زیارت/ تقویم فرهیخت: ۱۷ تا ۲۰ دی ۱۴۰۴، برپایی اولین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی مشهد زیارت و گردشگری :: اندیشکده بین المللی فرهیخت مشهد











جناب آقای استاندار
و آقای معاون زیارت:

آب دست‌تان دارید زمین بگذارید

فقدان آمار زائران رضوی

اعم از داخلی و غیرایرانی مایه فضاحت دیاری است که خود را

قطب اول گردشگری کشور

می نامد! آمار، نقطه صفر برنامه ریزی و سیاستگزاری است.
بدون اتکا به آمار موثق و به روز، چطور می توانید «زائر و زیارت» را در ارض اقدس توس ساماندهی کنید؟
اقتصاد این شهر به «اکسیر زیارت» زنده است!

بیشتر بخوانید

دیپلماسی زیارت/ تقویم فرهیخت: ۱۷ تا ۲۰ دی ۱۴۰۴، برپایی اولین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی مشهد زیارت و گردشگری

  • بازدید: ۱۶
زیارت/ تقویم فرهیخت:  ۱۷ تا ۲۰ دی ۱۴۰۴، برپایی اولین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی مشهد زیارت و گردشگری
معاون زیارت استانداری

اولین نمایشگاه تخصصی مشهد زیارت و گردشگری گشایش می‌یابد/ عزم جدی برای تبدیل مشهد به «منطقه آزاد زیارت» ... اولین نمایشگاه تخصصی مشهد در حوزه زیارت و گردشگری با حضور فعال بخش‌های مرتبط آغاز به کار خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری رضوی این رویداد همزمان با اعلام معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی مبنی بر اینکه طرح تبدیل کلان‌شهر مشهد به «منطقه آزاد گردشگری و زیارت» در دستور کار جدی ستاد خدمات سفر استان قرار دارد، اهمیت دوچندانی یافته است.

در این نمایشگاه، ظرفیت‌های خدمات زیارتی و صنایع خلاق استان معرفی می‌شود تا گامی مؤثر در تحقق این چشم‌انداز برداشته شود.

تمرکز بر ظرفیت‌های زیارتی در اولین نمایشگاه تخصصی مشهد

حجت‌الاسلام علی عسگری، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی، با اشاره به برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی مشهد در زمینه زیارت و گردشگری، بر لزوم بهره‌گیری از این فرصت برای معرفی یکپارچه توانمندی‌های استان تأکید کرد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته برای توسعه گردشگری زیارت اظهار داشت: مشهد در تلاش است تا به عنوان منطقه آزاد گردشگری و زیارت مبنای تصمیم‌گیری‌های کلان قرار گیرد و طراحی‌ها و برنامه‌های مرتبط در این زمینه در حال ورود به مرحله اجرا هستند.

حضور فعال بخش‌های مرتبط در نمایشگاه

معاون استاندار در خصوص اهمیت این نمایشگاه گفت: در این رویداد تخصصی، مقرر شده است که ستاد خدمات سفر، جامعه هتل‌داری، آژانس‌های مسافرتی و کمیته زائران خارجی حضوری فعال داشته باشند تا ظرفیت‌های استان در حوزه خدمات زیارتی به شکل منسجم به نمایش گذاشته شود.

حجت‌الاسلام عسگری همچنین بر اهمیت تقویت محصولات فرهنگی و صنایع خلاق با محوریت سوغات زیارت تأکید کرد و افزود: دستگاه‌های مختلفی از جمله آستان قدس رضوی و مرکز آفرینش‌های هنری اقدامات ارزشمندی در این زمینه انجام داده‌اند و باید از فرصت‌های موجود برای تقویت صنایع خلاق و تولیدات فاخر بهره گرفت.

وی در ادامه با اشاره به رقابت جهانی در این حوزه، خاطرنشان ساخت: «ایران ظرفیت بالایی برای ارائه محصولات فرهنگی و مذهبی باکیفیت دارد و باید از این فرصت برای معرفی برند "سوغات زیارت ایرانی" استفاده شود، چرا که کشورهایی مانند چین به دنبال نقش‌آفرینی در این اقتصاد جهانی هستند.

نمایشگاه‌های آتی و گردشگران خارجی

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری از برپایی نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی گردشگری در تهران و مشهد با حمایت استانداری و آستان قدس رضوی خبر داد و اعلام کرد که غرفه یا سالن اختصاصی گردشگری زیارت با رویکرد معرفی توانمندی‌های استان در این نمایشگاه‌ها پیش‌بینی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، به نقش پررنگ گردشگران خارجی اشاره کرد و افزود: بیش از ۵۰ درصد گردشگران خارجی، زائران اماکن مذهبی یا بیماران در حوزه گردشگری سلامت هستند و همزمان، فعالیت در زمینه بوم‌گردی و گردشگری تاریخی نیز با جدیت دنبال می‌شود.

در پایان، معاون استاندار بر عزم جدی دستگاه‌های متولی تأکید کرد و گفت: تمرکز اصلی بر توسعه گردشگری زیارت است و تمام امکانات استان در خدمت این حوزه قرار دارد تا مشهد بتواند جایگاه شایسته‌تری به عنوان قطب زیارت جهان اسلام پیدا کند.

گفتنی است نخستین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی "مشهد؛ زیارت و گردشگری" ۱۷ تا ۲۰ دی ماه سال جاری در محل نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار خواهد شد.

تلاش برای تبدیل مشهد به «منطقه آزاد زیارت»

نگارخانه ی فرهیخت:

نمایشگاه تخصصی بین‌المللی مشهد، زیارت و گردشگری


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8699


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید ...

آرشیو توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم تازه ها

آرشیو توضیح

مخاطبانی که فرصت زیادی برای «فرهیخت گردی» ندارند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن ، اهم تازه ها و یافته های مطالعاتی اخیر فرهیخت را در «یک نگاه» ببینند و بخوانند، ما آنها را ذیل این بخش گرد هم آورده ایم.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و اولویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال دسترسی داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه!، پدران بین الملل و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو