دیپلماسی" دینی/ سپاس ویژه از آستان قدس رضوی برای برپایی پنجمین کنگره جهانی امام رضا(ع) با حضور میهمانان خارجی در مشهد + ویدئو

  • بازدید: ۳۱۲
دینی/ سپاس ویژه از آستان قدس رضوی برای برپایی پنجمین کنگره جهانی امام رضا(ع) با حضور میهمانان خارجی در مشهد + ویدئو
آستان قدس رضوی

کنگره جهانی حضرت رضا (ع) دریچه‌ای نو به تعالیم رضوی، پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با حضور اندیشمندان ۳۵ کشور از چهار قاره جهان در حرم مطهر رضوی همزمان با دهه کرامت برگزار شد.

کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با سابقه‌ای ۴۰ ساله به همت آستان قدس رضوی مجدد احیا شد. دوره‌های اول تا چهارم این کنگره از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۷۲ برگزار شده بود و امسال پس از وقفه ۳۰ ساله پنجمین دوره این کنگره در مشهد مقدس برگزار شد و قرار است هر دو سال یک بار برگزار شود. پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) میزبان اندیشمندان از چهار قاره آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکا بود که بیش از ۲۰۰ مقاله به کنگره ارسال کرده بودند.

کنگره جهانی حضرت رضا (ع) دریچه‌ای نو به تعالیم رضوی

حجت الاسلام سید سعید رضا عاملی دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در این مراسم گفت: محتوای این کنگره عظیم وامدار اندیشه های متفکرین و عالمان بزرگ است.

وی، محور کنگره را نگاه تمدنی امام رضا (ع) با تاکید بر کلیدی‌ترین آرزوی جهان یعنی عدالت و استقرار عدالت برای همگان و همچنین با نگاه به مهمترین چالش جهان معاصر یعنی فراگیری ظلم و تبعیض عنوان کرد و افزود: این کنگره به دنبال معرفت گشایی و راز گشایی از حقیقت الهی و واقعیت‌های جهان معاصر است و در حالی برگزار می‌شود که تبعیض و ظلم روز به روز فراگیرتر و امید به استقرار عدالت جهانی در میان مردم جهان ضعیف شده است و به نوعی شاهد بی‌عدالتی و ظلم نسبت به همگان هستیم.

عاملی ادامه داد: باید توجه داشت که عصر ما عصر فراگیری ارتباطات جهانی است و به نوعی همه ما در فضای واحد جهانی زندگی می‌کنیم و مشمول قاعده تاثیر و تاثر هستیم.

دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) همچنین عنوان کرد: به آینده امیدوار هستیم، تصویری از منظر امام رضا (ع) از جهان آینده وجود دارد که در عدالت فراگیر محقق می شود و به کسی ظلم نمی‌شود. سرمایه اجتماعی امام رضا علیه السلام تمدن ساز و هویت ساز و راهگشا برای امروز و آینده بشریت است.

کنگره جهانی حضرت رضا (ع) دریچه‌ای نو به تعالیم رضوی

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی و مدیر یکی از نشست های تخصصی کنگره جهانی امام رضا (ع) با تشریح موضوع مورد بحث نشست با محوریت «عدالت فرهنگی مبتنی بر تعالیم رضوی» گفت: آثار فاخر و سخنان تاثیرگذار میهمانان کنگره در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت تا بتوانند بهره بیشتری از تعالیم رضوی داشته باشند.

محسن جهانگیری بر اهمیت حوزه فضای مجازی برای انتقال مفاهیم به دوستداران معرفت و اخلاق تاکید کرد و گفت: در دوران حاضر روش‌های سنتی اطلاع رسانی کارساز نیست و نمی‌توان با ابزارهای قدیمی اثرگذاری مطلوبی بر مخاطب داشت و باید با انتشار تعالیم رضوی در فضای مجازی فضای گفتمانی در جامعه ایجاد کرد.

جهانگیری همچنین در این نشست بر ضرورت ترجمه آثار و مقالات علمی به زبان‌های انگلیسی و عربی برای دسترسی آسان دانش‌پژوهان حوزه اسلامی تاکید کرد و ترویج پژوهش های مبتنی بر تعالیم اسلامی را گامی موثر در عملیاتی شدن آن در جامعه دانست.

کنگره جهانی حضرت رضا (ع) دریچه‌ای نو به تعالیم رضوی

دلال عباس، استاد دانشگاه ادبیات لبنان نیز در این کنگره به ارائه مقاله خود پرداخت.

وی با اشاره به موضوع تحقیق خود، گفت: حفظ و صیانت دین بعد از پیامبر از بحث های تاریخی که ائمه اطهار (ع) همیشه با آن مواجه بودند، دنیای اسلام بعد از پیامبر به امامان سپرده شد، ائمه اطهار (ع) برای حفظ دین تلاش‌های زیادی کردند و در مقابل انحرافات دینی زیادی نیز از سوی دشمنان اسلام و شیعه شکل گرفت.

وی ادامه داد: در دوران معاصر بخاطر تمدن قوی که داریم در آماج شبهات هستیم و در مسیر رفع شبهات و حفظ دین، این نقش بعد از امامان به علما واگذار شده است.

دلال عباس که در مقاله خود به مقاومت زنان ایرانی برای تحقق عدالت پرداخته بود، افزود: در این راستا زنان تاثیر فراوانی داشتند آنها علاوه بر نقش‌های فردی نقش‌های اجتماعی زیادی داشتند و پا به پای مردان تلاش کردند تا دین سرپا بماند.

کنگره جهانی حضرت رضا (ع) دریچه‌ای نو به تعالیم رضوی

همچنین شجاع علی میرزا مدیر مدرسه عالی مطالعات اسلام غرب قم، هم در این کنگره با ارائه مقاله خود به مقوله ضرورت ارائه محتوای خوب به جوانان برای تقویت بنیه عقیدتی اشاره کرد و خداپرستی و خداترسی را پیش در آمد پرهیز از خشونت خواند.

به اعتقاد این استاد حوزه، هر خشونتی منشأ مادی دارد که نوعی دوری از خدا را تداعی می‌کند.

به گفته وی در مرام امام رضا (ع) مفهوم جهاد، حرکت بر روی ریل خدا پرستی و توحید است، هر کاری که خدا توصیه کند مظهر نیکی و نهی خدا مظهر پلیدی است.

کنگره جهانی حضرت رضا (ع) دریچه‌ای نو به تعالیم رضوی

فهیمه فرهمندپور، استاد دانشگاه تهران نیز در کنگره جهانی حضرت رضا (ع) مقاله خود با عنوان "الزامات و اقتضائات نگاه تمدنی به عدالت با تاکید بر مسائل زنان و خانواده در معارف رضوی" را ارائه کرد.

وی در این باره گفت: با دین و محتواهای دینی سه نوع مواجهه می‌توانیم داشته باشیم، یکی فهم و تبیین فردی است، در سطح دوم شما دین و آموزه های دینی را در سطحی بالاتر در راستای مناسبات بین فردی تطبیق می‌دهید و سطح سوم مواجهه با محتوای دینی در سطح تمدنی با محوریت توجه به آرمان‌های مشترک جمعی است.

این استاد دانشگاه تهران در ادامه به سه ویژگی مهم جریان تمدنی پرداخت و ادامه داد: جریان تمدنی تحقق تدریجی دارد، به شدت نیازمند یک دال مرکزی یا محور گفتمانی است تا برای مقایسه بین تمدن‌ها بتوان از آن استفاده کرد و از مسیر هم افزایی جمعی و بهره گیری از همه ظرفیت ها بویژه ظرفیتهای انسانی محقق می‌شود.

فرهمندپور اضافه کرد: تمدن محصول تدریجی فعال شدن همه ظرفیت‌های جمعی با محوریت دال مرکزی است.

کنگره جهانی حضرت رضا (ع) دریچه‌ای نو به تعالیم رضوی

جعفر مروارید، استاد دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این کنگره مقاله خود با عنوان «ارتباط زیبایی شناسی و عدالت: ضیافت و تجربه زیسته رضوی» را ارائه داد.

وی در توضیح آن بیان کرد: در رساله صیانت سقراط و افلاطون از سیر زیبایی در عالم صحبت می‌کنند و در نهایت در بالاترین درجه ما ایده زیبایی را داریم که با ایده خیر و فضیلت همراه است. اما در نقطه مقابل نگاه سقراط و افلاطون نگاه دیگری است که این دو مفهوم یعنی زیبایی و فضیلت را از هم جدا می‌کنند و از شخص زیبا دفاع می‌کنند. استاد دانشگاه فردوسی با بیان اینکه از همین نگاه، نگاه جزئی گرایانه کشف شد، عنوان کرد: کل تلاش افلاطون و سقراط ترسیم جامعه فضیلت مند است، ما مفهوم کمال را هم از این رساله در میابیم و در واقع کمال بازگشت به خود اصیل است.

مروارید در ادامه افزود: در نگاه رضوی، ما نتایج حکمت عملی را می‌بینیم و امام مردم را خطاب قرار می‌دهند و از محاسن کلام صحبت می‌کنند، گویی علاوه بر حق عدالت، حق زیبایی شناسی هم مورد تاکید قرار گرفته است. وی در ادامه با اشاره به حدیث رضوی "إنّ النّاسَ لَو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونا" [اگر مردم زیبایی‌های سخنان ما را می‌شناختند، بی‌شک از ما پیروی می‌کردند]، اظهار کرد: معارف اهل بیت زیبا باید ترسیم شود و مردم این زیبایی را تشخیص دهند.

کنگره جهانی حضرت رضا (ع) دریچه‌ای نو به تعالیم رضوی

حازم طارش حاتم الساعدی استاد علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام الکاظم (ع) از کشور عراق نیز در این کنگره درباره مقاله "خوانش اکتشافی از نهضت توحید در گفتار رضوی" توضیحاتی ارائه داد.

وی گفت: امام رضا (ع) در برابر انحرافات فکری، اعتقادی و انحرافات اخلاقی که توسط حکومت اعمال می‌شده است ایستادگی کردند، زیرا آن حضرت معتقد بودند رفتار ظاهری انسان بازتابی از مبانی فکری اوست.

این استاد علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام الکاظم (ع) ادامه داد: این نگاه بیانگر حقیقت قابل فهم توسط امام رضا (ع) است، این حقیقت الگوها و مظاهر عام، ما را به کاوش در عدالت و بازتاب هایی که در دنیا دارد، وا می‌دارد.

الساعدی همچنین گفت: بررسی گفتمان رضوی بر اساس الگوهای حقیقت ما را به اثبات این استنباط می‌رساند که گفتمان رضوی یک گفتمان توحیدی است.

وی در ادامه بیان کرد: مظاهر و اشکال این گفتمان بر حسب موقعیت‌ها و افراد متفاوت است و این همان عدالت الهی است و با الزام امت به اطاعت از ائمه (ع) عین عدل است.

کنگره جهانی حضرت رضا (ع) دریچه‌ای نو به تعالیم رضوی

خطیب عادل پور، نماینده سازمان دیانت ترکیه در جمهوری اسلامی ایران نیز در این کنگره به ارائه نکاتی در خصوص مقاله خود پرداخت.

وی قرآن را کتاب مظلومی دانست چراکه کسی برای جواب سوالاتش سراغ آن نمی‌رود و با اشاره به مشکلاتی که این روزها گریبانگیر کشور ترکیه و سایر کشورهای خاورمیانه است، گفت: ریشه های عدالت در امنیت است، عدالت مطابق فطرت است ولی چیزهاییکه ما برای دین میگوییم مناسبتی با فطرت جامعه ندارد، تعریف واحدی از عدالت نیست این ما را محبوس کرده است، این عدالتی که امروز میگوییم مطابق فطرت انسان نیست در اینها ضعف است.

نماینده سازمان دیانت ترکیه در جمهوری اسلامی ایران عدالت را مهمترین موضوع و راس تعالیم همه کتب آسمانی برشمرد و متذکر شد: اسلام دین عدالت است، دولتی که عدالت ندارد برای انسان‌ها جوابگو نیست، مردم مهاجرت می‌کنند و از راه دریا جانشان را به خطر می‌اندازند تا خود را به سرزمین هایی برسانند که فکر می‌کنند آنجا یک دارالسلام است.

عادل پور عدالت در مورد زنان را مورد تاکید قرار داد و گفت: انسان فطرتا منفعت طلب است و باید مقرراتی بگذاریم که با این خواسته فطری در تعارض نباشد و در عین حال عدالت را هم برقرار کند.عدالت باید در همه جنبه های حیات انسان جاری و ساری باشد.

حضور علمی فعال دانشگاه رضوی در کنگره جهانی حضرت رضا(ع)

اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در بخش نشست های علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام حضور علمی فعالی را در بین افراد شرکت کننده از مجامع علمی مختلف جهان به نمایش گذاشتند.

منبع: خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)

حضور علمی فعال دانشگاه رضوی در کنگره جهانی حضرت رضا(ع)

پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام با هدف ترویج اندیشه های تمدنی امام رضا علیه السلام با شعار عدالت برای همه، ظلم به هیچ کس! دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 با پیام تصویری مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای  و تنی چند از مراجع عظام تقلید افتتاح و در تاریخ 25 اردیبهشت با حضور رئیس جمهور پایان یافت.

در مدت زمان دو روز از افتتاحیه تا اختتامیه بیست نشست علمی با حضور علما و دانشمندان و اندیشمندان مسلمان و غیر مسلمان از دیگر مذاهب و ادیان از سرتاسر جهان برگزار شد.

دانشگاه علوم اسلامی رضوی با شش ارائه علمی و چهار ریاست نشست از سوی اعضای هیئت علمی این نهاد علمی فرهنگی در مجموع بیست نشست، بیشترین حضور و فعالیت علمی را در بین مجامع علمی حوزوی و آکادمیک شرکت کننده در این کنگره به نام خود ثبت کرد.

در بخش ریاست نشست های علمی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری، رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با مدیریت نشست شماره شش با عنوان عدالت فرهنگ مبتنی بر تعالیم رضوی آغازگر این حضور علمی در پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام بود.

سپس حجج اسلام والمسلمین دکتر روشن ضمیر و دکتر امامی به ترتیب در نشست های شماره هفت و ده با عنوان بن مایه ها و نظریه های عدالت مبتنی بر تعالیم رضوی، و حجت الاسلام والمسلمین دکتر فقیه اسفندیاری در نشست شماره چهارده با عنوان فرهنگ و اجتماع مبتنی بر تعالیم رضوی به عنوان رئیس نشست علمی حضور یافتند.

در نخستین روز کنگره در بخش ارائه مقاله و سخنرانی علمی حجت الاسلام والمسلمین دکتر روشن ضمیر در نشست علمی شماره چهار با عنوان بن مایه ها و نظریه های عدالت و نفی ظلم مبتنی بر تعالیم رضوی به ارائه مطالب خویش با موضوع عدالت ورزی با مخالفان و دگر اندیشان  در تعالیم تمدنی امام رضا علیه السلام پرداخت.

در روز دوم کنگره و در نشست علمی شماره هفت با عنوان بن مایه ها و نظریه های عدالت مبتنی بر تعالیم رضوی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر رحمت الله کریم زاده با موضوع رابطه حق و عدالت در تعالیم تمدنی امام رضا علیه السلام و دکتر محمد رضا قائمی نیک با موضوع ظرفیت آموزه های حضرت رضا(ع) در پاسخ به نظریه های عدالت سکولار ارائه علمی داشتند.

در نشست علمی شماره هشت با عنوان اخلاق، عدالت و نفی ظلم مبتنی بر تعالیم رضوی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی جلائیان با موضوع نفی ظلم در کلام امام رضا(ع) با نگاه تمدنی به روایت « إنّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ یُبغِضُ رجُلاً یُدخَلُ علَیهِ فی بَیتِهِ و لا یُقاتِلُ» با رویکرد تفسیر روایت به روایت و حجت الاسلام والمسلمین دکتر جواد ایروانی با موضوع تحلیل پارادوکس رزائل فردی و فضائل عمومی بر اساس سخنان امام رضا علیه السلام مطالب خویش را ارائه کردند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین فرزانه نیز در نشست علمی شماره پانزده با عنوان عدالت در تعامل با دیگری مبتنی بر تعالیم رضوی به ارائه علمی با موضوع عدالت کیفری در آموزه های رضوی پایان بخش این حضور علمی فعال در پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام بود.

خبر تکمیلی

به گزارش خبرنگار اطلاعات در مشهد، مراسم اختتامیه پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) پس از برگزاری ۲۰ نشست تخصصی به میزبانی سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی، با سخنرانی رئیس جمهور برگزار خواهد شد.

تصاویری از این کنگره را در ادامه ببینید

پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در حرم مطهر رضوی در قاب تصویر

تصاویر پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در حرم مطهر رضوی

 

 

تصاویر پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در حرم مطهر رضوی

 

تصاویر پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در حرم مطهر رضوی

تصاویر پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در حرم مطهر رضوی

تصاویر پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در حرم مطهر رضوی

تصاویر پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در حرم مطهر رضوی

تصاویر پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در حرم مطهر رضوی

تصاویر پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در حرم مطهر رضوی

پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در حرم مطهر رضوی در قاب تصویر

پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در حرم مطهر رضوی در قاب تصویر

خبر تکمیلی

ارسال 200 مقاله ملی و بین المللی به پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ 

دکتر زهره نصرت خوارزمی دبیر بخش بین‌الملل کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با بیان اینکه ۲۰۰ مقاله در سطح ملی و بین المللی به دبیرخانه کنگره بین المللی حضرت رضا (ع) ارسال شده است، افزود: در سطح بین المللی تلاش ما این بود که امام رضا (ع) و گفتمان سازی رضوی از مسیر زیست و گفت وگو در ادبیات بلند رضوی شروع شود.

دبیر بخش بین‌الملل کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با بیان اینکه مشارکت کنندگان در بخش بین المللی لزوما مسلمان و شیعه نیستند، اضافه کرد: شرکت کنندگان در کنگره حضرت رضا (ع) از نژادها، کشور‌ها و طبقات مختلف هستند. در ابتدا ۱۱۶ کتاب به ۲۴ زبان با دسترسی باز در اختیار محققان قرار گرفت و جلسات متعددی شکل گرفت و اساتید دانشگاه‌های بزرگی در رشته‌های مطالعات اسلامی و شیعه پژوهی که در این کنگره شرکت می‌کنند توانسته‌اند با ادبیات رضوی ارتباط برقرار کنند. 

 دکتر خوارزمی گفت: تلاش کردیم در برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) تعدد جغرافیایی و تکثر هویتی دیده شود. از بورکینافاسو تا برزیل، از توکیو تا میشیگان، از همه قاره‌ها شرکت کننده و از نژاد‌ها و ادیان مختلف داریم. 

دبیر بخش بین‌الملل کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با اشاره به برگزاری پیش‌نشست‌های کنگره در واتیکان و عراق اظهار کرد: در یکی از پیش‌نشست‌ها که در واتیکان برگزار شد از مرکز مریم شناسی بیروت، از یونان، رم و واتیکان شرکت کننده داشتیم. همچنین در دو جلسه‌ای که در بغداد عراق برگزار شد از کویت، مراکش، مصر و عراق شرکت کرده بودند. تلاش کردیم هر محلفی، محفل گفت‌وگو برای روشن شدن ابعاد مختلف عدالت از منظر امام رضا (ع) باشد. 

 وی اضافه کرد: از آنجایی که امام رضا (ع) اهل احتجاجات و گفت وگو با غیر بودند و همچنین روایت‌های متعددی از مواجهه ایشان با مسیحیان و زرتشتیان وجود دارد، یکی از شرکت کنندگان در جشنواره کشیشی انگلیسی است که آیات انجیل را در حوزه عدالت و مقارن آن را با ادبیات رضوی کنار هم قرار داده است. این نشان می‌دهد که فهم ما از عدالت به هم نزدیک است و این عدالت مبنای خوبی برای تعاملات آینده در جهان است که این نیاز بیش از پیش احساس می‌شود. 

  خوارزمی با بیان اینکه در صربستان هیچ کتابی به زبان صربی درباره امام رضا (ع) وجود ندارد، ادامه داد: هم اکنون کتاب «امام رضا (ع)؛ دانای خاندان محمد (ص)» در حال ترجمه به زبان صربی است و جالب است که صاحب انتشارات در آن کشور به واسطه تماشای سفر‌های اربعین به فرهنگ شیعی علاقمند شده و داوطلب انتشار این کشور شده است. 

دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در پایان گفت: عراق، لبنان، بورکینافاسو، مالی، آمریکا، اسپانیا، هلند، انگلیس، بلژیک، مراکش، گرجستان، تایلند، بوسنی و ... ازجمله کشور‌هایی هستند که در کنگره بین المللی حضرت رضا (ع) شرکت خواهند داشت.

مشاهده ویدئو
لینک ویدئو
 



🅰️   مطالب مرتبط:
  • ویدئو: میکائیل آلبارز، رئیس مرکز اسلامی امام رضا(ع) و مدیر کتابخانه دیجیتال اهل بیت (ع) در اسپانیا: فعالیت‌های امام رضا (ع) معطوف به این بود که اسلام را زنده نگه دارد
  • ویدیو/ ماجرای ترجمه زیارت‌نامه امام رضا (ع) به زبان اسپانیولی میکائیل آلبارز، مدیر مرکز اسلامی امام رضا (ع) در اسپانیا که برای شرکت در کنگره جهانی حضرت رضا (ع) به مشهد مقدس آمده، روایت ترجمه زیارت‌نامه آن حضرت به زبان اسپانیولی را نقل می‌کند.
  • کشیش دکتر میگل پرازا، استاد کالج بین المللی لژیونرهای مسیح رم: ادیان دنبال صلح و آرامش هستند
  • حجه الاسلام و المسلمین جعفر لاداک، امام جماعت مرکز اسلامی باب العلم شهر لیدز انگلستان: باید عدالت را از امام رضا (ع) یاد گرفت و آن را در زندگی به کار برد
  • مصاحبه با استاد دانشگاه المصطفی واگادوگو، حجه الاسلام والمسلمین بشیر مونی، استاد دانشگاه المصطفی واگادوگو: با توجه به وضعیت فعلی جهان، پیام کنفرانس به درستی انتخاب شده است
  • :: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/3998


    Share
    نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

    نظرات مخاطبان


    جست و جو در وبگاه


    حتماً بخوانید

    توضیح

    بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

    اهم دغدغه ها

    توضیح

    اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

    صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود این یعنی آن که اگر با گذشت ۴۵ سال، هنوز نمی توانیم یک آمار موثق از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع خارجی ارائه دهیم، پس هر گونه برنامه ریزی برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

    شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ و این واقعاً مایه فضاحت دیاری است که ادعای قطب اول گردشگری کشور را دارد. آرشیو

    مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

    امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

    هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

    نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضعییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو