دیپلماسی❜ دینی/ برگزاری جشن میلاد امام رضا(ع) ویژه طلاب و دانشجویان آفریقایی در حرم مطهر رضوی

  • بازدید: ۶۵۱
دینی/ برگزاری جشن میلاد امام رضا(ع) ویژه طلاب و دانشجویان آفریقایی در حرم مطهر رضوی

به همت مدیریت زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی و به مناسبت ایام میلاد خجسته حضرت ثامن الحجج(ع)، مراسم جشنی ویژه طلاب و دانشجویان آفریقایی دانشگاه جامعه المصطفی مشهد همراه در حرم مطهر رضوی برگزار شد. به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا صالحی؛ رئیس جامعه المصطفی العالمیه مشهد در مراسمی که در رواق کوثر حرم مطهر رضوی برگزار شد، عنوان کرد: بارگاه نورانی رضوی محلی است که ملائک آمد و رفت دارند این حرم جزء مشاهد مشرفه و محل عبودیت، نزدیک شدن به خداوند و هدایت است.

وی با بیان اینکه این حرم میعادگاه عاشقان خداست و کسانی‌که از همه درها ناامید شده‌اند به این درگاه پناه می‌آورند، ابراز کرد: زندگی امام رضا(ع) سبک جامعی است که تمام ابعاد زندگی را در نظر می‌گیرد و تعالیم ایشان به ابعاد مختلف زندگی توجه کرده است. 

حجت الاسلام صالحی با اشاره به فرازهایی از زندگی حضرت امام رضا(ع) گفت: این امام همام همه را به انس با قرآن سفارش می‌کنند و می‌فرمایند: «کسی که به دنبال علم است باید قرآن را مورد تدبر قرار دهد»؛ امروز ملت‌های مسلمان باید به قرآن اهمیت دهند و فرزندانمان را تعلیم قرآن دهیم؛ این یکی از حقوق ما والدین است.

وی در ادامه به معیارهای شیعه واقعی از منظر امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: « شیعه اگر از خدا  اطاعت نکند از ما نیست».

این مقام مسئول همچنین تصریح کرد: نماز اول وقت یکی از راه‌های شناخت مومن است، ائمه اطهار (ع) همواره به این مهم توصیه داشتند و آثار و برکات فراوانی را برای انجام این فریضه الهی بیان ‌کرده‌اند.

وی ادامه داد: ما باید جسم، بدن و دنیای خود را فراموش نکنیم و به ابعاد مختلف زندگی بپردازیم خلقت ما برای اهداف مختلف است و توجه به جسم  در کنار روح از اهمیت بسزایی برخوردار است.

حجت الاسلام و المسلمین صالحی ادامه داد: امام رضا(ع) می‌فرمایند: «نزدیک‌ترین شما به ما کسی است که با خانواده‌اش مهربان باشد» و این سبک زندگی رضوی است.

وی تربیت ولایی را یکی دیگر از ویژگی‌های سبک زندگی رضوی برشمرد و گفت: باید در غم و غصه ائمه اطهار(ع) غصه دار و در شادی آنان خرسند باشیم. مجالس امام حسین(ع) را هیچ گاه فراموش نکنیم زیرا بسیاری از دوستداران مکتب اهل بیت(ع) از فداکاری و شهادت امام حسین(ع) جذب شدند و راه حقیقت را پیدا کردند.

مدیحه سرایی، اجرای سرود، شعرخوانی، اجرای مسابقه و اهدای هدایای متبرک و فرهنگی از دیگر بخش های این مراسم بود.

گزارش دیگری در همین زمینه حاکی است:

تبدیل علم به عمل جهاد تمدن ساز است / جشن میلاد امام رضا ع توسط طلاب آفریقا

در سالروز ولادت با سعادت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام طلاب آفریقایی جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان در بارگاه ملکوتی امام رضا علیه السلام جشن سروری برپا کردند.

به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان، در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین صالح، رئیس جامعه المصطفی خراسان با موضوع "نقش امام رضا در تعمیق و عینیت بخشی به مولفه های اساسی تمدن اسلامی" به تلاش های حضرت امام رضا (ع)، برای ادامه نهضت امام صادق (ع) اشاره و اظهار داشت: وجود مبارک امام رضا (ع) هم در دوران حیاتشان مروج علم بودند و هم بعد از حیاتشان با تأسی به سنت ایشان، خط علم از طریق ایجاد و گسترش حوزه‌ها و مدارس علمیه در ایران به جد دنبال شد.

وی در ادامه گفت: جلسات و مجامع علمی بزرگی در محضر امام (ع) برپا شد و شاگردان زیادی در رشته‌های گوناگون اعم از علوم معرفتی و سایر علوم تربیت شدند. و در قرن ۴ و ۵ شاهد اوج بسترسازی نرم افزاری برای شکل گیری رواج و توسعه علم و تمدن اسلامی هستیم .

رئیس جامعه المصطفی ص خراسان به حدیثی از امام رضا (ع) در خصوص گسترش علم اشاره و بیان داشت: حدیث مهمی از امام رضا در باب علم و گسترش آن وجود دارد که می فرمایند: طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ عَلَی کُلِّ مُسْلِمٍ، ، فَاطْلُبُوا الْعِلْمَ فِی مَظَانِّهِ، وَ اقْتَبِسُوهُ مِنْ أَهْلِهِ، یعنی "طلب دانش بر هر مسلمانی واجب است؛ پس دانش را از هر جا که احتمال می‌دهید وجود دارد، از اهلش دریافت کنید".

عضو شورای اندیشه ورزان اندیشکده المصطفی در ادامه این حدیث اظهار داشت: امام علی بن موسی الرضا می‌فرمایند: "تبدیل علم به عمل جهاد است"و این فرمایش حضرت امام رضا ع یک فرمایش تمدن ساز است.

حجت الاسلام والمسلمین صالح به گسترش علم با رویکرد تمدن ساز در بیان امام هشتم اشاره و اظهار داشت: حضرت ثامن الحجج می فرمایند: فَإِنْ تَعَلُّمِهِ للهِ حَسَنَةً، وَ طَلَبِهِ عِبَادَةِ، وَ الْمُذَاکَرَةِ فِیهِ تَسْبِیحٌ، وَ الْعَمَلُ بِهِ جِهَادِ، وَ تَعْلِیمُهُ مِنْ لَا یَعْلَمُهُ صَدَقَةَ، وَ بَذَلَهُ لِأَهْلِهِ قُرْبَةٌ إِلَی اللهِ؛ علم به عنوان شاخص قدرت در کلام امام رضا بیان می شود.


وی ادامه داد: بعد امام رضا می‌فرمایند: علم بر حکام و زمام داران، مسلط و حاکم است. یعنی قدرت علم از همه قدرت‌ها بالاتر است و این علم است که تولید قدرت می‌کند.

رئیس جامعه المصطفی ص خراسان گفت:  امام رضا در خصوص علم و دانش می فرمایند: المؤنس فِی الْوَحْشَةِ، وَ الصَّاحِبِ فِی الْغُرْبَةِ وَ الْوَحْدَةِ، وَ الْ مُحدِثُ فِی الْخَلْوَةِ، وَ الدَّلِیلُ فِی السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ، وَ السِّلَاحَ عَلَی الأَعْدَاءِ، وَ الزَّیْنَ عِنْدَ الأخلاء. یَرْفَعُ اللهُ بِهِ أَقْوَاماً فَیَجْعَلُهُمُ فِی الخَیْرِ قَادَةَ، تقتبس آثَارِهِمْ، وَ یُهْتَدَی بفعالهم وَ یُنْتَهَى إِلَی آرَائِهِمْ "هنگام وحشت، یاور آدمی است و هنگام غربت، یار انسان و تنهایی و سخنگویی در خلوت و هنگام سختی و شدت، راهنما و در برابر دشمنان، جنگ‌افزار و در میان دوستان زینت است. خداوند در پرتو آن، مردمانی را به اوج می‌رساند و در امور خیر، راهبرشان بوده تا جایی که از آثار ایشان اقتباس شده، از رفتار نیکشان ره می‌یابند و همه به اندیشه‌ی ایشان می‌رسند".

حجت الاسلام والمسلمین صالح به حدیثی ازامام رضا ع پیرامون تشویق ایشان در خستگی ناپذیری از طلب علم در طول عمر و خصوصیات ده گانه کمال عقل انسان اشاره و اظهار داشت: حضرت می فرمایند:   « لا یَتِمُّ عَقْلُ امْرِء مُسْلِم حَتّى تَکُونَ فیهِ عَشْرُ خِصال: أَلْخَیْرُ مِنْهُ مَأمُولٌ. وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ. یَسْتَکْثِرُ قَلیلَ الْخَیْرِ مِنْ غَیْرِهِ، وَ یَسْتَقِلُّ کَثیرَ الْخَیْرِ مِنْ نَفْسِهِ. لا یَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ الْحَوائِجِ إِلَیْهِ، وَ لا یَمَلُّ مِنْ طَلَبِ الْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ. أَلْفَقْرُ فِى اللّهِ أَحَبُّ إِلَیْهِ مِنَ الْغِنى. وَ الذُّلُّ فىِ اللّهِ أَحَبُّ إِلَیْهِ مِنَ الْعِزِّ فى عَدُوِّهِ. وَ الْخُمُولُ أَشْهى إِلَیْهِ مِنَ الشُّهْرَهِ. ثُمَّ قالَ(علیه السلام): أَلْعاشِرَهُ وَ مَا الْعاشِرَهُ؟ قیلَ لَهُ: ما هِىَ؟ قالَ(علیه السلام): لا یَرى أَحَدًا إِلاّ قالَ: هُوَ خَیْرٌ مِنّى وَ أَتْقى ». عقل شخص مسلمان تمام نیست، مگر این که ده خصلت را دارا باشد:۱ـ از او امید خیر باشد. ۲ـ از بدى او در امان باشند. ۳ـ خیر اندک دیگرى را بسیار شمارد. ۴ـ خیر بسیار خود را اندک شمارد. ۵ـ هر چه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود. ۶ـ در عمر خود از دانش طلبى خسته نشود. ۷ـ فقر در راه خدایش از توانگرى محبوبتر باشد. ۸ـ خوارى در راه خدایش از عزّت با دشمنش محبوبتر باشد. ۹ـ گمنامى را از پرنامى خواهانتر باشد. ۱۰ـ سپس فرمود: دهمى چیست و چیست دهمى؟ به او گفته شد: چیست؟ فرمود: احدى را ننگرد جز این که بگوید او از من بهتر و پرهیزکارتر است.

وی همچنین در بیان جایگاه آموزش علم و احادیث ائمه به دیگران در نزد امام رضا ع و پیامبر مکرم اسلام ص اظهار داشت: امام رضا (علیه السلام) درباره ی تعلیم و آموزش احادیث به دیگران نیز فرمودند: «پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) سه بار فرمودند: خدایا، جانشینان مرا رحمت کن، پرسیدند: ای پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) جانشینان شما چه کسانی هستند؟ فرمودند: آنان که پس از من می آیند، احادیث و سنت مرا نقل می کنند و به مردمان پس از من می رسانند»  

رئیس جامعه المصطفی ص خراسان با بیان اینکه امام رضا ع همواره به سیری ناپذیری از علم تشویق می نمودند گفت: جمله ی «چهار چیز از چهار چیز سیر نمی شوند: زمین از باران، زن از مرد، چشم از نگریستن و عالم از علم» نشانگر توجه ایشان به مطلق علم و محدود ندانستن آن به معارف دین است. از جمله دلایل توجه امام رضا (علیه السلام) به مطلق علم، آن است.

شایان ذکر است ویژه برنامه ملل آفریقا با شرکت بیش از 150 نفر از طلاب و خانواده های آنان از 17 ملیت در روز سه شنبه 1 تیرماه همزمان با روز ولادت امام رضا علیه السلام و با سخنرانی حجه الاسلام صالح رئیس نمایندگی خراسان در صحن کوثر حرم مطهر رضوی، و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار گردید.


گزارش دیگری در همین زمینه حاکی است:

به همت معاونت فرهنگی تربیتی نمایندگی المصطفی در خراسان برگزار شد: جشن های ملیتی ولادت امام رضا (ع) در حرم مطهر رضوی

به گزارش روابط عمومی جامعه المصطفی ص العالمیه نمایندگی خراسان، معاونت فرهنگی تربیتی نمایندگی خراسان با همکاری مدیریت زائرین غیرایرانی حرم مطهر رضوی و مشارکت گسترده تشکل های ملیتی به مناسبت دهه کرامت و ولادت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام جشن های بزرگ ملیتی را در حرم مطهر رضوی برگزار نمود.

این ویژه برنامه ها با حضور کلیه طلاب و خانواده های آنان به صورت مجزا ویژه ملیت های پاکستان و هند، آذربایجان و ملل آفریقا و اجرای برنامه های متنوع ازجمله تلاوت قرآن توسط قاریان بین المللی ملیتی، اجرای گروه سرود نوجوانان و سخنرانان و مداحان ملیتی و با رعایت ضوابط و دستورالعمل های بهداشتی به شرح ذیل برگزار گردید.

ویژه برنامه جشن میلاد امام رضا علیه السلام ویژه طلاب اردو زبان در روز یک شنبه 30 خرداد ماه و با سخنرانی حجه الاسلام سید نصرت عباس بخاری از خطبای برجسته پاکستان و منقبت خوانی غلام مرتضی نگری در صحن کوثر حرم مطهر رضوی برگزار گردید.

همچنین ویژه برنامه جشن ولادت ویژه طلاب آذربایجان در شب ولادت امام رضا علیه السلام و با حضور ارزشمند و سخنرانی آیت الله عاملی اردبیلی امام جمعه محترم شهر اردبیل در رواق دارالرحمه حرم مطهر رضوی برگزار گردید.

شایان ذکر است ویژه برنامه ملل آفریقا با شرکت بیش از 150 نفر از طلاب و خانواده های آنان از 17 ملیت در روز سه شنبه 1 تیرماه همزمان با روز ولادت امام رضا علیه السلام و با سخنرانی حجه الاسلام صالح رئیس نمایندگی خراسان در صحن کوثر حرم مطهر رضوی برگزار گردید.




:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7977


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها