دیپلماسی❜ اقتصادی/ تابلو اعلانات فرهیخت: حضرات مسئولان، لطفاً همین بازار ۲۲۰ میلیونی افغانستان، پاکستان و ترکمنستان را دریابید، سین کیانگ چین دوردست پیش کش!

  • بازدید: ۲۶۶
اقتصادی/ تابلو اعلانات فرهیخت: حضرات مسئولان، لطفاً همین بازار ۲۲۰ میلیونی افغانستان، پاکستان و ترکمنستان را دریابید، سین کیانگ چین دوردست پیش کش!
تابلو اعلانات فرهیخت

چند صباحی بود که مسئولان اقتصادی استان، پی در پی، خبر از رونق آنچنانی «تعاملات اقتصادی» خراسان رضوی با «جمهوری خلق چین» می دادند و هفته و ماهی نبود که یکی دو خبر و بیشتر هم از سمت استانداری خراسان رضوی در این زمینه منتشر نشود.

این اخبار پر آب و تاب «مشهدی - چینی» در تابستان سال گذشته تا جایی پیش رفت که حتی معاون اقتصادی استانداری، خرداد ماه ۱۴۰۲ اظهار امیدواری کرد به زودی شاهد افتتاح سفارت چین در خراسان رضوی باشیم که البته منظورشان سرکنسولگری بود، نه سفارت! در حالی که فقط ۳۵ دانشجوی چینی! شاغل به تحصیل در مشهد داریم، نه ۳۵۰۰ دانشجو یا شهروند مقیم! 

از طرفی دیگر، سفیر کشورمان در ترکمنستان فریاد می زد که دروازه های اقتصادی این کشور با ایران پس از سی سال باز شده و مصراً درخواست داشت تا تجار و بازرگانان ایرانی خصوصاً خراسانی که همجوار این کشور هستند، در راستای توسعه ی دیپلماسی اقتصادی، نقش فعال تری ایفا نمایند.

همین موضوع، دستمایه ی طراحی این بنر و الصاق آن بر روی بخش تابلو اعلانات شد که به خاطر اهمیت آن، به مدت چهار ماه نیز بر صفحه ی اول وبگاه اندیشکده قرار گرفت.

از آنجایی که این بخش تابلو اعلانات، ثابت نبوده و با سوژه های جدید جایگزین می شود، لذا متن و تصویر آن را اینجا باز نشر کردیم تا در وبگاه برای همیشه بماند و متذکر مسئولان باشد تا هم این موضوع مهم فراموش نشود و هم این که اگر مخاطبان ما، خواستار درج نظر و پیامی شدند، بتوانند ذیل این پست، پیام شان را منتشر سازند.

یادآور می شود توضیحات بیشتر در خصوص محتوای این بنر، در دو لینک پیوست زیر قابل مطالعه است. 

و اما متن تابلواعلانات فرهیخت:

حضرات مسئولان شهری و استانی:

مستحضرید، دیوار به دیوار شهر و استان ما افغانستانی است مظلوم، اما بسیار مستعد و تشنه با بازاری ۴۰ میلیونی و کمی آن طرف تر پاکستانی که آن را به درستی ایرانی ترین همسایه می خوانند.

با بازاری ۲۳۲ میلیونی! و ایضاً ترکمنستانی که به تعبیر سفیر ما پس از ۳۰ سال درهای اقتصادش را بر روی ما گشوده، پس از ۳۰ سال!! 

مشفقانه توصیه می کنیم اگر واقعاً طالب توسعه اقتصادی پایدار استان هستید، همین نقد چند کشور همسایه را دو دستی بچسبید و نسیه «چین» را به همان دولت فخیمه ای واگذارید که هم بودجه و هم خود زیارت، هر دو را از برنامه هفتم توسعه کشور کلاً حذف کرد و نمایندگان مجلس مان هم فقط و فقط نظاره کردند! مرحبا به این همه شجاعت! 

حال ، آیا می دانید این روزها فقط یک قلم، به دلیل عدم صدور روادید گردشگران سلامت افغانستانی به خاطر منفعت طلبی وزارت امور خارجه ما، سود یک میلیارد دلاری بازار گردشگری سلامت این کشور، هم اکنون به جیب پاکستان می رود؟!

آیا پیگیری اداری همین پیش پا افتاده ترین ها، سودآفرین تر از احلام الیقظه (رؤیابافی در بیداری) چین نیست؟ 

باور کنید راز و رمز تداوم حیات و تعالی اقتصادی این شهر و استان، به اقیانوس بیکران زیارت و درآمد میلیون و بلکه میلیارد دلاری اش وابسته است! 

پس بیایید الماس «زیارت» را با غفلت از زوار همسایگان بغل گوش بویژه «اقتصاد سلامت و آموزش، گوهر سنگ ها و سوغات زائر و...» به ثمن بخس سین کیانگ این استان ۵۰۰۰ کیلومتر دور نفروشید؛

و در نقش وزیر اقتصاد و قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین هم ذوب نشوید که ۱۱ سال با ارومچی مثلًا خواهر خوانده ایم ،اما هیچ کدام از این تعارفات سیاسی نتوانسته هیچ دردی، از جمله مصیبت دو هزار مغازه خالی اطراف حرم مطهر را دوا بکند!

▪ مستند مشتبه نویسی چینی

▪ مستند ۱۰۰ میلیون دلار گردشگر سلامت

یادآوری: تابلو اعلانات فرهیخت چیست؟ 

این قسمت، بخشی از تارنمای فرهیخت است که اهم موضوعات مرتبط با رویکرد بین المللی شهر مشهد دوست داشتنی را پررنگ کرده و به مسئولان امر گوشزد می کند.

از آنجایی که این بخش، هر چند از مدت به روز شده و با سوژه ای جدید جایگزین می شود، لذا برای حفظ و نگهداری محتوای تولید شده، متن و تصاویر این بخش ذیل سرفصل «تابلو اعلانات فرهیخت» تجمیع و منتشر می گردد. 

شما مخاطب فرهیخته نیز می توانید با ارسال سوژه های خبری خود، ما را در غنابخشی تابلو اعلانات فرهیخت یاری فرمایید.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/1904


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان