سال جاری داوری شد.

معیار داوران برای گزینش آثار برگزیده

ابراهیم بهرامی، عضو هیئت داوران جشنواره عکس «مزارات» در بخش دیگر به فرآیند داوری آثار هنری این جشنواره اشاره کرد و افزود: داوری آثار در طی چند مرحله به صورت حرفه‌ای انجام و آثار منتخب و برگزیدگان جشنواره از سوی داوران انتخاب شدند.

وی ادامه داد: طبق نظر هیئت داوران بهترین عکس‌ها که از نظر محتوایی با محورهای موضوعی جشنواره هم‌خوانی داشتند و از بالاترین سطح کیفی و فنی نیز برخوردار بودند، به بخش نمایشگاه آثار منتخب جشنواره راه یافتند.

عضو هیئت داوران جشنواره عکس «مزارات» درباره مشارکت رها بیلیر یکی از داوران اهل ترکیه این جشنواره نیز گفت: تمامی آثار برای این داور ساکن ترکیه ارسال شده و او به آثار قبل از آغاز مرحله اولیه داوری در مشهدمقدس امتیاز داده بود همچنین در مرحله پایانی داوری، این داور ترکی زبان به صورت آنلاین در داوری آثار برگزیده مشارکت داشت.

بهرامی سطح آثار رسیده به نخستین دوره جشنواره عکس «مزارات» را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و افزود: در رویدادهای عکاسی که پیش از این در کشور برگزار می شد به موضوع مزارات بدین صورت پرداخته نشده بود، بنابراین با برگزاری این جشنواره به نوعی آرشیو تصویری بسیار خوب و ارزشمندی برای پژوهشگران فعال در این حوزه فراهم آمد.

وی ادامه داد: آثار رسیده به این جشنواره روایتگر نیایش در مزارات اسلامی از زوایای مختلف بود که احساساتی تکرارنشدنی در آنها قابل مشاهده است.

عضو هیئت داوران جشنواره عکس «مزارات» با تأکید بر اهمیت مشارکت عکاسانی از کشورهای مختلف جهان در جشنواره بین‌المللی عکس «مزارات»، خاطرنشان کرد: بی‌تردید این جشنواره ظرفیت برگزاری در سال‌های آینده را دارد و حتی می‌توان موضوعات آن را با محورهایی همچون «نیایش در ادیان الهی» گسترش داد و شاهد مشارکت عکاسان بیشتر در آن بود.

لازم به ذکر است، فهرست پذیرفته‌شدگان جشنواره بین‌المللی عکس «مزارات» در سایت جشنواره به نشانی photo.mazaar.net منتشر شده است.

----------- 

خبر تکمیلی: اعلام اسامی برگزیدگان جشنواره بین المللی عکس مزارات برگرفته از سایت جشنواره،  تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۵/۹
در عصر حاضر، باشکوه‌ترین آثار معماری جهان اسلام به مزارات پیشوایان بزرگ و شخصیت‌های برجسته اسلامی تعلق دارد که این امر خود بیانگر اهمیت مسئله زیارت است. در این راستا، مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با همکاری معاونت امور بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با توجه به اهمیت توسعه فرهنگی جهان اسلام، حفظ میراث فرهنگی و معنوی کشورها و اماکن زیارتی اسلامی، اقدام به برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی عکس «مزارات» کرد تا با استفاده از تجربه و اهتمام همه‌ عکاسان، دریچه‌ای نو به ثبت لحظه‌های باشکوه نیایش و معماری گشوده شود. 

فراخوان این جشنواره در دو بخش «نیایش» و «معماری مزارات اسلامی» در بهمن 1399 اعلام و در مجموع 8 هزار و 127 اثر شامل 6 هزار و 294 عکس از عکاسان ایرانی و یک هزار و 833 عکس از عکاسان 33 کشور مختلف جهان به دبیرخانه آن ارسال شد. 

اختتامیه جشنواره عکس مزارات با معرفی برگزیدگان آن مردادماه سال جاری به دلیل محدودیت‌های دوران شیوع بیماری کرونا بدون حضور برگزیدگان داخلی و خارجی در مشهد برگزار و به صورت زنده در بستر اینستاگرام برای مخاطبان پخش شد. 

لیست برگزیدگان از این قرار است: 

بخش «معماری مزارات اسلامی» نفر اول: Rasool Alawadi از عراق، برنده تندیس جشنواره و مبلغ 1500 یورو نفر دوم: علیرضا رحمانی از تاکستان، برنده تندیس جشنواره و مبلغ 1000 یورو نفر سوم: محمد عطایی از تهران، برنده تندیس جشنواره و مبلغ 750 یورو 

بخش «نیایش» نفر اول: Hasan Altaif از بحرین، برنده تندیس جشنواره و مبلغ 1500 یورو نفر دوم: Mehmet Aslan از ترکیه، برنده تندیس جشنواره و مبلغ 1000 یورو نفر سوم: مهرداد واحد یوسف آباد از تبریز، برنده تندیس جشنواره و مبلغ 750 یورو 

جایزه ویژه دبیر جشنواره: محمد جواد مشهدی از مشهد، تندیس جشنواره و مبلغ 1000 یورو


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7792


Share
  • مؤسسه آفرینش‌ های رضوی آستان قدس امروز گزارش کار یک ساله داده و سهم بین الملل فقط یک رویداد هست و آنهم جشنواره بین المللی عکس مزارات و دیگر هیچ. واقعاً حوزه بین الملل حوزه غریبی است خصوصا در آستان قدس رضوی و الا باید حداقل ده برنامه در طول سال گذشته بین المللی برگزار می شد . چشم امید هنرمندان جهان اسلام به ایران هست و آستان قدس رضوی هم پیشتاز باید باشد و بیشترین سهم را باید داشته باشد نه کمترینش را.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها