دیپلماسی❜ ورزشی/ گفتگو با مهدی وفابخش ورزشکار 24 ساله مه‌ولاتی و رکورددار طناب‌زنی‌ جهان در گینس

  • بازدید: ۸۵۰
align=bottom

گفت و گوی تسنیم با رکورددار یک رشته ورزشی گمنام / کشورهای حاشیه خلیج فارس برای این رکوردها لحظه شماری می‌کنند، رکورددار یک رشته ورزشی که اینک گمنام باقی مانده نیازمند حمایت بیشتری از سوی مسئولان است. " کتاب گینس " و " ثبت رکورد " واژه‌هایی هستند که کم‌وبیش به گوش همه ما آشنا است و در جهان افرادی با ثبت رکورد‌های خود که گاهی عجیب و غریب به نظر می‌رسد، نام خود را در کتاب گینس ثبت کرده‌اند....

بدون شک ثبت رکورد در کتاب گینس علاوه بر اینکه برای خود فرد افتخارآفرین است، برای کشور و وطن فرد مذکور یک افتخار محسوب می‌شود، در کشور عزیز ما افرادی هستند که با ثبت رکورد خود در کتاب گینس سبب افتخار این خطه و مرز بوم شده‌اند اما نکته قابل توجه این است که هزینه‌های نسبتا سنگین ثبت رکورد در کتاب گینس سبب شده که خیلی از افراد با استعداد از ثبت رکورد خود صرف نظر کنند که این موضوع نیازمند‌ توجه بیش از پیش مسئولان مربوطه است. 


در ادامه گزارش به سراغ یکی از رکوردداران جهان که متاسفانه در گمنامی به سر می‌برد، رفته و با او گفت‌وگو کرده‌ایم که پیشنهاد می‌شود این گفت‌و‌گو قابل تامل را با دقت بخوانید.


مهدی وفابخش ورزشکار 24 ساله مه‌ولاتی و رکورددار طناب‌زنی‌ جهان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: مهدی‌ وفابخش 24 ساله از شهرستان مه‌ولات و از 16 سالگی طناب می‌زنم. 


وی افزود: روزی در تلویزیون دیدم که یک آقا مسافت 10 کیلومتر را در زمان 84 دقیقه طناب زد که گویا حد نصاب رکورد جهان را زده بود و آن زمان به این رشته علاقه پیدا کردم، ضمنا از کودکی احساس می‌کردم که از نظر آمادگی جسمانی با بقیه هم‌سن‌ و سال‌های خودم فرق دارم و کلا دویدن برای من مثل خوردن قرمه‌سبزی یا خوردن یک لیوان آب است. 


دیدن کلیپ و انگیزه جهانی


این ورزشکار مه‌ولاتی ادامه داد: اولین جرقه‌ای که در ذهنم ایجاد شد تا رشته طناب‌زنی را ادامه دهم، همان کلیپ بود که در شبکه ورزش دیده بودم و همان شب به لوازم ورزشی رفته و یک طناب خریدم و روز بعدش شروع به طناب‌زدن کردم.


وفابخش ادامه داد: در اولین رکوردگیری من در آن زمان 10 کیلومتر را در 50 دقیقه طناب زدم و در اولین روز تمرینم رکورد جهان را شکستم که در ابتدا خودم باورم نمی‌شد که رکورد جهان را زده‌ام. 


رکورددار طنابزنی جهان ادامه داد: هفته‌ بعد از این ماجرا با رئیس کمیته ثبت رکوردهای ورزشی ایران تماس گرفتم و به ایشان گفتم که من این رکورد را با زمان خیلی پایین‌تر زدم، البته ابتدا حرف من را باور نمی‌کردند که بدون هیچ تمرین یا مربی که داشتم این رکورد را زده‌ام و گفتند باید تست بدهی و من هم پذیرفتم. 


وفابخش ادامه داد: طبق تحقیقاتی که از اداره‌کل ورزش و‌ جوانان استان کردم تمامی رکوردهای گینس را در رشته طناب‌زنی پیدا کردم و اشخاصی که این رکوردها را زده بودند از کشورهای خارجی نظیر آمریکا بودند. 


وی در ادامه با اشاره به اینکه من در این رشته رقیب از ایران هم دارم، افزود: خوشبختانه من اولین طناب‌زنی هستم که در دنیا رکوردهای طناب زنی را با زمان خیلی پایین‌تر به‌ ثبت می‌رساند. 


رکوردار دو طناب‌زنی جهان ادامه داد: اولین رکورد من در مسابقات ثبت رکورد کشوری بود و رکورد 1000 متر طناب‌زنی بدون‌خطا را که رکورد جهانی آن 4 دقیقه و 7 ثانیه بود با تمرینات فشرده‌ای که داشتم در 3 دقیقه و 6 ثانیه‌ زدم و در مسابقات مقام اول را کسب کرده و‌ رکورد جهان و‌ رکورد گینس را جابه‌جا کردم. 


بی‌مهری مسئولین


مهدی وفابخش رکورددار "دو طناب‌زنی" جهان ضمن اظهار گلایه از عدم حمایت مسئولین، اظهار کرد: ثبت رکورد 1000 متر من با هزینه شخصی انجام شد و‌ اداره ورزش و جوانان هیچ کمکی به بنده نکردند و این رکورد به اسم استان خراسان رضوی و شهرستان مه‌ولات ثبت شد اما هیچ کمکی از اداره ورزش و جوانان شهرستان که می‌توانست نقش مهمی در ثبت رکورد اینجانب داشته باشد، نشد. 


وی ادامه داد: خداراشاکرم که بعد از یک سال تمرین، رکورد 100 متر طناب‌زنی جهان را هم شکستم که این‌ رکورد شهریور 98 در ورزشگاه تختی مشهد به ثبت رسید. 


رکورددار طناب‌‌زنی جهان؛ به عشق وطنم این رکورد را به نام کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس ثبت نخواهم کرد و ایران عزیزم را به دلارهای نفتی نمی‌فروشم! 


وفابخش اظهار کرد: من تمامی رکوردهای طناب‌زنی استقامت و‌ سرعت جهان را زدم ولی هنوز در گینس ثبت نشده و متاسفانه چون مسئولان و داوران ثبت گینس به دلایل مسائلی نچندان بزرگ به ایران سفر نمی کنند، باید برای ثبت رکورد به کشور ترکیه یا امارات سفر کنم. 


وی ادامه داد: کشورهای حاشیه خلیج فارس برای این رکوردها لحظه شماری می‌کنند و‌ حاظر هستند ورزشکاران سایر کشورها را با مبالغ بسیار بالا یا همان‌ "دلارهای نفتی" بخرند. 


وفابخش ادامه داد: در کشور عزیزم ایران بیش از 50 نفر طناب‌زن حرفه ای داریم و‌ خوشحالم که توانستم این رکورد را برای استان و ‌شهرستان خودم به ثبت برسانم و بیشتر این ثبت رکورد‌ها با هزینه شخصی انجام شده است.


تقدیر از رکورددار جهان با پتو!


رکوردار طنابزنی جهان ضمن قدردانی از کسانی که در مسیر ثبت رکورد جهانی همراه او بودند، اظهار کرد: در مجموع 10 ورزشکار ایرانی اسم‌شان در کتاب گینس ثبت شده است و من دو رکورد جهان را دارم اما متاسفانه به دلیل عدم حمایت مسئولان و مشکلات مالی نمی‌توانم این رکورد‌ها را در کتاب گینس ثبت کنم، البته من رکوردهای دیگر را می‌توانم بزنم اما چون برای ثبت آن نیازمند یک حامی مالی هستم فعلا از آن صرف نظر کرده‌ام. 


وفابخش ادامه داد: نمی‌خواهم از خودم تعریف کنم اما ثبت رکود گینس کار بسیار سختی است و کار هر کسی نیست، من از 16 سالگی‌ طناب میزنم اما متاسفانه در شهر ما کسی قدر من را نمی‌داند، من رکورد گینس را زده‌ام و جایزه به من پتو مسافرتی می‌دهند و جواب زحمات چندین‌ساله من را با پتو جبران کردند. 


وی ادامه داد: مشکل من این است که شهر ما کوچک است و کسی من را نمی‌شناسد و کسی نیست که از من حمایت کند. من می‌توانم اسم شهر و دیار خود را در تمامی خبرگزاری‌های جهان به واسطه این ثبت رکورد مطرح کنم اما متاسفانه از من حمایت نمی‌‌شود. 


وفابخش تصریح کرد: کشورم را دوست دارم، خانواده‌ام را دوست دارم، از کودکی در این‌ شهر بزرگ شدم و دوست دارم از من حمایت شود تا این رکورد و سایر رکوردهایم را به اسم زادگاهم و کشورم در کتاب گینس به ثبت برسانم.


در انتظار حمایت مسئولین!


ورزشکار مه‌ولاتی و رکورددار جهان در "دو طناب‌زنی سرعت و استقامت" در پایان گفت‌وگو خود اظهار کرد: رکوردهای من در کتاب رکوردهای ملی ایران ثبت شده و کتاب آن هنوز تکمیل نیست و‌ قرار است آخر امسال چاپ شود و دوستان فعال در این حوزه به من لطف داشته و به من لقب f14 که یک هواپیمایی جنگی پرسرعت است را داده‌اند چون وقتی طناب میزنم آنقدر تند‌تند می‌زنم که طناب دیده نمی‌شود و امیدوارم به زودی با حمایت مسئولین بتوانم رکورد خود را در کتاب گینس ثبت کرده و این مسیر را ادامه داده و با ثبت رکورد‌های جدید برای شهرستان، استان و کشورم افتخار آفرینی نمایم. 


گفت‌وگو از مهدی محدثی  - تسنیم 


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7372


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها