دیپلماسی❜ دینی/ تقویم فرهیخت: ۳ و ۴ مهر ۱۴۰۳، برپایی نخستین اجلاس بین‌المللی واقفان و ناذران رضوی از ۱۲ کشور به همت آستان قدس + گلایه ی فرهیخت

  • بازدید: ۲۵۴
دینی/ تقویم فرهیخت: ۳ و ۴ مهر ۱۴۰۳، برپایی نخستین اجلاس بین‌المللی واقفان و ناذران رضوی از ۱۲ کشور به همت آستان قدس + گلایه ی فرهیخت
آستان قدس رضوی

مهمانانی از  ۱۲ کشور به اجلاس بین‌المللی واقفان و ناذران رضوی دعوت شدند

مشهد- ایرنا- معاون امور بین الملل آستان قدس رضوی گفت: مهمانانی از ۱۲ کشور خارجی به نخستین اجلاس بین‌المللی واقفان و ناذران رضوی در مشهد دعوت شدند.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام مصطفی فقیه اسفندیاری روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: ایتالیا، آفریقای جنوبی،افغانستان، هند، پاکستان، انگلیس، استرالیا، بحرین، عراق، کویت، سوئد و آمریکا کشورهایی هستند که مهمانان اجلاس بین المللی واقفان و ناذران رضوی از آن کشورها در این اجلاس حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: دعوت از واقفان و ناذران بیش از این ۱۲ کشور بوده است که به دلایلی امکان حضور در اجلاس را نداشتند و اجتماعی سازی وقف و نذر رضوی از جمله اهداف این اجلاس دو روزه است.

معاون امور بین‌الملل آستان قدس گفت: نخستین اجلاس بین‌المللی واقفان و ناذران رضوی سوم و چهارم مهرماه در مشهد برگزار خواهد شد.

فقیه با بیان این که همه خدمات آستان قدس رضوی مبتنی بر وقف و نذر است افزود: آنچه اهمیت دارد دقت در اجرای صحیح نیت واقفان است تا انحرافی در این موضوع صورت نگیرد.

وی ادامه داد: وقف یک موضوع دینی گسترده ماندگار و اثرگذار در حوزه فردی و به معنای گسترده تر در حوزه اجتماعی است که می‌توان از این سنت جاودانه برای بسترسازی و تحقق تمدن نوین اسلامی بهره گیری کرد.

لوگوی گلایه های فرهیخت
گلایه های فرهیخت: 

همان طور که مستحضرید، برپایی اجلاس ها، همایش ها و کنگره های موضوعی بویژه با رویکرد بین المللی و خاصه با حضور شخصیت ها و چهره های مؤثر خارجی، از یک حداقل استانداردهایی در روند ساختاری و مکانیزم اجرا، چه در قالب و فرم و ظواهر کمی و چه در محتوا و غنای کیفی برخوردار هستند.

از جمله ی این شاخص ها و چهارچوب ها، تشکیل دبیرخانه ای فعال و سپس راه اندازی ستاد برنامه ریزی و اجرایی و شکل دهی کمیته های زیرمجموعه ی آن است.

کمیته هایی چون علمی و فنی، مالی و پشتیبانی، فناوری و اطلاع رسانی، فرهنگی و هنری، مراسم افتتاحیه و اختتامیه، انتظامات و خدمات، حمل و نقل و... از این جمله است.

در گام دوم، شناسایی، تعیین و انتصاب بهترین مدیران توانمند برای هر بخش است که غالباً اسامی و سمت ها و سوابق اجرایی آنان همراه با تصاویر و نیز شماره های تماس و دیگر راه های ارتباطی بویژه در شبکه های اجتماعی پرطرفدار در وبگاه تخصصی اجلاس منتشر می شود.

بدیهی است یکی از مهمترین وظایف رؤسای دبیرخانه و کمیته های علمی و راهبردی، مشخص نمودن عنوان دقیق اجلاس، اهداف، شعارها، درج نام و لوگوی مشارکت کنندگان، اسپانسرها و حامیان مالی یا رسانه ای، مدیریت تبلیغات محیطی و تلویزیونی و نیز اطلاع رسانی قبلی در مورد برنامه های جانبی مانند برپایی نمایشگاه های زیبا و فاخر در حاشیه ی برگزاری آن است.

اطلاع رسانی های به هنگام بویژه معرفی میهمانان خارجی و شایستگی ها و علت دعوت از آنان همچنین اعلام شاخص ترین چهره های داخلی مدعو و سخنرانان، تهیه و انتشار متن فراخوان (در صورت لزوم)، راه اندازی وب سایت اختصاصی، ساخت اتاق های گفت و گو در شبکه های اجتماعی پرطرفدار داخلی و خارجی، طراحی آرم، لوگو و نماد و سپس برپایی نخستین نشست خبری با حضور نمایندگان رسانه ها همراه با رونمایی از پوستر فاخر اجلاس، شکل دهی ستاد خبری، اعلام مکان برپایی و... از دیگر تمهیداتی است که غالباً برای این گونه گردهمایی بین المللی از مدت ها قبل، اندیشیده شده و از طریق رسانه‌ها به اطلاع همگان می رسد.

ناگفته پیداست اگر هر حلقه از این زنجیره ی مهم و یا هر قسمت از این کمیته های موضوعی، به هر دلیل از جمله ضیق وقت یا حتی عدم احساس ضرورت، حذف و یا فاکتور گرفته شود، اما دست کم تعیین و معرفی یک فرد توانا و تمام وقت به عنوان مدیر اجرایی، آن هم با اعلام تمام اطلاعات ارتباطی و چگونگی تماس با او، بسیار حائز اهمیت است. 

اما این اجلاس، متأسفانه فاقد همه ی این گزاره هاست! چرا؟

مگر می شود اجلاسی با این جایگاه خاص دینی و در سطح بین المللی، آن هم به همت ابرسازمان مذهبی و فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی غرب آسیا یعنی آستان قدس رضوی، برنامه ریزی و ساماندهی شود، اما فاقد حداقل های لازم و پیش نیازهای ضروری باشد؟

کمترین توقع و انتظار در بحث اطلاع رسانی آن بود که مثلاً تیزری، کلیپی، آنونسی به شکل زیبا و گویا برای چنین موضوع خداپسندانه ای آماده شده و از هفته ها قبل در شبکه های پرمخاطب داخلی و برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، شبکه‌ی استانی خراسان رضوی و نیز در وب سایت‌ها و تلویزیون اینترنتی عتبه ی رضویه پخش شود!

همچنین است اطلاع رسانی قبلی از مؤثرترین چهره های بین المللی مدعو که چه به عنوان میهمان ویژه و چه در قالب سخنران و... قرار است در این اجلاس حضور پیدا کرده، سخنرانی یا دریافت لوح تقدیر داشته باشند.

به راستی چگونه می‌توان چشم بر امهات برپایی اجلاسی دینی و در تراز بین المللی بست که به مسأله ای اجتماعی می پردازد و تازه، نخستین دوره ی شکل گیری آن نیز به شمار می رود و باید قدم اول را درست و دقیق برداشت.

و گرنه، خشت اول گر نهد معمار کج... تا ثریا می رود دیوار کج... و متأسفانه در خصوص این رویداد اقتصادی، اجتماعی و معنوی، تاکنون شاهد تحقق این ملزومات نبودیم. اصلأ چه عجله ای بود؟ و چه نیازی به انجام یک کار هول هولکی و دقیقه ی نودی داشتیم؟ا

امید که طی روزهای آینده، با نگاهی جهادی و تلاشی حداکثری، نواقص و کاستی های مطروحه به شکل مقتضی جبران گردد و الا ثابت می شود که در حقیقت این رخداد، یک نشست دورهمی ساده با حضور چند میهمان غیرایرانی است و نه یک اجلاس فاخر اجتماعی با رویکرد بین المللی و در تراز ۴۵ سالگی نظامی شایسته سالار... والسلام 

مهمانانی از  ۱۲ کشور به اجلاس بین‌المللی واقفان و ناذران رضوی دعوت شدند

 

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7226


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود این یعنی آن که اگر با گذشت ۴۵ سال، هنوز نمی توانیم یک آمار موثق از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع خارجی ارائه دهیم، پس هر گونه برنامه ریزی برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ و این واقعاً مایه فضاحت دیاری است که ادعای قطب اول گردشگری کشور را دارد. آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضعییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو