دیپلماسی❜ گردشگری/ دهه فاطمیه و بیش از ۱۱ پرواز روزانه از عراق به مشهد؛ ورود روزانه ۱۵۰۰ زائر

  • بازدید: ۶۱۵
گردشگری/ دهه فاطمیه و بیش از ۱۱ پرواز روزانه از عراق به مشهد؛ ورود روزانه ۱۵۰۰ زائر
اداره کل گردشگری

درحال حاضر از استان خراسان، ۳ شرکت توانستند مجوز بخش زیارت را بگیرند. گفته شده که هر کس توانمند است می‌تواند ورود کند. دفاتر مجاز در سایت سازمان حج و زیارت قابل مشاهده هستند.

یکی از فعالان گردشگری زیارتی از ایجاد شرایطی برای ورود ۲۴۰۰ دفتر خدمات زیارتی به حوزه عتبات خبر داد و گفت: حدود ۲۴۰۰ دفتر خدمات زیارتی می‌توانند در صورت داشتن ظرفیت‌های لازم به صورت مستقل به این حوزه ورود کنند، قطعا شاهد بوجود آمدن رقابت و ارائه قیمت‌های مختلف در سفرهای عتبات عالیات خواهیم بود. 

 به گزارش ایلنا، با توجه به فرارسیدن دهه فاطمیه و افزایش درخواست‌ها برای گردشگری زیارتی، بخصوص سفر به عتبات عالیات و مشهد، سازمان حج و زیارت درصدد توافق با تعدادی از آژانس‌های فعال در حوزه گردشگری زیارتی برآمده و تحت نظارت خود، توسط بخش خصوصی سفرهای زیارتی را برگزار می‌کند. 

 به گفته مسئولان، در طرح جدید، شرکت مرکزی دفاتر خدمات زیارتی سراسر ایران (شمسا) حذف و بخش خصوصی وارد عمل شده است و این اجازه به شرکت‌ها داده شده که اگر توانایی انجام عملیات اعزام به عتبات را دارند، وارد عرصه اجرایی شده و با عقد قرارداد با واحدهای اسکان، اغذیه، خدمات و تدارکات در ایران زائر جذب کرده و تحت نظارت سازمان حج و زیارت زائران را به زیارت ببرند. 

 مجتبی احمدی (یکی از فعالان گردشگری زیارتی مشهد) با اشاره به واگذاری مجدد تورهای عتبات عالیات به بخش خصوصی، گفت: از ۲۳ آذر نخستین تورهای عتبات توسط بخش خصوصی و با نظارت سازمان حج و زیارت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز شد. در این راستا حدود ۲۴۰۰ دفتر خدمات زیارتی می‌توانند در صورت داشتن ظرفیت‌های لازم به صورت مستقل به این حوزه ورود کنند و قطعا شاهد بوجود آمدن رقابت و ارائه قیمت‌های مختلف در سفرهای عتبات عالیات خواهیم بود. 

 او ادامه داد: فضایی ایجاد شده که بخش خصوصی بتواند در حوزه گردشگری زیارتی ورود کند با این امر هم نرخ‌ها کاهش خواهد یافت هم خدمات افزایش می‌یابد. هرچند ورود دفاتر خدمات مسافرتی به این حوزه منوط به توانمند بودن آن‌ها در عقد قرارداد با ایرلاین‌ها، هتل‌ها و… است و همین امر تعداد دفاتری که بتوانند در حوزه عتبات فعال شوند را محدود کند اما سایر شرکت‌ها می‌توانند با این دفاتر کار کنند. 

 احمدی گفت: درحال حاضر از استان خراسان، ۳ شرکت توانستند مجوز بخش زیارت را بگیرند. گفته شده که هر کس توانمند است می‌تواند ورود کند. دفاتر مجاز در سایت سازمان حج و زیارت قابل مشاهده هستند. 

 این فعال گردشگری زیارتی درخصوص جذب گردشگران زیارتی نیز گفت: چندی پیش شاهد حضور ۶۰ آژانسدار عراقی در مشهد بودیم که توافقاتی با دفاتر خدمات زیارتی ایران داشتند تا بتوانیم سفر عراقی‌ها به ایران را ساماندهی کنیم و همانطور که ایرانی‌ها به صورت گروهی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به عراق سفر می‌کنند، از سفر انفرادی عراقی‌ها به ایران بکاهیم و سفر آن‌ها را به صورت گروهی رقم بزنیم. 

 عضو کمیته فنی اداره کل میراث و گردشگر خراسان رضوی ادامه داد: در گذشته شاهد فعالیت دلالان در حوزه ورود گردشگران عراقی به ایران بودیم که نه تنها خدمات خوبی ارائه نمی‌دهند بلکه قیمت‌هایشان نامناسب بود اما اکنون با ساماندهی سفر گردشگران عراقی به ایران می‌توانیم خدمات اقامتی از مهمانپذیر و مهمانسرا تا هتل‌های چند ستاره باخدمات و البته قیمت‌های مختلف ارائه دهیم. این نرخ‌ها از شبی ۱۰ تا ۷۰ دلار در نظر گرفته شده و عمدتا از مسافران به صورت دلاری دریافت می‌شود.

اکنون و در دهه فاطمیه روزانه بیش از ۱۱ پرواز از عراق به مشهد داریم که عمدتا عراقی‌هایی هستند که به قصد زیارت و در قالب تورهای گروهی به مشهد می‌آیند. می‌توان گفت روزانه ۱۵۰۰ مسافر با این پروازها به مشهد می‌آیند که هزار نفر آن‌ها عراقی‌های زائر هستند. 

 به گفته احمدی، از مسقط پرواز مستقیم به مشهد داریم، از امارات نیز شیعیان بحرینی و سعودی می‌آیند که هفته‌ای ۶ پرواز از دبی به مشهد می‌آید که در مجموع ۱۶۰۰ نفر توسط این پروازها به ایران می‌آیند. با توجه به میزان پروازها و حضور گردشگران زیارتی، ضریب اشغال هتل‌های مشهد در آذرماه به بیش از ۸۰ درصد رسیده. 

 این فعال گردشگری زیارتی معتقد است: گردشگران مذهبی می‌توانند از دهه فاطمیه برای سفر به منظور زیارت استفاده کنند. این روزها مشهد به رنگ آبی درآمده و می‌تواند میزبان گردشگران باشد، سفر با دفاتر خدمات مسافرتی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همراه است و تورها برای این روزها بسته شده و روزانه ۴۰ پرواز از شهرهای مختلف به مشهد داریم که عمدتا با هدف زیارت انجام می‌شود.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8267


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها