دیپلماسی❜ رسانه/ رسالت «دیده بان فرهیخت» در برابر آدرس های غلط، اغراق گویی ها و تعابیر سخیف مرتبط با شهر عالم آل محمد(ص) چیست؟

  • بازدید: ۱۰۵۱
رسانه/ رسالت «دیده بان فرهیخت» در برابر آدرس های غلط، اغراق گویی ها و تعابیر سخیف مرتبط با شهر عالم آل محمد(ص) چیست؟
اندیشکده فرهیخت

رسالت «دیده بان فرهیخت» در برابر اغراق گویی ها و آدرس های غلط چیست؟ 

اشاره :

به نام خدا، این متن، برای معرفی بخش «اغراق گویی ها و آدرس های غلط» در وبگاه و تارنمای اندیشکده بین المللی فرهیخت نگاشته شده است که شایسته دیدیم به صورت یک پست جداگانه نیز، اینجا تقدیم نظر شوق مندان گرامی کنیم، شاید سایر مخاطبان فرهیخت، علاقه مند به درج نظرات و دیدگاه های خود مرتبط با همین موضوع ذیل این پست باشند و این گونه بسترش فراهم خواهد شد.

رسالت فرهیخت:

همان طوری که اشاره شد، در این بخش، به فضل الهی به نقد و بررسی و بلکه علی رغم میل باطنی مان افشاسازی آن دسته از اظهارات برخی مسئولان و اشارات و حتی شیطنت بعضی از رسانه ها که نه با هدف اطلاع رسانی بلکه سهواً یا عمداً با نیت «آدرس غلط دادن» به مخاطبان و گمراه ساختن آنان از اصل حقیقت و کُنه رخدادهای مرتبط با رویکرد بین المللی مشهد منتشر می شود، خواهیم پرداخت. 

به عنوان مثال، معاون اداره کل گردشگری استان ۴ سال پیش طی مصاحبه ای ویدئویی صراحتاً نگفت که سرمایه گذاری برای احداث تأسیسات گردشگری مانند هتل ها اشباع شده، اما تسنیم استان چنین تیتری زد و آدرس غلط داد! یا در مصاحبه ی پارسال و ویدئویی مشابه، همین مقام مسئول، اصلاً نگفت که زائرسراهای سازمانی مثل بختک به جان هتل ها افتاده اند، اما دوباره تسنیم استان چنین تیتری زد! حال وظیفه ی ما چیست؟ سکوت و انفعال در برابر چنین گاف های عمدی و خطاهای خیر حرفه ای سپهر رسانه ای استان و شهر عالم و صادق آل محمد(ص) است؟ قطعاً خیر... پس با ما همراه و در این راه، همیار ما باشید و آدرس های غلط را با ما در میان بگذارید.
شرح و بسط بیشتر

سنگ تراش ها، همه با قلم بر سر سنگ می کوبند، اما درشتی قلم «مجسمه ساز» کجا و ظرافت قلم و طبع ظریف «الماس تراش» کجا؟ اینجا به مصداق «شرف المکان بالمکین»، مرکز ایران است و پیشانی نظام و قطب اول جهان تشیع و... چون همه ، چه مجاور و چه زائر، از اعماق وجود بر این حقیقت مسلم باور داریم که:

مشهد، شهر جان و جانان است، نه آن که فقط خاکش میزبان مضجع منور رضوی است (دقیقاً به مفهوم: کعبه یک سنگ نشانیست که ره گم نشود... حاجی احرام دگر بند ببین یار کجاست؟!) بلکه مهمتر از مضجع منور، وجود و حضور خود آن امام حی و زنده است. تعبیر زیبای علامه طباطبایی(ره) اینجا شنیدنی است که: همه ی امامان لطف و محبت دارند، اما رأفت امام رضا(ع)، حسی و ظاهر و محسوس است،

یعنی آن که همگان، به محض ارتباط قلبی با آن حضرت در هر گوشه ای از جهان، حضور ملموس آن امام رئوف را با تمام وجود خود لمس و حس می کنند، خاصه زمانی که در حریم حرمش قرار می گیرند و دقیقاً به همین دلیل است که در زیارت نامه ی حضرت هم این گونه درددل می کنیم: شما من را می بینی و کلام من را می شنوی!

حال آیا شایسته است بزرگی برای دفاع از معنویت شهر و استان منسوب به عالم آل محمد(ص) و امام حکمت و عقلانیت، مشهدالرضا(ع) را با واتیکان ایتالیا مقایسه کند؟ و آیا سکوت اینجا جایز است؟

یا مسئولی از سر سهو لسان بگوید: امام رضا(ع)، برند مشهد است! و این انتساب ناشایست را یادآور و متذکر نشویم؟ و یا آن بزرگوار متوهمی که آمار بازدیدکنندگان داخلی و خارجی از یک روستای دورافتاده و آبشارش را تا سالانه ۲۰ میلیون نفر! داغ می کند.

یا مقام ارشدی در این وانفسای اینرسی انسانی استان یا همان بحران بی رخدادی اجتماعی بگوید: تا پایان سال هیچ همایش، سمینار مسابقه ای چه در سطح ملی و چه بین المللی برگزار نکنید و از همه عجیب تر و غصه دار تر، معاونش یعنی دقیقاً همان بزرگواری که باید به مصداق «متولی باید حرمت امامزاده را نگهدارد»، دقیقاً ۱۸۰ درجه بر عکسش، می گوید: اصلاً مشهد قطب گردشگری نیست!!

یا چندی پیش تیتر اول ایسنای خراسان به نقل از یکی از مسئولان علمی استان این است: تولید علم کافی است، باید به سمت مصرف برویم!

یا در همین ایسنای خراسان به نقل از یکی از مسئولان دانشگاهی استان، می خوانیم که: وظیفه ی دانشگاه، مهارت آموزی نیست!

یا چهار سال پیش که معاون متولی اول گردشگری استان، سیگنال بسیار غلط و خطرناکی به سرمایه گذاران داخلی و خارجی داد مبنی بر این که «سرمایه گذاری در تأسیسات گردشگری مشهد اشباع شده است!!»، چه باید می کردیم؟ 

فارسی شده حرفش این می شود که آقایان سرمایه گذار داخلی و خارجی: دست نگه دارید! دیگر هتل و میهمان پذیر و اقامت سرا چه ارزان و چه گرانش را در مشهد نسازید که ظرفیت تکمیل شد!! تا ثروتمندان در هتل ها اقامت کنند و فقراء در کمپ غدیر زیر چادر در زمستان از سرما بلرزند و در تابستان از گرما عرق بریزند! 

به تعبیری، مُردیم تا پس از چهار سال! والی اول گردشگری استان، آبان ۱۴۰۱، آن جمله ی سراسر اشتباه معاونش را اصلاح کرد و صراحتاً معترف شد که «اشباعی در کار نیست، بلکه شدیداً به اقامتگاه های ارزان قیمت برای زوار نیازمندیم!!» اما حیف که بسیار دیر شده بود!

یا للعجب، آن که یکی سهمیه ی پرواز جام جهانی فوتبال قطر ۲۰۲۲ را به شایستگی به فرودگاه بین المللی مشهد می دهد و پس از سپری شدن فقط چند روز از سر پارتی بازی برای شهر زادگاهش باز می ستاند و بعد که نتیجه نمی گیرد، دوباره با سپری شدن همان چند روز پس می دهد و روغن ریخته را نذر امامزاده می کند و شگفتا، صدای هیچ بزرگ و کوچک و رسانه ای در این شهر و استان به این بزرگی به یک شکوه ی ساده هم در نمی آید!

اکنون نیز بر این اعتقادیم اگر این حساسیت ها و دقت های به جا، از سوی دلسوزان فرهیخته صورت نگیرد، هیچ بعید نیست با این دست فرمان، رسانه هایمان هم، ناخواسته و از سر غفلت، تریبون صاحبان زر و زور شوند.

کما این که خبرگزاری ارزشی تسنیم چندی پیش در اقدامی بسیار عجیب و غیر حرفه ای، در تیتر مصاحبه ی تصویری خود با معاون گردشگری استان، متأسفانه از واژه ی بسیار سخیف و خودساخته ی «بختک» برای «زائرپذیرهای سازمانی» استفاده کرد؛ در حالی که در این فیلم، مصاحبه شونده، اصلاً چنین حرفی نزده بود! 

کوتاه سخن آن که اگر این جد و جهدهای موشکافانه بر این اظهارات سخیف و تیترهایی که متأسفانه - هر دم از این باغ بری می رسد، تازه تر از تازه تری می رسد - صورت نگیرد، هیچ استبعادی ندارد فردا روزی، خدای نکرده با چنین تیترها یا تعابیر مشابهی در مشهدالرضا مواجه شویم: «از آنجایی که سینماروترین مردم ایران، مشهدی ها هستند، با اندکی سرمایه گذاری در صنعت سینمای این دیار، می توانیم مشهد را هالیوود ایران کنیم!!» ... کما این که مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان - که اتفاقاً روحانی است و باید بیشتر دقت کند - جشنواره بین المللی امام رضا(ع) را به عنوان «المپیک! فرهنگی کشور» خطاب کرد! نعوذ بالله... امام رضا(ع) و المپیک؟! پس خاک به دهان، آستان قدس رضوی هم باید فیفا باشد!... نکنید... اندکی تأمل...

به روزرسانی: شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/132


Share
  • صالح آبادی
    جالبه که این دو آدرس غلطی که گفتید، هر دو تاش مال تسنیم خراسانه، وافعا باعث تأسفه ، این خبرگزاری باید الگو و سرمشق برای دیگران باشه نه این که خودش اطلاعات نادرست به مردم بده و تیتر کذب بزنه
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو