دیپلماسی❜ هنری/ تقویم فرهیخت: ۱۱ مهر ۱۴۰۲، برپایی دومین جشنواره بین‌ المللی عکس مزارات با مشارکت هنرمندان عکاس از ۱۲ کشور خارجی

  • بازدید: ۴۳۱
هنری/ تقویم فرهیخت: ۱۱ مهر ۱۴۰۲، برپایی دومین جشنواره بین‌ المللی عکس مزارات با مشارکت هنرمندان عکاس از ۱۲ کشور خارجی
آستان قدس رضوی

خبر جدید: اختتامیه دومین جشنواره عکس مزارات مهرماه برگزار می‌شود

دبیر اجرایی دومین جشنواره عکس مزارات از برگزاری اختتامیه این جشنواره همزمان با ایام میلاد باسعادت حضرت رسول اکرم(ص) در مهرماه سال جاری در مشهد خبر داد.

امین ابراهیمی، دبیر اجرایی دومین جشنواره بین‌المللی عکس مزارات  در گفت‌وگو با آستان نیوز در این خصوص اظهار کرد: در آیین پایانی این دوره از جشنواره عکس مزارات ضمن تقدیر از برگزیدگان در دو بخش «مزارات (مزارهای اسلامی)» و «نیایش (در ادیان آسمانی)»، از کتاب جشنواره نیز رونمایی خواهد شد. 

وی درباره برپایی نمایشگاه عکس‌های برگزیده این دوره جشنواره نیز گفت: در هفته دوم مهرماه، نگارخانه رضوان مشهد میزبان آثار منتخب هیئت داوران دومین جشنواره بین‌المللی عکس مزارات خواهد بود. 

ابراهیمی ادامه داد: در جشنواره امسال ۷۶۴۳ اثر از ۱۰۷۱ عکاس به دبیرخانه جشنواره رسیده بود که این آثار طی دو روز توسط هیئت داوران مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت ۱۱۶ اثر از ۹۶ عکاس شامل ۶۲ عکاس ایرانی و ۳۴ عکاس خارجی پذیرفته و به بخش نمایشگاه راه یافت. 

شایان ذکر است، جشنواره بین‌المللی عکس مزارات به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و در ادامه فعالیت‌های این مؤسسه با محوریت مکتب هنر رضوی، با همکاری معاونت امور بین‌الملل آستان قدس رضوی برگزار شد.

خبر قدیمی:

امین ابراهیمی، دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی عکس مزارات در گفت‌وگو با آستان‌نیوز اظهار کرد: عکاسان داخل و خارج کشور از ۱۶ اردیبهشت سال جاری امکان ثبت‌نام و ارسال آثار خود را به دومین جشنواره عکس مزارات داشتند و مهلت ارسال آثار به این دوره جشنواره طبق فراخوان خواهد بود و به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد. 

وی افزود: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته داوری آثار جشنواره نیز با حضور رها بیلر از ترکیه، محمد ستاری، سیدعباس میرهاشمی، ابراهیم بهرامی و مهدی مقیم‌نژاد در اواخر خردادماه در مدت دو روز در مشهد انجام خواهد شد. 

۱۰ روز تا پایان مهلت ارسال آثار به دومین جشنواره بین‌المللی عکس مزارات

دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی عکس مزارات گفت: تا پایان مهلت ارسال آثار به دومین دوره این جشنواره ۱۰ روز باقی ‌است و علاقه‌مندان تا ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ امکان ثبت‌نام و ارسال آثار خود را به دبیرخانه جشنواره دارند.

اطلاع‌رسانی گسترده جشنواره در سطح بین‌الملل

دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی عکس مزارات با تأکید بر اینکه از تمامی ظرفیت‌های داخلی و خارجی برای اعلام فراخوان این دوره جشنواره استفاده شده است، بیان کرد: علاوه بر استفاده از شبکه‌های مجازی، فراخوان دومین دوره جشنواره برای تمامی شرکت‌کنندگان خارجی اولین دوره از طریق ایمیل ارسال شده است. 

ابراهیمی ادامه داد: همچنین به همت معاونت امور بین‌الملل آستان قدس رضوی و هماهنگی‌های صورت گرفته با رایزن‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور موفق به معرفی گسترده‌تر برگزاری دومین دوره این جشنواره در سطح بین‌المللی نسبت به دوره نخست به ویژه در برخی از کشورهای اروپایی شدیم. 

وی افزود: تاکنون عکاسانی از کشورهای مختلف جهان همچون استرالیا، آمریکا، انگلستان، اسپانیا، سریلانکا، ایتالیا، رومانی، پاکستان، عراق، فلسطین، هندوستان و ترکیه، در سایت جشنواره ثبت‌نام و یا آثارشان را به دبیرخانه آن ارسال کردند.

مشارکت عکاسانی از تمامی استان‌های کشور

ابراهیمی گفت: دبیرخانه دومین جشنواره بین‌المللی عکس مزارات با بهره‌گیری از ظرفیت سایت‌های عکاسی کشور، ارسال پیامک برای شرکت‌کنندگان داخلی دوره نخست جشنواره و برگزاری نشست خبری در مشهدمقدس، توانسته اطلاع‌رسانی خوبی در خصوص برگزاری دومین دوره جشنواره در بین جامعه عکاسان ایرانی داشته باشد. 

وی اضافه کرد: در سطح داخلی نیز شاهد نام‌نویسی و شرکت عکاسانی از تمامی استان‌های ایران در این دوره جشنواره عکس مزارات تا این لحظه بودیم که بی‌شک بر تعداد شرکت‌کنندگان در روزهای آتی افزوده خواهد شد. 

دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی عکس مزارات تصریح کرد: از تمامی عکاسان تقاضا داریم که ارسال عکس‌های خود را به روزهای پایانی مهلت دریافت آثار جشنواره موکول نکنند.

شایان ذکر است، دومین جشنواره بین‌المللی عکس مزارات به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با همکاری معاونت امور بین‌الملل این آستان مقدس در دو بخش «مزارات(مزارهای اسلامی)» و «نیایش(در ادیان آسمانی)»، برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان امکان ارسال 7 عکس در هر بخش را به دبیرخانه جشنواره از طریق سایت آن به نشانی www.photo.mazaar.net دارند.


معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی: جشنواره عکس مزارات می‌تواند افقی جدید در نگاه‌ تمدنی به این آثار باشد

مشهد- ایرنا- معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی گفت: جشنواره بین‌المللی عکس مزارات می‌تواند راهی نو و افقی جدید از دریچه هنر عکاسی به روی مشتاقان بگشاید تا با معرفی مولفه‌های تمدنی به معرفی هرچه بهتر این آثار برجا مانده از گذشته بپردازند.

به گزارش پایگاه خبری آستان قدس، حجت‌الاسلام مصطفی فقیه اسفندیاری عصر دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه عالم و همه آنچه به انسان تعلق دارد، نمونه زیبایی از هنر و مراتب آن است، گفت: تمام حقیقت انسان، ادراکات او از جهان پیرامونش است و درجه اوج هنر در فهم انسانی، ادراکات عقلی است.

وی بیان کرد: از این زاویه هنر را با نگاهی مقدس می‌نگریم، چون عالم با آنچه در خودش دارد، فعل حضرت حق است و مجرایی از هنر الهی است.

مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی نیز گفت: دومین دوره جشنواره عکس مزارات با موضوعات «مزارات، مزارهای اسلامی» و «نیایش در ادیان آسمانی» برگزار می‌شود.

امیرمهدی حکیمی افزود: شورای سیاستگذاری دومین دوره جشنواره مزارات با توجه به ارتباط تنگاتنگ بین شهر مشهد و وجود مبارک حضرت رضا(ع) و گفت‌وگوهایی که حضرت با علمای ادیان مختلف داشتند، بر آن شد تا رابط بین ادیانی را در جشنواره گسترش دهد بنابر این بخش نیایش این دوره را به نیایش در ادیان آسمانی تبدیل کرد.

وی با بیان اینکه از توان مجموعه آستان قدس رضوی برای ارتباط و اطلاع‌رسانی دومین دوره جشنواره مزارات و جذب حداکثری عکاسان استفاده می شود، گفت: امیدواریم شاهد رشد چشمگیر مشارکت در این جشنواره باشیم و آثار متنوعی همچون نخستین دوره به مرحله داوری برسد.

مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی ادامه داد: مزارات اسلامی همچون مزار پیشوایان دینی و علما، اندیشمندان و بزرگان مذاهب همواره موجب تحولات در جهان اسلام و در بسیاری از مکان‌ها منشاء شکل‌گیری تمدن و امتداد هویتی ملت‌ها بوده است.

پذیرش آثار دومین جشنواره بین المللی مزارات از ۱۶ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و به مدت ۴۰ روز ادامه دارد، پس از آن فرآیند داوری آغاز می‌شود و در نهایت، مراسم اختتامیه روز ۲۶ تیرماه برگزار خواهد شد.

در نخستین دوره جشنواره مزارات هشت هزار و ۱۲۷ عکس از هزار و ۱۶۸ عکاس از ۳۳ کشور جهان به دبیرخانه رسید که از این تعداد ۶ هزار و ۲۹۴ عکس از ایران و بقیه از دیگر کشورها بود.


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/4006


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها