دیپلماسی❜ حمل و نقل/ رکورد ۲۵ ساله ترانزیت کالا از مرز ریلی بین‌المللی سرخس با کشور ترکمنستان شکسته شد

  • بازدید: ۴۵۶
حمل و نقل/ رکورد ۲۵ ساله ترانزیت کالا از مرز ریلی بین‌المللی سرخس با کشور ترکمنستان شکسته شد
راه آهن خراسان

مدیر کل راه آهن خراسان گفت: با ثبت جابه‌جایی یک میلیون و ۳۷۹ هزار تن کالا از مرز ریلی سرخس با کشور ترکمنستان در سال جاری، رکورد ۲۵ ساله ترانزیت کالا در این مرز بین‌المللی شکسته شد.

مصطفی نصیری ورگ در گفتگو با خبرنگاران افزود: حمل این میزان انواع محموله های ترانزیتی با بیش از ۲۲ هزار دستگاه واگن در ۱۱ ماه امسال از طریق مرز ریلی سرخس انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۴ برابر شده است.

وی ادامه داد: پایانه ریلی بین‌المللی سرخس با سهم ۷۹ درصدی از ترانزیت کالا، بزرگترین مرز ریلی کشور به شمار می‌رود.

مدیر کل راه آهن خراسان گفت: کالاهای ترانزیتی مرز ریلی سرخس اغلب از مبداء کشورهای آسیای میانه وارد شده و از مرز بندرعباس صادر می شود و بیشتر آن‌ها شامل گوگرد با وزن یک میلیون و ۳۱۰ هزار تن است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۷ برابر شده است.

وی افزود: بارهای ترانزیتی ریلی از مسیرهای دیگر از جمله مرز رازی و میرجاوه نیز حمل می‌شوند.

نصیری ورگ با اشاره به افزایش تبادل واگن ها از طریق مرز ریلی سرخس شامل ترانزیت، صادرات و واردات ادامه داد: حجم مبادلات در ۱۱ ماه امسال به بیش از ۷۰ هزار و ۷۵۰ دستگاه واگن رسیده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۹۵ درصد رشد داشته است.

وی گفت: از دلایل عمده استقبال از حمل ریلی کالاهای ترانزیتی و رشد چند برابری ترانزیت ریلی مرز سرخس، می‌توان به امکان جابه‌جایی کالا با واگن‌های ایرانی از طریق خطوط عریض و نرمال کشور ترکمنستان، نرخ مناسب، ایجاد قطارهای مستقیم برنامه‌ای و کاهش زمان سیر کالاهای ترانزیت اشاره کرد.

پیش از شیوع ویروس کرونا سالانه حدود ۴.۵ میلیون تن کالا در حوزه ریلی خراسان رضوی شامل ادارات کل راه‌ آهن خراسان و راه‌آهن شرق کشور جابه‌جا می‌شد که حدود ۴۰ درصد آن مربوط به حمل و نقل داخلی بود.

هزار و ۴۰۰ کیلومتر، معادل ۱۴ درصد از مجموع ۱۰ هزار کیلومتر ظرفیت شبکه ریلی ایران مربوط به محدوده خراسان رضوی است.

همچنین این استان بیشترین سهم و رتبه نخست جابه‌جایی مسافر کشور را از طریق ناوگان ریلی دارد.


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8356


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها