دیپلماسی❜ دانشگاهی/ کسب رتبه دوم دانشگاه فردوسی مشهد در حوزه همکاری‌های علمی بین‌المللی در بین دانشگاه‌های ایران

  • بازدید: ۳۵۱
دانشگاهی/ کسب رتبه دوم دانشگاه فردوسی مشهد در حوزه همکاری‌های علمی بین‌المللی در بین دانشگاه‌های ایران
دانشگاه فردوسی مشهد

بر اساس ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1400 پس از دانشگاه تهران، در حوزه همکاری‌های علمی بین‌المللی حائز رتبه دوم کشور شد.

در چهاردهمین گردهمایی معاونان و مدیران بین‌الملل موسسات عالی، پژوهشی و فناوری دانشگاه‌های کشور که نهم اسفندماه ۱۴۰۱ در تهران برگزار گردید، لوح تقدیر توسط قائم مقام وزیر در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دکتر احسان قبول مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی و امور دانشجویان غیرایرانی به نمایندگی از دانشگاه فردوسی مشهد اعطاء شد.

خبر تکمیلی: ادعان معاون وزیر علوم در موفقیت دانشگاه فردوسی مشهد در جذب دانشجوی بین‌المللی 

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان از طراحی سامانه یکپارچه جذب دانشجویان بین‌الملل در تمام ابعاد خبر داد که در آینده‌ای نزدیک بهره‌برداری خواهد شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، هاشم داداش‌پور معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان در همایش معاونان بین‌الملل دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که دهم اسفند 1401 و در محل دانشگاه پیام نور برگزار شد، گفت: بحثی که ما در سازمان امور دانشجویان و بخش بین‌الملل وزارت علوم پیگیری می کنیم جذب دانشجویان بین‌المللی در ایران است.

وی افزود: مهمترین رکن مرجعیت علمی، جذب دانشجویان بین‌المللی است.

داداش پور با بیان اینکه در تحولات علمی دنیا، دانشجویان بین‌المللی نقش بسیار مهمی دارند، گفت: موضوع تحرک دانشجویی موضوع بسیار جدی در تمام بحث‌های دیپلماسی علمی است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو در سطح دنیا در حال جذب هستند و از دهه ۵۰ تا ۲۰۰۰ کشورهای خاصی این دانشجویان را جذب می‌کردند. تغییری در این روند رخ نداده بود تا اینکه سه کشور چین، روسیه و ترکیه وارد این فرایند شدند.

داداش پور تصریح کرد: کشورهای مهاجرپذیر، کشورهای مهاجر فرصت هم هستند. در حال حاضر یک میلیون از جمعیت دانشجویی کشور چین و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت دانشجویی کشور هند در کشورهای دیگر در حال تحصیل هستند اما در کشور ایران ما از ظرفیت‌های جذب دانشجویان غافل بودیم. در حال حاضر اتفاق‌های خوبی در حال رخ دادن است. بیش از ۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی داریم که این جمعیت ۱۰ سال گذشته ۱۵ الی ۱۶ هزار نفر بودند و ایران در حال حاضر در حوزه جذب مورد توجه قرار گرفته است آن هم به خاطر تولیدات علمی کشور است که توجه افکار عمومی را جلب کرده است.

وی افزود: متاسفانه ما در تنوع جذب دانشجو چندان موفق عمل نکرده‌ایم. ۹۰ هزار نفر از جمعیت دانشجویی خارجی ما را دانشجویان کشور افغانستان و عراق تشکیل می‌دهند. این در حالی است که کشور ترکیه از ۲۶۱ هزار دانشجوی خارجی که دارد ۳۷ هزار نفر آن از کشور سوریه هستند. این در حالی است که ما باید نسبت به این کشور در زمینه جذب این دانشجویان موفق تر عمل می‌کردیم. در مورد کشورهای آفریقایی نیز به همین صورت است. کشور ترکیه ۶۰ هزار دانشجو فقط از کشورهای آفریقایی جذب کرده است. این در حالی است ما از کشور آفریقا ۲۸۴ دانشجو جذب کرده‌ایم.

داداش پور تصریح کرد: دانشگاه‌های دولتی ما ۲۶ درصد دانشجوی خارجی جذب کرده‌اند در حالی که ظرفیت‌های گسترده‌ای دارد. دانشگاه فردوسی مشهد به تنهایی از تمام دانشگاه‌های دولتی تهران در جذب دانشجوی بین‌المللی موفق تر عمل کرده است. دانشگاه صنعتی شریف ۶۱ دانشجوی بین‌المللی دارد و این نشان می‌دهد که ما در خیلی از موارد هنوز بین‌المللی نشده‌ایم.

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه ما باید موانع گسترده برای گسترش جمعیت دانشجوی بین‌المللی را که فراتر از سازمان است از بین ببریم باید یک تحولی در نگرش نسبت به این موضوع داشته باشیم.

داداش پور با بیان اینکه موضوع جذب دانشجویان بین‌الملل به الگوی ترکیبی نیاز دارد افزود: ما نباید به جذب دانشجویان بین‌الملل از منظر درآمدی نگاه کنیم.

وی همچنین افزود: از سال گذشته برای رفع موانع موجود جذب دانشجویان بین‌الملل اقداماتی صورت گرفته است. یک مورد که تلاش کردیم بحث اقامت طول تحصیل را در کشور جا بیاندازیم. در تمام کشورها دانشجوخارجی که یک سال وارد کشور می‌شود می‌تواند ۳ سال دیگر اقامت تحصیلی بگیرد و خروج مکرر داشته باشد که قرار است این موارد تسهیل شود. همچنین کل فرایند کنسولی این دانشجویان قرار است الکترونیک شود و در این جهت حرکت کرده‌ایم.

رئیس سازمان امور دانشجویان به تحول در عرصه رایزنان علمی اشاره کرد و گفت: رایزنان علمی باید در جذب دانشجو و گسترش روابط تاثیر گذار باشند. همچنین امسال مجوزهایی برای موسسات جذب دانشجو داشتیم. ۴۵ موسسه مجوز خود را دریافت کرد و ۲۰ موسسه نیز مجوز خود را دریافت خواهند کرد. ۷۰ درصد جذب دانشجویان خارجی در سراسر دنیا توسط این موسسات انجام می شود.

وی همچنین به چندین جایزه از جمله جایزه ملی ثریا و جایزه جذب دانشجو برای دانشگاه‌هایی که در زمینه جذب خوب عمل کرده‌اند اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌های برتر در زمینه جذب دانشجوی خارجی جایزه ملی ثریا را دریافت خواهند کرد. همچنین دانشگاه‌هایی که نسبت به سال گذشته در زمینه جذب دانشجو بهتر عمل کرده باشند جایزه جذب دانشجو را دریافت خواهند کرد.

رئیس سازمان امور دانشجویان همچنین از طراحی سامانه یکپارچه جذب دانشجویان خارجی خبر داد که در حال آماده شدن است و در آینده نزدیک بهره برداری می‌شود.

داداش‌پور به صدور مدارک تحصیلی دو زبانه و برگزاری جشنواره دانشجویان نمونه ویژه دانشجویان بین‌الملل اشاره کرد که از برنامه‌هایی است که انجام خواهد شد.



:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/2932


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها