دیپلماسی❜ حمل و نقل / نصیری: افزایش ۲۰۰ درصدی حمل و نقل کالا از پایانه ریلی مرز سرخس با ترکمنستان

  • بازدید: ۷۲۱
حمل و نقل / نصیری: افزایش ۲۰۰ درصدی حمل و نقل کالا از پایانه ریلی مرز سرخس با ترکمنستان
راه آهن استان

مدیرکل راه آهن خراسان گفت: حمل و نقل بین المللی کالا از پایانه ریلی مرز سرخس خراسان رضوی با ترکمنستان بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافت. مصطفی نصیری افزود: طی هفت ماه امسال یک میلیون و ۶۷۰ هزار تن کالا به صورت صادرات، ترانزیت و واردات از پایانه ریلی سرخس استان خراسان رضوی در مسیر ترکمنستان و سایر کشورهای آسیای مرکزی حمل شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۱۲ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: ۳۶۸ هزار تن از این اقلام صادرات، ۹۵۰ هزار تن ترانزیت و بقیه نیز واردات از کشور ترکمنستان است که بیشتر میزان ترانزیت نیز شامل ترانزیت ورودی کالا از ترکمنستان به ایران و سپس انتقال به مبادی خروجی کشور بوده است.

مدیرکل راه آهن خراسان گفت: هرچند در سه ماه نخست پارسال پایانه ریلی سرخس به دلیل شیوع کرونا تعطیل بود اما امسال حمل و نقل بین المللی کالا در این پایانه مرزی افزایش داشته بطوری که می‌توان گفت تبادلات تجاری در هفت ماه امسال از تبادلات تجاری پیش از شیوع کرونا در سال ۱۳۹۸ نیز پیشی گرفته است.

شهر مرزی سرخس در ۲۰۲ کیلومتری شمال شرق مشهد قرار دارد.

پیش از شیوع کرونا سالانه ۴.۵ میلیون تن کالا در حوزه ریلی خراسان رضوی جابه‌جا می‌شد که حدود ۴۰ درصد آن مربوط به حمل و نقل داخلی بود.

سال ۱۳۹۸ یک میلیون و ۳۲ هزار تن انواع کالا از طریق مرز ریلی سرخس به کشورهای آسیای مرکزی صادر شد. بارگیری ۹۰۶ هزار تن از کل این کالاها در خراسان رضوی انجام شد.

خراسان رضوی با هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه‌آهن معادل ۱۴ درصد از مجموع ۱۰ هزار کیلومتر شبکه ریلی کشور را در خود جای داده است.

این استان رتبه نخست جابه‌جایی مسافر را نیز در ناوگان ریلی ایران دارد.

ایرنا

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8181


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها