دیپلماسی❜ حمل و نقل/ صادرات ۲۱۳ هزار تن کالای ریلی از استان به همسایگان بویژه ازبکستان و ترکمنستان

  • بازدید: ۸۲۲
حمل و نقل/ صادرات ۲۱۳ هزار تن کالای ریلی از استان به همسایگان بویژه ازبکستان و ترکمنستان

مدیر کل راه آهن خراسان گفت: طی ۲ ماه نخست امسال ۲۱۳ هزار تن کالا از طریق شبکه ریلی خراسان رضوی به خارج از کشور صادر شده است. مصطفی نصیری روز سه‌شنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات خراسان رضوی افزود: پارسال نیز از طریق شبکه ریلی این استان یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا صادر شد که عمده آن از سرخس انجام گرفت. وی صادرات ریلی را وابسته به واگن دانست و ادامه داد: هم اینک صادرات ریلی از خراسان رضوی با چند نوع واگن انجام می شود به طوری که پیش از این سیمان با واگنهای ایرانی از ایستگاه شهید مطهری و ایستگاه تربت‌حیدریه بارگیری و خارج می‌شد که به دلیل قوانینی که ازبکستان برای واردات سیمان ایجاد کرده است، این صادرات دیگر حجم قابل توجه گذشته را ندارد.

مدیر کل راه آهن خراسان گفت: برای جبران کاهش صادرات سیمان به ازبکستان، امکان افزایش آن به ترکمنستان وجود دارد اما گمرک ترکمنستان بیشتر از ۴۰ واگن در روز پذیرش ندارد و این موضوع باعث تجمع ۸۰۰ واگن در مرز سرخس شده که به تازگی ۴۰ واگن آن بارگیری شده است.

وی افزود: ترانزیت گوگرد از خراسان رضوی توسط واگنهای دولتی ازبکستانی انجام می گیرد که هم اکنون هزار و ۷۵ واگن لبه بلند ازبکی در ایستگاه شهید مطهری صادرات آهن آلات و سیمان را در دست انجام دارند.

نصیری ادامه داد: واگنهای پرمتقاضی، واگنهای مسقف روسی هستند که براساس مصوبه سال ۹۷ وزارت راه و شهرسازی، مسوولیت آن به بخش خصوصی واگذار شده و در قالب واگنهای امدادی فعالیت دارند.

وی گفت: پارسال هفت هزار واگن امدادی و طی ۲ ماه امسال هزار و ۷۲۰ واگن امدادی در شبکه ریلی خراسان رضوی قرار گرفتند که از واگنهای امدادی ۲ ماهه امسال هزار و ۶۲۰ واگن در استان بارگیری شده است.

مدیر کل راه آهن خراسان با اشاره به وجود ۳۷۰ واگن آماده بارگیری در شبکه ریلی خراسان رضوی افزود: متوسط ماندگاری واگنها از زمان آغاز بارگیری تا اتمام آن در ایستگاه مشهد ۶ روز، در ایستگاه شهید مطهری و ایستگاه سرخس پنج روز است که زمان بسیاری است.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: صادرات صنعتی در این استان اندک است و عمده صادرات آن را محصولات حوزه کشاورزی، صنایع معدنی و تبدیلی کشاورزی تشکیل می دهند.

محمدحسین روشنک افزود: باید صادرات صنعتی موجود در خراسان رضوی تقویت شده و صادرات محصولات کشاورزی مانند پسته ثبت گردد که در این زمینه باید مشکلات احصا و برای حل آنها چاره جویی شود.

وی با اشاره به حجم زیاد واردات نهاده های دامی به خراسان رضوی ادامه داد: هم اینک چند بارانداز برای واردات نهاده های دامی تعطیل شده که باید علت آن بررسی شود.

رییس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوی گفت: حجم قابل توجهی از کالاهای وارداتی به این استان از کشورهای آسیای میانه است اما واردات از افغانستان به نسبت صادرات این استان به آن کشور زیاد نیست و باید به نحوی برنامه ریزی کرد که انتظار افغانستان در این زمینه نیز برآورده شود. 

روشنک با بیان اینکه هدفگذاری خراسان رضوی مبنی بر برخورداری از سرانه ۵۰۰ دلار صادرات محقق نشده است، افزود: باید الزامات تحقق اهداف صادراتی بررسی و پیگیری برای علت عدم تحقق آن انجام گیرد.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7941


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها