-
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
-
بازدید: ۳۳۰
کنگره جهانی حضرت رضا (ع) دریچهای نو به تعالیم رضوی، پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با حضور اندیشمندان ۳۵ کشور از چهار قاره جهان در حرم مطهر رضوی همزمان با دهه کرامت برگزار شد.
کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با سابقهای ۴۰ ساله به همت آستان قدس رضوی مجدد احیا شد. دورههای اول تا چهارم این کنگره از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۷۲ برگزار شده بود و امسال پس از وقفه ۳۰ ساله پنجمین دوره این کنگره در مشهد مقدس برگزار شد و قرار است هر دو سال یک بار برگزار شود. پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) میزبان اندیشمندان از چهار قاره آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکا بود که بیش از ۲۰۰ مقاله به کنگره ارسال کرده بودند.حجت الاسلام سید سعید رضا عاملی دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در این مراسم گفت: محتوای این کنگره عظیم وامدار اندیشه های متفکرین و عالمان بزرگ است.
وی، محور کنگره را نگاه تمدنی امام رضا (ع) با تاکید بر کلیدیترین آرزوی جهان یعنی عدالت و استقرار عدالت برای همگان و همچنین با نگاه به مهمترین چالش جهان معاصر یعنی فراگیری ظلم و تبعیض عنوان کرد و افزود: این کنگره به دنبال معرفت گشایی و راز گشایی از حقیقت الهی و واقعیتهای جهان معاصر است و در حالی برگزار میشود که تبعیض و ظلم روز به روز فراگیرتر و امید به استقرار عدالت جهانی در میان مردم جهان ضعیف شده است و به نوعی شاهد بیعدالتی و ظلم نسبت به همگان هستیم.
عاملی ادامه داد: باید توجه داشت که عصر ما عصر فراگیری ارتباطات جهانی است و به نوعی همه ما در فضای واحد جهانی زندگی میکنیم و مشمول قاعده تاثیر و تاثر هستیم.
دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) همچنین عنوان کرد: به آینده امیدوار هستیم، تصویری از منظر امام رضا (ع) از جهان آینده وجود دارد که در عدالت فراگیر محقق می شود و به کسی ظلم نمیشود. سرمایه اجتماعی امام رضا علیه السلام تمدن ساز و هویت ساز و راهگشا برای امروز و آینده بشریت است.
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی و مدیر یکی از نشست های تخصصی کنگره جهانی امام رضا (ع) با تشریح موضوع مورد بحث نشست با محوریت «عدالت فرهنگی مبتنی بر تعالیم رضوی» گفت: آثار فاخر و سخنان تاثیرگذار میهمانان کنگره در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت تا بتوانند بهره بیشتری از تعالیم رضوی داشته باشند.
محسن جهانگیری بر اهمیت حوزه فضای مجازی برای انتقال مفاهیم به دوستداران معرفت و اخلاق تاکید کرد و گفت: در دوران حاضر روشهای سنتی اطلاع رسانی کارساز نیست و نمیتوان با ابزارهای قدیمی اثرگذاری مطلوبی بر مخاطب داشت و باید با انتشار تعالیم رضوی در فضای مجازی فضای گفتمانی در جامعه ایجاد کرد.
جهانگیری همچنین در این نشست بر ضرورت ترجمه آثار و مقالات علمی به زبانهای انگلیسی و عربی برای دسترسی آسان دانشپژوهان حوزه اسلامی تاکید کرد و ترویج پژوهش های مبتنی بر تعالیم اسلامی را گامی موثر در عملیاتی شدن آن در جامعه دانست.
دلال عباس، استاد دانشگاه ادبیات لبنان نیز در این کنگره به ارائه مقاله خود پرداخت.
وی با اشاره به موضوع تحقیق خود، گفت: حفظ و صیانت دین بعد از پیامبر از بحث های تاریخی که ائمه اطهار (ع) همیشه با آن مواجه بودند، دنیای اسلام بعد از پیامبر به امامان سپرده شد، ائمه اطهار (ع) برای حفظ دین تلاشهای زیادی کردند و در مقابل انحرافات دینی زیادی نیز از سوی دشمنان اسلام و شیعه شکل گرفت.
وی ادامه داد: در دوران معاصر بخاطر تمدن قوی که داریم در آماج شبهات هستیم و در مسیر رفع شبهات و حفظ دین، این نقش بعد از امامان به علما واگذار شده است.
دلال عباس که در مقاله خود به مقاومت زنان ایرانی برای تحقق عدالت پرداخته بود، افزود: در این راستا زنان تاثیر فراوانی داشتند آنها علاوه بر نقشهای فردی نقشهای اجتماعی زیادی داشتند و پا به پای مردان تلاش کردند تا دین سرپا بماند.
همچنین شجاع علی میرزا مدیر مدرسه عالی مطالعات اسلام غرب قم، هم در این کنگره با ارائه مقاله خود به مقوله ضرورت ارائه محتوای خوب به جوانان برای تقویت بنیه عقیدتی اشاره کرد و خداپرستی و خداترسی را پیش در آمد پرهیز از خشونت خواند.
به اعتقاد این استاد حوزه، هر خشونتی منشأ مادی دارد که نوعی دوری از خدا را تداعی میکند.
به گفته وی در مرام امام رضا (ع) مفهوم جهاد، حرکت بر روی ریل خدا پرستی و توحید است، هر کاری که خدا توصیه کند مظهر نیکی و نهی خدا مظهر پلیدی است.
فهیمه فرهمندپور، استاد دانشگاه تهران نیز در کنگره جهانی حضرت رضا (ع) مقاله خود با عنوان "الزامات و اقتضائات نگاه تمدنی به عدالت با تاکید بر مسائل زنان و خانواده در معارف رضوی" را ارائه کرد.
وی در این باره گفت: با دین و محتواهای دینی سه نوع مواجهه میتوانیم داشته باشیم، یکی فهم و تبیین فردی است، در سطح دوم شما دین و آموزه های دینی را در سطحی بالاتر در راستای مناسبات بین فردی تطبیق میدهید و سطح سوم مواجهه با محتوای دینی در سطح تمدنی با محوریت توجه به آرمانهای مشترک جمعی است.
این استاد دانشگاه تهران در ادامه به سه ویژگی مهم جریان تمدنی پرداخت و ادامه داد: جریان تمدنی تحقق تدریجی دارد، به شدت نیازمند یک دال مرکزی یا محور گفتمانی است تا برای مقایسه بین تمدنها بتوان از آن استفاده کرد و از مسیر هم افزایی جمعی و بهره گیری از همه ظرفیت ها بویژه ظرفیتهای انسانی محقق میشود.
فرهمندپور اضافه کرد: تمدن محصول تدریجی فعال شدن همه ظرفیتهای جمعی با محوریت دال مرکزی است.
جعفر مروارید، استاد دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این کنگره مقاله خود با عنوان «ارتباط زیبایی شناسی و عدالت: ضیافت و تجربه زیسته رضوی» را ارائه داد.
وی در توضیح آن بیان کرد: در رساله صیانت سقراط و افلاطون از سیر زیبایی در عالم صحبت میکنند و در نهایت در بالاترین درجه ما ایده زیبایی را داریم که با ایده خیر و فضیلت همراه است. اما در نقطه مقابل نگاه سقراط و افلاطون نگاه دیگری است که این دو مفهوم یعنی زیبایی و فضیلت را از هم جدا میکنند و از شخص زیبا دفاع میکنند. استاد دانشگاه فردوسی با بیان اینکه از همین نگاه، نگاه جزئی گرایانه کشف شد، عنوان کرد: کل تلاش افلاطون و سقراط ترسیم جامعه فضیلت مند است، ما مفهوم کمال را هم از این رساله در میابیم و در واقع کمال بازگشت به خود اصیل است.
مروارید در ادامه افزود: در نگاه رضوی، ما نتایج حکمت عملی را میبینیم و امام مردم را خطاب قرار میدهند و از محاسن کلام صحبت میکنند، گویی علاوه بر حق عدالت، حق زیبایی شناسی هم مورد تاکید قرار گرفته است. وی در ادامه با اشاره به حدیث رضوی "إنّ النّاسَ لَو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونا" [اگر مردم زیباییهای سخنان ما را میشناختند، بیشک از ما پیروی میکردند]، اظهار کرد: معارف اهل بیت زیبا باید ترسیم شود و مردم این زیبایی را تشخیص دهند.
حازم طارش حاتم الساعدی استاد علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام الکاظم (ع) از کشور عراق نیز در این کنگره درباره مقاله "خوانش اکتشافی از نهضت توحید در گفتار رضوی" توضیحاتی ارائه داد.
وی گفت: امام رضا (ع) در برابر انحرافات فکری، اعتقادی و انحرافات اخلاقی که توسط حکومت اعمال میشده است ایستادگی کردند، زیرا آن حضرت معتقد بودند رفتار ظاهری انسان بازتابی از مبانی فکری اوست.
این استاد علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام الکاظم (ع) ادامه داد: این نگاه بیانگر حقیقت قابل فهم توسط امام رضا (ع) است، این حقیقت الگوها و مظاهر عام، ما را به کاوش در عدالت و بازتاب هایی که در دنیا دارد، وا میدارد.
الساعدی همچنین گفت: بررسی گفتمان رضوی بر اساس الگوهای حقیقت ما را به اثبات این استنباط میرساند که گفتمان رضوی یک گفتمان توحیدی است.
وی در ادامه بیان کرد: مظاهر و اشکال این گفتمان بر حسب موقعیتها و افراد متفاوت است و این همان عدالت الهی است و با الزام امت به اطاعت از ائمه (ع) عین عدل است.
خطیب عادل پور، نماینده سازمان دیانت ترکیه در جمهوری اسلامی ایران نیز در این کنگره به ارائه نکاتی در خصوص مقاله خود پرداخت.
وی قرآن را کتاب مظلومی دانست چراکه کسی برای جواب سوالاتش سراغ آن نمیرود و با اشاره به مشکلاتی که این روزها گریبانگیر کشور ترکیه و سایر کشورهای خاورمیانه است، گفت: ریشه های عدالت در امنیت است، عدالت مطابق فطرت است ولی چیزهاییکه ما برای دین میگوییم مناسبتی با فطرت جامعه ندارد، تعریف واحدی از عدالت نیست این ما را محبوس کرده است، این عدالتی که امروز میگوییم مطابق فطرت انسان نیست در اینها ضعف است.
نماینده سازمان دیانت ترکیه در جمهوری اسلامی ایران عدالت را مهمترین موضوع و راس تعالیم همه کتب آسمانی برشمرد و متذکر شد: اسلام دین عدالت است، دولتی که عدالت ندارد برای انسانها جوابگو نیست، مردم مهاجرت میکنند و از راه دریا جانشان را به خطر میاندازند تا خود را به سرزمین هایی برسانند که فکر میکنند آنجا یک دارالسلام است.
عادل پور عدالت در مورد زنان را مورد تاکید قرار داد و گفت: انسان فطرتا منفعت طلب است و باید مقرراتی بگذاریم که با این خواسته فطری در تعارض نباشد و در عین حال عدالت را هم برقرار کند.عدالت باید در همه جنبه های حیات انسان جاری و ساری باشد.
حضور علمی فعال دانشگاه رضوی در کنگره جهانی حضرت رضا(ع)
اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در بخش نشست های علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام حضور علمی فعالی را در بین افراد شرکت کننده از مجامع علمی مختلف جهان به نمایش گذاشتند.
منبع: خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)
حضور علمی فعال دانشگاه رضوی در کنگره جهانی حضرت رضا(ع)
پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام با هدف ترویج اندیشه های تمدنی امام رضا علیه السلام با شعار عدالت برای همه، ظلم به هیچ کس! دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 با پیام تصویری مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای و تنی چند از مراجع عظام تقلید افتتاح و در تاریخ 25 اردیبهشت با حضور رئیس جمهور پایان یافت.
در مدت زمان دو روز از افتتاحیه تا اختتامیه بیست نشست علمی با حضور علما و دانشمندان و اندیشمندان مسلمان و غیر مسلمان از دیگر مذاهب و ادیان از سرتاسر جهان برگزار شد.
دانشگاه علوم اسلامی رضوی با شش ارائه علمی و چهار ریاست نشست از سوی اعضای هیئت علمی این نهاد علمی فرهنگی در مجموع بیست نشست، بیشترین حضور و فعالیت علمی را در بین مجامع علمی حوزوی و آکادمیک شرکت کننده در این کنگره به نام خود ثبت کرد.
در بخش ریاست نشست های علمی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری، رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با مدیریت نشست شماره شش با عنوان عدالت فرهنگ مبتنی بر تعالیم رضوی آغازگر این حضور علمی در پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام بود.
سپس حجج اسلام والمسلمین دکتر روشن ضمیر و دکتر امامی به ترتیب در نشست های شماره هفت و ده با عنوان بن مایه ها و نظریه های عدالت مبتنی بر تعالیم رضوی، و حجت الاسلام والمسلمین دکتر فقیه اسفندیاری در نشست شماره چهارده با عنوان فرهنگ و اجتماع مبتنی بر تعالیم رضوی به عنوان رئیس نشست علمی حضور یافتند.
در نخستین روز کنگره در بخش ارائه مقاله و سخنرانی علمی حجت الاسلام والمسلمین دکتر روشن ضمیر در نشست علمی شماره چهار با عنوان بن مایه ها و نظریه های عدالت و نفی ظلم مبتنی بر تعالیم رضوی به ارائه مطالب خویش با موضوع عدالت ورزی با مخالفان و دگر اندیشان در تعالیم تمدنی امام رضا علیه السلام پرداخت.
در روز دوم کنگره و در نشست علمی شماره هفت با عنوان بن مایه ها و نظریه های عدالت مبتنی بر تعالیم رضوی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر رحمت الله کریم زاده با موضوع رابطه حق و عدالت در تعالیم تمدنی امام رضا علیه السلام و دکتر محمد رضا قائمی نیک با موضوع ظرفیت آموزه های حضرت رضا(ع) در پاسخ به نظریه های عدالت سکولار ارائه علمی داشتند.
در نشست علمی شماره هشت با عنوان اخلاق، عدالت و نفی ظلم مبتنی بر تعالیم رضوی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی جلائیان با موضوع نفی ظلم در کلام امام رضا(ع) با نگاه تمدنی به روایت « إنّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ یُبغِضُ رجُلاً یُدخَلُ علَیهِ فی بَیتِهِ و لا یُقاتِلُ» با رویکرد تفسیر روایت به روایت و حجت الاسلام والمسلمین دکتر جواد ایروانی با موضوع تحلیل پارادوکس رزائل فردی و فضائل عمومی بر اساس سخنان امام رضا علیه السلام مطالب خویش را ارائه کردند.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین فرزانه نیز در نشست علمی شماره پانزده با عنوان عدالت در تعامل با دیگری مبتنی بر تعالیم رضوی به ارائه علمی با موضوع عدالت کیفری در آموزه های رضوی پایان بخش این حضور علمی فعال در پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام بود.
خبر تکمیلی
به گزارش خبرنگار اطلاعات در مشهد، مراسم اختتامیه پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) پس از برگزاری ۲۰ نشست تخصصی به میزبانی سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی، با سخنرانی رئیس جمهور برگزار خواهد شد.
تصاویری از این کنگره را در ادامه ببینید
خبر تکمیلی
ارسال 200 مقاله ملی و بین المللی به پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
دکتر زهره نصرت خوارزمی دبیر بخش بینالملل کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با بیان اینکه ۲۰۰ مقاله در سطح ملی و بین المللی به دبیرخانه کنگره بین المللی حضرت رضا (ع) ارسال شده است، افزود: در سطح بین المللی تلاش ما این بود که امام رضا (ع) و گفتمان سازی رضوی از مسیر زیست و گفت وگو در ادبیات بلند رضوی شروع شود.
دبیر بخش بینالملل کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با بیان اینکه مشارکت کنندگان در بخش بین المللی لزوما مسلمان و شیعه نیستند، اضافه کرد: شرکت کنندگان در کنگره حضرت رضا (ع) از نژادها، کشورها و طبقات مختلف هستند. در ابتدا ۱۱۶ کتاب به ۲۴ زبان با دسترسی باز در اختیار محققان قرار گرفت و جلسات متعددی شکل گرفت و اساتید دانشگاههای بزرگی در رشتههای مطالعات اسلامی و شیعه پژوهی که در این کنگره شرکت میکنند توانستهاند با ادبیات رضوی ارتباط برقرار کنند.
دکتر خوارزمی گفت: تلاش کردیم در برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) تعدد جغرافیایی و تکثر هویتی دیده شود. از بورکینافاسو تا برزیل، از توکیو تا میشیگان، از همه قارهها شرکت کننده و از نژادها و ادیان مختلف داریم.
دبیر بخش بینالملل کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با اشاره به برگزاری پیشنشستهای کنگره در واتیکان و عراق اظهار کرد: در یکی از پیشنشستها که در واتیکان برگزار شد از مرکز مریم شناسی بیروت، از یونان، رم و واتیکان شرکت کننده داشتیم. همچنین در دو جلسهای که در بغداد عراق برگزار شد از کویت، مراکش، مصر و عراق شرکت کرده بودند. تلاش کردیم هر محلفی، محفل گفتوگو برای روشن شدن ابعاد مختلف عدالت از منظر امام رضا (ع) باشد.
وی اضافه کرد: از آنجایی که امام رضا (ع) اهل احتجاجات و گفت وگو با غیر بودند و همچنین روایتهای متعددی از مواجهه ایشان با مسیحیان و زرتشتیان وجود دارد، یکی از شرکت کنندگان در جشنواره کشیشی انگلیسی است که آیات انجیل را در حوزه عدالت و مقارن آن را با ادبیات رضوی کنار هم قرار داده است. این نشان میدهد که فهم ما از عدالت به هم نزدیک است و این عدالت مبنای خوبی برای تعاملات آینده در جهان است که این نیاز بیش از پیش احساس میشود.
خوارزمی با بیان اینکه در صربستان هیچ کتابی به زبان صربی درباره امام رضا (ع) وجود ندارد، ادامه داد: هم اکنون کتاب «امام رضا (ع)؛ دانای خاندان محمد (ص)» در حال ترجمه به زبان صربی است و جالب است که صاحب انتشارات در آن کشور به واسطه تماشای سفرهای اربعین به فرهنگ شیعی علاقمند شده و داوطلب انتشار این کشور شده است.
دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در پایان گفت: عراق، لبنان، بورکینافاسو، مالی، آمریکا، اسپانیا، هلند، انگلیس، بلژیک، مراکش، گرجستان، تایلند، بوسنی و ... ازجمله کشورهایی هستند که در کنگره بین المللی حضرت رضا (ع) شرکت خواهند داشت.