دیپلماسی❜ سیاسی/ سفر «قاری دین محمد حنیف» وزیر اقتصاد افغانستان به مشهد و دیدار با استاندار خراسان رضوی

  • بازدید: ۴۰۸
سیاسی/ سفر «قاری دین محمد حنیف» وزیر اقتصاد افغانستان به مشهد و دیدار با استاندار خراسان رضوی
استانداری خراسان رضوی
نظری: دشمن قصد ایجاد ناامنی در کشور ما را دارد
به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی یعقوبعلی نظری دوشنبه شب و در مراسم استقبال رسمی از قاری دین محمد حنیف، در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد افزود: هدف دشمن در ایجاد تفرقه، طمع بسیار به ثروت‌های خدادای همچون نفت و معادن در سرزمین‌های کشورهای اسلامی است.
یعقوبعلی نظری گفت: آمریکا کشورهای مسلمان را رها نمی‌کنند و داعش دست پرورده آمریکا است که آن را به وجود آورده است و کشورهای اسلامی و مسلمان باید بسیار مراقب باشند که میان آنها تفرقه ایجاد نشود.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۳۰ میلیون زائر در شهر مشهد حضور پیدا می‌کنند اظهار کرد: براساس آمارهای اعلام شده، حدود پنج میلیون زائر از کشورهای همسایه و اسلامی برای زیارت به مشهد سفر می‌کنند.
وزیر اقتصاد دولت افغانستان نیز گفت: در سفر خود به ایران شاهد آرامش بودم و حال آنکه رسانه های خارج از این کشور، فضای ملتهب و آشوب را نشان می‌دادند.
قاری دین محمد حنیف افزود: افرادی که در خارج از ایران زندگی می‌کنند، در فضای مجازی تصویر وارونه ای از واقعیت موجود در ایران را مشاهد می‌کنند و دشمنان این کشور، تجمعات کوچک و پراکنده در شهرها را به عنوان اعتراض بزرگ نشان می‌دهند.
وی با اشاره به میهماندوستی مردم ایران ادامه داد: مشهد شهری معنوی است و مورد توجه بسیاری از مسلمانان قرار دارد.
خراسان رضوی آماده همکاری بیشتر در همه زمینه های اقتصادی با کشور افغانستان است
استاندار خراسان رضوی گفت: این استان محل ورود و میزبان عمده اتباع افغانستان است و هم اکنون حدود یک میلیون مهاجر افغانستانی در مشهد و دیگر شهرهای استان حضور دارند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری روز سه شنبه در نشست بررسی همکاری های اقتصادی افغانستان و خراسان رضوی افزود: دولت ایران بر توسعه حداکثری روابط با همسایگان در همه زمینه ها تاکید دارد و البته ارتباط با افغانستان در اولویت است.
وی ادامه داد: خراسان رضوی علاوه بر صنایع معدنی از جایگاه ویژه‌ای درخصوص صنایع غذایی برخوردار است و این موارد می تواند زمینه همکاری مشترک ۲ کشور شود.
استاندار خراسان رضوی به سابقه و اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو کشور اشاره کرد و گفت: وضعیت دو کشور بر سرنوشت متقابل آنها تاثیر دارد و این دلایل ما را مجاب کرده است که روابط همه جانبه خوبی به ویژه در زمینه حسن همجواری داشته باشیم.
نظری به توانمندی و ظرفیتهای کشاورزی، صنعتی، تجاری، پزشکی و درمان و مباحث فرهنگی در خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: سالانه پنج میلیون زائر خارجی از کشورهای همسایه و کشورهای دیگر به مشهد سفر می کنند که بخشی از این افراد از افغانستان هستند.
خبر تکمیلی:
معاون وزارت زراعت و آبیاری افغانستان: ۷۵ درصد جمعیت افغانستان در حوزه کشاورزی فعالیت دارند
معاون وزارت زراعت و آبیاری افغانستان گفت: ۷۵ درصد مردم افغانستان در بخش زراعت و دامداری فعالیت دارند و متاسفانه این حوزه در افغانستان طی ۲۰ سال گذشته آنچنان که باید بهبود نیافته است.
مولوی صدراعظم به رویکرد مثبت امارت اسلامی افغانستان طی ۱۵ ماه گذشته به بخش زراعت اشاره کرد و افزود: امیدواریم مطابق با گفت و گوهای صورت گرفته در تهران و در همکاری با ایران بخش زارعت رونق بگیرد.
وی ادامه داد: تولید گندم افغانستان چهار میلیون تن است  اما میزان مصرف سالانه گندم در کشور ما ۶.۳ میلیون تن است که نیازمند واردات حدود ۲.۳ میلیون تن گندم هستیم از این رو  تلاش می شود در تولید غله خودکفا شویم.
معاون وزارت زراعت و آبیاری افغانستان گفت: با ایجاد احترام متقابل بین ۲ کشور به سمت تشکیل افغانستان شکوفا در همسایگی با ایران پیش می رویم و به دنبال این هستیم که در حوزه زراعت پیشرفتهایی داشته باشیم تا به جای واردات، صادرات نموده یا لااقل واردات مواد غذایی خود را کاهش دهیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: خراسان رضوی قطب صنایع معدنی ایران است و می توانیم خدمات فنی و مهندسی خود را که اکنون به اروپا صادر می کنیم به همسایه شرقی یعنی افغانستان نیز ارائه دهیم.
ابوالفضل چمندی به تولید خشکبار و آجیل درافغانستان اشاره کرد و افزود: می توانیم زمینه باز صادرات این نوع محصولات را از ایران فراهم کرده و با طرف‌های افغانستانی همکاری داشته باشیم.
وی در خصوص اجرای کشت جایگزین به جای خشخاش در افغانستان نیز گفت: زمینه دیگر همکاری بین بخش کشاورزی ۲ کشور، مشاوره و همکاری در کشت محصولات کشاورزی و همچنین ارائه دستاوردهای ایران در حوزه باغداری و اصلاح بذر است.


زیرساخت‌های افغانستان از بودجه آمریکا با شعار کاذب بازسازی بهره‌ای نبرده است

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7464


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها