دیپلماسی❜ دینی/ تقویم فرهیخت: برگزاری ۱۲۰ برنامه در سطح ملی و بین‌المللی در دهه کرامت به همت آستان قدس

  • بازدید: ۳۹۳
دینی/ تقویم فرهیخت: برگزاری ۱۲۰ برنامه در سطح ملی و بین‌المللی در دهه کرامت به همت آستان قدس
آستان قدس رضوی

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی از برگزاری بیش از ۱۲۰ برنامه محوری در ایام دهه کرامت توسط این آستان مقدس خبر داد و گفت: این برنامه‌ها به همت معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی، بنیاد کرامت رضوی، بنیاد بهره‌وری موقوفات و سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در سه سطح شهری(مشهد)، ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود و ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، علمی را در بر خواهد داشت.

به گزارش قدس آنلاین، عبدالحمید طالبی در نشست تشریح برنامه‌های دهه کرامت اظهار کرد: در این ایام ۱۲۰ برنامه محوری توسط آستان قدس رضوی اجرا خواهد شد که از این تعداد ۱۴ برنامه در حرم مطهر رضوی، ۳۱ برنامه توسط سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، ۲۷ برنامه توسط بنیاد کرامت رضوی، ۲۰ برنامه توسط بنیاد بهره‌وری موقوفات و ۲۸ برنامه به همت مرکز ارتباطات و رسانه برگزار می‌شود. 

طالبی خاطرنشان کرد: با برگزاری جلسات هماهنگی در استانداری و شهرداری تلاش داریم برنامه‌های متنوعی را در این ایام خاص برگزار کنیم و امیدواریم با هم‌افزایی و هماهنگی تمامی دستگاه‌ها بتوانیم نشاط عمومی را در استان و کشور ایجاد کرده و دهه فجر دیگری را در دهه کرامت امسال رقم بزنیم.

اجرای برنامه‌های متنوع در گستره مشهد، ملی و بین‌المللی

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گستره این برنامه‌ها را در سطح شهری، ملی و بین‌المللی اعلام کرد و گفت: جشنواره ورزشی ویژه مناطق محروم، جشن بزرگ مهدخت، مسابقات دوومیدانی جام امام رضا(ع)، ایجاد ایستگاه‌های استقبال، اسکان و پذیرایی از زائران، پاتوق خدمت، اقدامات ویژه مشاوره‌ای در حرم، نذر شفا، ارائه تخفیف محصولات صنایع غذایی و موسسه بذر و نهال و برگزاری نمایشگاه دستاوردهای صنایع دانش‌بنیان آستان قدس رضوی ازجمله برنامه‌های این سازمان در گستره شهر مشهد است. 

به گفته او، جشن‌های دهه کرامت با همکاری شهرداری تهران، پویش ملی کتاب‌خوانی، برگزاری ۴ شب‌شعر در شهرهای قم، طبس، شیراز، تبریز، برگزاری کرسی‌های ملی تلاوت رضوی در شب رحلت امام خمینی(ره) و شب ولادت امام رضا(ع) و همچنین برگزاری جشن‌های زیر سایه خورشید، ازجمله این برنامه‌هاست.

خدمت‌رسانی به اقشار کم‌درآمد و محروم

طالبی با بیان اینکه در این ایام یکی از برنامه‌های محوری خدمت‌رسانی به اقشار کم‌درآمد و محروم است، اظهار کرد: بازسازی ۸۰ خانه شناسایی‌شده‌ محرومان با همکاری گروه‌های جهادی و خیران، برپایی سفره‌های کرامت رضوی، اهدای جهیزیه به زوج‌های جوان نیازمند، پویش نذر امام رضا(ع) و اطعام ساده از جمله برنامه‌هایی است که در حوزه خدمت‌رسانی و با همکاری بنیاد کرامت رضوی انجام می‌شود.

هفته‌های فرهنگ رضوی در کشورهای مختلف

وی همچنین برگزاری هفته‌های فرهنگ رضوی در کشورهای مختلف، هماهنگی حضور هیئت‌علمی و فرهنگی رضوی در شهر مرو، دوره آموزش مجازی آشنایی با سیره و سبک زندگی امام رضا(ع) به زبان‌های عربی، اردو، آذری و انگلیسی، برگزاری سلسله وبینارهای بررسی فرهنگ و میراث رضوی با دانشگاه الأزهر و برگزاری دوره تربیت مربی قرآن کودک و نوجوان برای اساتید زبان‌های عربی، انگلیسی، اردو، آذری و فرانسه با همکاری مرکز قرآن را از برنامه‌های در نظر گرفته‌شده در حوزه بین‌الملل ذکر کرد.

ویژه‌برنامه‌های علمی و پژوهشی 

طالبی همچنین معرفت‌افزایی با محوریت توجه به تمدن‌سازی مکتب اهل‌بیت(ع)، تسهیل در جریان زیارت، خدمت‌رسانی کریمانه، محبت و ارادت و دانش‌بنیان بودن را ازجمله اصول حاکم بر برنامه‌های دهه کرامت برشمرد و افزود: در این ایام ویژه‌برنامه‌های متنوع علمی و پژوهشی از جمله کنگره جهانی امام رضا(ع)، اجلاس جهانی امام خمینی(ره)، تمدن نوین اسلامی و مکتب اهل‌بیت(ع)، امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان، نشست‌های فرهنگ و معارف رضوی و برگزاری جشنواره کتاب رضوی پیش‌بینی‌شده است.

افتتاح بیش از ۲۰ پروژه علمی، فرهنگی و خدمت‌رسانی

طالبی اظهار کرد: در این ایام بیش از ۲۰ پروژه علمی، فرهنگی و خدمت‌رسانی پیش‌بینی و تدارک دیده‌شده است که از جمله آن می‌توان به افتتاح فروشگاه بزرگ کتاب رضوی در قم، افتتاح کتابخانه امام رضا(ع) و مجتمع فرهنگی شهرستان میبد، افتتاح کتابخانه سیار در کتابخانه امام رضا(ع) شهرستان سرخس، بازگشایی رسمی فروشگاه موسسه آفرینش‌های هنری در هتل قصرالضیافه، بهره‌برداری از ۲۰ واحد مسکونی در رامیان، ایجاد ۵۰ چاهک در سیستان، احداث زمین‌های ورزشی در  گود مهدی‌آباد (توس ۵۵) و فروشگاه بزرگ کتاب رضوی در قم اشاره کرد.

توجه به علم و فناوری، استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردمی

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی به این نکته نیز اشاره کرد که دهه کرامت امسال با ایام ۱۴ و۱۵ خرداد و سالروز ارتحال رحلت امام خمینی(ره) همزمان شده است و از همین رو برنامه‌های این ایام متفاوت از سال‌های گذشته تدارک و پیش‌بینی‌شده است. 

وی در ادامه گفت: با توجه به شعار سال و شعار دهه کرامت، توجه ویژه به علم و فناوری و فعالیت‌های دانش‌بنیان مدنظر بوده است و در همین راستا، برجسته‌سازی لقب عالم آل محمد(ص) یکی از مأموریت‌های ما در اجرای برنامه‌های این دهه خواهد بود. 

به گفته طالبی، بهره‌گیری از ظرفیت تشکل‌های مردمی در برپایی جشن‌ها، تمرکز موضوعی در رونمایی و افتتاح پروژه‌ها و توجه به تمدن سازی مکتب اهل‌بیت(ع) و سیره امام خمینی(ره)، از ویژگی‌های برنامه‌های این ایام است.

 تلاش برای ترویج مکتب تمدنی امام رضا(ع)

وی در ادامه به اصول حاکم بر برنامه‌های دهه کرامت امسال اشاره کرد و گفت: ترویج سنت و سیره حضرت رضا(ع)، ارتقاء فرهنگ جهاد عالمانه و خستگی‌ناپذیر و همچنین  ترسیم و ترویج مکتب تمدنی امام رضا(ع)، از مأموریت‌های اصلی آستان قدس رضوی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت امسال است.

ایجاد فضای امیدآفرین در جامعه

طالبی ادامه داد: سعی داریم در ایام دهه کرامت فضایی بانشاط و امیدآفرین را در جامعه ایجاد کنیم تا در روحیه مردم تأثیرگذار باشد و دعا کنیم که با استعانت از خداوند متعال و ائمه معصومین(ع) مشکلات مردم برطرف شود. 

وی خاطرنشان کرد: برای دهه کرامت امسال شعار «همه خادم الرضاییم؛ خدمت کریمانه، جهاد عالمانه» به‌عنوان شعار دهه کرامت انتخاب و به‌ همه دستگاه‌های استانی و ملی نیز ابلاغ شده است که امیدواریم با هماهنگی و هم‌افزایی هر چه بیشتر در سطح ملی، شاهد برگزاری برنامه‌های باشکوهی در این ایام باشیم.

وی افزود: برگزاری همایش گفتگوی ادیان و پیش نشست‌های آن، یکی از ویژه‌برنامه های آستان قدس رضوی است که ارادتمندان به حضرت رضا(ع) را گرد هم می‌آورد و با توجه به ارادتی که پیروان سایر مذاهب از جمله اهل سنت به امام رضا(ع) دارند، امسال در دهه کرامت بزرگان اهل سنت را در پیش نشست تخصصی این همایش حضور خواهند داشت. 

توجه به جهاد تبیین در برنامه‌های دهه کرامت

وی زیارت و جهاد تبیین را از دیگر موضوعات  مورد توجه در برنامه‌های امسال این ایام دانست و گفت: همه ما موظف هستیم خدماتی که نظام جمهوری اسلامی ایران، شهدا و مسئولان انجام داده‌اند اما در تبیین این خدمات کوتاهی شده است را بیشتر مورد توجه قرار دهیم و از همین رو امسال در برنامه‌های دهه کرامت بیشتر به این مهم توجه خواهد شد. 

خدمت کریمانه و الگوسازی نشاط معنوی

به گفته رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، توجه به مشکلات اقتصادی، ضرورت ارائه خدمات اجتماعی، الگوسازی در نشاط و شادی معنوی، معرفت افزایی، خدمت‌رسانی کریمانه، محبت و ارادت، و فعالیت‌های دانش‌بنیان بودن، جزو اصول حاکم بر برنامه‌های آستان قدس در این ایام خواهد بود که در همین راستا برنامه‌های ویژه‌ای در سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و بنیاد بهره‌وری و موقوفات پیش‌بینی‌شده است.

تکریم گروه‌ها و اصناف مختلف در دهه کرامت

وی به یکی دیگر از اقدامات ویژه در دهه کرامت امسال اشاره کرد و گفت: امسال در آستان قدس رضوی، هر روز از این دهه را به نام یک گروه خاص و فرصتی برای تکریم از آنها اختصاص داده‌ایم که در این راستا، نخستین روز از این دهه، مصادف با میلاد حضرت معصومه(س) ویژه بزرگداشت مقام دختران خواهد بود. 

طالبی ادامه داد: سایر روزهای این دهه نیز به بزرگداشت مادران و پدران، کودکان و دانش آموزان، جوانان و دانشجویان، زائران و گردشگری زیارت در سطح بین‌الملل، فرماندهان و خانواده ایثارگران، توان‌یابان و مددجویان، کارگران، تولیدگران و دانش‌بنیان‌ها، تشکل‌های مردمی و اساتید، معلمان و دانشمندان اختصاص‌یافته است.

وی همچنین برگزاری جشن اولین سال طرح ملی «من ‌قرآن‌ را دوست‌ دارم»، تولید یک ویژه‌نامه مختصر با موضوع معرفی حضرت رضا(ع) به تیراژ گسترده، برگزاری جشن‌های ویژه در چهار محور منتهی حرم مطهر رضوی، اجرای نمایش‌های خیابانی با محوریت مشهدالرضا(ع) و اجرای سرود فاخر در حریم رضوی و سطح کشور را از دیگر برنامه‌های سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در این ایام ذکر کرد.

انتهای پیام

منبع: آستان نیوز

 

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8429


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها