دیپلماسی❜ دینی/ نخستین نماز جمعه در مسجد امام رضا (ع) در عشق آباد ترکمنستان برگزار شد

  • بازدید: ۳۹۶

نخستین نمار جمعه پیروان اهلبیت عصمت و طهارت در مسجد امام رضا (ع) عشق آباد ترکمنستان برگزار شد. به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،در این آئین معنوی که برای اوّلین بار پس از استقلال ترکمنستان با حضور ایرانیان از جمله مشهدی ها و خراسانی های مقیم، آذریها و سایر اقشار مردم برگزار شد، ناصری خطیب جمعه در خطبة اوّل پس از سپاس از خداوند متعال که توفیق اقامة این فریضة الهی را در این مقطع از تاریخ مرحمت کرد به اهمیّت نماز جمعه پرداخت و اظهارداشت: 

خداوند متعال صریحاً در آیة 9 سورة جمعه مسلمانان را دعوت فرموده وقتی که اذان ظهر جمعه را می شنوید دادوستد و اشتغال به کارهای دینوی را کنار گذاشته و در نماز جمعه شرکت نمایند. وی در بخش دیگری از سخنانشان به احادیثی که در رابطه با فضیلت نماز جمعه وارد شده اشاره کرد و افزود: احادیث زیادی در فضیلت اقامة نماز جمعه و مذمّت ترک آن وارد شده است. بطوریکه پیامبر اکرم (ص) به کسی که خدمت ایشان آمدند و عرض کردند ای رسول خدا من خیلی دلم می خواهد به حج بروم ولی هر سال مشکلی پیش می آمد و موفق نمی شوم حضرت به ایشان فرمود بر تو به باد رفتن به نماز جمعه زیرا نماز جمعه حج مساکین است که این حدیث نشان دهندة اهمیّت بالای نماز جمعه است.


خطیب نماز جمعة مسجد امام رضا (ع) عشق آباد در قسمت دیگری از سخنانشان به پیشینة تاریخی نماز جمعه پرداخت و گفت: در حقیقت بنیانگذار اصلی نماز جمعه خود رسول اکرم (ص) بوده است. زمانیکه ایشان از مکّه به مدینه هجرت کردند از روز دوشنبه تا پنجشنبه در محله قبا منزل فرمودند و در همان جا اوّلین مسجد مسلمانان را بنیانگذاری فرمودند و با مسلمین آنجا اقامة نماز جماعت فرمودند تا روز پنجشنبه حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) و دیگر اصحاب و یاران هم رسیدند و به همراه اهلبیت و اصحاب بسوی مدینه حرکت کردند و روز جمعه اوّلین نماز جمعه را با شرکت انبوه مهاجر و انصار اقامه فرمودند و پس از آن مردم هر روز جمعه جمع می شدند و با پیامبر بزرگ اسلام (ص) اقامة جمعه می کردند.


وی به اهتمام ائمه اطهار علیهم السلام به نماز جمعه اشاره کرد و گفت: در زمان ائمة بزرگوار اسلام همواره نماز جمعه با حدیّت تمام اقامه می شد و نقل شده است که حضرت علی (ع) از شدّت اشتیاق با پای پیاده در نماز جمعه شرکت می فرمودند و این نشلن دهندة بزرگی نماز جمعه در نظر آن حضرت است.


ناصری در خطبة دوّم نماز جمعه فرارسیدن سال 2010 میلادی و بیان این نکته که تاریخ میلادی براساس تولّد حضرت عیسی پیامبر الهی تنظیم شده است این سال را به همة مسیحیان جهان مخصوصاً مسیحیان ساکن ترکمنستان تبریک گفت و برای مردم جهان در سال 2010 میلادی آرزوی صلح و خوشبختی نمود.


وی مهمترین ضرورت امروز دنیای اسلام را وحدت بین مسلمین بیان کرد و گفت: یکی از رموز مهم پیشرفت مسلمین اتحاد مسلمانان بر محور وجود پیامبر بزرگ اسلام (ص) بود تا وقتی که مسلمانان اتحاد داشتند از قدرت و قوّت ویژه ای برخوردار بودند و لذا دشمنان اسلام به فکر وحدت شکنی در میان مسلمانان افتادند و بالأخره موفق به تکه تکه کردن مسلمین و شکستن وحدت و ابّهت آنان شدند و حمله ای که امروز از سوی قدرتهای استکباری بر جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد دلیل عمده اش دعوت رهبران ایران به وحدت مسلمین بر علیه کفار است.


خطیب جمعه به جمع حاضر در نماز جمعه مخصوصاً ایرانیان گفت: اغتشاشات و جسارتهائی که در روز عاشورا بوسیله عده اغفال شده به ساحت مقدس امام حسین (ع) و عزاداران آن حضرت صورت گرفت ریشه اش همین تحریکات خارجی است و جوانهای ما باید بیدار باشند و فریب تبلیغات شوم رسانه های خارجی را نخورند زیرا آنها هیچگاه به فکر منافع ما نبوده و نخواهند بود و همیشه تاریخ نشان داده است که قدرتهای خارجی به فکر منافع خودشان هستند.


ناصری با محکوم نمودن جسارت به ساحت مقدس ابی عبدالله الحسین (ع) در روز عاشورا از مردم ایران که با راهپیمائی و حضور پرشور خود مراتب ولایت مداری خود را را بار دیگر به منّصة ظهورگذاشتند تشکر و قدردانی نمود

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7346


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها