دیپلماسی❜ دانشگاهی/ وزیر علوم در مشهد: دانشگاه فردوسی یک دانشگاه بین‌المللی است

  • بازدید: ۴۳۶
دانشگاهی/ وزیر علوم در مشهد: دانشگاه فردوسی یک دانشگاه بین‌المللی است
دانشگاه فردوسی مشهد

وزیر علوم در مشهد: دانشگاه فردوسی یک دانشگاه بین‌المللی است. وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: سند نظام ملی نوآوری در کشور وجود ندارد و باید با تهیه آن بستری فراهم شود تا هر نهادی نقش خود را در این نظام، برای خلق ثروت از دانش برعهده گیرد.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر محمدعلی زلفی گل روز شنبه در مراسم تودیع و معارفه روسای پیشین و کنونی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: بر این اساس مکاتبه‌ای با شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت و این شورا اجازه داد تا سند نظام ملی نوآوری توسط وزارت علوم تدوین و اجرایی شود.

وی ادامه داد: بر همین اساس معاونت فناوری در مجموعه این وزارت ایجاد شد تا همان گونه که در زمینه علمی در منطقه رتبه اول را در اختیار داریم، تلاش شود تا نتایج علمی دانشگاهی برای تبدیل دانش به ثروت نیز ایجاد شود.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: در وزارت علوم، پنج اولویت اصلی مرجعیت دیپلماسی علمی، آموزش و پژوهش هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگرد و استادپروری و تولید ثروت از دانش در حال پیگیری است و رؤسای دانشگاه‌ها باید این موضوعات را در اولویت کاری خود قرار دهند.

زلفی گل افزود: دانشگاه باید الگوی سایر افراد و از جمله سیاستمداران باشد و دانشگاهیان ما توانستند جایگاه علمی کشور را به قدری ارتقا دهند که از وارد کننده سیم خاردار به تولیدکننده پهپاد تبدیل شویم و دشمنان اعتراف کرده اند که دانشگاهیان ایران جز دانشگاهیان برتر جهان هستند.

وی تاکید کرد: جامعه دانشگاهی نباید اجازه دهد داشته هایمان تخریب شود و با تلاش دانشگاهیان اکنون به جایگاه برتر علمی در جهان رسیده ایم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: موضوع دیپلماسی علمی و مرجعیت آن نیز از اولویت‌های این وزارتخانه است و بر همین اساس پایه‌های تشویقی استادان دانشگاه را افزایش داده ایم.

زلفی گل همچنین به طرح این وزارتخانه در استخدام استادان جدید دانشگاهی اشاره کرد و افزود: متاسفانه این طرح با نگاه سیاسی مورد مخالفت‌هایی قرار گرفته است و حال آن که حتی برای آموزش رانندگی و ازدواج زوج‌های جوان، قبل از تشکیل خانواده شرکت در دوره‌های آموزشی الزامی است.

وی اضافه کرد: آموزش برای همه تخصص‌ها لازم است و استادان دانشگاه نیز باید تخصص لازم را ضمن گذراندن دوره صلاحیت مدرسی یا منش استادی طی کنند و برخود با دانشجویان را از استادان پیشکسوت یاد بگیرند و با توجه به موقعیت دانشگاه فردوسی مشهد، پیش بینی شده است تا این دوره در این دانشگاه برای استادان تازه استخدام شده برگزار شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه فردوسی مشهد از نظر جغرافیایی و همچنین جغرافیای علمی در موقعیت ویژه‌ای قرار دارد و جز دانشگاه‌های تأثیرگذار کشور محسوب می‌شود، اندیشمندان برجسته‌ای در این دانشگاه پرورش یافته و به جامعه معرفی شده اند و این در حالی است که، این دانشگاه از معنویت همجواری با بارگاه رضوی نیز برخوردار است و این دانشگاه در سطح ایران و حتی جهان جز دانشگاه‌های درجه اول قرار دارد.

زلفی گل افزود: از جمله دلایل موفقیت این دانشگاه، تثبیت مدیریت آن است که می‌تواند الگویی برای سایر دانشگاه‌ها باشد تا اهداف کلان مدیریتی خود را پیگیری کنند. هر کدام از روسای سابق این دانشگاه در حدود هشت سال فعالیت خود با استفاده از روش‌های علمی، سیاسی و فرهنگی منجر به پیشرفت این مجموعه شدند و اکنون نیز این دانشگاه آماده برای جهش و پیشرفت بیشتر است.

وی ادامه داد: دانشگاه فردوسی مشهد می‌تواند علاوه بر کارکرد نوآوری، فناوری، علمی و خدمت رسانی در سایر عرصه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی کشور نقش آفرینی کند و در صورت امکان اردوگاهی با اهداف خاص برای ایفای نقش فرهنگی، اجتماعی، علمی و نو آوری داشته باشد.

او اضافه کرد: این اردوگاه زودبازده نیست و باید از امکانات فعلی دانشگاه برای رسیدن به جایگاه برتر خدمت رسانی به جامعه بهره برداری شود تا در آینده ضمن تاثیرگذاری در سطح جامعه برای کشور‌های همسایه در موضوع مرجعیت علمی نیز به عنوان یک قطب علمی فعالیت کند.

دانشگاه فردوسی، مادر دانشگاه‌های خراسان رضوی

استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: تغییر و تحول یک ضرورت مدیریتی است تا با هماهنگی و روش اجرایی جدید، نسبت به انجام وظایف و در شرایط ویژه ایفای نقش شود.

یعقوبعلی نظری افزود: همه در موضع نظام، وظایفی داریم و باید در راستای اصول انقلاب اسلامی گام بر داشته شود.

استاندار خراسان رضوی گفت: ماهمه در نظام مقدس اسلامی وظیفه داریم بر مبانی و اصول انقلابی مشترک و تاکید بر این که وظایف و نقش خودمان را در هر شرایطی اجرا کنیم.

وی گفت: همه‌ی ما ملزم هستیم در مسئولیت‌های حقوقی، نقطه تغییر کیفی و کمی را در نظر بگیریم.

استاندار ادامه داد: دانشگاه فردوسی بدلیل اینکه دانشگاه مادر در خراسان رضوی، است بسیار حائز اهمیت بوده و نقطه اتصال با سایر دانشگاه‌ها می‌باشد.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد نیز ضمن قدردانی از فعالیت‌های مسوولان سابق دانشگاه گفت: جریان رشد و پیشرفت دانشگاه از سال‌های قبل آغاز شده و اکنون این مسیر با پیشرفت بسیار ادامه خواهد یافت.

دکتر احد ضابط ادامه داد: انتخاب افراد جدید برای ایفای مسولیت در این دانشگاه نیز بر همین اساس است و تجربه کافی نیز برای این موضوع دارند تا بتوان بر اساس برنامه راهبردی دانشگاه و همچنین بیانیه گام دوم انقلاب در جامعه نقش آفرینی کرد و مرجعیت علمی و دیپلماسی علمی در جهان را محقق کرد.

رییس سابق دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: مدیریت یک تیم و سازمان نیاز به خرد و دانش دارد و این مهم در سازمان‌های مهم علمی جهان به دلیل تربیت نسل آینده ساز بسیار مهم‌تر است.

دکتر محمد کافی افزود: این دانشگاه سعی کرد تا در موضوع تحولات اجتماعی و تربیت نسل آینده ساز کشور به خوبی ایفای نقش کند و این وظیفه زمانی سخت‌تر می‌شود که بدانیم حافظ میراث ۷۰ ساله دانشگاه هستیم.

وی ادامه داد: طی هشت سال گذشته سعی شد تا در کنار افزودن شاخ و برگ بر درخت تنومند دانشگاه ریشه‌های آن نیز قوی‌تر شود و بر همین اساس مرکز مفاخر و موزه دانشگاه تاسیس شد.

ایرنا| استانداری خراسان رضوی

وزیر علوم: در بازدید از مراکز پژوهشی و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد احساس غرور کردم

روز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ دکتر زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با حضور در دانشگاه فردوسی مشهد از مراکز پژوهشی و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد بازدید به عمل آورد. در این بازدید که دکتر احد ضابط وی را همراهی می کرد، مرکز فناوری های پیشرفته دانشگاه، آزمایشگاه روبتیک دانشکده مهندسی و پژوهشکده هوا خورشید، از جمله واحدهایی بودند که مورد بازدید قرار گرفتند.

>>> مشاهده ی تصاویر بیشتر... 

hava3

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8399


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها