دیپلماسی❜ اقتصادی/ گام های تشکیل «اوسک» در نقش اوپک زعفران برای قیمت گذاری زعفران جهانی از خاستگاه خراسان رضوی

  • بازدید: ۶۳۲
اقتصادی/ گام های تشکیل «اوسک» در نقش اوپک زعفران برای قیمت گذاری زعفران جهانی از خاستگاه خراسان رضوی

روزنامه خراسان: رئیس هیئت مدیره شرکت زعفران مصطفوی و مدیرعامل شرکت طلای سرخ ایرانیان، ازبازگشت ایران به قیمت گذاری زعفران جهانی و ثبت سوغات ملی می گوید: گام های تشکیل «اوسک» در نقش اوپک زعفران / سال‌هاست نگرانی‌ها برای خروج یا به حاشیه رفتن ایران از محوریت بازار زعفران جهان ، افزایش یافته و شواهد زیادی هم برای این مشکل دیده می‌شود. بسیاری به این باور رسیده‌اند که نام و انحصار زعفران هم مانند بعضی محصولات خاص ایران، به تصرف رقبا درآمده اما اقدامات صنعتگران و مدیران بخش خصوصی در این حوزه، توانسته است تا حد زیادی این مشکل را برطرف کند. احسان مصطفوی توانسته با ارائه طرح‌های سازنده‌ای، طی چند سال بخش زیادی از این مشکل را برطرف کند و مسیر جدیدی برای رشد بازار زعفران ایران در جهان به وجود آورد.
اوسک، راه‌حل بازگشت به بازار زعفران
احسان مصطفوی، رئیس هیئت مدیره شرکت زعفران مصطفوی و مدیرعامل شرکت طلای سرخ ایرانیان  درباره راه حل اجرایی این معضل گفت: متاسفانه با وجود فعالیت 28 تشکل در حوزه زعفران ایران، نگاه بین‌المللی به این بازار وجود نداشت و همین باعث به حاشیه رفتن ایران در صنعت بین‌المللی زعفران شده بود. زمانی نه چندان دور، زیره، پسته، فرش، ابریشم یا خاویار به عنوان محصولات خاص ایران شناخته می‌شدند اما حالا بسیاری از مردم جهان زیره را مخصوص ترکیه، پسته را از آمریکا و ابریشم و خاویار را محصولاتی از چین می‌دانند و سهم جدی ایران در این بازارها از بین رفته است. همین اتفاق هم برای زعفران در حال رخ دادن بود. با این حال در صدد تشکیل بستری به نام سازمان جهانی مدیریت تولید و صادرات زعفران با نام اختصاری «اوسِک» (osec) هستیم که فعالیت مشابهی با اوپک در نفت دارد. این سازمان با محوریت ایران و مشارکت کشورهایی مانند افغانستان، هند، اسپانیا و ... به قیمت‌گذاری، کنترل بانک ژن زعفران و صیانت از آن می‌پردازد. اوسک با داشتن پایگاه‌هایی برای مدیریت زعفران مازاد یا پیاز آن و همچنین در اختیار قراردادن گواهی نامه‌های بین‌المللی، بسیاری از مشکلات زعفران کشور و دنیا را حل می‌کند و دوباره نام ایران را بر صدر بازار زعفران جهان  می‌نشاند. در گام ابتدایی نیز، اولین صندوق سرمایه‌گذاری کشاورزی مبتنی بر محصولات کشاورزی زعفران، پسته و زیره را افتتاح کردیم تا بخشی از مشکل قیمت‌گذاری این حوزه‌ها را برطرف کنیم.
بازگشت قیمت‌گذاری زعفران به ایران
با این حال معروف شده است که 95 درصد از زعفران دنیا را ایران تولید می‌کند اما  قیمت‌گذاری بازار در انحصار اسپانیاست. با افتخار اعلام می‌کنم از سال 96، این روند را متوقف کردیم و با انجام خریدهای توافقی و همچنین احداث انبار و بورس کالا برای زعفران توسط مجموعه ما، قیمت‌گذاری زعفران جهان دوباره از ایران صورت می‌گیرد. تکمیل این روند هم با ثبت اوسک روی خواهد داد. برای ثبت کامل اوسک، به تایید و همراهی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت خارجه نیازداریم که با همکاری این دو وزارتخانه و حضور وزیر جهادکشاورزی، آقای کاظم خاوازی و نایب رئیس مجلس، آقای قاضی زاده هاشمی در جلسات مختلف دفتر اوسک، روند ثبت این نهاد در حال طی شدن مراحل نهایی است.
بستری برای پیشرفت صنعت
نوآوری دیگر ما در حوزه صنعت کشور، ارائه پیشنهاد تاسیس صندوق پیشخوان صنایع کشور به عنوان بستری برای برطرف کردن تمام نیازهای صنایع برای دریافت مجوز و یک کاسه کردن مراجعات به ادارات مختلف بوده است. از طرفی این فضا، ظرفیت بزرگی برای ارتباط‌گیری صنایع با یکدیگر و اتصال ایده و پول برای رشد صنایع مختلف خواهد شد که با موافقت خانه صنعت ، معدن و تجارت ایران، به صورت پایلوت در مشهد اجرا خواهد شد.
سوغات ملی، محصولات راهبردی ایران
در طرحی مشترک با وزارت خارجه نیز در آستانه رونمایی از سوغات ملی ایران هستیم. سوغاتی که با داشتن 12 محصول، حواس پنج‌گانه را درگیر  و تمامی قومیت‌ها، محصولات استراتژیک و فرهنگ‌های ایرانی را معرفی می‌کند و بستر مناسبی است برای ارائه کامل تمدن ایرانی- اسلامی از قدیم تا امروز به مردم دنیا. امیدواریم این سوغات، اتفاقات مهمی را در جریان سازی فرهنگی ایران در دنیا رقم بزند.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7708


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو