دیپلماسی❜ دینی/ برگزاری همایش بین‌المللی امام رضا (ع) و ادیان در مشهد با حضور ۱۰ تن از میهمانان خارجی از کشورهای لبنان، اسپانیا و هندوستان +گزارش تصویری

  • بازدید: ۷۶۹
دینی/ برگزاری همایش بین‌المللی امام رضا (ع) و ادیان در مشهد با حضور ۱۰ تن از میهمانان خارجی از کشورهای لبنان، اسپانیا و هندوستان  +گزارش تصویری

همایش بین‌المللی امام رضا (ع) و ادیان روز پنجشنبه در آستانه سالروز شهادت آن امام همام با حضور جمعی از شخصیت های دیگر کشورها در رواق کوثر حرم مطهر رضوی برگزار شد. در این همایش ۱۰ نفر از شخصیت های دینی از ادیان و کشورهای مختلف شامل لبنان، اسپانیا و هندوستان به صورت مجازی و حضوری به بیان دیدگاه‌های خود در زمینه زندگی مسالمت آمیز در پرتو دین، عقلانیت و عدالت و مبانی معرفتی و اخلاقی گفتگوهای ادیان پرداختند.

یک تحلیلگر مسایل بین المللی از کشور اسپانیا در این همایش گفت: این همایش‌ قصد دارد دیدگاه های مختلف ادیان را در یک مکان گردآورد تا بر اساس اصول قرآن کریم و با الگوبرداری از شخصیت و رفتار هشتمین امام شیعیان برای ایجاد جهان امن و عاری از جنگ و خونریزی با یکدیگر به گفتگو بپردازند.

آلبرتو گارسیا واتسون افزود: استعمار جهانی با ایجاد دخالت‌ها و دست اندازی‌ نسبت به جوامع بی‌حاشیه که خواستار روابط مسالمت آمیز با دیگران هستند، آنها را به ایجاد درگیری‌های بسیار کشانده است تا جایی که برداشت‌های افراطی از یک مذهب باعث تخریب و مرگ سایر افراد شده است. 

وی ادامه داد: پیش شرط گفتگوی بین ادیان این است که زمینه برای ورود طرفین به گفتگو با احترام به باورهای آنها فراهم شود. باید این واقعیت را به فال نیک گرفت که عقاید مختلف قادرند با آزادی کامل به بین دیدگاه های مختلف خود با یکدیگر بپردارند و ضمن حفظ هویت دینی، نظرات خود را تبادل کرده و گفتگو کنند.

این تحلیلگر سیاسی گفت: این رویداد بین ادیان به رهبران مذهبی این فرصت را داده است که ضمن بیان عقاید و ارزش‌های ادیان و مذاهب خود با گوش دادن به دیدگاه های مطرح شده توسط افراد مختلف، نسبت به ادیان دیگر شناخت بهتری پیدا کنند.

وی افزود: دولت‌ها موظّفند از آزادی مذهب یا عقاید از نظر حقوقی و عملی در برابر قانون حمایت کنند زیرا تبعیض و نادیده گرفتن اقلیت های مذهبی، نقض جدّی آزادی مذهب و عقیده است. ادیان یا مقامات بلندمرتبه بدون مردم نقشی ندارند و نمی‌توانند گفتگو را شکل دهند به همین دلیل دولت‌ها تنها می‌توانند از نظر اخلاقی و اقتصادی از گفتگو و تبادل نظر حمایت کنند اما در نهایت این مردم هستند که باید در خیابان‌ها، مدارس یا در موقعیت‌های مذهبی مربوط یا در هر موقعیتی مشارکت کنند.

گارسیا واتسون ادامه داد: ایران، نمونه بزرگ آزادی مذهبی است، زیرا در این کشور یهودیان، مسلمانان اعم از شیعه و سنی و مسیحیان آزادانه در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

مناجات های امام رضا (ع) معرفت دینی را مجسم می‌کند

یک نویسنده و شاعر مسیحی نیز گفت: دعاهای حضرت امام رضا (ع) مرا بسیار تحت تاثیر قرار داد زیرا همانگونه که آن امام برای خود دعا می‌کند برای سایرین نیز دعا می‌کند که در قالب مناجات ، معرفت دینی را  مجسم می‌کند.

دکتر میشل کعدی طی سخنرانی مجازی در این همایش افزود: هر بار که در مورد اهل‌ بیت خاندان عظیم عصمت و طهارت سخن می‌گویم به راه و روش زندگی آن‌ها غبطه می‌خورم و یک شادی درونی در من ایجاد می شود زیرا افرادی که زندگی خود را وقف اتصال خالق با مخلوق و مخلوق با خالق کرده‌اند توفیقی پیدا می‌کنند که همواره در راه خیر و صلاح مردم گام بردارند.

وی ادامه داد: زندگی حضرت امام رضا (ع) باید معرفی شود تا سایر انسانها نیز بتوانند از نوع زندگی ایشان الگو بگیرند.

این شاعر مسیحی با اشاره به زهد و تواضع حضرت امام رضا (ع) گفت: هیچ‌گاه بشریت تواضعی مانند او را به خود ندیده ‌است. ایشان از زمان کودکی متواضع و فروتن بود و از نشانه‌های امام، بخشش بر بزرگ و کوچک است.

وی افزود: بزرگ‌ترین اثر امام در جامعه دعوت مردم به وحدت، یگانگی و توحید است تا بتواند دین اسلام، بیان احکام و شریعت، اخلاق نیکو، سیر و سلوک را تثبیت کند و بجاست در مورد تشریح دین و احکام شریعت الهی سخن گفته شود زیرا حضرت امام رضا (ع) سید و آقای علم و فقه و شریعت است.

دکتر میشل کعدی ادامه داد: حضرت امام رضا (ع) آیینه تمام‌نمای اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) بود که راه و روش و سیرت آنها به‌ خصوص در مورد عقاید دینی را بسیار خوب بیان می‌ کرد. سخن گفتن در مورد زندگی علمی حضرت امام رضا (ع) بسیار بزرگ و باعظمت است زیرا او سیرت صحیحی برای اثبات و تثبیت بیان علم خود در مناظره‌هایی که بر پا شده بود اتخاذ نمود.

وی گفت: از دیگر خدمات بارز حضرت امام رضا (ع) راه و روش طب آن امام است که در قالب کتابی در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا مطرح شده و از آن بهره علمی وافری به دست آمده است. در این کتاب مراحل عمر انسان و خواب او به ‌خوبی تشریح شده است. همچنین در مورد طبع غذاهای سرد، مضرات خوردن نمک، فایده بهداشت و حمام برای سلامت بشر و توصیه‌های ضروری دیگر که برای زندگی سالم بشری واجب است توضیح داده شده است. 

ایرانیان دارای هویت ایرانی و اسلامی هستند

نماینده جامعه زرتشتیان نیز در این همایش گفت: ایرانیان دارای ۲ هویت ایرانی و اسلامی هستند که در هم تنیده شده است.

موبد بهزاد نیک دین افزود: دشمنان این کشور به دنبال به چالش کشیدن این هویت هستند و ایران ققنوس وار باید تا جایگاه واقعی خود و معرفی به جهانیان حرکت کند.

وی ادامه داد: مردم مهمان نواز ایران از دیرباز با پیروان همه ادیان در صلح و صفا در کنار هم زندگی می‌کردند و بر اساس آموزه های زرتشتی و در کتاب گات ها دین به عنوان وجدان معرفی شده است.

ایرنا

>>> مشاهده گزارش تصویری ...

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8098


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها