دیپلماسی❜ شهری/ دیدار معاون شهردار هرات افغانستان با معاون شهردار مشهد

  • بازدید: ۳۳۲

در جلسه ای که روز دوشنبه 10/9/88 در نمایشگاه بین المللی تالار همایش با حضور معاون شهردار هرات،مهندس امین اله امینی و رضا مقدسی برگزار شد، زمینه های همکاری بررسی گردید. مهندس امینی خواهان انتقال تجارب در زمینه توسعه فضای سبز،پلهای هوایی،مترو، پروژه میدان شهدا، بازیافت زباله و گیاهان زینتی شهر شد.  وی گفت:کشور ما 30 سال جنگ را تجربه کرده،در حالی که شما 30 سال آبادانی داشته اید. 

وی افزود: شما تجربیات و دانش فراوانی در زمینه های عمران دارید.در طول 8 سال گذشته،پارکهایی در هرات احداث شده اما حفظ آن با تداوم جنگ امکان پذیر نیست.هم اکنون طرح کمربند سبز که برنامه 5 ساله دارد،در حال اجراست که خود وی نیز از مجریان آن است.شهر هرات با لیون فرانسه و شانگهای خواهرخوانده است و اخیرا با یکی از شهرهای ایتالیا نیز در مورد خواهر خواندگی صحبت شده است.

در پایان قرار شد در جلسه ای با معاونت برنامه ریزی و توسعه خواسته های ایشان بررسی شود.

ششمین نمایشگاه بین المللی مسکن،ساخت و ساز و انبوه سازان و چهارمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات آشپزخانه،سونا،حمام،استخر و جکوزی و دومین نمایشگاه ملی عمران و شهرسازی از 9 تا 13 آذر ماه 88 در محل نمایشگاه بین المللی برگزار می شود.

خبر دیگر در همین زمینه حاکی است:

همچنین در تاریخ سه شنبه 11/9/88 دیدار دیگری در محل دفتر معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد برگزار شد.

جلسه با حضور آقای تبرئی، معاون برنامه ریزی و توسعه، آقای امینی معاون شهردار هرات،مهندس شیوا پیمانکار شهرسازی هرات و جمعی از خبرنگاران برگزار شد. در ابتدای جلسه آقای امینی ضمن تاکید بر صحبت های قبلی مبنی تحمل بیش از 30 سال جنگ و از بین رفتن زیر ساخت های شهری،خواستار توسعه روابط جهت بهره گرفتن از تجربیات شهرداری مشهد شدند.

امینی:هرات شهری است که بعد از 30 سال جنگ میخواهد به سرعت به سمت ساخت و ساز پیش برود.با برگشت مردم افغان از مهاجرت زمینه ساخت و ساز فراهم شده است.قرار است به زودی هرات ثبت یونسکو شود و بیش از 450 اثر تاریخی در آن ثبت شود.مسجد جامع بزرگ شهر هرات به نوعی خواهر خوانده مسجد گوهرشاد مشهد است.با توجه به وسعت هرات ساخت و ساز و ساختمان سازی ضروری است.انبوه سازی مسئله بسیار مهمی است.ما مایلیم تا از تکنولوژی های جدید استفاده کنیم.موضوع مورد بحث هرات و مشهد موضوع خواهر خواندگی است که امیدواریم تفاهمنامه آن با حضور شهردار مشهد و شهردار هرات امضا شود.مسئله مهم تشابه زبانی و فرهنگی ماست.

تبرئی:شهردار هرات و شهردار کابل در دوره آموزشی متروپلیس که در مشهد برگزار شد،حضور یافتند.شهردار مشهد به لحاظ تشکیلات مورد استفاده بسیار بزرگ است.7 معاونت تخصصی دارد.تمام کارهای تخصصی در این 7 قسمت است و شهردار بیشتر کارهای اجتماعی را بر عهده دارد.کار معاونت برنامه ریزی و توسعه،تدوین و انجام برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت اعم از بودجه و اقدامات اجرایی،نظرسنجی از مردم درباره عملکردو...از شاخه های این معاونت است و به عنوان لایه ای به دور شهرداری است.و برایند آن رضایت مردم و شهروندان است.پایه کار شما حفظ میراث فرهنگی هرات باید باشد.ما درتهیه مستر پلان میتوانیم به شما کمک کنیم.مانند طراحی چشم انداز 15 یا 20 ساله برای هرات و برای رسیدن به آن برناممه های گوناگونی تدوین میکنیم.ما در شهرداری مشهد 220 شغل داریم که برای هر کدام دوره های آموزشی در نظر گرفته ایم.دوره های عمومی و تخصصی که دوره های عمومی مربوط به همه و دوره های تخصصی مربوط به مشاغل است که این امر در رتبه بندی کارمندان تاثیر دارد.هرات با 3 میلیون جمعیت باید به طور علمی اداره شود و برای اینکار برنامه ریزی لازم است.ما در سطح کلانشهرهای مشهد در رتبه های بالا قرار داریم.در حوزه جهانی متروپلیس،ما مرکز آموزش جهانی متروپلیس و مرکز آموزش زنان متروپلیس هستیم.بر اساس طراحی چشم انداز،برنامه ها تدوین،اهداف مشخص و بودجه تعیین شده و سپس اجرا میشود.در زمینه های تخصصی نیز باید با سازمانهای مرتبط گفتگو شود.ساخت شهر هرات باید با الگوی مناسب باشد و از اتلاف هزینه و  وقت جلوگیری شود.مرز شهر و الگوی معماری و نقشه جامع مشخص شود تا در سند چشم انداز 20 ساله اهداف و اجرا تعریف شده باشد.

امینی:انجمن مشکلات شهر 45 سال سابقه کار دارد.قبل از جنگ شورای شهر فعالیت داشته است.با وجود مشکلات شهری،سیستم شما در شهرداری،مانند سیستم ما در هرات است.در آخر هر سال بودجه سال بعد بسته میشود و با توجه به طرحها و برنامه ها بودجه تصویب میشود.ساختارها در ترکیه،ایران،افغانستان و تاجیکستان تقریبا مشابه است.در طول 4 سال آموزشهای مختلف،دوره هایی گذرانده شده که نسل جوان از این آموزشها خوب استفاده کرده اند و گزینش  سیستم اداری بر اساس رقابت آزاد برای احراز پست است که هر کس قابلیت لازم را داشته باشد بعد از برگزاری آزمونها به آن پست میرسد.

تبرئی:بودجه مورد نظر ما نیز بر اساس درآمدهای شهرداری است.به جز قطار شهری و تا حدی اتوبوسرانی که از مردم هزینه دریافت میکند.تمام تلاش ما جلب توجه مردم و جلب مشارکتهای آنان است.همه پروژه های ما با اطلاع رسانی است.که با مشارکت مردم اجرا شده و باعث نشاط شهری میشود.ما هر دو وابسته به یک کشور با فرهنگ و مسلمان هستیم.ما خواهان تداوم همکاری با افغانستان هستیم.

مهندس شیوا:بخش آمار و اطلاعات ایران بسیار جالب است.اینکه تمام اتفاقات در ایران ثبت میشود.ما علاقه داریم در مورد اصول شهرسازی و معماری آموزش ببینیم.هرات شهر کوچکی نسبت به مشهد است اما رو به رشد است.

تبرئی:پایه های آماری ما باید بسیار قوی باشد و قبل از مطالعات هیچ طرحی را اجرا نکنید.

شیوا:یکیاز طرح های ما شهر قدیم هرات است که بیش از 1 کیلومتر است.این شهر در آن زمان لوله کشی و زیر سازی شده بوده.درکوچه ها اصلا آب دیده نمیشود.

تبرئی:در مسکو خانه های قدیمی را بسیار خوب حفظ میکنند.در ایران نیز ما خانه ها را از صاحبان آن خریداری میکنیم یا هزینه نگهداری و حفظ آن را به صاحب ملک پرداخت می کنیم. 

جلسه با ابراز امیدواری برای همکاری های بعدی به پایان رسید.   

                                                                                                                   

شعاع حسنی

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7318


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها