دیپلماسی❜ زیارت/ یک صاحبنظر مطرح کرد: شهرهای زیارتی باید در سطح بین المللی معرفی و شناسایی شوند

  • بازدید: ۲۸۵
زیارت/ یک صاحبنظر مطرح کرد: شهرهای زیارتی باید در سطح بین المللی معرفی و شناسایی شوند

در گفتگو با خبرگزاری رضوی مطرح شد: شهرهای زیارتی باید در سطح بین المللی معرفی و شناسایی شوند

تهران - کارشناس مسائل بین المللی گفت: قطع به یقین اگر ظرفیت لازم و امکانات و خدماتی و رفاهی برای گردشگران خارجی در مشهدالرضا و بارگاه معنوی امام رضا علیه السلام ایجاد شود با قاطعیت می توان گفت سالانه بیش از پنجاه میلیون گردشگر می تواند به شهرهای مقدسی مثل مشهد سفر کنند.

شهرهای زیارتی باید در سطح بین المللی معرفی و شناسایی شوند

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین المللی و کشورهای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سرویس جهان اسلام خبرگزاری رضوی، درباره موضوع استفاده از ظرفیت عظیم شهرهای زیارتی و توسعه گردشگری دینی برای تقویت ارتباطات جهان اسلام گفت: متأسفانه در طول سال های گذشته دولت های مختلف کمتر به جوانب و ابعاد مختلف گردشگری دینی و زیارتی توجه کرده اند به این خاطر می توان گفت تا کنون آنگونه که شایسته و بایسته است از ظرفیت گردشگری دینی بخصوص در مورد شهرهایی مثل مشهد مقدس و قم، همچنین شاهچراغ و حضرت عبدالعظیم حسنی به درستی استفاده ای به عمل نیامده است.


وی در این باره افزود: اگر از ظرفیت گردشگری و موهبت عظیم معنوی و فرهنگی که در دل این اماکن زیارتی و شهرهای مذهبی قرار دارد به خوبی استفاده می شد قطع به یقین می توان گفت ایران در کنار کشوری مثل عراق می توانست به قطب گردشگری دینی تبدیل شود تا فضای معنوی ایجاد شده زمینه ساز افزایش وحدتی باشد که امروز جهان اسلام تشنه آن است.


وی در این باره تصریح کرد: به نظر می رسد در جمهوری اسلامی ایران علی رغم توجهی که به مسائل معنوی و دینی صورت گرفته و در طی بیش از چهل سال گذشته بخش قابل توجهی از مردم به گرایش های معنوی خصوصا زیارت بارگاه و حرم های ائمه معصومین در ایران و عراق سوق داده شدند اما چون متأسفانه استراتژی و راهبرد خاصی برای تدوین جایگاه اماکن مقدس در ایران و عراق ایجاد نشده و فضاهایی که وجود دارد برای جامعه جهانی شناسایی و تعریف نشده همچنان از ظرفیت گردشگری شهرهای زیارتی به خوبی استفاده به عمل نیامده است.


حسن هانی زاده می گوید: برای شناسایی هر چه بیشتر ظرفیت های عظیم اماکن مذهبی به نظر می رسد راه اندازی وزارت خانه خاصی برای این منظور و جذب گردشگران دینی بسیار حائز اهمیت است، چرا که این وزارتخانه می تواند نقش قابل توجهی در ایجاد فضای مناسب برای شناسایی اماکن مقدسه و معرفی هرچه بیشتر ارزش های وجودی این بارگاه ها برای جهان اسلام داشته باشد.


وی اظهار داشت: قطع به یقین اگر  ظرفیت لازم و امکانات خدماتی و رفاهی برای گردشگران خارجی در بارگاه معنوی امام رضا علیه السلام ایجاد شود با قاطعیت می توان گفت سالانه بیش از پنجاه میلیون گردشگر می تواند به شهرهای مقدسی مثل مشهد  سفر کنند و از نزدیک بارگاه ملکوتی امام هشتم شیعیان را زیارت کنند، البته باید دولت و وزارت گردشگری و میراث فرهنگی و سازمان اوقاف درصدد باشند که استراتژی و راهبرد مشخصی برای این منظور تعریف کنند تا جهانیان با شهرهای مقدس و کارکردهای آنها آشنا شوند.


حسن هانی زاده خاطر نشان کرد: به دلیل ضرورت شناسایی هر چه بیشتر ظرفیت اماکن مقدس بنده بر این باورم باید وزارتخانه مشخصی تحت عناوین گردشگری دینی یا وزارت گردشگری دینی ایجاد شود تا فضای این بارگاه ها برای جهانیان مورد شناسایی قرار بگیرد و چون خوشبختانه بارگاه امام رضا علیه السلام ظرفیت بسیار بالایی دارد اگر این موضوع مورد اهتمام مسئولین قرار بگیرد قطع به یقین از چند جهت اعم از کارکرد اقتصادی تا فرهنگی به نفع کشور و مردم مسلمان خواهد بود.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/539


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو