دیپلماسی❜ سیاسی/ سفیر ترکمنستان در دیدار با استاندار: به دنبال افزایش حجم تبادل کالا و انرژی با ایران هستیم

  • بازدید: ۴۱۸
سیاسی/ سفیر ترکمنستان در دیدار با استاندار: به دنبال افزایش حجم تبادل کالا و انرژی با ایران هستیم
استانداری خراسان رضوی
سفیر ترکمنستان در ایران گفت: در اوج تحریم ها علیه ایران، حجم تبادل کالا و انرژی بین عشق آباد و تهران تا مرز پنج و نیم میلیارد دلار در سال رسید و متاسفانه اکنون این رقم بسیار کم شده، اما این امید وجود دارد که دوباره بتوانیم به این رقم دست یابیم.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد به نقل از استانداری خراسان رضوی، احمد قربان اف با حضور در محل استانداری خراسان رضوی و در دیدار با یعقوبعلی نظری اظهارداشت: پس از فروپاشی شوروی و استقلال ترکمنستان متوجه شدیم که فقط تولید کننده بزرگ پنبه هستیم ولی هیچ صنعتی برای بهره برداری از آن در کشورمان نداریم و به واسطه اینکه تک محصولی محسوب می‌شدیم، اقتصاد خودمان را از صفر ایجاد کردیم و ایران و به خصوص خراسان رضوی در تحول کشور ما نقش اساسی داشت.
وی ادامه داد: استان خراسان رضوی برای کشور ما جایگاه ویژه ای دارد و همکاری های خوبی در موضوعات مختلف با هم داشتیم و امکان پیشرفت بیشتر آن وجود دارد، زیرا این استان قطب بزرگ فرهنگی، صنعتی و غذایی در ایران و منطقه شناخته شده است.
سفیر ترکمنستان با اشاره به اینکه ایران مسیر دسترسی این کشور به آبهای آزاد را فراهم آورده است، گفت: مسیر ترانزیتی شمال به جنوب ایران، به غیر از ترکمنستان برای بسیاری از کشورهای آسیای میانه نیز دارای اهمیت بسیار است تا آن کشورها بتوانند با سایر کشورهای دیگر جهان ارتباط داشته باشند.
وی ادامه داد: کشور ما این آمادگی را دارد که از سرمایه‌گذاری در بخش معدن استقبال کند و به همین دلیل متخصصان این موضوع می‌توانند به یاری ما برای فعال کردن بخش معدن بیایند.
قربان اف افزود: در دولت‌های قبل اقداماتی برای همکاری های مشترک وجود داشت ولی رویکرد دولت سیزدهم در افزایش تعاملات با کشورهای همسایه بسیار زیاد است و به عبارتی فصل جدیدی در این خصوص باز شده است.
او با اشاره به بازگشایی مجدد بازارچه مرزی باجگیران ادامه داد: این اتفاق بسیار خوبی بود که بازتاب خوبی نیز پیدا کرد و امیدواریم مردم این مناطق از نتایج آن بهره مند شوند.
سفیر ترکمنستان اظهار کرد: بین دو کشور روابط فرهنگی خوبی وجود داشت و به عبارتی تأثیر شهرهای همسایه بر یکدیگر بیشتر است و یکی از نشانه های آن عشق و ارادت مردم ترکمنستان به امام هشتم (ع) است. از سوی دیگر هر دو کشور عید نوروز را جشن می گیرند و سنت های این رسم دیرینه را ارج می‌نهند که نشان از تفاهم بسیار زیاد این دو کشور است.
استاندار خراسان رضوی نیز در این دیدار گفت: اعتقاد داریم که همسایه بر گردن یکدیگر حق دارند و بین دو کشور ایران و ترکمنستان نیز به واسطه فرهنگ مشترک، دین اسلام و سابقه تمدنی خراسان بزرگ، این پیوند پر رنگتر است. ایران از جمله کشورهایی بود که در 31 سال پیش استقلال ترکمنستان را به رسمیت شناخت.
یعقوبعلی نظری افزود: امیدوارم که همه جامعه جهانی و به خصوص کشورهای اسلامی و همسایه در صلح و آرامش باشند تا امکان ارتقا روابط کشورها افزایش بیشتری پیدا کند.
استاندار خراسان رضوی با بر شمردن ویژگی های مختلف این استان در صنعت، معدن، کشاورزی و صنایع غذایی بیان کرد: خراسان رضوی دارای مساحت 116 هزار کیلومتر مربع است که جمعیتی بالغ بر هفت و نیم میلیون نفر را در خود دارد.
او ادامه داد: از نظر علمی نیز ظرفیت بسیار خوبی همچون دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استان وجود دارد که می‌توان از آن به خوبی بهره برد.
نظری با اشاره به برگزاری نمایشگاه توانمندی های خراسان رضوی در آینده نزدیک و در ترکمنستان افزود: باید از اینگونه ظرفیت های  اقتصادی بهره کافی را برد و یکی از موارد آن، بازارچه مرزی باجگیران-گودان بود که باید رونق بیشتری پیدا کند.
وی ادامه داد: کشور ترکمنستان می‌تواند یکی از اهداف گردشگران خراسان رضوی باشد، از سوی دیگر ایران می‌تواند برای رونق کشاورزی توسط شرکت های دانش بنیان به ترکمنستان کمک کند. 



:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/29


Share


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها