دیپلماسی❜ گردشگری/ رئیس جامعه حرفه‌ای هتل‌داران مشهد: مخالف ایجاد تاسیسات اقامتی جدید در مشهد نیستیم! (حرفی که ما یک سال پیش گفتیم!) + یادداشت فرهیخت

  • بازدید: ۳۰۸
گردشگری/ رئیس جامعه حرفه‌ای هتل‌داران مشهد: مخالف ایجاد تاسیسات اقامتی جدید در مشهد نیستیم! (حرفی که ما یک سال پیش گفتیم!) + یادداشت فرهیخت
رئیس جامعه هتل‌داران خراسان رضوی گفت: ما با به وجود آمدن تاسیسات اقامتی جدید و سرمایه‌گذاری در این موضوع مخالف نیستم اما توزیع سرمایه‌گذاری‌ها از نظر منطقه‌ای و نوع تاسیسات به درستی صورت نمی‌گیرد. در مشهد سرمایه‌گذاران، گردشگری را صرفا اقامت می‌بینند، در حالی که این حوزه بسیار گسترده است. امیر سزاوار امروز در نشست خبری هفته‌ گردشگری در هتل سی‌نور، اظهار کرد: ... 

در کشور و حتی مشهد طرح جامع گردشگری نداریم، باید این طرح برای کشور مخصوصا خراسان تهیه شود که در این طرح مشخص خواهد شد که نیاز فعلی و تعداد مراکز اقامتی در شهر چقدر است. 

وی با بیان اینکه ما با به وجود آمدن تاسیسات اقامتی جدید و سرمایه‌گذاری در این موضوع مخالف نیستم، عنوان کرد: توزیع سرمایه‌گذاری‌ها از نظر منطقه‌ای و نوع تاسیسات به درستی صورت نمی‌گیرد. اگر تنها در یک رشته خاص گردشگری متمرکز شدیم، گردشگری استان ضربه خواهد بود.
در مشهد سرمایه‌گذاران، گردشگری را صرفا اقامت می‌بینند، در حالی که این حوزه بسیار گسترده است و جاده‌سازی، ایرلاین، تاسیسات ورزشی و توریسم سلامت را نیز شامل می‌شود. توزیع باید درست صورت گیرد.سزاوار افزود: در برخی مناطق جاذبه‌های خوبی وجود دارد، اما به علت نبود مرکز اقامتی مناسب از این مناطق بازدید نمی‌کنند. افرادی که می‌خواهند وارد حوزه سرمایه‌گذاری شوند، با متخصصان مشورت کنند.
ما در مشهد ۱۳ هتل ۵ ستاره داریم در حالی که 65 هتل یک‌ستاره و 64 هتل دوستاره داریم.

همه تصور می‎کنند باید هتل 5 ستاره بسازند، در حالی که ظرفیت هتل‌های ۵ ستاره ما خالی بوده و ظرفیت اشغال 13 هتل ما به ۵۰ درصد نمی‌رسد، اما در 6 ماهه اول سال هتل‌های یک ستاره ما درصد اشغال بالایی داشتند، بنابراین توزیع سرمایه درست انجام نشده است.

رئیس جامعه هتل‌داران خراسان رضوی ادامه داد: آیا سرمایه‌گذاری در بحث اقامتی توجیه دارد و نیاز است؟ آیا بهتر نیست به حوزه های دیگر گردشگری پرداخته شود؟ درکدام مناطق و در کدام نوع هتل‌ها باید سرمایه‎گذاری انجام شود؟وی اضافه کرد: ما با سرمایه‌گذاری مخالف نیستیم به شرط اینکه برنامه‌ریزی شده، علنی و بر اساس طرح جامع باشد. نیاز شهر مشهد بیشتر از این خواهد بود، اما در کنار آن سایر حوزه‌های مرتبط نیز باید رشد داشته باشد.

چطور ممکن است مراکز اقامت افزایش یابد اما ایرلاین، خطوط راه‌آهن و جاده مناسب نداشته باشیم؟سزاوار با اشاره به اینکه جامعه هتل‌داران استان بنا به مصوبه مجلس شروع به فعالیت نمود، تصریح کرد: ما اتحادیه هتل‌داران نیز داشتیم که قانونا نمی‌توانست فعالیت انجام دهد، بنابراین تصمیم گرفتیم فعالیت اتحادیه را متوقف و امور، وظایف و اختیاراتش را به جامعه هتل‌داران منتقل کنیم. اتحادیه غیر فعال و جمع‌آوری شد و دیگر اتحادیه هتل‌داران در استان نداریم.
اعضاء هیأت مدیره نیز اجازه شرکت در جلسات و حضور در مراکز رسمی را ندارند و جامعه تمام مسئولیت را به عهده گرفته است. شاید جامعه هتل‌داران جزو اولین تشکل‌های گردشگری استان باشد.

رئیس جامعه هتل‌داران خراسان رضوی در خصوص ایمنی هتل‌ها، گفت: ضوابط و مقرراتی توسط سازمان آتش‌نشانی مشخص شده و مراکز اقامتی باید مطابق آن عمل کنند. مراکز اقامتی جدید باید قبل از بهره‌برداری زیر نظر سازمان آتش‌نشانی ضوابط را رعایت کند وگرنه پروانه بهره‌برداری صادر نمی‌شود. شهرداری و میراث فرهنگی نیز نظارت دارند.

سازمان آتش‌نشانی باید بازدیدهای دوره‌ای داشته باشد، این بازرسی‌‎ها توسط بازرسان جامعه بازدید و به اعضا اطلاع‌رسانی می‌شود.وی خاطرنشان کرد: قرار است کلاس‌های آموزشی برای مدیران بگذاریم.
در موضوع ایمنی و بهداشت جای تخفیف و کوتاه آمدن نیست و همه باید کامل ضوابط را رعایت کنند.
همه مراکز اقامتی مجوز آتش‌نشانی دارند و اگر نداشته باشد مجوز فعالیت نخواهند داشت.
برخی با استانداردهای قدیم و برخی جدید بوده که قدیمی‌ها در حال به روزرسانی هستند.

در ادامه سعید ولی‌زاده، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی خراسان‌ رضوی، اظهار کرد: استان خراسان با پیگیری‌های مدیر کل میراث فرهنگی، تنها استانی است که بیشترین تشکیلات انجمن‌های حرفه‌ای در آن شکل گرفته است. یکی از مهم‌ترین آن‌ها انجمن حرفه‌‎ای سلامت استان است.

وی بیان کرد: ما در تهران با هماهنگی میراث فرهنگی چندین کنسرسیوم در کشور تشکیل دادیم که یکی از آن‌ها کنسرسیوم عراق است که استان به عنوان رئیس انجمن و دبیر آن انتخاب شده است.
زائران و مسافران عراقی زیادی داریم که به مشهد می‌آیند و به شهرهای دیگر استان نیز سفر می‌کنند که در این کنسرسیوم پیگیری کردیم. 

ولی‌زاده خاطرنشان کرد: یک ماه پیش با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی جلسه‌ای در این ارتباط در زاهدان داشتیم که در خصوص ارتباط و رفت و آمد گردشگر و انجام برنامه‌های کنسرسیوم بود. در استان نیز پیگیری می‌کنیم که با همکاری انجمن حرفه‌ای سلامت و سازمان میراث فرهنگی بتوانیم راهکار بهتری برای دلالانی که به صورت غیر مجاز فعالیت می‌کنند، پیش‌بینی کنیم. ایسنا

یادداشت فرهیخت: پیشتر طی یک «یادداشت فرهیخت» (مورخ 12 شهریور 1397) به اظهار نظر بسیار عجیب و غیر کارشناسی و کلی گویانه ی «احمد دیناری» معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی مبنی بر این که «سرمایه گذاری در عرصه احداث تأسیسات گردشگری اشباع شده!» پاسخ داده و به این «کلی گویی» و اطلاق عمومی در این عرصه ی خطیر اعتراض کردیم و چنین تیتر زدیم: 

«لطفاً به سرمایه گذاران حوزه تأسیسات گردشگری استان، آدرس غلط ندهید!» و در ادامه چنین استدلال کردیم که: «چرا متولیان گردشگری استان به طور مطلق می گویند سرمایه گذاری در حوزه تأسیسات  گردشگری اشباع شده؟! در حالی که باید بگویند فقط در لایه میانی چنین اشباعی صورت گرفته و در لایه های بالا یعنی هتل های پنج ستاره و هفت ستاره همچنین لایه های پایین و اماکن اقامتی ارزان قیمت از هتل های یک تا سه ستاره گرفته تا بلکه هتل آپارتمان ها و سایر مراکز اقامتی که زوار کم توان از نظر مالی بتوانند در آنجا اقامت کنند، این نیاز بسیار حس می شود و با کمبود فاحش مواجه هستیم.»

اکنون پس از یک سال و یک ماه، مصاحبه امیر سزاوار رئیس جدید جامعه ی هتل داران خراسان رضوی، عملاً مهر تأییدی زد بر این اعتراض به حق و به جای آن موقع ما خصوصاً آنجایی که این فعال صنعت هتلداری صراحتاً اذعان می دارد که: «بر ما با سرمایه‌گذاری مخالف نیستیم به شرط اینکه برنامه‌ریزی شده، علنی و بر اساس طرح جامع باشد. نیاز شهر مشهد بیشتر از این خواهد بود.» وی در ادامه می افزاید: «ما در مشهد ۱۳ هتل ۵ ستاره داریم در حالی که 65 هتل یک‌ ستاره و 64 هتل دو ستاره داریم. همه تصور می‎کنند باید هتل 5 ستاره بسازند، در حالی که ظرفیت هتل‌های ۵ ستاره ما خالی بوده و ظرفیت اشغال 13 هتل ما به ۵۰ درصد نمی‌رسد، اما در 6 ماهه اول سال هتل‌های یک ستاره ما درصد اشغال بالایی داشتند، بنابراین توزیع سرمایه درست انجام نشده است!»

اکنون نیز مجدداً آن نظر کارشناسی و مبتنی بر تحقیقات میدانی و پژوهش های نظری خود را تکرار می کنیم که طبق اسناد بالادستی، مشهد می بایست در افق 1404، عملاً میزبان بیش از چهل میلیون زائر داخلی و خارجی باشد و این امر ممکن نیست مگر آن که تمرکز سرمایه گذاری ها در عرصه ی ساخت و ساز و احداث تأسیسات اقامتی ما به جای این که متمرکز بر روی هتل های لایه ی میانی یعنی چهار و پنج ستاره باشد، باید 90 درصد بر روی احداث هتل ها و واحدهای اقامتی ارزان قیمت باشد، چراکه زیارت امام رئوف، حضرت ابالحسن الرضا علیه السلام، در حقیقت «حج فقراست!» 

ده درصد باقی هم شایسته است صرف احداث چند هتل بالاتر از پنج ستاره یا تأسیسات مشابه مانند هتل بیمارستان (مراکز مشترک اقامتی - درمانی) و نیز سایر مراکز و تأسیسات مورد نیاز صنعت گردشگری از رستوران ها و کافی شاپ ها گرفته تا سالن های پذیرایی و... گردد تا پاسخگوی نیازهای آن دسته از زوار متمول بویژه زائران ثروتمند کشورهای عربی حاشیه ی خلیج فارس که توانایی پرداخت هزینه های آن را دارند، باشد. 

عبدالرضا زرگری - 15 مهر 1398


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/2924


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها