دیپلماسی❜ دانشگاهی/ بازدید پانزده تن از استادان دانشگاه‌های عراق از دانشگاه فردوسی مشهد

  • بازدید: ۴۷۱
دانشگاهی/ بازدید پانزده تن از استادان دانشگاه‌های عراق از دانشگاه فردوسی مشهد

پانزده نفر از استادان دانشگاه‌های کوفه، کربلا و مؤسسات علمی کشور عراق با دکتر احسان قبول مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی و امور دانشجویان غیرایرانی روز شنبه ۵ تیرماه ۱۴۰۰ دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار که با موضوع چشم‌انداز  ایران و عراق برگزار شد، دکتر قبول در مورد دیپلماسی علمی و اهمیت آن در برقراری روابط پایدار میان کشورها بر پایه دانش و فناوری سخن گفت. دکتر قبول با توجه به تجربه دیگر کشورهای جهان به خصوص کشورهای اروپایی پس از جنگ جهانی دوم، دیپلماسی علمی را یکی از راه‌های حفظ منافع مشترک میان ایران و عراق معرفی کرد که این رویکرد ضمن تأمین منافع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و غیره می‌تواند در حل مسائل مشترک میان دو طرف مؤثر باشد.

وی با اشاره به تحصیل حدود ۱۲۵۰ دانشجوی عراقی در دانشگاه فردوسی مشهد حضور این دانشجویان را بستری مناسب برای برقراری روابط میان استادان و دانشجویان دانشگاه‌های ایران و عراق معرفی کرد. خصوصاً دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ایشان که می‌تواند به مسائل مشترک میان دو کشور متمرکز شود. 

همچنین دکتر قبول با اشاره به تجربه موفق تدریس ۶۳ تن از استادان دانشگاه فردوسی مشهد به صورت سمینار در ترم گذشته برای دانشگاه بصره، اعلام کرد که استادان دانشگاه فردوسی مشهد آمادگی تدریس به صورت مجازی و یا حضوری برای دانشگاه‌های کشور عراق را دارند. 

در آغاز این نشست دکتر عبدالله رادمرد رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه به معرفی دانشکده ادبیات و علوم انسانی و زمینه‌های همکاری این دانشکده با دانشگاه‌های کشور عراق خصوصاً دانشگاه کوفه و کربلا پرداخت. 

دکتر زینب مؤذن زاده رئیس اداره دانشجویان بین‌الملل نیز توضیحاتی را در خصوص تعداد دانشجویان عراقی و زمینه‌های همکاری میان دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه‌های عراق در ارتباط با دانشجویان را مطرح کرد. 

در پایان این دیدار شرکت کنندگان ضمن تشکر از دانشگاه فردوسی مشهد برای اهتمام به همکاری های علمی با دانشگاه های کشور عراق، موضوعات، سوالات و پیشنهادهای مدنظر خود را مطرح کردند و ابراز امیدواری کردند که براساس برنامه‌های جدید دانشگاه، روابط میان دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه‌های کوفه و کربلا بیش از پیش گسترش یابد. 

بازدید از موزه، کتابخانه مرکزی و مزار شهدای گمنام از دیگر برنامه‌های هیأت عراقی از دانشگاه فردوسی مشهد بود.

1400040605


1400040606


1400040607

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7988


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها