دیپلماسی❜ دانشگاهی/ دیدار آیکاوا کازو توشی سفیر ژاپن با دکتر محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد

  • بازدید: ۴۶۱
دانشگاهی/ دیدار آیکاوا کازو توشی سفیر ژاپن با دکتر محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه فردوسی م.

آیکاوا کازو توشی سفیر ژاپن با هیأت همراه روز 30 آذر 1400، از دانشگاه فردوسی مشهد بازدید کرد. یکی از برنامه‌های این هیأت دیدار با دکتر محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد بود.

در این دیدار سفیر ژاپن ضمن ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه فردوسی مشهد، این دانشگاه را یکی از دانشگاه‌های با سابقه و معتبر معرفی کرد و با اشاره به دانش‌آموختگی ده نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد از کشور ژاپن ابراز امیدواری کرد که با گسترش روابط علمی دانشگاهی میان دانشگاه‌های کشور ژاپن و دانشگاه فردوسی مشهد امکان بهره‌برداری از ظرفیت استادان دو طرف ارتقاء یابد.

دکتر کافی نیز با اشاره به تحصیل بیش از 1200 دانشجوی تبعه کشور افغانستان و مشکلات پیش آمده برای ایشان، درخواست همکاری دولت ژاپن برای رفع برخی از مشکلات دانشجویان عزیز کشور افغانستان را داشت. 

دکتر احسان قبول مدیر همکاری ‌های علمی بین‌المللی و امور دانشجویان غیرایرانی نیز ابتدا گزارشی از فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه فردوسی مشهد ارائه داد و سپس با اشاره به سابقه همکاری‌های دانشگاه فردوسی مشهد با نهادهای علمی کشور ژاپن، همکاری در حوزه‌های گردشگری ـ فرهنگی برای استادان و دانشجویان کشور ژاپن با دانشگاه‌ های اتحادیه تفتاش (تهران، فردوسی مشهد، تبریز، اصفهان و شیراز)، همکاری در حوزه مهندسی و فناوری و فرصت مطالعاتی استادان و دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در دانشگاه‌های معتبر ژاپن، اجرای طرح‌های پژوهشی مشترک براساس گرنت‌های بین‌المللی، گرنت های معرفی شده از سوی نهادهای علمی ژاپن و تبادل استاد و دانشجو را مطرح کرد و از سفارت ژاپن در خصوص تسهیل حضور هیأت های دانشگاهی از کشور ژاپن در دانشگاه فردوسی مشهد درخواست همکاری کرد.

در ادامه دیدار سفیر ژاپن قول مساعدت در بهبود وضعیت دانشجویان تبعه افغانستان و فراهم سازی بسترهای لازم برای گسترش دیپلماسی علمی میان دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه‌های ژاپن را داد.

این هیأت پس از بازدید از موزه دانشگاه فردوسی مشهد، با معاونان، مدیریت و مسئولان بین الملل دانشگاه و دانشکده‌ها، و اعضای هیأت علمی دانش‌آموخته از کشور ژاپن نشستی داشتند.

در این دیدار پس از معرفی شهر مشهد و دستاوردهای ملی، منطقه ای و جهانی دانشگاه فردوسی مشهد، رئوس همکاری دانشگاه با کشور  ژاپن در دانشگاه، دانشکده‌ها  و پژوهشکده‌ها، بحث و بررسی شد. از اهم آن‌ها می‌توان از همکاری مشترک در تاسیس مراکز آموزش زبان فارسی در ژاپن، قطب علمی داده، مراکز پژوهشی انرژی‌های بازگشت پذیر و نوین، زلزله شناسی، و مطالعات منطقه ای ایران و ژاپن نام برد. 

پژوهش در زمینه‌های اقتصاد اسلامی، گیاهان دارویی، همکاری‌های علمی و اقتصادی از طریق بنادر آزاد ایران، معرفی و استفاده از بورسیه‌های پژوهشی ژاپن برای دانشگاه از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود.  اعضای هیأت علمی دانش‌آموخته از کشور ژاپن نیز به زبان ژاپنی به خیر مقدم و ارایه نقطه نظرات خود پرداختند که مورد توجه سفیر و هیئت همراه قرار گرفت. 

سفیر محترم با تاکید بر قابلیت‌های فراوان علمی و پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد، در راستای پیشنهادهای مطرح شده در جلسات،  از توسعه همکاری های ژاپن با دانشگاه سخن گفت.


14001002


14001003


14001004


14001005



:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8283


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها