دیپلماسی❜ دینی/ راهکارهای فعالسازی و معرفی بقاع متبرکه در جهان اسلام؛ ضرورت شناخت ظرفیت های بین المللی بقاع

  • بازدید: ۳۷۰
دینی/ راهکارهای فعالسازی و معرفی بقاع متبرکه در جهان اسلام؛ ضرورت شناخت ظرفیت های بین المللی بقاع

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: برای اثرگذاری بقاع متبرکه در سطح بین الملل باید بعد و ظرفیت های بین المللی بقاع را شناخته و برای فعالسازی آنها برنامه ریزی و اقدام کنیم. خبرگزاری رضوی. مرضیه وحدت. چند سالی است که در تقویم رسمی کشور پنجم ذی القعده به عنوان روز تکریم و بزرگداشت امامزادگان نامگذاری شده است از اینرو در سراسر کشور برنامه های مختلفی برای تکریم این امام زادگان برگزار می شود. همه ما می دانیم امام زادگان نقش مهمی در گردشگری مذهبی هم در حوزه داخلی و هم بین الملل دارند. با توجه به اهمیت نقش بقاع متبرکه در فرهنگ مسلمانان با حجت الاسلام جمال ایزدی معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفتگو کرده ایم.

حجت الاسلام ایزدی در رابطه با موضوع ابعاد بین المللی بقاع متبرکه ایران و خراسان گفت: بقاع متبرکه با کارکردهای مختلفی که دارد  آثار و برکات فراوانی برای زائرین دارد، زائرین بقاع متبرکه همه نوع مخاطب را به لحاظ شرایط سنی و صنوف از جمله کودک، نوجوان، جوان، میانسال و کهنسال و خانم و آقا را تشکیل می دهد، از طرفی بقاع متبرکه دو نوع زائر داخلی و خارجی دارد. اگر شرایط کرونا را در دو سال اخیر در نظر نگیریم در سالهای گذشته زائرین خارجی زیادی را در بقاع متبرکه داشتیم .

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: به طور میانگین در سالهای قبل از شیوع کرونا حدود 20 میلیون زائر ایرانی و خارجی وارد استان شده اند که کمتر از 10 درصد آن زائران خارجی بودند و از مجموع 304 بقعه ای که در استان وجود دارد در چند بقعه متبرکه ما از جمله امامزاده یاسر و ناصر طرقبه شاندیز، امامزاده یحیی بن زید میامی و امامزدگان در نیشابور  بیشترین رفت و آمد را داشتند و در شهرهای مختلف کم و زیاد زائر خارجی داریم.

وی افزود: بقاع متبرکه ما سه سطح شاخص کشوری که ظرفیت های فراوانی به لحاظ نوع زائر دارد، شاخص استانی و بقاع شهرستانی هستند، بقاع متبرکه به لحاظ ظرفیت، پذیرش زائر، برنامه های فرهنگی و امکاناتی که دارند متفاوت هستند.

حجت الاسلام ایزدی اظهار داشت: اینکه بقاع متبرکه می توانند در سطح بین الملی اثر گذار باشند باید گفت می توانند اثر گذار باشند به این صورت که ما بعد بین المللی بقاع را فعال کنیم، در برخی بقاع  متبرکه که زائران خارجی زیادی داریم مبلغین زبان غیر فارسی باتوجه به نوع زائر خارجی که بیشتر در آن بقعه حضور دارند، تبلیغ می کنند و بسته های فرهنگی با همان زبان را به زائران اهدا می کنند.

وی تصریح کرد: ما از این طریق می خواهیم فرهنگ و سیره اهل بیت (ع) را به زائر منتقل کنیم و او نیز به زادگاه خود ببرد و مبلغی برای ما در کشور خود باشد. ما می توانیم همان طور که اطلاعات، محتوا و برنامه فرهنگی را به زائر داخلی می دهیم همان محتوا را به زبان دیگر تبدیل و از طریق فضای مجازی به زائرین منتقل کنیم لذا از این نظر بقاع متبرکه این ظرفیت را دارند که به نقطه مطلوب برسند و این نیاز به کار دارد و جزو تصمیمیات آینده است که این بعد را تقویت کنیم.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بیان کرد: ما در استان این ظرفیت را داریم که خدمتگذار زائرین و گردشگران خارجی باشیم ، زائر و گردشگر خارجی که وارد مشهد مقدس می شود شاید در برخی زمینه ها از جمله نوع خیابان، بازار و مکان ها با کشور خود مشترک باشد و یا حتی خیابان و بازار فردی که زائر است از کشور ما پیشرفته تر باشد اما یک سری مکان ها و موضوعاتی در مشهد وجود دارد که در کشور خود ندارند از جمله بارگاه امام رضا (ع) و بقاع متبرکه به ویژه بقاعی که از نظر میراثی برایشان قابل توجه است و علاوه بر آن وقتی زائران وارد مکان های زیارتی می شوند و رفت و آمد مردم به بقاع متبرکه و خدماتی که به زائران ارائه می شود را می بینند برایشان می تواند جاذبه داشته باشد.

وی گفت: خادمان در بقاع متبرکه زمینه بازدید و زیارت را فراهم می کنند و با تبرک و پذیرایی از زائران استقبال می کنند برخی بقاع متبرکه در جهت تکریم زائرین خارجی برشورهایی تهیه و به عنوان هدیه فرهنگی به آنها می دهند و از طرفی برخی زائرین خارجی مشتاق کار خیر هستند لذا ما زمینه این کار خیر را فراهم کردیم.

حجت الاسلام ایزدی عنوان کرد: بقاع متبرکه محل رفت و آمد زائرینی هستند که می توانند سفیر انقلاب اسلامی، قران و عترت و مبلغین خوبی شوند لذا ما تمرکز خود را بر این زائرین گذاشته ایم و محتوا را به صورت شفاهی و مکتوب به آنها منتقل می کنیم تا فرهنگ قران و عترت ترویح شود و از طرفی می توانیم آن بعد فرهنگ و بین الملل بقاع متبرکه را تقویت کنیم که به زبان های مختلف از طریق فضای مجازی تولید محتوا کنند و اثرگذار باشند.

وی اظهار داشت: در سالهای اخیر اتفاقات خوبی در زمینه ترویج سیره اهل بیت (ع) افتاده است اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم ولی این شدنی است و همین که توانسته ایم زائر خارجی را جذب و خدمت رسانی کنیم و فرصت هایی را برایشان فراهم کنیم خوب است.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: زائرین و گردشگران خارجی چیزیهای که ندیدند برایشان مهم است، از جمله مکانی که مردم در آن رفت و آمد زیادی دارند، باورها و اعتقادات خود را تجلی می دهند و خیرین مال خود را برای این مکان هزینه می کنند لذا اینها برای گردشگران و زائرین خارجی قابل توجه است.

وی بیان کرد: برخی بقاع متبرکه ما علاوه بر جنبه زیارتی جنبه سیاحتی دارند لذا اگر چه اصل محور ما زیارت است اما برخی بقاع متبرکه ما در کنار زیارت از منظر سیاحتی و تفریحی امکاناتی را فراهم کردند که این می تواند در جذب زائر و گردشگر موثر باشد.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7989


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها