دیپلماسی❜ سیاسی/ یعقوبعلی نظری استاندار حدید خراسان رضوی سفر خود به افغانستان - هرات را پربار خواند

  • بازدید: ۴۳۷
سیاسی/ یعقوبعلی نظری استاندار حدید خراسان رضوی سفر خود به افغانستان - هرات را پربار خواند

مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی که به افغانستان سفر کرده بود، امروز پس از بازگشت به استان، سفر خود به کشور همسایه و ولایت هرات افغانستان را پربار خواند که در جریان آن توافقات خوبی بین مسوولان ۲ منطقه مرزی در حوزه های مختلف صورت گرفت. یعقوبعلی نظری که با همراهی برخی از مسوولان خراسان رضوی دیروز راهی کشور افغانستان شده بود، روز دوشنبه در مرز دوغارون شهرستان تایباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشریح برخی از دستاوردهای این سفر، اظهار دشت: در این سفر نشست هایی در قالب موضوعات مختلف در حوزه مبادلات تجاری و مرزی بین دو منطقه و راه اندازی بازارچه های مرزی برگزار شد.

وی که در این سفر علاوه بر والی جدید ولایت هرات، با نمایندگان وزیران اقتصاد، اطلاعات و فرهنگ و ریاست امنیت ملی حکومت افغانستان دیدار و گفت و گو کرده است، افزود: در این دیدارها به برخی موضوعات تخصصی از جمله ادامه مسیر راه آهن خواف هرات تا مرحله اتمام طرح، به عنوان پل مهم ارتباطی بین ۲ کشور پرداخته شد و در حوزه همکاری های کشاورزی بین ۲ منطقه مرزی نیز با برخی از مقامات این کشور بحث و گفت و گو کردیم.

نماینده عالی دولت در خراسان رضوی گفت: در این سفر مقرر شد که ۲ کشور هیاتهای کارشناسی مشترکی تشکیل داده و تلاش کنند تا در مدت زمان کوتاهی در خصوص مباحث توافق شده به جمع بندی نهایی رسیده و پیگیر مصوبات و اجرایی شدن آنها تا مرحله نهایی باشند.

نظری افزود: بررسی توافقات نشست های قبلی، با توجه به منصوب شدن والی جدیدی برای ولایت هرات، از دیگر اهداف سفر به کشور افغانستان بوده است.

استاندار سابق خراسان رضوی حدود یک ماه پیش در سفر به افغانستان توافق همکاری ۱۶ ماده‌ای با مسوولان کشور همسایه به امضا رسانده بود که استاندار جدید خراسان رضوی، به منظور پیگیری امور برای اجرایی کردن این مصوبات عمدتا اقتصادی به افغانستان سفر کرده بود.

خراسان رضوی از سمت شرق ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و سه شهرستان "تربت‌جام، تایباد و خواف" در این استان با افغانستان هم مرز هستند.

۱۴ درصد از مجموع مرزهای خاکی جمهوری اسلامی ایران به طول ۸۳۴ کیلومتر در شرق کشور واقع در حوزه جغرافیایی خراسان رضوی همجوار با کشورهای ترکمنستان و افغانستان است.

مرکز شهرستان مرزی ۱۳۸ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8157


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها